یافته های گوینر و سونسون[۴۷] (۲۰۰۳) نیز نشان داد هوادارانی که پیوستگی بیشتری با تیم دارند، به احتمال زیاد نتایج و پیامدهای مثبتی در رابطه با حامیگری از خود بروز می‌دهند. این امر به نتیجه ای منجر می شود که می-تواند نتایج حامی گری مؤثرتری را از طریق بخشبندی بازار تماشاگران ورزشی مطابق با میزان احساس هویت با تیم ایجاد کند. این مفهوم برای بازاریابان و مدیران صنعت ورزش بسیار مهم است که بدانند در تیم های ورزشی احساس هویت با تیم عنصر مهم بحث حامی گری است. ‌بنابرین‏ حامیان می‌توانند راهبردهای مؤثری را با توجه به احساس هویت با تیم توسعه دهند. ویژگی مثبت این تحقیق احساس هویت با تیم است که بخش مهمی در بحث حامی گری است (گوینر،۲۰۰۳).

تیمئکین جنسر[۴۸] (۲۰۱۰) در تحقیقی به بررسی ارتباط بین هویت تیمی و درک کیفیت خدمات در فوتبال حرفه ای از دیدگاه تماشاچیان فوتبال پرداخت. نتایج این تحقیق که از تماشاچیان فوتبال ۳ تیم مختلف که تیم هایشان در یک استادیوم بازی می‌کردند، به دست آمده است، نشان داد که درجه منفی کمی از ارتباط بین هویت تیمی و درک کیفیت در محیط فیزیکی وجود دارد. تفاوت تعیین شده در کیفیت محیط فیزیکی بین تماشاچیان از ۳ تیم مختلف که تیم هایشان در یک استادیوم بازی کردند، بسیار چشمگیر بود (تیمئکین،۲۰۱۱).

ون و گریو[۴۹] (۲۰۱۰) در تحقیقی به بررسی ارزیابی های مغرضانه درون گروهی و برون گروهی در میان هواداران رویدادهای ورزشی پرداختند. آنان اعتقاد دارند که هواداران تیم های بازنده و هواداران تیم های داخل خانه تهدیداتی را در هویتشان تجربه خواهند کرد، در نتیجه، به طور خاص سطوح بالایی از تبعیض درون گروهی را نشان خواهند داد. همچنین از آنجا که محققان پیشین نشان داده‌اند که سطح هویت تیمی نقشی حیاتی در ادراک اجتماعی دارد، محققان حاضر پیش‌بینی کردند بیشترین مقدار تبعیض توسط هواداران تیمی که در خانه شکست خورده است، نشان داده خواهد شد. درنهایت، با بررسی ۱۴۸ تماشاگر بازی های بسکتبال دو تیم دانشگاهی در آمریکا مشخص شد که هواداران تیم های برنده بیشترین تعصب را نشان می‌دهند (وان،۲۰۰۵).

رأس[۵۰] و همکاران (۲۰۰۹) در تحقیقی به بررسی تأثیر هویت تیمی بر تداعیات برند هاکی پرداختند. نتایج از یک نمونه ۳۴۹ نفری از دارندگان بلیت فصل تأثیرات چشمگیر هویت تیم بر تداعیات برند را نشان داد. با تعیین اثر وفاداری بر تداعیات، مدیران و بازاریابان می‌توانند بر منافعی از ویژگی های خاص تیم که نیازمند تقویت تصویر یا افزایش (وجهه) تصویر است، تمرکز کنند (روس،۲۰۰۹).

جمع بندی

در این فصل ابتدا به مبانی نظری که در ابتدا با متغیرهای تحقیق می‌باشد اشاره شد و در ادامه تحقیقات مرتبطی که در کشورهای مختلف انجام شده، آورده شد. همان گونه که ملاحضه می شود اخیراً توجه زیادی به مسئولیت اجتماعی در صنایع مختلف معطوف شده است. در رابطه با تحقیقات داخلی که معطوف به مسئولیت اجتماعی باشند، اول اینکه تعداد این تحقیقات بسیار محدود است و دوم اینکه این تحقیقات در حیطه غیر ورزشی انجام شده است. اما در خارج از ایران تحقیقات متعددی در رابطه با مسئولیت اجتماعی صورت گرفته است که انجام این تحقیقات همچنان ادامه دارد. در یک نگاه کلی به تحقیقات متوجه می‌شویم که اکثر تحقیقات انجام شده در خارج از کشور نیز بیشتر در حیطه غیر ورزشی انجام شده اند. از پیامد های مسئولیت اجتماعی که در تحقیقات انجام شده به آن اشاره شده است می توان به تأثیر آن بر خوشنامی سازمان ها (والکر و کنت،۲۰۰۹؛ سارتور و والکر، ۲۰۱۱؛ والکر و همکاران، ۲۰۱۰؛ بابیک و ولف، ۲۰۰۶؛ پولانسکی و وود، ۲۰۰۱)، وفاداری (والکرو کنت،۲۰۰۹؛ سارتور و والکر،۲۰۱۱) قصد خرید (نیل و همکاران، ۲۰۰۷؛ سارتور و والکر،۲۰۱۱؛ عبدالرحیم و همکاران، ۲۰۱۱؛ والکر و همکاران، ۲۰۱۰؛ راسل و راسل، ۲۰۱۰؛ والکر و کنت،۲۰۰۹؛ سن و بتچرای، ۲۰۱۱؛ کلین و داوار، ۲۰۰۴)، استفاده از رسانه ها (والکر و کنت، ۲۰۰۹؛ سارتور و والکر، ۲۰۱۱) رضایت مندی (لو و بثچرای، ۲۰۰۶؛ گالبرث، ۲۰۱۰؛ سوان و کاپتیز، ۲۰۰۸؛ آنلاور و روتکاناکیت، ۲۰۱۰؛ دوگار و انگلاند، ۲۰۱۰)، هویت (لیچ تنستین و درام رایت، ۲۰۰۴؛ آهرن، ۲۰۰۵؛ دیو و بثچرای، ۲۰۰۷؛ لی، ۲۰۱۱؛ شون لی و مونل لی، ۲۰۱۱) اشاره کرد. نتایج اکثر این تحقیقات نشان داد که مسئولیت اجتماعی دارای پیامد های مثبتی برای سازمان ها بود و در تعداد محدودی از آن ها مسئولیت اجتماعی دارای پیامد های منفی بوده است.

فصل سوم

روش تحقیق

مقدمه

این فصل مواردی چون: نوع روش تحقیق، جامعه آماری، چگونگی گزینش نمونه آماری، روش­ جمع ­آوری داده ­ها، متغیر­های تحقیق، اعتبار و پایایی پرسشنامه‌ها و روش‌های آماری متناسب با اهداف تحقیق با عنوان بررسی ارتباط مسئولیت اجتماعی باشگاه با هویت تیمی وتعامل اجتماعی هواداران در بین تیم های لیگ برتر فوتبال ایران را توضیح می‌دهد.

روش تحقیق

ماهیت تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی از ‌نظر هدف از نوع کار بردی و به لحاظ روابط بین متغیرها از نوع هبستگی است.

جامعه آماری و شیوه انتخاب نمونه آماری و حجم نمونه

جامعه آماری پژوهش حاضر، هواداران ۱۶ تیم لیگ برتر فوتبال (۹۳-۱۳۹۲) است با توجه به اینکه تعداد هواداران این تیم ها میلیون ها نفر در سراسر ایران می باشند، و به طور متوسط در هر بازی ۹۰۰۰ نفر در ورزشگاه ها برای دیدن بازی حضور داشتند. جهت اطمینان هر چه بیشتر محقق نمونه آماری خود را فقط از تماشاچیان انتخاب نمود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان ۳۸۰ نفر برآورد شد.( هر تیم۱۹۰نفر) با درنظر گرفتن احتمال ریزش و جهت افزایش قابلیت تعمیم پذیری در بین هواداران هر تیم ، ۲۰۰پرسشنامه توزیع شد. از شیوه نمونه گیری در دسترس استفاده گردید. و در مجموع ۱۸۰۰ پرسشنامه برگشت داده شد.

ابزارهای اندازه گیری تحقیق

در این پژوهش با توجه به اهداف تحقیق، به منظور جمع ­آوری اطلاعات مورد نیاز جهت آزمون فرضیات تحقیق از ابزار اندازه ­گیری مناسب (پرسشنامه)، استفاده گردید.

پرسشنامه استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی

شامل ویژگی های اقتصادی، اخلاقی، قانونی و انسان دوستی باشگاه های فوتبال نسبت به هواداران است و شامل ۱۲ سوال می‌باشد و بر اساس مقیاس ۵ ارزشی لیکرت (کاملا موافق، موافق، بی نظر، مخالف، کاملا مخالف) مرتب شده است.

مسئولیت پذیری اجتماعی: این متغیر در این تحقیق از مجموع چهار بعد مسئولیت پذیری اخلاقی، مسئولیت اقتصادی، مسئولیت قانونی، مسئولیت انسان دوستی، تشکیل شده و به وسیله ۱۲ سوال از پرسشنامه استاندارد مسئولیت اجتماعی (استوارت،۲۰۰۳) اندازه گیری می شود که توسط محقق تهیه شده است.

مسئولیت اخلاقی: یکی از ا بعاد مسئولیت پذیری اجتماعی است که به وسیله ۳ سوال سنجیده می شود ( سوال شماره ۱ تا ۳ از پرسشنامه مسئولیت اجتماعی).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...