۵-۳- ‌در مورد محاسن آموزش شناختی

‌در مورد دلایل احتمالی تأثیر آموزش برنامه شناختی رفتاری بر بهبود نگرش، دانش و اعتماد به نفس جنسی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱- استفاده از منابع معتبر علمی و نظر خواهی و مشورت متخصصین ۲- استخراج افکار ناکارآمد جنسی آزمودنی ها و بازسازی شناختی آن ها ۳- بالا بردن سطح دانش و آگاهی آزمودنی‌ها و آموزش فواید ارتباط جنسی از نقطه نظر جسمی و روحی ۴- بررسی اضطراب و ترس جنسی آن ها و آموزش آرمیدگی ۵- بالا بردن شناختشان از خود و خطاهای شناختی و به دنبال آن بالا بردن اعتماد به نفس آن ها در زمینه مسائل جنسی ۶- آموزش مهارت های شناختی با بهره گرفتن از تمرینات تمرکز- توجه و مهارت خیال پردازی ۷- توضیح اثر عوامل روان شناختی در کارکرد جنسی و بالاخره ۸- آموزش مهارت های ارتباطی و حل مسئله.

در دهه های اخیر مداخله های رفتاری به شکل روز افزون برای کاهش ناسازگاری های زناشویی به کار رفته است (بارکر، ترجمه دهقانی، ۱۳۷۵). شواهدی وجود دارد که خانواده ها می‌توانند از طریق دریافت کمک و از طریق مداخلات آموزشی الگوهای غیر مؤثر در حل مشکل را به الگوهای مؤثر و کارآمد تغییر دهند (گورمن و نیسکرن[۱۴۶] ۱۹۸۱؛ شرمن [۱۴۷]و همکاران، ۱۹۹۱؛ کیرن و پوریر[۱۴۸]، ۱۹۹۴؛ دیان و توماس[۱۴۹]، ۱۹۹۶).

پژوهش‌های فراوانی نشان داده‌اند که آموزش های شناختی- رفتاری در درمان بسیاری از اختلالات روانی- جسمی مؤثر بوده است حتی اگر ‌در مورد این بیماری‌ها سایر انواع درمانها نیز وجود داشته باشد (وی- ای کابالو[۱۵۰]، ۲۰۰۹).

از جمله (هویر[۱۵۱]، ۲۰۰۹) و(ژاکوس[۱۵۲]، ۲۰۰۱) از آموزش شناختی رفتاری برای کاهش اختلال عملکرد جنسی استفاده کرده‌اند و هر دو نشان داده‌اند که این روش تأثیر مفید و معناداری را داشته است.

نتایج تحقیقات گیامی و دی کلومبی[۱۵۳] (۲۰۰۳) نشان داد که درمان شناختی- رفتاری و زوج درمانی کاربردی ترین و مؤثرترین تکنیک‌های درمانی شناخته شده هستند. مک کارتی[۱۵۴] (۱۹۸۴) به نقل از اسپنس (۱۹۹۱) در درمان زنان سرد مزاج به شیوه ی شناختی- رفتاری از آموزش ابراز وجود هم استفاده کرد. بدین صورت که سه مؤلفه درمان وی آموزش ابراز عاطفه، بحث و گفت گو درباره ویژگی‌های جذاب زوجین و صحبت درباره خواسته های جنسی شان بود که نتایج نشان داد که این سه مؤلفه، نه تنها در افزایش بی پرده گویی بلکه در افزایش میل جنسی زنان نیز مؤثر است.

۵-۴- ارتباط بین متغیرهای اصلی و فرعی پژوهش

همان گونه که در قبل اشاره گردید، در این مطالعه، به ارتباط مابین متغیرهای فرعی و اصلی در کل افراد تحت مطالعه (گروه آزمون و کنترل) نیز پرداخته شده است.

۵-۴-۱- سن: با توجه به یافته های این پژوهش بین سن و شاخص‌های نگرش جنسی، دانش جنسی و اعتماد به نفس جنسی ارتباط معنی داری مشاهده نشد.

این نتایج ‌در مورد متغیر نگرش جنسی با پژوهش لگال و مولت[۱۵۵] (۲۰۰۲) و در ارتباط با نگرش و دانش جنسی با پژوهش یوسفی (۱۳۸۴) همسوست ولی با پژوهش های (والان[۱۵۶] ۱۹۹۰، استینک[۱۵۷] ۱۹۹۴، افروس[۱۵۸]، ۱۹۹۹،

    1. Golden berg ↑

    1. cyranowoski ↑

    1. Andersen ↑

    1. Laura.s.Middleton ↑

    1. Stephanie w.kuffel ↑

    1. Julia R.Heiman ↑

    1. Goldenberg ↑

    1. Crowe ↑

    1. Ridley ↑

    1. Hawton ↑

    1. Salkovskis ↑

    1. Clark ↑

    1. Sexual knowledge ↑

    1. Vulva ↑

    1. Mons Pubis ↑

    1. Labia majora ↑

    1. Labia minora ↑

    1. Clitoris ↑

    1. Vestibul ↑

    1. Hymen ↑

    1. Bartholin or vestibular glands ↑

    1. Perineum ↑

    1. Vagina ↑

    1. Fallopian tubes ↑

    1. Excitement ↑

    1. Plateau ↑

    1. Orgasm ↑

    1. Resolution ↑

    1. Hypoactive Sexual desire disorders ↑

    1. Sexual aversion disorder ↑

    1. Sexual Arousal disorder ↑

    1. Orgasm disorder ↑

    1. ۵ Dysparounia ↑

    1. Vaginismus ↑

    1. Ann Hooper ↑

    1. Sexual attitude ↑

    1. Sexual self-confidence ↑

    1. Masters ↑

    1. Johnson ↑

    1. – Kraft- Ebing ↑

    1. – havlock Ellis ↑

    1. – sigmund Freud ↑

    1. – Freud ↑

    1. – Three Essay on Sexuality ↑

    1. – Schofield ↑

    1. – Kinsey ↑

    1. – Hyde ↑

    1. ۳-clelia Mosher ↑

    1. – Hirschfeld ↑

    1. – Yung ↑

    1. – Arche type ↑

    1. -Anima & Animus ↑

    1. – Adler ↑

    1. – Erick From ↑

    1. -Sadism ↑

    1. -Masochism ↑

    1. – Norcross.C.John ↑

    1. – Erick Fromm ↑

    1. – Horney ↑

    1. – Maslow ↑

    1. – Rogers ↑

    1. – Lubrication ↑

    1. – Perls ↑

    1. – Rosenberg ↑

    1. – Otto And Otto ↑

    1. – Existentialism ↑

    1. – Kohlberg ↑

    1. – Sexual Ignorance ↑

    1. – Attitude ↑

    1. ۱-kartsol ↑

    1. ۲-Belom ↑

    1. ۳-Mesia ↑

    1. -Baldwin ↑

    1. -Nuniky ↑

    1. – Varen ↑

    1. – Droba ↑

    1. – Gordon Allport ↑

    1. – Lundberg ↑

    1. – Kretch ↑

    1. – Crutch Field ↑

    1. – Ballachey ↑

    1. – Paula ↑

    1. -Attitude object ↑

    1. – Moderator Variables ↑

    1. – Leon Festinger ↑

    1. – Tomus ↑

    1. – Alladein & Lusier ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...