دانلود فایل پایان نامه : راهنمای ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی در مورد بررسی رابطه بین هوش … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۴-۱- مقدمه
تجزیه و تحلیل دادهها به منظور بررسی صحت و سقم فرضیات برای هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه در بیشتر مطالعاتی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد تحقیق میباشد، تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلیترین و مهمترین بخشهای تحقیق محسوب میشود. دادههای خام با بهره گرفتن از فنون آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار میگیرند.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
به منظور تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده ابتدا آمار توصیفی متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق شامل جنسیت، سن و میزان تحصیلات ارائه میشود، سپس آمار تحلیلی مطرح میگردد.
در این فصل به منظور پاسخگویی به سوالات تحقیق و بررسی فرضیات تحقیق از آزمونهای آماری میانگین یک جامعه[۳۲]، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تاییدی و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردیده است. دادههای موردنظر با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه و از طریق نمونهای ۳۲۳ تایی گردآوری شده مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفته و بر این اساس به سوالات تحقیق پاسخ داده میشود. جهت تحلیل دادهها نیز از نرم افزار آماری SPSS 18.0 وLISREL 8.5 استفاده میشود.
۴-۲- آمار توصیفی
در این بخش ویژگیهای جمعیتشناختی نمونه آماری تشریح میشود. ویژگیهایی که در این بخش مورد تحلیل قرار میگیرند، عبارتند از: وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر جنسیت، سن و میزان تحصیلات.
۴-۲-۱- وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر جنسیت
چگونگی تقسیم بندی افراد پاسخدهنده یا نمونه آماری تحقیق حاضر از نظر جنسیت در شکل ۴-۱ نشان داده میشود. از تعداد ۳۲۳ نفر نمونه آماری تحقیق، ۳۰۴ نفر مرد (۹۴%) و ۱۹ نفر زن (۶%) میباشند.
شکل ۴-۱- وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر جنسیت
۴-۲-۲- وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر سن
در این تحقیق افراد پاسخدهنده از نظر سنی به چهار گروه تقسیم شدهاند که در شکل ۴-۲ فراوانی افراد پاسخدهنده از لحاظ سن در هر گروه نشان داده میشود.
شکل ۴- ۲- وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر سن
همانطور که از دادههای شکل ۴-۲ مشخص میگردد، بیشترین فراوانی مربوط به گروه سنی ۳۱ تا ۴۰ سال و کمترین فراوانی مربوط به گروه سنی ۵۱ سال و بالاتر است.
۴-۲-۳- وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر میزان تحصیلات
بررسی و تحلیل دادههای گردآوری شده نشان میدهد که از مجموع نمونه آماری تحقیق، بیشترین فراوانی مربوط به تحصیلات لیسانس بوده که ۱۹۷ نفر و بیش از ۵۰ درصد را به خود اختصاص داده است. همچنین کمترین تعداد مربوط به تحصیلات دیپلم میباشد که تنها ۲۷ نفر را شامل میگردد. نتایج این تحلیلها در شکل ۴-۳ نشان داده شده است.
شکل ۴- ۳- وضعیت افراد پاسخدهنده از نظر میزان تحصیلات
۴-۳- آمار استنباطی
۴-۳-۱- آزمون میانگین یک جامعه آماری
اولین سوالی که برای این تحقیق مطرح میشود این است که شرایط متغیرهای تحقیق تا چه اندازه مطلوب(مناسب) میباشد. برای پاسخ به این سوال، به بررسی وضعیت(مطلوب یا نامطلوب بودن) متغیر و ابعاد آنها میپردازیم. این کار توسط آزمون میانگین آماری انجام میگیرد. با اجرای این آزمون میتوان به میزان هر یک از شاخصها و ابعاد مربوط به هوش معنوی، رضایت شغلی و تعهدسازمانی دست یافت. آزمون فرضها به صورت زیر است:
H0: ابعاد/ شاخصها با مقدار متوسط اختلاف ندارند، ۳ = μ
H1: ابعاد/ شاخصها با مقدار متوسط اختلاف دارند، ۳ ≠ μ
با توجه به اینکه در پرسشنامه از طیف ۵ تایی لیکرت استفاده شد؛ مقدار آزمون ۳ (سطح متوسط) اعمال شده است. لازم به ذکر است در بررسی وضعیت مولفهها، وضعیت مطلوب به وضعیتی گفته میشود که در آن میانگین امتیاز مولفه بزرگتر از عدد ۳ باشد و در مقابل وضعیت نامطلوب به وضعیتی گفته میشود که در آن میانگین امتیاز مولفه کوچکتر از عدد ۳ باشد.
نتایج آزمون با بهکارگیری نرم افزار SPSS 18 به شرح جداول (۴-۱) تا (۴-۳) میباشد. ستون اول جدول آزمون میانگین، «ابعاد مختلف» را نشان میدهد. ستون دوم و سوم این جدول، «آمار توصیفی» مربوط به آزمون را ارائه می کند و اعداد محاسبه شده به ترتیب «میانگین» و «انحراف معیار» را نشان می دهند. از ستون ۱ تا ستون آخر مربوط به نتایج «آمار استنباطی» است و نتایج آزمون را ارائه میدهد. ستون چهارم مقدار «آمارهی t» را نشان میدهد. ستون پنجم «درجه آزادی» را نشان میدهد. ستون ششم «معناداری دو طرفه» را نشان میدهد. ستون هفتم اختلاف میانگین نمونه با مقدار مورد آزمون یعنی عدد ۳ را نشان میدهد[۱۹]. مبنای اصلی تفسیر آزمون t، توجه به اختلاف میانگین بین دو میانگین واقعی و مفروض با توجه به مقدار t در سطح خطای کوچکتر از ۰٫۰۵ است. به عبارت دیگر در تفسیر نتایج این آزمون همواره باید به اختلاف میانگین توجه نمود. هر وقت که مقدار سطح معناداری کمتر از ۰٫۰۵ باشد، آمارهی t و اختلاف میانگین مثبت باشند، فرض H0 رد و فرض H1 تایید می شود(یعنی ابعاد در سطح قابل قبولی قرار دارند) [۵].
برای آزمون فرض همچنین می توان از «حد بالا» و «پایین» محاسبه شده برای «فاصله اطمینان ۹۵% برای میانگین هر متغیر» استفاده کرد. این مقادیر در ستون ۸ و ۹ جدول آمده است. در اینجا سه حالت پیش میآید:
هرگاه حد پایین و حد بالا مثبت باشند، در سطح اطمینان ۹۵% میانگین از مقدار مورد آزمون (یعنی ۳) بزرگتر است (و شاخص مورد نظر وضعیت قابل قبولی دارد).
هرگاه حد پایین و حد بالا منفی باشند، در سطح اطمینان ۹۵% میانگین از مقدار مورد آزمون (یعنی ۳) کوچکتر است (و شاخص مورد نظر وضعیت غیر قابل قبولی دارد).
هرگاه حد پایین منفی و حد بالا مثبت باشد، میانگین با مقدار مورد آزمون در سطح اطمینان ۹۵% تفاوت معناداری ندارد (و شاخص مورد نظر وضعیت متوسطی دارد)
[۱۹].
همچنین نتیجه آزمون در ستون آخر ارائه شده است. که طبق ستون ۸ و ۹ و تفسیرهای بیان شده مشخص میگردد.
بر این اساس وضعیت موجود متغیرهای هوش معنوی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی بررسی شده است که در ادامه نتایج بررسی هر یک آورده میشود.
۴-۳-۱-۱- وضعیت موجود ابعاد و شاخصهای هوش معنوی
برای بررسی وضعیت موجود متغیر هوش معنوی، ۲۸ سوال در پرسشنامه در قالب ۷ بعد مطرح شده است. جدول ۴-۱ نتایج آزمون میانگین برای ابعاد و شاخصهای هوش معنوی را نشان میدهد.
جدول ۴-۱- آزمون میانگین برای متغیر هوش معنوی
شاخصها / ابعاد
مقدارمیانگین برابر با ۳ (=۳µ)
وضعیت
میانگین
انحراف معیار
آمارهی t
درجه آزادی
عدد معناداری
تفاوت میانگین
۹۵ درصد فاصله اطمینان برای تفاوت
حد پایین
حد بالا
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 11:22:00 ب.ظ ]
|