نمونه معمولاًگروهی از افراد جامعه است که معرف آن جامعه بوده وکم و بیش ویژگی‌ها و مشخصات افراد جامعه را داراست (کرلینجر،۱۳۷۶،ص۱۳۶).
روش نمونه گیری،تصادفی،طبقه‌ای متناسب با حجم جامعه آماری خواهد بود.
۳-۵ روش نمونه گیری
” نمونه گیری عبارت است از انتخاب افراد گروه نمونه از میان اعضای یک جامعه تعریف شده آماری براساس اصول و قواعد خاص. افراد گروه نمونه اغلب به روش تصادفی انتخاب می‌شوند و نمونه گیری تصادفی در تحقیقات علمی امری اساسی است” (شریفی، ۱۳۸۰، ص ۶۲).
با توجه به این که پژوهش حاضر در صدد بررسی نقش متغیر هوش فرهنگی بر روی ارتباطات اثربخش بوده، و همچنین وجود ناهمگنی تعداد اعضای هیأت علمی شهر شهرکرد، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم جامعه آماری استفاده شد.
“نمونه تصادفی طبقه‌ای شامل مجموعه‌ای از چند نمونه تصادفی ساده است و تعداد افراد نمونه هر طبقه با تعداد افراد همان طبقه در جامعه متناسب است “‌ (شریفی، ۱۳۸۰، ص۶۷).
جدول ۳-۲) توزیع فراوانی جامعه و حجم نمونه

دانشگاه

جامعه آماری

حجم نمونه

دولتی

۲۵۸

۸۱

آزاد

۲۲۰

۷۰

پیام نور

۲۰

۷

مجموع

۴۹۸

۱۵۸

با توجه به اینکه جمعیت اعضاء هیأت علمی دانشگاه دولتی از بقیه بیشتر بوده است.حجم نمونه آن نیز بیشتر انتخاب شده است.
۳-۶ ابزار جمع آوری اطلاعات
در واقع آنچه به محقق کمک می‌کند تا اطلاعات لازم را در راستای پاسخ به سؤالات و فرضیات پژوهش جمع آوری کند ابزار است. ابزارهای متفاوتی در انجام تحقیق مورد استفاده قرار می‌گیرد که نوع ابزار مورد استفاده به روش تحقیق و اهداف پژوهش بستگی دارد.از آن جا که روش جمع آوری داده‌ها در این پژوهش میدانی بوده، رایج ترین وسیله ی جمع آوری اطلاعات در این زمینه پرسشنامه در نظر گرفته شده است. این تحقیق دارای دو پرسشنامه است: که یکی پرسشنامه هوش فرهنگی ارلی وانگ و دیگری پرسشنامه ارتباطات اثر بخش سوسمان وکرینوس می‌باشد.
۳-۷ پرسشنامه هوش فرهنگی
برای سنجش هوش فرهنگی اعضاء هیأت علمی دانشگاه‌ها، از پرسشنامه هوش فرهنگی که توسط ارلی وانگ در سال ۲۰۰۳ تدوین شده و درسال ۱۳۸۹کار هنجار یابی آن در ایران انجام گرفته است استفاده شده است، که از ۲۰سؤال بسته پاسخ در طیف هفت درجه لیکرت‌ (کاملاً مخالفم، تا حدودی مخالفم، کمی مخالفم، نه موافقم نه مخالفم، کمی موافقم، تا حدودی موافقم، کاملاً موافقم) تشکیل شده است. و به آنها نمره ی ۱-۲-۳-۴-۵-۶-۷ تعلق می‌گیرد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۸ پرسشنامه ارتباطات اثربخش
برای سنجش ارتباطات اثربخش اعضاء هیأت علمی دانشگاه‌ها، از پرسشنامه ارتباطات اثربخش که توسط سوسمان وکرینوس در سال ۱۹۷۹ابداع گردیده است استفاده شد. این پرسشنامه به دفعات مکرر مورد استفاده قرار گرفته و اعتبار آن با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ ۸۷ درصد می‌باشد.
جدول ۳-۳) انطباق مؤلفه‌های هوش فرهنگی با سؤالات پژوهش

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...