دانلود پایان نامه های آماده – آثار سازمانی و فراسازمانی اخلاق حرفهای – 7 |
منشور اخلاقی هر سازمانی، از اشتراک عمومی همه اعضای سازمان در مورد اصول و قواعد اخلاقی خاصی که در جهت بهبود و توسعه فعالیتهای سازمانی است، به دست میآید. در صورتی که اگر بخواهیم ارزشهای خاصی را به صورت پذیرش همگانی در آوریم، باید در ابتدا از توسعه آگاهیها و دانشهای مرتبط شروع کنیم. سپس به تدریج نگرشها را تغییر، و در نهایت به عنوان خروجی، رفتارها را تحت تأثیر قرار داد (امیری و همکاران، ۱۳۸۹، ص ۱۴۶-۱۴۵).
آثار سازمانی و فراسازمانی اخلاق حرفهای
اخلاق حرفهای می تواند پیش بینی پذیری سازمان را افزایش دهد و آن نیز موجب اعتماد اصیل، راسخ و پر دامنهای نسبت به سازمان گردد و سازمان با اتکاء به اعتماد در جذب منابع مالی و اعتباری موفق گردد، انگیزش درونی و پایداری را در کارکنان و مدیران ایجاد نماید، منابع انسانی متخصص را جذب کند، با افزایش مزیت رقابتی به جایگاه انحصاری در بازار دست یابد، با اصلاح و تهذیب فرهنگ سازمانی انرژی منفی ناشی از معضلات اخلاقی را مهار کند و تنشهای سازمانی را به نحو اثربخش مدیریت نماید. این موارد نشان میدهد که حاکمیت اخلاق در فرهنگ سازمانی نقش مهمی در تبدیل تهدید به فرصت دارد (قراملکی، ۱۳۸۷، ص۱۰۴).
اخلاق حرفهای هم بسترهای فرا سازمانی دارد و هم آثار و نتایج فرا سازمانی برای سازمان به ارمغان میآورد. ترویج اخلاق در سازمان و تعالی اخلاقی فرهنگ سازمانی نه تنها محیط با نشاط و مساعد برای افزایش بهره وری میآفریند بلکه فراتر از سازمان، نقش مؤثری در جامعه نیز دارد. بهداشت، سلامتی و فراتر از همه، تعالی اخلاقی جامعه از بنگاهها و سازمان های وابسته به آن متاثر است (قراملکی، ۱۳۸۷، ص۱۱۲).
افراد در جامعه برای اینکه خدماترسانی مفید و همچنین توانایی بیشتری برای انجام کارشان با استانداردهای بالا را داشته باشند، باید آموزش اخلاق حرفهای را در خود نهادینه کنند. اخلاق حرفهای در مقابل ناهنجاری اجتماعی و رفتاری نقش بسیار مهمی را ایفا می نماید و میتوان گفت اخلاق سازمانی وجودش به اخلاق حرفهای بر میگردد.
اگر بخواهیم این دو را مقایسه نمایم به این نتیجه خواهیم رسید که رعایت و به کارگیری استانداردهای کاربردی اخلاق حرفهای در اخلاق سازمانی نقش مهمی ایفا می نماید و این دو در بعد وسیعی در ارتباط میباشند.
کلوین و کاژین (۱۹۹۸) معتقدند که ارزشهای کاربردی یک حرفه در داخل سازمان مرتبط با اخلاق حرفهای میباشد. کارکنان با داشتن اخلاق حرفهای و ارزشها و باورهای درست اخلاقی به این باور خواهند رسید که رشد فکری و شغلیشان مستلزم داشتن اخلاق حرفهای میباشد (Ozar, 2000, P6).
ساختار اخلاقی به عنوان تقویت کننده اخلاق حرفهای در خدمات رسانی عمومی و کمک به افراد برای هدایت خودشان در یک محیط اجتماعی فرض می شود و توصیف کننده فرآیندهایی است که قوانین مطلوب جامعه را تشویق به اجرا کرده تا به اهداف سازمانی یا حرفهای شان برسند. از عناصر تشکیل دهنده ساختار اخلاقی به مواردی همچون مسئولیت پذیری، سیستمهای کنترلی، ارتباطات اجتماعی و همکاریهای داخل سازمانی، شرایط خدمات رسانی و همچنین عمل کردن به سه نکته کاربردی «کنترل، راهنمایی و مدیریت» میتوان اشاره کرد.
این عناصر تشکیل دهنده میبایستی به عنوان یک ساختار اخلاقی در بین سازمانها رایج شوند. بدین معنا که عناصر ساختار سازمانی مرتبط با اخلاق حرفهای درون سازمانی و برون سازمانی شود. اگر سازمانی دارای ساختار اخلاقی با توجه به عناصر مذکور شده باشد، دانش انسانی درون سازمانی آن افزایش و همکاریهای داخل سازمانی آن بهتر و در نتیجه عملکرد سازمان بهبود مییابد و افرادی که در درون سازمان با هم کار میکنند نسبت به هم اعتماد بهتری خواهند داشت.
جو اخلاقی سازمان مجموعه ای مشترک از ادراکات مربوط به رفتار صحیح و طریق برخورد با مسائل اخلاقی است. این جو، آهنگ تصمیم گیری در تمام سطوح و شرایط را تعیین می کند. عوامل بسیاری در جوهای اخلاقی متفاوت سازمانها ممکن است مورد توجه قرار گیرند. جو اخلاقی میتواند از انچه که بیشتر افراد به درست بودنش اعتقاد دارند،حمایت کند. در بسیاری
-
- . Unethical Behavior’s ↑
-
- . Professional Ethics ↑
-
- . Organizational Ethics ↑
-
- . Organizational Performance ↑
-
- . Job Satisfaction ↑
-
- . Positive Attitude ↑
-
- . Commitment ↑
-
- . Professional Ethics ↑
-
- . Job Satisfaction ↑
-
- . Self-Steam ↑
-
- . Locke ↑
-
- . George And Jones ↑
-
- . Organizational Climate ↑
-
- . www.aftab.ir ↑
-
- . Work Team ↑
-
- . Work Situation ↑
-
- . Sex ↑
-
- . Organizational Climate ↑
-
- . Feedback ↑
-
- . Job Enrichment ↑
-
- . Social Relationship ↑
-
- . Justice ↑
-
- . Demoralizing ↑
-
- . Over – Qualification ↑
-
- . Locke ↑
-
- . Rollinsn ↑
-
- . Barler ↑
-
- . Rawler ↑
-
- . The Work Itself ↑
-
- . Promotion ↑
-
- . Rollinson and Broadfild Edwards ↑
-
- . Receipts ↑
-
- . Leadership ↑
-
- . Brife ↑
-
- . Job Involvment ↑
-
- . Organizational Citizenship Behavior’s ↑
-
- . Locke ↑
-
- . Bobko ↑
-
- . Job Descriptive Index ↑
-
- . The Minnesota Satisfaction Questionnaire ↑
-
- . Bray Field and Rothe. ↑
-
- . Index Of Organizational Reactions ↑
-
- . Job In General ↑
-
- . Smith ↑
-
- . Kendedall ↑
-
- . Hullin ↑
-
- . Job Disisfaction Index ↑
-
- . Ethic ↑
-
- . Ethics Decline ↑
-
- . Modern Age De-Enchanting ↑
-
- . Hedonism ↑
-
- . Pragmatism ↑
-
- . Utilitarianism ↑
-
- . Velasquez ↑
-
- . Taylor ↑
-
- . Joun S. Mill ↑
-
- . J. Benthan ↑
-
- . A. Smith ↑
-
- . H. Spencer ↑
-
- . Schopenhauer ↑
-
- . Kont ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-26] [ 10:22:00 ق.ظ ]
|