۱-در تحقیقی مبتنی بر ” تاثیر الگوهای کسب وکار بر بهبود عملکردسازمانی ” که توسط برتل و همکاران (۲۰۱۲ ) بر روی ۴۰۰۰ شرکت واقع در کشورهای آلمانی زبان با تکنولوژی کامل از قبیل مهندسی ،شیمی یا الکترونیک انجام گرفت ،و در این پژوهش الگوی کسب وکار نوآوری محور و الگوی کسب وکار کارایی محور به ‌عنوان متغیر مستقل و بهبود عملکرد به ‌عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد . نتایج به دست آمده از آن نشان می‌دهد که بین الگوی کسب وکار کارایی محور ونوآور محور بر بهبود عملکرد شرکت رابطه مثبت وجود دارد.

۲-آمیت و زات در سال ۲۰۰۱ در تحقیقی تحت عنوان” طراحی مدل کسب وکار “تاثیر الگوی کسب وکار نوآوری محور و کارایی محور را بر عملکرد شرکت‌ها مورد بررسی قرار دادند و نتایج حاصل از این تحقیق تاثیر مثبت این متغیرها را بر عملکرد شرکت نشان داد .

۳-دیوید لا , رز چپمن وتری اسلون تحقیقی با عنوان” ارتباط نوآوری ,بازارمحوری و عملکرد شرکت ” انجام دادند این تحقیق سال ۲۰۰۴ در استرالیا انجام شده است و هدف آن تبیین اثر متقابل بین ۲ استراتژی نوآوری و بازار محوری وتاثیر هر یک بر عملکرد شرکت می‌باشد . ونتایج نشان داد که نوآوری ارتباط مثبتی با بازار محوری دارد وهر دو آن ها بر عملکرد شرکت تاثیر گذارند .

۴-نواکاه [۳۱]در تحقیقی تحت عنوان”جهت گیری بازار استراتژیک و عملکرد الگوی تجاری مطالعه موردی در سازمان غذا نیجریه”در سال ۲۰۰۸ تاثیر نوآوری را در ارتباط بین بازارمداری و عملکرد سازمانی شناسایی وبیان کرد که بازار مداری در صورتی باعث افزایش عملکرد سازمانی می شود که به نوآوری منجر شود ( نواکاه ، سال ۲۰۰۸ ) .

۵-در تحقیقی که توسط کامارا[۳۲] (۲۰۰۸) مبتنی بر”نقش نوآوری تکنولوژیک سازمانی در رابطه با بازارگرایی وعملکرد فرهنگی سازمان”که توسط کارمن انجام شد و نتایج به دست آمده از آن نشان می‌دهد که بین نوآوری‌های مدیریتی و فن آوری بر ارتباط بین بازارمداری و عملکرد اقتصادی و اجتماعی موزه ها تاثیر واسطه ای دارد.

۶-جیمنز[۳۳] در سال ۲۰۰۸ بازار مداری ، یادگیری مداری، نوآوری و عملکرد سازمانی را باهم در یک مدل بررسی کرد ، او نوآوری را به عنوان متغیر واسطه ای در ارتباط بین بازار مداری و یادگیری مداری با عملکرد سازمانی معرفی کرد .

۷-ویل و همکاران (۲۰۰۴) در پژوهشی تحت عنوان بهترین عملکرد الگوهای کسب وکار که برای شرکت‌های خصوصی دسته بندی شده است . ملاک طبقه بندی ارائه شده دارایی شرکت می‌باشد . این مطالعات با اثبات اینکه مدل های کسب و کار به طور بالقوه قابلیت مقایسه پذیری در میان صنایع را دارا هستند ، نشان می‌دهد که مدل های کسب وکار بر عملکرد مالی شرکت‌ها تاثیر دارد . و باعث افزایش عملکرد شرکت می شود .

فصل سوم

روش شناسی تحقیق

۳-۱)مقدمه

روش تحقیق را میتوان به ‌عنوان مجموعه ای از قواعد ، ابزارها وراه های معتبر ونظام یافته برای بررسی واقعیتها کشف مجهولات ودستیابی به راه حل مشکلات دانست . اتخاذ روش تحقیق علمی تنها راه دستیابی به دست آوردهای قابل قبول و علمی است (خاکی ، ۱۳۸۲،ص ۲۰۱) . به طور کلی هر تحقیق می‌تواند در ابتدا در پی طرح مشکل یا مسئله ای باشد . مشکل و مسئله سوالات زیادی در ذهن محقق ایجاد می‌کند و در برخی مواقع موجب پیدایش فرضیاتی می شود . در این حالت پژوهشگر با جمع‌ آوری اطلاعات ‌و آمار مورد نیاز و تجزیه وتحلیل آن ها به پاسخ سوالات پژوهشی ‌و تایید یا رد فرضیات مطرح شده ، می پردازد . مباحث مطرح شده در این فصل عبارتند از فرایند اجرای تحقیق ، روش اجرای تحقیق ، جامعه ونمونه آماری ، روش‌ها وابزار جمع‌ آوری اطلاعات وهمینطور روش تجزیه وتحلیل داده ها واطلاعات .

۳-۲)فرایند اجرای تحقیق

در این تحقیق ابتدا به بررسی ادبیات تحقیق بر اساس مسئله بیان شده ، سپس متغیرهای اصلی تحقیق شناسایی شده ‌و داده های مورد نیاز برای سنجش و اندازه گیری متغیرهای فوق به وسیله بررسی اسناد ‌و مدارک و پرسشنامه جمع‌ آوری گردید ، سپس این داده ها تبدیل به امتیازات مربوط شده و برای تجزیه و تحلیل با بهره گرفتن از نرم افزار SPSSآماده شدند . در ادامه با محاسبه مشخصه‌ های توصیفی متغیر ‌و جداول مربوطه توزیع صفت های متغیر بررسی و در نهایت به آزمون فرضیه اقدام شده است .

۳-۳)روش تحقیق

این تحقیق ‌بر اساس ماهیت و روش از نوع توصیفی – تحلیلی وبر اساس هدف ازنوع کاربردی می‌باشد.اجرای تحقیق توصیفی می‌تواند برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد . تحقیق توصیفی شامل جمع‌ آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مطالعه می شود . یک مطالعه توصیفی چگونگی وضع موجود را تعیین وگزارش می‌کند (خاکی ، ۱۳۸۲ ، ص ۱۰۴) . بعبارت بهتر مطالعه توصیفی برای تعیین و توصیف و ویژگی های متغیرهای یک موقعیت صورت می‌گیرد.از این رو هدف هر مطالعه توصیفی عبارت از تشریح جنبه هایی از پدیده مورد نظر پژوهشگر با دیدگاهی فردی ، سازمانی ، صنعتی و نظایر آن است (سکاران، ۱۳۹۰، ص۱۲۴-۱۲۳) . روش تحقیق در این مطالعه مبتنی بر روش می‌دانی بوده و برای جمع‌ آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است .

۳-۴)جامعه و نمونه آماری:

جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدهایی که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. معمولاً در هر پژوهش جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است در باره آن به مطالعه بپردازد (مقیمی، ۱۳۷۷، ص۲۹۴) . در تحقیق حاضر ، جامعه آماری شرکت‌های فعال در شهرکهای صنعتی استان گیلان است .

نمونه بخشی از جامعه است که معرف آن می‌باشد و به عبارت دیگر نمونه عبارت است از تعداد محدودی از آحاد جامعه آماری که بیان کننده ویژگی های اصلی جامعه باشد (آذر و مومنی،۱۳۸۰،ص ۱۸۲) . نمونه برداری، فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است به طوری که با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگی های آزمودنی های گروه نمونه بتوان این خصوصیات یا ویژگی ها را به اعضای جامعه آماری تعمیم داد (سکاران،۱۳۹۰،ص ۲۹۶) . در تحقیق حاضر چهار چوب نمونه عبارت از شرکت‌های کوچک ، متوسط و بزرگ در صنایع غذایی و صنایع فلزی است . ‌به این دلیل که صنایع غذایی از صنایع بسیار مهم کشور بوده و در زندگی روزمره افراد نقش مهمی را ایفا می‌کند و همچنین صنایع فلزی به دلیل این که پایه و اساس بسیاری از صنایع می‌باشد، در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته شده است . در تعریف اندازه شرکت در زمینه تحقیقاتی معیارهای متفاوتی نظیر تعداد پرسنل ، حجم سرمایه ، حجم دارایی ها ، مقدار فروش و ظرفیت تولید به کار می رود اما رایج ترین ملاک تعریف اندازه شرکت سطح اشتغال پرسنل است ، در آمار وزارت صنعت و معدن شرکت‌ها از نظر تعداد پرسنل به دو گروه زیر ۱۰ نفر و بالای ۱۰ نفر تقسیم شده اند که شرکتهایی بالای ۱۰ نفر در ۳ گروه دسته بندی می‌شوند . به شرکت‌های که ۴۹-۱۰ پرسنل دارند کوچک ، دارای ۹۹-۵۰ پرسنل باشند متوسط و بالای ۱۰۰ پرسنل شاغل بزرگ اطلاق می‌گردد . تعداد ۹۱۵ شرکت در شهرک های صنعتی استان گیلان فعال می‌باشند از این تعداد ۲۸۷ شرکت در زمینه صنایع غذایی و فلزی فعالیت می‌کنند ، که تعداد ۱۶۶ شرکت دارای بیشتر از ۱۰ نفر پرسنل و سابقه فعالیت ۳ سال به بالا هستند که در تحقیق حاضر به ‌عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده و از آنجا که تعداد جامعه آماری کم بوده است برای تمام جامعه آماری پرسشنامه توزیع گردیده است .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...