عملکرد بازاریابی

N

۱۲۵

۱۲۵

۱۲۵

۱۲۵

۱۲۵

میانگین

۴٫۱۰۰

۳٫۴۴۶

۳٫۶۷۲

۳٫۷۱۵

۳٫۷۵۰

انحراف معیار

۰٫۴۵۵

۰٫۵۷۳

۰٫۵۰۹

۰٫۵۱۳

۰٫۵۵۲

کولموگروف-اسمیرنوف

۲٫۳۸۱

۱٫۲۱۱

۰٫۸۴۴

۱٫۷۹۰

۱٫۹۱۱

معناداری

۰٫۳۸۶

۰٫۱۰۷

۰٫۴۷۵

۰٫۳۳۰

۰٫۱۳۵

براساس نتایج مندرج در جدول (۴-۶)جدول در تمامی موارد مقدار معناداری بزرگتر از ۰۵/۰ بدست آمده است. بنابراین دلیلی برای رد فرض وجود ندارد. یعنی توزیع داده‌های سنجش هریک از ابعاد نرمال است. بنابراین می‌توان از آزمون‌های پارامتریک و تحلیل عامل تائیدی استفاده کرد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۵- تحلیل عاملی تائیدی
در این مطالعه برای سنجش متغیرهای تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. برای بررسی فرضیه‌های تحقیق مبتنی بر این مقیاس، نخست باید صحت مقیاس مورد استفاده تائید شود. بنابراین از تحلیل عاملی تائیدی برای سنجش روابط متغیرهای پنهان با گویه‌های سنجش آن ها استفاده شده است.
تحلیل عاملی تائیدی ارتباط گویه‌ها (سوالات پرسشنامه) را با سازه‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد. در واقع تا ثابت نشود سوالات پرسشنامه، متغیرهای پنهان را به خوبی اندازه‌گیری کرده‌اند، نمی‌توان فرضیه‌های تحقیق را مبتنی بر داده‌های پرسشنامه مورد استفاده قرار داد. بنابراین جهت اثبات این که داده‌ها درست اندازه گیری شده اند از تحلیل عاملی تائیدی استفاده می‌شود. قدرت رابطه بین عامل (متغیر پنهان) و متغیر قابل مشاهده بوسیله بار عاملی نشان داده می‌شود. بار عاملی مقداری بین صفر و یک است. اگر بار عاملی کمتر از ۳/۰ باشد رابطه ضعیف درنظر گرفته شده و از آن صرف‌نظر می‌شود. بارعاملی بین ۳/۰ تا ۶/۰ قابل قبول است و اگر بزرگتر از ۶/۰ باشد خیلی مطلوب است. (کلاین، ۱۹۹۸) حداقل بارعاملی قابل قبول در برخی منابع و مراجع ۲/۰ نیز ذکر شده است اما معیار اصلی برای قضاوت آماره t می‌باشد. چنانچه آماره آزمون یعنی آماره t بزرگتر از مقدار بحرانی t0.05 یعنی ۹۶/۱ باشد در اینصورت بارعاملی مشاهده شده معنادار است. (برای نمونه رجوع کنید به آمار کاربردی مدیریت، عادل آذر و منصور مومنی، جلدو دوم) نتایج تحلیل عاملی مقیاس‌ سنجش متغیرهای تحقیق ارائه شده است. برای سنجش متغیرهای تحقیق از ۵ عامل اصلی (متغیر پنهان) و ۲۵ پرسش (متغیر قابل مشاهده) استفاده شده است. هریک از این متغیرها با اندیس تا در شکل نمایش داده شده است.
بار عاملی مشاهده در تمامی موارد مقداری بزرگتر از ۳/۰ دارد که نشان می‌دهد همبستگی بین متغیرهای پنهان (ابعاد هر یک از سازه‌های اصلی) با متغیرهای قابل مشاهده قابل قبول است. پس از اینکه همبستگی متغیرها شناسائی گردید باید آزمون معناداری صورت گیرد.
جهت بررسی معنادار بودن رابطه بین متغیرها از آماره t-value استفاده می‌شود. چون معناداری در سطح خطای ۰۵/۰ بررسی می‌شود بنابراین اگر آماره آزمون t-value از مقدار بحرانی ۹۶/۱ بزرگتر باشد، رابطه معنادار است. براساس نتایج شاخص‌های سنجش هر یک از مقیاس‌های مورد استفاده در سطح اطمینان ۵% مقدار آماره t-value بزرگتر از ۹۶/۱ می‌باشد که نشان می‌دهد همبستگی‌های مشاهده شده معنادار است.
گام بعدی نیکویی برازش مدل است. یکی از شاخص‌های عمومی برای به حساب آوردن پارامترهای آزاد در محاسبه شاخص‌های برازش شاخص خی-دو بهنجار است که از تقسیم ساده خی-دو بر درجه آزادی مدل محاسبه می‌شود. چنانچه این مقدار بین ۱ تا ۵ باشد مطلوب است. (شوماخر و لومکس، ۱۹۸۸، ۸۸ ؛ کلاین، ۲۰۰۵ : ۵۹ ؛ به نقل از قاسمی، ۱۳۸۹ : ۱۶۲) در این تحقیق خی-دو بهنجار ۰۳۸/۲ بدست آمده است.
هم چنین شاخص RMSEA در بیشتر تحلیل‌های عاملی تائیدی و مدل‌های معدلات ساختاری به عنوان یک شاخص برازش اصلی استفاده می‌شود. اگر این شاخص کوچکتر از ۰۵/۰ باشد مطلوب است. در مدل اشباع شده تحقیق حاضر نیز شاخص RMSEA برابر ۰۳۶/۰ بدست آمده که نشان می‌دهد برازش مدل مطلوب است.
شکل ۴-۵٫ بار عاملی استاندارد تحلیل عاملی تائیدی مقیاس تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...