پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه ها در مورد تبیین جنبه های آموزشی و تربیتی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۲-۳۳ مطالعات پیشین
تحقیقات انجام شده به زبان فارسی (داخل کشور )
۲-۳۳-۱ پایان نامه ها
آرائی ،مجید ، ۱۳۹۱،نقش امید در تعلیم و تربیت اسلامی ازمنظر قرآن و روایات و مقایسه آن باروانشناسی مثبت گرا ،دانشگاه علامه طباطبایی
در این پژوهش امید از منظر قرآن و روایات و مقایسه آن با روانشناسی مثبت گرا را مورد بررسی قرار دادند. نتایج مطالعه نشان داد که مفهوم امید در قرآن در امید مطلوب که مربوط به اموری است که در جهت رضای الهی و هماهنگ با واقعیت وجودی انسان است و امید نامطلوب که مربوط به اموری است که رضای الهی در آن لحاظ نمی گردد و حاصل وسوسه نفس و القائات شیطان است .از نظر متفکران اسلامی وفلاسفه موردبررسی قرار گرفته در فصل سوم به روش تحقیق پرداخته شده و در فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها و در فصل پنجم جمع بندی ارائه گردیده است .
مومنی ،زهرا ، ۱۳۹۰ ، نقش مذهب در بهداشت روان دانشگاه : حوزه علمیه حضرت رقیه(س) خراسان
بررسی های تاریخی نشان می دهد که دین همزاد انسان و بشر بوده و از آغاز زندگی اش بر روی زمین به فرمان فطرت و به جهت تأمین نیاز روحی و نیز ارضای حس مذهبی بودن، پیوسته دین و دینداری مورد تقدیس و پرستش قرار داده است. دین هم به معنای واقعی کلمه که در بگیرنده همه ادیان توحیدی است و سرچشمه الهی دارد از آغاز زندگی بشر با او همراه بوده است. زیرا به گواهی روایات تاریخی و اسلامی نخستین انسان روی زمین یعنی آدم ابوالبشر خود پیامبر بوده و از طرف خدا بر او وحی می شد. خود واژه دین فرهنگ در لغت به کاربردهای قرآنی آن به معنای حکم، قضا رسم و عادت قانون جزا حساب شریعت طاعت و بندگی آمده است. از لحاظ اصطلاحی در مفهوم دین اختلاف شدید وجود دارد و هرکس، هر گروه یا ملتی با اقتضای نوع نگرشی که به دین دارند تعریفی از دین ارائه کرده انددر ادامه پژوهشگر به تعریف بهداشت روان پرداخته کهبهداشت روان عبارت است از آگاهی به عوامل معنوی و مادی و انگیزه هایی که سلامت فکر و وضع مثبت و اعتدال رفتار و کردار را سبب می شود که بدان وسیله سازگار، با ارزش در مورد تحرک و پیشرفت معنوی و مادی انسان در همه زمینه ها فراهم آید. این مجموعه از چهار فصل تشکیل شده: فصل اول: کلیات فصل دوم: دین که به بررسی ضرورت، اهداف و پیشینه و اقسام دین می پردازد. فصل سوم: بهداشت روان که به بررسی روان، ضرورت مطالعه و انواع بیماری ها و درمان آن ها می پردازد. فصل چهارم: که مهمترین فصل این مجموعه می باشد بهداشت روان در آیینه قرآن و روایات که به بررسی آیات و روایات در درمان بیماریهای روانی می پردازد.
سمیرا غیور پور ، ۱۳۸۹ ، رابطه امید به زندگی و راهبردهای حل تعارضات بارضایت مندی زناشویی دانشجویان ، ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران مرکزی
در این پژوهش رابطه بین امید به زندگی و راهبردهای حل تعارض با رضایت مندی زناشویی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت برای این منظور ۱۲۰ نفر از دانشجویان متاهل زن از طریق روش نمونه گیری در دسترس از میان سه دوره کاردانی،کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرستان آستارا انتخاب و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه امید به زندگی هرت ،راهبرد حل تعارض اشترواس ،رضایتمندی زناشویی اینریچ استفاده شد . تحقیق حاضر از نوع تحقیقات همبستگی با تاکید بر رگرسیون بوده و برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزاراس پی اس اس استفاده گردید و نشان داده شد که بین امید به زندگی و رضایتمندی همسران همبستگی مثبت معناداری قرار دارد .
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
ستوده اصل ، نعمت و همکاران ،۱۳۸۹،دانشگاه اصفهان ،مقایسه دوروش دارودرمانی وامید درمانی بر ابعاد کیفیت بیماران مبتلا به فشار خون اساسی ( مجله روانشناسی بالینی )
فشارخون اساسی، سومین علت مرگ و میر و یکی از مهمترین علل اصلی ناتوانی مزمن در دنیا است که با سیر مزمن و پیشرونده خود میتواند کیفیت زندگی بیماران را در ابعاد مختلف خود تحت تأثیر قرار دهد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه دو روش دارو درمانی و امید درمانی بر بهبود ابعاد کیفیت زندگی بیماران مبتلا به فشارخون اساسی بود.
روش: مطالعه حاضر یک طرح شبه آزمایشی میباشد که در مرکز قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. تعداد۴۰ نفر از بیماران مبتلا فشارخون اساسی به صورت گمارش تصادفی در دو گروه دارو درمانی (شاهد) و امید درمانی (مورد) قرار داده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه، پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی از نوع فرم کوتاه بود. پرسشنامه در سه مرحله قبل، بعد و سه ماه پس از مداخله (مرحله پیگیری)، در دو گروه مورد استفاده و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد، امید درمانی بیش از درمان دارویی باعث بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به فشارخون اساسی شد و اثرات درمان پس از سه ماه از پایان مداخله هنوز برقرار بود.
نتیجهگیری: امید درمانی میتواند در بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به فشارخون اساسی مؤثر باشد. با توجه به نتایح این تحقیق، استفاده از رویکرد تیمی و لزوم همکاری متخصصان قلب و روانشناسان به منظور ارتقای کیفیت زندگی بیماران مبتلا به فشارخون اساسی پیشنهاد میگردد.
ره انجام ،حمیرا ،۱۳۸۹،رابطه بین تفکر قطعی نگر باامید به زندگی دانشجویان ، دانشگاه آزاد تهران مرکزی
یکی از عواملی که می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد سبک شناخت است وسبک ممکن است با تحریفات شناختی تحت تاثیر قرار گیرد . تفکر قطعی نگر یک تحریف شناختی است که نقش عمده ای در توسعه ناامیدی دارد . براساس این مفهوم این مطالعه انجام شده و به منظور رابطه تفکر قطعی نگر با امید به زندگی دانشجویان ،۱۲۰دانشجو دختر و پسر از دانشگاه آزاداسلامی تهران (شرق-غرب –مرکز- شمال _جنوب )در این مطالعه شرکت دارند .آنها به پرسشنامه امید پاسخ دادند نتایج نشان داد که رابطه معنادار بین امید و تفکر قطعی نگر وجوددارد . و نشان داد که تفاوت معناداری نه بین میزان تفکر و نه بین امید وجود ندارد . نتایج این مساله بر نقش برجسته تفکر قطعی نگر بر سلامت روان و کیفیت زندگی آنها تاکید می کرد .
محققیان و همکاران ،۱۳۸۸،تحلیل مفهوم امید از منظر قرآن و علم روانشناسی،دانشگاه اصفهان
زیربنای امید در روانشناسی بر اساس نوع جهان بینی فرد (مادی گرا یا معناگرا) تعریف می گردد، اما زیربنای مفهوم امید در قرآن در راستای تجلی اسماء الهی است. نظریه امید در روانشناسی، از نظر ارزش گذاری اهداف، یک نظریه تقریبا خنثی به شمار می رود، در حالی که قرآن کریم علاوه بر تعیین هدف به تقسیم و تنویع انواع اهداف دنیوی نیز پرداخته است. نظریه امید در روانشناسی فاقد جهت گیری ارزشی است، اما قرآن کریم برای تبیین و واضح سازی مفهوم امید، به بیان و ترسیم سیمای الگوهای مورد پسند و ناپسند امید پرداخته است.
بهاری ،فرشاد۱۳۸۸ ، مقایسه تاثیر سه روش ،مشاوره ای شناختی،انگیزشی امیدوترکیبی برسازش زوجین متقاضی طلاق اصفهان رساله دکتری ،دانشگاه اصفهان
در بخشی از این پژوهش به مقایسه سه روش مشاوره ای ،شناختی و انگیزشی پرداخته و دیدگاه های مختلف دانشمندان ارائه شده سپس به ابعاد مختلف امیدپرداخته که شامل:
بعد شناختی :در این مرحله فرد به بررسی منابع و محدودیت ها پرداخته و توان و قوت خود را بررسی می کند و در صورت عدم توان کافی ، موضوع امید را تعدیل و تغییر میدهد یا مورد جدیدی را انتخاب می کند
بعد عاطفی : بر احساسات و روحیات فرد دلالت می کند و شامل جاذبه و کشش یک پیامد خوب ، احساس نسبت به اهمیت امید ، اعتماد و یا عدم اطمینان می باشد.
ـ بعد رفتاری : این بعد مشتمل بر اعمال و رفتاری است که فرد برای رسیدن به موضوع امید. انجام می دهد امید می تواند منجر به افزایش انرژی برای انجام اعمال شود.
ـ بعد نسبی : این بعد بر احساس وابستگی و ارتباط با دیگران حکم می کند و شامل تعامل اجتماعی ، تقابل برخورد و امنیت وارتباط با موجودات ، افراد و خداوند می باشد.
ـ بعد زمانی : این بعد بر تجربیات گذشته ، حال و آینده توجه دارد ، امید اگر چه به آینده است اما گذشته و حال بر فرآینده امید موثر است.
ـبعد زمینه ای: که مربوط به موقعیت زندگی فرد است که بر امید موثر است .
مومنی ،زهرا سادات ،۱۳۸۷ ،امید و ناامیدی در قرآن و روایات و متون دینی، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران تهران
نوع نگرش انسان به آینده میتواند ” مثبت یا منقی ” باشد واین نگرش درزندگی وحالات روانی انسان بسیار موثر است . نگارنده در ادامه مفاهیم روشنی از دوعنوان اخلاقی وروانی امید وناامیدی و رابطه آن باآرزو ارائه می دهد. در بخش اول این پژوهش به رویکردهای مختلف انسان مثل ترس از آینده ،خوش بینی به آینده ،آینده اندیشی وراههای رسیدن به امیدآثار وپیامدهای آرزوهای طولانی ومیپردازد و این که خوش بینی دو نوع است :خوش بینی واقعی و غیر واقعی و نیت و انگیزه خوب ،عمل خوب وتلاش ،صبر ،کارکردن برای آخرت و تکیه به خداوند از راه های رسیدن به امید است و ریشه آرزوهای باطل ،نادانی ،غفلت ،حماقت ،انجام گناهان ،ترجیح دنیا بر آخرت و علاقه به ثروت است . در بخش دوم انواع ناامیدی آثاروپیامدهای ناامیدی وراههای درمان و پیشگیری از ناامیدی بیان شدهاست.
علاءالدینی ،زهره ،۱۳۸۷،بررسی اثربخشی امیددرمانی گروهی بر افسردگی دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان
هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی امیددرمانی گروهی بر کاهش افسردگی و ناامیدی و افزایش امید دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان بوده است. جامعه مورد نظر در این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دختری بودند که در سال تحصیلی ۸۷-۱۳۸۶ به مرکز مشاوره دانشگاه اصفهان مراجعه کرده و تشخیص افسردگی خفیف تا متوسط دریافت نموده بودند.. به منظور اندازه گیری سازه های مورد نظر مقیاس افسردگی بک، پرسش نامه ناامیدی بک و پرسشنامه امید اسنایدر در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری مورد استفاده قرار گرفت. فرض پژوهش بر آن بود که امیددرمانی می تواند افسردگی و ناامیدی را کاهش و امید و مؤلفه های آن را افزایش دهد. به طور کلی نتایج حاکی از آن است که این درمان می تواند به عنوان یک درمان مؤثر برای درمان افسردگی و افزایش امید در دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد
مکی مریم سادات ،۱۳۸۷،بهداشت روان از نگاه قرآن ،مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران،سطح ۳ حوزه
این پایان نامه مطالعه تطبیقی دیدگاه قرآن و مکاتب روانشناختی در باره بهداشت روانی است .. لذا نگارنده در آغاز این موضوع را از دیدگاه مکاتب مختلف روانشناسی تعریف کرده، سپس به ارزیابی دیدگاه قرآن نسبت به آنها میپردازد. دیدگاه زیستشناختی سلامت روان را در نداشتن علایم بیماری روانی میداند. دیدگاه رفتارگرایی سلامت روان را به معنای وجود رفتار سازگارانهای که انسان را به اهدافش برساند، تعریف میکند؛ گرچه این اهداف، غیرانسانی و ملازم با تضییع حقوق دیگران باشد. دیدگاه روانکاوی بهداشت روانی را به مفهوم سازگاری فرد با خود و خواستهها و فشارهای جامعه تعریف میکند و در دیدگاه انسانگرایی انسان سالم کسی است که استعدادهای خود را شکوفا سازد و به کمال مطلوب و ایدهآل برساند. نگارنده پس از ارائه تعاریف فوق، بیان میکند قرآن کریم از سلامت روان به قلب سلیم تعبیر کرده که همان تعادل روان و حالتی است که جسم و روح انسان دارای تعادل باشد و نیازهای هر کدام ارضا شود. وی شاخصههای سلامت روان از دیدگاه قرآن را آرامش روحی، توانایی در برخورد با بحرانها، شکیبایی بر سختیها و توانایی درک درست آینده و خوشبینی به آن ذکر کرده است. پس از آن مشکلات روانی اعم از: وسواس، افسردگی، حقارت، دروغگویی و خودبزرگبینی و راههای درمان آن را بیان نمودهاست.
لواسانی ،لیلا ،۱۳۸۷،بررسی نقش دین در آرامش روانی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
هدف از این پژوهش تهیه پاسخ مناسب برای این پرسش است که آیا تربیت دینی در ارامش روانی افراد موثر است . روش نمونه گیری بصورت توصیفی تحلیلی است لذا نمونه گیری از قرآن کریم و نهج البلاغه و کتب معتبر روایات تربیتی انجام پذیرفته و روش توصیفی تحلیلی است یعنی به صورت فیش برداری از کتب مرجع ، قرآن ، کتب روان شناسی ، تعلیم و تربیت . منابع فقهی انجام گرفته . طرح آن از طرح های تحقیق نظری و کیفی تبعیت میکند . نتایج آن هدف عمده ادیان الهی به خصوص اسلام ، رهنمایی بشر به چگونه زیستن و حفظ او در برابر انحرافات مسیر رشد است .
خداشناسی و خود شناسی و کنترل هوای نفس ، دوری از گناه و زشتی از ویژگی های آموزش های الهی است و آرامش روانی در شاخص های انسان کامل مورد توجه همه ادیان و اسلام است .
از دیدگاه اسلام آرامش روانی سطوح و درجات گوناگون دارد از این رو کسانی که به مقامات بالای معنوی و آرامش میرسند از مشکلات دنیوی بی تاب و دچار اضطراب نمیشوند و دست به رفتار های نامطلوب نمیزنند .
زارع ،مهدی ،۱۳۸۶ ،و بررسی امید و یأس درقرآن،دانشگاه شیراز تحلیل
در این تحقیق به تحلیل و بررسی امید و یأس در قرآن پرداخته و سعی بر این شده است که به کلیات و مفاهیم، عوامل امید و یأس و نتایج و پیامدهای و آسیب شناسی آن دو اشاره شود. این تحقیق در سه حوزه اخلاق، روان شناسی و تفسیر قابل بحث است ولی اساس کار ما در این تحقیق بر مبنای دین است و در آن متذکر می شود که هر چه عوامل امید قوی تر باشد، امیدواری بیشتر و به نتایج مطلوب تری می انجامد و هر چه عوامل یأس قوی تری باشد یأس نیز شدت می یابد و به نتایج مخرب تری منتهی می شود. مثلا هر چه ایمان به خدا (که یکی از عوامل امید است) قوی تر باشد. بالطبع عمل صالح نیز بیشتر می شود و این فرد به مسایل زندگی با یک دید عمقی می نگرد در این حالت است که فرد دیگر متکی به اسباب نمی شود بلکه امید او فقط به خداست و این چنین به تقوا و پرهیزکاری رسیده و در همه حالت به قضا و قدر الهی خشنود می شود و دیگر در رویا رویی با سختی ها و مشکلات بی تابی نمی کند و نا امید نمی گردد، در این صورت است که فرد جان خود را در راه خدا فدا می کند و در اموالش انفاق. اما این امیدواری مبتنی بر عمل است، و افرادی که بدون اینکه عملی انجام دهند، منتظر نتیجه هستند و یا با اندک عملی که انجام می دهند، آن را کافی می دانند و منتظر نتیجه مطلوب هستند، امید کاذب دارند و این امیدواری د رقرآن و روایات با عنوان غرور و عجب، به شدت نکوهش شده است. نقطه مقابل ایمان به خدا، ضعف ایمان یا کفر به خداست که یکی از عوامل یأس و نا امیدی است. هر چه این صفت در فرد قوی تر باشد، یأس نیز شدت می یابد و نتایج مخرب تری را به بار می آورد. کسی که ضعف ایمان دارد و به خدا کفر
می ورزد، این فرد عملش نیز مأیوسانه است (با رغبت و انگیزه خاصی نیست.
اعلائی ،هما، ۱۳۸۶، بررسی نتایج امید به خدا با بهره گرفتن از آیات و روایات دانشگاه آزاد اسلامی
در این پژوهش سعی شده نتایج اثرات امید به خدا با بهره گرفتن از آیات و روایات و همچنین ارائه راهکار مناسب جهت رفع عوامل ناامیدی و آشنائی با شیوه صحیح امیدواری با بهره گرفتن از روش کیفی (کتابخانه ای) و توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرارگیرد. در این پژوهش دیدگاه قرآن و ائمه معصومین علیه السلام بوسیله آیات و احادیث (روایات) در رابطه با امید به خدا و علل ناامیدی از رحمت خدا آمده است. که شامل عدم آگاهی مردم نسبت به مسائل دینی، عدم فهم در تلاش مادی و معنوی برای امیدداری (امید به خدا به معنی عدم کوشش نیست) عدم ارتباط انسان با خدا و قرآن، گناهکاری که مایه تیرگی دل می شود، عدم توفیق از خدا، شرایط امیدواری است توضیحاتی ارائه گردیده است حیات آدمی لبریز از پیروزی ها شکست ها است که ممکن است پیروزی ها و کامیابی های مادی و معنوی، انسان را مغرور و او را نسبت به رعایت حدود الهی و ادب حضور غافل و بی توجه سازد و یا شکست ها و ناکامی ها حرکت انسان را با یأس و بیم همراه سازد و زندگی او را به ظلمت کده ای تبدیل کند که جزپوچی و کفرثمره ای ندارد، لذا انسان موجودی است که همیشه نیازمند بیم و امید است و بیم و امید مایه رستگاری او است .
حیدری، محمد الیاس ،۱۳۸۴،خوف ورجا و پیامدهای تربیتی آن در متون دینی ،دانشگاه جامعه المصطفی
این تحقیق با موضوع «خوفورجاو پیامدهای تربیتی آن در متون دینی» در سه فصل تنظیم شده است: در این پایان نامه نخست به مباحث مقدماتی درباره کلیات تحقیق پرداخته شده است. فصل اول به مفهوم شناسی اختصاص دارد. در فصل دوم، موانع، شرایط، مراتب و جایگاه خوف ورجا در نظام تربیتی اسلام بررسی شده است. در فصل سوم، پیامدهای تربیتی خوف ورجا در دنیا و آخرت مورد بررسی قرار گرفته است؛ از جمله: آماده سازی، هدایت یابی، مغفرت و گناه زدایی، آخرت نیکو، مبارزه با دنیاگرایی، عزت مندی، جلب رضایت خداوند، اصل تقوا و اصل توکل. همچنین از پیامدهای خوف الهی (خوف از عذاب الهی در جهنم، خوف از بی بهره ماندن از نعمت های بهشتی وخوف از محروم شدن از دیدار و قرب الهی) و پیامدهای ترک رجا (ترک توبه و استغفار، فرو رفتن در گناه، کفر و تباهی آخرت) بحث شده است
نتایج بررسی پایان نامه ها
-عشق به خدابزرگترین امیدوپرکننده خلاءروحی وروانی انسان است .
-زیربنای مفهوم امید در قرآن درراستای تجلی اسماءالهی است .
– امیدبرابعاد مختلف زندگی انسان ها اثرمستقیم دارد.
-امید تاثیر زیادی درسلامت روان انسان دارد .
– امید پایه مهم زندگی است و به اندازه آب وغذابرای تداوم زندگی انسان ضروری است .
-امید مطلوب در جهت رضای الهی وهماهنگ باوجود انسان است و امید نامطلوب حاصل وسوسه شیطان است .
-امید یک رفتار شناختی ناآگاهانه است که به فرد انرژی می دهد و باآرزو وایمان ارتباط تنگاتنگ دارد .
-سلامت روان یعنی ادراک مثبت فرد از رویدادها وشرایط زندگی .
-امید درمانی قادر است سلامت جسمانی روانی بیماران را بهبود بخشد .
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 01:14:00 ق.ظ ]
|