آلفرد اسلون (۱۹۳۶)

اداره غیرمتمرکز، بررسی و کنترل متمرکز ساختار چندبعدی

کارایی از طریق مقیاس اقتصادی برگشت سرمایه بخش‌ها، کسب اهداف

طراحی ساخنار

رابرت تانسند (۱۹۷۰)

دیوان‌سالاری‌زدایی، حمایت از کارآفرینی و سودآفرینی منطقه‌ای

سودآوری، قابلیت ارزیابی کارکنان ساختار ساده

فرهنگ

توماس پیترز و رابرت واترمن (۱۹۸۳)

عملکرد بر مبنای ساختار، استراتژی، مهارت‌هاَ، سبک و ارزش‌های مشترک

تمایل به کار، نزدیکی به مشتری خودمختاری و کارآفرینی، آماده و فعال بودن، فلسفه ارزش‌گرا، رابطه نزدیک با فعالیت تجاری شکل ساده، ستاد کوچک

به نقل از: اشرفی، بزرگ، طراحی و تبین الگوی اثربخشی در شرایط عدم اطمینان محیطی شرکت‌های ساخت کامپیوتر تهران، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران بهمن‌ ماه ۱۳۸۰
۲-۲-۴-معیارهای اثر بخشی از نظر کمپبل
۱- اثر بخشی کلی[۲۶]: این معیار با بررسی اسناد عملکرد گذشته و یا ارزیابی کلی و یا از طریق قضاوت‌های اشخاص مطلع و مهم نسبت به عملکرد سازمان اندازه گیری می شود.
۲- بهره وری[۲۷]: رابطه بین مطلوبیت های حاصله (ستاده ها) و منابع صرف شده (داده ها) در سیستم در یک پریود زمانی مشخص که یک پریود مبنا است و می تواند در سه سطح اندازه گیری شود. سطح فردی، گروهی و سطح سازمانی که از طریق مراجعه به اسناد و ارزیابی های موجود و یا ترکیب آنها اندازه گیری می شود.
۳-کارآئی: درجه ای است که یک سیستم فاکتورهای صحیح را جهت رسیدن به هدف به کار گرفته است. یعنی چه هزینه ای را متحمل شویم تا هدف محقق شود.
۴- کیفیت: عبارت از درجه همگرایی سیستم ها به پیش نیازها، مشخصات و انتظارات، یک خصوصیات کیفی، مشخصه ای است کیفی که بر این اساس یک محصول، خدمت، طرح، ساخته و ارائه و آزمون می‌گردد. این خصیصه ها می تواند عینی و یا ذهنی باشد.
۵- سود: حاصل از درآمدهای فروش منهای کل هزینه و تعهدات ایجاد شده است می توان از طریق نسبت سود به فروش ، نسبت بازده دارائی و… را نام برد.
۶- حوادث: اتفاقاتی که می تواند در حین کار بوقوع پیوندد و اتلاف وقت را موجب می‌شود.
۷- رشد: افزایشی است که در متغیرهای مختلف سازمانی، همچون ظرفیت کارخانه نیروی کار، میزان فروش، بازارهای جدید، سهم بازار و نوآوری نشان داده می‌شود. این متغیرنشان دهنده وضعیت فعلی سازمان یا وضعیت گذشته آن است.
۸- در صد غیبت در کار: این معیار اشاره به غیبت های غیر موجه است اما دارای تعاریف متعددی است (نظیر زمان غیبت در مقابل میزان وقوع حوادث)
۹- ترک خدمت: معمولاً به پایان کارهایی که به صورت داوطلبانه صورت می گیرد. معمولاً مراجعه به اسناد بایگانی شده امور اداری قابل تشخیص است.
۱۰- رضایتمندی شغلی: رضایتی که یک فرد در مقابل آنچه که از شغل برای او حاصل می شود تعریف می کنند.

۱۱- انگیزش: حالت یا شرایطی که انسان را به انجام کار و یا قبول عقیده ای خاص ترغیب می کند. انگیزش بیشتر به آمادگی یا میل به کار برای تحقق اهداف شغلی است.
۱۲- روحیه: پدیده ای گروهی که ضامن تلاش مضاعف، یکی شدن اهداف فرد و سازمان و ایجاد تعهد و تعلق می باشد. روحیه مساله گروهی، برعکس رضایت، رضایت که مسأله فردی است.
۱۳- کنترل: معیار تحت نفوذ قرار گرفتن رفتار اعضاء سازمان و جهت دادن به آن.
۱۴- انسجام / تعارض: همکاری صمیمانه افراد را انسجام گویند تعارض نیز به برخورد لفظی، فیزیکی، هماهنگی ضعیف و ارتباطات غیر مؤثر تعریف می شود.
۱۵ – انعطاف پذیری / انطباق: به توانایی یک سازمان برای تغییر رویه های استاندارد و عملیاتی خود در پاسخ به تغییرات محیطی سازمان است.
۱۶- برنامه ریزی و هدف گذاری: مشخص کردن گام‌های آینده سازمان به صورت منظم و آگاهانه را برنامه ریزی گویند.
۱۷- اجماع در هدف: یعنی سوای اینکه افراد دارای اهداف مشخصی هستند همه افراد در سازمان، هدف واحدی را برای سازمان تصور کنند.
۱۸ – نهادینه سازی اهداف: بر پذیرش اهداف سازمانی اشاره داشته و بر این باور است که اهداف سازمانی صحیح و درست هستند.
۱۹- سازگاری نقش و هنجار: این معیار اشاره به حد و حدودی داردکه اعضاء سازمان در خصوص موضوعاتی از قبیل نگرش‌های مساعد نسبت به سرپرستی، انتظارات نقش، روحیه و الزامات نقش توافق داشته باشند.
۲۰- مهارت‌های ارتباطی مدیریت: اشاره به سطوح مهارت‌هائی که مدیران در ارتباط با سرپرستان، زیردستان و همکاران خود در قالب ارائه حمایت های مختلف، یا تسهیل تعاملات سازنده و مفید و ایجاد اشتیاق برای تحقق اهداف و عملکرد مالی بکار می گیرند.
۲۱- مهارت‌های انجام وظیفه ای: به سطوح مهارت‌های کلی اشاره دارد که مدیران سازمان و رهبران گروه‌ها برای تحقق وظایف سازمان لازم دارند.
۲۲- مدیریت ارتباطات و اطلاعات: کارآئی، صحت و دقت در تجزیه و تحلیل علم بر اثر بخشی سازمانی.
۲۳- آمادگی: احتمال این که برخی وظایف جهت به بدنه سازمان اضافه شود و سازمان بتواند بطور موفقیت آمیز آنرا انجام دهد.
۲۴- بهره برداری از محیط: میزان تعامل سازمان با محیط اطراف به صورت موفقیتآمیز.
۲۵- ارزیابی بوسیله پدیده های خارجی: این معیار اشاره به ارزیابی سازمان بوسیله افراد و سازمان‌های موجود در محیط دارد. مثلاً مشتریان، تأمین کنندگان،…

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...