* کارآفرینی مهارت پی بردن به یک فرصت در جایی است که دیگران آن را آشوب زده ،متناقض و مبهم می بینند.

* ‌کارآفرینی توانایی پایه گذاری یک تیم است که افراد بتوانند مهارت ها و استعدادهای دیگران را تکمیل نمایند.

* کارآفرینی پی بردن به چگونگی یافتن ، تدارک دیدن و کنترل دیگران قرار دارد و اطمینان دادن از اینکه پول تا زمانی که نیاز به آن حیاتی نیست ، به مصرف نمی رسد.

* کارآفرینی به اعمال ریسک های حساب شده در زمینه‌های مختلف شخصی و مالی و سپس انجام هر کاری که برای ایجاد مزیت و برتری امکان پذیری است ،تلقی می‌گردد(اشمر،۲۰۰۲: ۱-۲).

شکل شماره(۲-۹) مقایسه انواع کارآفرینی:

کارآفرینی آزاد:

Independent Intrepreneurship

فرایندی است که کارآفرین طی می‌کند تا فعالیت کارآفرینانه ای را به طور آزاد به ثمر رساند

فردی

کارآفرینی

گروهی

‌کارآفرینی درون سازمانی:

Intraprenership

فرایندی که کارآفرین طی می‌کند تا فعالیت کارآفرینانه ای را در سازمانی که معمولاً سنتی و بوروکراتیک است به ثمر برسد

کارآفرینی سازمانی

انتفاعی

غیر انتفاعی

Corporate entrepreneurship

فرآیندی است که سازمان طی می‌کند تاهمه کارکنان

بتوانند در نقش کارآفرین انجام وظیفه کنند و تمام

فعالیت‌های کارآفرینانه فردی و گروهی به طور مستمر

،سریع ووراحت در سازمان مرکزی یا شرکت تحت پوشش خودمختار به ثمر رسند

(منبع:صمدآقایی، ۱۳۷۸)

۲-۲۲- کارآفرین کیست؟

اصطلاح کارآفرین[۴۴] ،اولین بار ژوزف شومپیتر به کار برد. واژه کارآفرین در بردارنده معنای موفقیت است . این واژه به معنای محصولات، ابداعات، کیفیت و خدمات نوین است . در درون یک شرکت ، این واتژه به معنای نوع خاصی از روحیه، سر زندگی و فضیلت است. باتلر، مفسر روزنامه تجاری ، آن را “شوق خلقت” می‌داند.

“پیتر دراکر” معتقد است کارآفرین کسی است که فعالیت اقتصادی کوچک و جدیدی را با سرمایه خود شروع می‌کند. کارآفرین ارزش ها را تغییر می‌دهد و ماهیت آن ها را دچار تحول می کند. همچنین مخاطره پذیر است و به درستی تصمیم گیری می کند. برای فعالیت خود به سرمایه نیاز دارد و کارآفرینی به عقیده دراکر به کار بردن مفاهیم و فنون مدیریتی، استاندادسازی محصول، به کار گیری ابزارها و فرآیندهای طراحی و بنا نهادن کار برپایه آموزش و تحلیل کار انجام شده است(سعیدی کیا،۱۳۸۶).

۲-۲۳- ویژگی های کارآفرینان

ده مورد از ویژگی هایی که “تامپسون” “هیسریچ” و “پیترز” در سال ۱۹۹۸ ذکر کرده‌اند، عبارت از:

* کارآفرینان افرادی هستندکه تفاوت ایجاد می‌کنند، در واقع آن ها به طور خلاقانه فرصت هایی را برای کسب و کار ایجاد می- نمایند.

* کارآفرینی، تشخیص و استفاده مطلوب از فرصت ها می‌باشد.

* کارآفرینان با هدف دستیابی به منافع مورد نیاز برای استفاده از فرصت ها به شدت تلاش می‌کنند.

* کارآفرینان از طریق ارائه محصولات، خدمات یا شیوه های جدید، ارزش ایجاد می کنن.

* کارافرینان ایجادکننده شبکه های مطلوب منابع ،امکانات مالی، ابتکارات، شبکه های اجتماعی و مذاکرات مختلف هستند.

* کارآفرینان از چگونگی و چرایی فرصت ها و جایگاه خود شناخت دقیق دترند.

* کارآفرینان خود ،سرمایه ایجاد می‌کنند ، این سرمایه به شکل های مختلف نظیر سرمایه مالی، اجتماعی و هنری می‌باشد.

* کارافرینان خطرپذیرند و توانایی اداره و ریسک های مختلف را دارند.

* کارآفرینان در مقابل سختی و مشکلات، خویشتن دار و مقاوم هستند.

* کارآفرینان مستلزم خلاقیت و نوآوری هستند و این دو از عناصر اصلی آن است(طالبی و لباف،۱۳۸۲).

جدول شماره(۲-۷) مقایسه کارآفرینان، کارآفرینی سازمانی و مدیران سنتی

کارآفرینان سازمانی

کارافرینان

مدیران سنتی

استقلال وتوانایی برای پیشرفت به منظورکسب پاداش

استقلال،فرصت برای خلق کردن و کسب پول

ارتقاء.و پاداش های سازمانی نظیر:

قدرت،دفترکار مناسب و غیره

انگیزاننده­های

اصلی

بین دوحالت قبل،برنامه ریزی مبتنی برفوریت برای تطبیق باجدول زمانی سازمان

ادامه حیات و دستیابی به رشدتجاری بین ۵تا۱۰ سال

برنامه ریزی کوتاه مدت مطابق با سهمیه ها،بودجه بندی هفتگی،ماهانههفصلی و برنامه ریزی سالانه

افق زمانی

نظارت مستقیم بیش از تفویض

نظارت مستقیم

تفویض اختیار،سرپرستی بیش از نظارت مستقیم

فعالیت

‌در حد متوسط

‌در حد متوسط

دقیق-محتاط

مخاطره­پذیری

عدم توجه به نمادهای شغلی

عدم توجه به نمادهای شغلی

توجه به نمادهای شغلی

موقیت وجایگاه

تلاش می ‌کنند تا از پروژه های مخاطره آمیزچشم پوشی کنندتاوقتی که آمادگی لازم را به دست آورند

باشکست واشتباهات روبرو می‌شوند

تلاش می‌کنند تا از شکست واشتباه اجتناب کنن

شکست واشتباه

سازگاری با دیگران درپذیرش دیدگاه های خصوصی،تاتاحدی بردباربودهومایلندکه سازگارباشند

پی گیری دیدگاه های خصوصی،قاطعیت وفعل گرا

سازگاری با افرادی که درجایگاه قدرت قرار دارند

تصمیم گیری

خود،مشتری و حمایت کنندگان

خود و مشتری

دیگران

خدمت دهی

شرکت های کارآفرین کوچک،حرفه ای،پیشینه زراعت

شرکت های کوچک ‌کارآفرین،حرفه ای،پیشینه زراعت

اعضای خانواده برای شرکت های بزرگ کارمی کنند

تاریخچه خانوادگی

معامله گری درون سلسله مراتب

معامله گر یادلال بودن به عنوان مبنای ارتباط

سلسله مراتب به عنوان مبنابرای ارتباط

رابطه با دیگران

منبع:پیترز و هیسریچ،۲۰۰۲: ۴۸

۲-۲۴- کارآفرینی سازمانی[۴۵]

فرایند تغییر و تحول مستمر و پرشتاب در آغاز هزاره سوم میلادی ، از عمده ترین جریان های حاکم بر حیات بشری و از مهمترین مشخصات بارز آن به شمار می رود و فرایند کارآفرینی و خلاقیت که اساس و بستر تغییر و تحول و دگرگونی است در این خصوص نقش بسیار بنیادین و تعیین کننده ای ایفا می‌کند(سعیدی کیا،۱۳۸۶).

افراد، سازمان‌ها و جوامعی که نتوانند خود را با این تحولات پرشتاب همگام کنند دچار حالت ایستایی و توقف و سکون شده ، بی شک آینده حضور فعال نخواهند داشت و سرانجام دچار اضمحلال می شود.

تلاش صاحب نظران و متخصصان براین است که برای سازمان‌ها شرایطی فراهم کنند که زمینه حاکمیت فناوری ،خلاقیت و نوآوری در آن ها مناسب تر و مستعدتر شود و دانشمندان در پی آن بودند وجه تمایز این افراد را که محور توسعه اقتصادی بوده و کارآفرین خوانده می شود با دیگر افراد جامعه به دست آورندو این امر باعث به وجود آمدن علم کارآفرینی شد(همان منبع).

با توجه به اینکه جهان به سمت اقتصاد کارآفرینی در حرکت است و سازمان‌ها در دنیا با سرعتی بی سابقه با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات و ارتباطات و خلاقیت و نوآوری در حال توسعه اند ، امروزه تسلط یافتن به دانش کارآفرینی و ایجاد و توسعه کسب و کار جدید امری الزامی و یکی از پرکاربردترین زمینه علمی و اقتصادی مورد نیاز کشور می‌باشد(سلجوقی،۱۳۸۷).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...