خیلی کم

۵

۴

۳

۲

۱

۳-۳ جامعه آماری و تعداد نمونه
روستای افراچال در استان مازندران، شهرستان ساری، بخش کلیجان رستاق، دهستان تنگه سلیمان قرار دارد.با توجه کل خانوارهای روستایی که طبق آخرین سرشماری دارای ۹ خانوار و ۳۱ نفر جمعیت ثابت (سرشماری نفوس و مسکن استان مازندران، ۱۳۹۰) و ۵۰۰ نفر و ۱۰۰ خانوار (گزارش غیررسمی ادارت محلی)، نمونه از طریق فرمول کوکران (حافظ نیا،۱۳۸۲:۱۴۲) و در سطح اطمینان ۹۵درصد (خطای ۵ درصد) مبادرت به انتخاب نمونه نموده و تعداد ۵۳ پرسشنامه برای گردشگران، تعداد ۵۱ پرسشنامه برای روستائیان جامعه محلی و تعداد ۳۴ پرسشنامه برای مسئولین و دست اندرکاران محلی به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۳-۱ متغیرهای تحقیق
در دنیای واقعی، متغیرها نه وابسته اند نه مستقل. محقق تصمیم می گیرد که چگونه آن‌ها را ببیند و این تصمیم بر اساس هدف تحقیق است. یک متغیر ممکن است در یک تحقیق، متغیر وابسته و در تحقیق دیگر متغیر مستقل باشد(ایران نژاد پاریزی، ۱۳۷۸:۴۹). متغیر وابسته، متغیری است که محقق می خواهد آن را توضیح دهد. بر عکس متغیر مستقل، متغیری است که انتظار می رود تغییر در متغیر وابسته را توضیح دهد. به عبارت دیگر، متغیر مستقل، متغیر روشنگر است. یعنی می توان گفت متغیر وابسته نتیجۀ متغیر مستقل است. متغیر وابسته متغیر معیار و متغیر مستقل، متغیر پیش بینی کننده نیز نامیده می شود(همان، ۴۸). در پژوهش حاضر نیز به دلیل وجود ۳ فرضیه که پژوهشگر درصدد اثبات و یا رد آن است باید متغیرهای مستقل و وابسته از یکدیگر تفکیک و مشخص شوند. متغیرهای مستقل و وابسته ی مربوط به هر فرضیه ی پژوهش به طور جداگانه در جدول ارائه گردیده است.
جدول ۳- ۳: متغیرهای مستقل و وابسته، مأخذ: یافته‌های پژوهش، ۱۳۹۳

فرضیه‌های اصلی

متغیر مستقل

متغیر وابسته

فرضیه اول

طبیعت بکر و آب و هوای روستای افراچال

پتانسیل جذب گردشگر

فرضیه دوم

موقعیت جغرافیایی روستای افراچال

احداث اقامت گاه‌های بوم گردی

فرضیه سوم

احداث اقامت گاه‌های بوم گردی

معیشت پایدار جامعه محلی

۳-۳-۲ آزمون پرسشنامه
ابزار سنجش باید از روایی و پایایی لازم برخوردار باشد تا محقق بتواند داده‌های متناسب با تحقیق را گردآوری نماید و از طریق این داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن‌ها، فرضیه‌های مورد نظر را بیازماید و به سوال تحقیق پاسخ دهد. ابزار سنجش و آزمون‌های استاندارد و میزان شده، معمولاَ از روایی و پایایی مناسبی برخوردارند؛ از این رو، محققان می توانند آن‌ها را با اطمینان به کار گیرند؛ ولی ابزار محقق ساخته، فاقد چنین اطمینانی هستند و محقق باید از روایی و پایایی آن­ها اطمینان حاصل کند (حافظ­نیا، ۱۵۵-۱۳۸۸:۱۵۴).
آزمون روایی
روایی محتوا اطمینان می دهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسش‌های مناسب برای اندازه‌گیری مفهوم مورد سنجش را در بر دارد و روای ظاهری نشان می دهد که عناصر مورد سنجش به طور ظاهری توانایی اندازه‌گیری مفهوم مورد نظر را دارند(سکاران،۱۳۸۰:۱۲۱). به منظور سنجش روایی این پژوهش پرسشنامه اولیه در اختیار ۳ نفر از متخصصان نرم افزار تجزیه و تحلیل آماری SPSS قرار گرفت که آنها بعد از مطالعه با اعمال نظر در سواٌل‌ها و برطرف کردن اشکالات، و با توجه به امتیازات داده شده به هر سوال و بر اساس شاخص ۵ گزینه ای لیکرت، ۲ مورد از سوالات پرسشنامه، امتیاز لازم را کسب ننموده و حذف گردیدند. و در نهایت پرسشنامه مربوطه را تایید کردند، لذا میانگین امتیازات داده شده به هر یک از سوالات توسط اساتید از نمره ۱ تا ۵ امتیاز۴٫۵ را کسب کرده است.
آزمون پایایی (اعتبار پذیری)
آزمون پایایی(اعتبار پذیری): توانایی ابزار در حفظ پایایی خود در طول زمان(علی رغم شرایط غیر قابل کنترل آزمون و وضعیت خود پاسخگویان) حاکی از پایایی آن و تغییر پذیری اندک آن می باشد (کلانتری، ۱۳۸۲:۹۱) برای تعیین و محاسبه ضریب پایایی شیوه‌های مختلفی به کار برده می شود که معروفترین آنها روش آلفای کرونباخ است (مومنی و قیومی، ۱۳۸۶:۲۰۸). بنابراین در این تحقیق، پایایی (تعیین اعتماد) پرسشنامه یا قابلیت اعتماد آن با بهره گرفتن از روش اندازه‌گیری آلفای کرونباخ که در محیط نرم افزاری
SPSS 22 انجام شد. در آزمون الفای کرونباخ ضریب آزمون باید از ۷٫/. بیشتر باشد تا پرسشنامه تایید شود. آزمون الفای کرونباخ با ۸۰ گویه انجام گرفت و با ضریب پایایی۹۰/. به دست آمد، که این نشان دهنده پایای بسیار بالایی پرسشنامه ما می باشد.
جدول ۳- ۴: نتایج آزمون آلفای کرونباخ، مأخذ : یافته‌های پژوهش، ۱۳۹۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...