دول واسکوکان(۱۹۹۵) در تحقیق خود تحت عنوان مدل شناختی تأثیر مذهب بر سلامتی به این نتیجه رسیدند که باورهای مذهبی از طریق افزایش احساس کنترل،غنی سازی خودوخوش بینی،باعث ایجادشادی می شود.
جمع بندی:
مطالعات تاریخی گواه آن است که، دین به عنوان یک واقعیت موجود در جهان هستی از بدو خلقت انسان مطرح بوده است. مردم همواره برای نیل به به کمال از آن استفاده می کرده اند. قرآن کریم، بحث های مفصلی بر روی پرورش صحیح انسان داشته و بر روی بهداشت روانی بحث می کند . امروزه روان شناسان دریافته اند ، که دعا و نماز و داشتن ایمان محکم؛ تشویش، نگرانی و یأس را برطرف میسازد. به طور کلی نظریه پردازان دیگری وجود دارند که راه رسیدن به شادکامی و خوشبختی روان شناختی را در پرتو توجه به ارزش ها و هدف های معنوی، نیاز های بنیادین، معنا دار بودن و هدفمندی زندگی، عشق و علایق دینی و الهی میدانند. پیشینه ی تحقیقات نشان می دهد که تحقیقات زیادی راجع به شادی و همچنین در زمینه ی دین و مذهب انجام گرفته است، اما بحث ما در این پژوهش دانشجویان است که افرادی فرهیخته و جوان هستند در این رابطه بهره گیری از نظرات روان شناسان، جامعه شناسان، محققین علوم دینی و تاریخ شناسان امری ضروری برای شناخت مبانی و ضرورت های شادی در جوانان است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

فصل سوم:
روش تحقیق

    • روش تحقیق
    • روش و ابزار گرد آوری اطلاعات
    • روایی و پایایی ابزار
    • روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
    • جامعه و نمونه آماری
    • روش نمونه گیری

روش تحقیق:
در این پژوهش با توجه به موضوع، ماهیت وهدف تحقیق، روش مطالعه از نوع همبستگی می باشد، در این مطالعه روابط متغیر ها به صورت همزمان مورد بررسی قرار می گیرد، بدون این که هیچ کدام دستکاری یا کنترل شوند (هومن،۱۳۸۷).
روش وابزار گرد آوری اطلاعات:
یکی از مهمترین اقدامات پژوهشگر انتخاب ابزار جمع آوری داده ها می باشد، با توجه به موضوع وروش مورد استفاده در این پژوهش، ازپرسش نامه به عنوان ابزار جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. پرسشنامه یکی از ابزار های رایج و معتبر است که در تحقیقات همبستگی برای کسب داده های تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد وشامل مجموعه ای از (سؤال) است که به تناسب گویه های مورد نظر تنظیم شده و پاسخ دهنده با ملاحظه ی آنها پاسخ های لازم را ارائه می دهد. واین پاسخ ها داده های مورد نیاز پژوهشگر را تشکیل می دهد. درپژوهش حاضر، از پرسشنامه ی شادمانی مونش که حاوی ۲۴ سؤال است استفاده شده است. که دراین پرسشنامه با توجه به تعداد سؤالات آزمون و میزان نمره ی متعلق به هر سؤال، هر پاسخگویی می توانست حداکثر نمره ی خام ۲۴ را به دست آورد، هرچه نمره خام کسب شده بالاتر باشد،نشان می دهد شادی در او بیشتر است. و پرسشنامه ی دیگری که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته، پرسشنامه ی هویت دینی است. این پرسشنامه مشتمل بر۳۱ سؤال است و با توجه به سؤالات تحقیق تنظیم گردیده است. زیربنای نظری این پرسشنامه براساس مطالعات انجام گرفته در زمینه ی هویت دینی و همچنین مقیاس های دینی است که در قالب پرسشنامه در ایران تدوین شده، که به تهیه ی این پرسشنامه کمک کرده اند.
روایی وپایایی ابزار:
۱پرسشنامه هویت دینی: روایی پرسشنامه به این سؤال اشاره می کند که آیا این ابزار، صفت یا آن ویژگی را که برای سنجیدن آن تدوین شده است می سنجد یا خیر(هومن، ۱۳۸۶، ص۳۵۹). برای سنجش روایی محتوایی این پرسشنامه و بررسی این مسئله که آیا این پرسشنامه ارتباط هویت دینی با شادمانی را می سنجد، پس از تهیهی ماده ها و فرم های تجربی مقیاس، ابتدا پرسشنامه در اختیار چندین تن از متخصصان در رشته های علوم تربیتی، روان شناسی، علوم و معارف اسلامی قرار گرفت وبا مقیاس لیکرت نظر سنجی شد و بر اساس نتایج این نظر سنجی اصلاحات صورت گرفت و پس از ارزیابی و اعمال نظرات متخصصان پرسشنامهی ۳۱ سؤالی تکثیر گردید. این پرسشنامه شامل سه مؤلفهی ۱- اعتقادات دینی، ۲-عواطف و احساسات دینی و۳- انجام رفتارهای دینی است، که گویه های۹-۱ پرسشنامهی هویت دینی مربوط به مؤلفهی اعتقادات دینی، گویه های ۲۰-۱۰ مربوط به مؤلفهی عواطف و احساسات دینی و گویه های ۳۱-۲۱ پرسشنامهی هویت دینی مربوط به مؤلفهی انجام رفتارهای دینی است. زیربنای نظری این پرسشنامه براساس مطالعات انجام گرفته در زمینه ی هویت دینی و همچنین مقیاس های دینی است که در قالب پرسشنامه هایی نظیر موارد ذیل، در ایران تدوین شده است، می باشد که به تهیه ی این پرسشنامه کمک کرده اند که عبارتند از: ۱-مقیاس اندازه گیری اعتقادات ونگرش مذهبی دانشجویان (خدایاری فرد و همکاران (۱۳۷۸).۲-مقیاس جهت گیری مذهبی با تکیه بر اسلام آذربایجانی (۱۳۸۲). ۳-مقیاس خود سنجی التزام عملی به معتقدات اسلامی نویدی(۱۳۷۶). ۴-پرسشنامه ی هویت دینی رحیمی نژاد(۱۳۷۴). ۵-آزمون معبد گلزاری(۱۳۸۳). ۶- پرسشنامه ی معصومه غفوری کله(۱۳۸۴) می باشد. و در نهایت روایی صوری و محتوایی گویه های پرسشنامه مورد تأیید اساتید قرار گرفت.
برای برآورد پایایی پرسشنامه نیز از روش آلفای کرونباخ و محاسبه ی همسانی درونی استفاده شد. بدین منظور ابتدا این پرسشنامه بر روی ۳۰ دانشجو اجرا شد و مقدار آن ۸۹۷ /۰ محاسبه گردید، نمرات برای هریک از زیر مقیاس ها از ۱ تا ۵ در تغییر می باشد، به طوری که در پرسشنامه ی هویت دینی؛ به گزینه ی کاملاً موافقم ارزش عددی ۵ ، موافقم ۴، نظری ندارم۳، مخالفم ۲ و کاملاً مخالفم ۱، داده شد.
۲- پرسشنامه ی شادمانی: مقیاس مونش[۴۵] به منظور اندازه گیری شادمانی طرح شده است. با در نظر گرفتن دیدگاه های مختلف درباره ی سلامت روان شناختی و مقیاس های متنوعی که برای اندازه گیری آن ساخته شده اند، کوزما[۴۶] و استونز[۴۷](۲۰۰۰) آزمونی را ساختند که بیشتر بر مقدار و شدت احساسات مثبت و منفی تأکید می کند. هر کدام از این احساسات دو بعد کوتاه مدت و بلند مدت را در بر می گیرد. ماده های مربوط به بعد کوتاه مدت(۱۰ ماده) نشان دهنده ی جنبه ی حالتی( مثبت و منفی) و ماده های مربوط به بعد بلند مدت(۱۴) ماده مربوط به به بعد رگه ای( مثبت و منفی) است. هر کدام از جنبه های مثبت و منفی حالتی دارای ۵ سؤال و هر کدام از جنبه های مثبت و منفی رگه ای این مقیاس دارای ۷ سؤال است. روی هم رفته این مقیاس ۲۴ عبارت دارد.
سؤالات این مقیاس به صورت ۳ درجه ای( بلی=۲)، (نظری ندارم =۱) و(خیر=۰) نمره گذاری می شوند. هر کدام از جنبه های مثبت و منفی حالتی با داشتن ۵ سؤال، نمره ای از ۰ تا۱۰ و هر کدام از جنبه های مثبت و منفی رگه ای با داشتن ۷سؤال، نمره ای از ۰ تا ۱۴ خواهند داشت. نمره ی کلی مقیاس با توجه به جنبه های مثبت و منفی حالتی و رگه ای و با فرمول خاصی محاسبه می شود.
پایایی این آزمون با بهره گرفتن از روش باز آزمایی بعد از ۱۸ ماه برابر با ۷۰% گزارش شده است( کوزما و استونز، به نقل از باباپور و همکاران، ۱۳۸۲). در تحقیق باباپور و همکاران، ۱۳۸۲ همسانی درونی آزمون برابر با ۷۱/۰ به دست آمده است.
پژوهش هایی که به منظور بررسی روایی پیش بین مقیاس شادکامی مونش انجام شده است که این آزمون با ۷۶/۰ دقت می تواند بین افراد بهنجار و سایکوتیک تمایز قائل شود، همچنین مشاهده شده است که این آزمون با۷۶/۰ دقت می تواند افراد افسرده را از افراد سالم افتراق دهد. به علاوه همبستگی این آزمون با دیگر مقیاس های سلامت روان از جمله درجه بندی شادکامی یودگس[۴۸] (۵۰/۰) نشان دهنده ی روایی همگرای این آزمون است.
روش تجریه وتحلیل اطلاعات:
برای انجام این تحقیق وبه منظور جمع آوری داده های طبقه بندی، سازماندهی، استخراج، توصیف وتجزیه وتحلیل داده ها از تکنیک های آمار توصیفی وهمچنین برای تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. بعد از جمع آوری پاسخ های آزمودنی ها (پرسشنامه ها)، به هریک از گزینه ها ی پرسشنامه ارزش عددی داده شده است.
آمار توصیفی: به منظور بدست آوردن فراوانی ها، درصدها، میانگین ها وانحراف استانداردها وتنظیم جداول از آمار توصیفی استفاده گردیده است.
جامعه و نمونه ی پژوهش:
جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان کارشناسی پیوسته و ناپیوسته ی دانشکده های ادبیات و علوم انسانی، برق، کامپیوتر، معماری-هنر و شهرسازی دانشگاه آزاداسلامی شهرستان نجف آباد است که در سال تحصیلی ۹۰-۱۳۸۹ مشغول به تحصیل بودند، که تعداد آن ها ۹۷۹۷ نفربود. ازاین جامعه ی آماری با توجه به تعداد دختران و پسران و بر اساس فرمول مورگان ۳۷۰ نفر دانشجو انتخاب شدند . ازآن جایی که تعداد دانشجویان دختر ۵۱۶۲ نفر و تعداد دانشجویان پسر ۴۶۳۵ نفر می باشد با روش نمونه گیری طبقه ای نسبی ۱۹۶ نفر دختر و ۱۷۴ نفر پسر شاغل به تحصیل در ۴ دانشکده برق، علوم انسانی، کامپیوتر، معماری – هنر وشهر سازی به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند.
جدول(۱-۳) توزیع فراوانی گروه نمونه بر اساس جنسیت

جنسیت

فراوانی

درصد

مرد

۱۷۶

۴۷%

زن

۱۹۴

۵۳%

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...