در ایران مقیاس مهارت های اجتماعی ماتسون توسط یوسفی و خیر(۱۳۸۱) روی ۵۶۲ نفردانشآموز دختر و پسر شیرازی اجرا، تعیین روایی و پایایی شده است. این پژوهشگران روایی مقیاس یاد شده را با بهره گرفتن از روایی سازه و روش تحلیل عاملی و پایایی آن را با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ ۸۶/۰ گزارش کرده اند. پایایی پرسشنامه در این تحقیق با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ بررسی شد و ۸۴/۰ به دست آمد که نشان دهنده پایایی مناسب می باشد.
ب) پرسشنامه اضطراب امتحان
در این تحقیق به منظور تعیین میزان اضطراب امتحان، مقیاس ۳۷ ماده ای اضطراب امتحان ساراسون (۱۹۸۵) مورد استفاده قرار گرفته است. این مقیاس، یک پرسشنامه کوتاه است که آزمودنی باید به هر ماده به صورت “درست و غلط” پاسخ گوید و بدین ترتیب میتوان بر اساس یک شیوه “خودگزارشی” به حالات روانی و تجربیات فیزیولوژیکی فرد در جریان امتحان، قبل و بعد از آن، دست یافت. در این مقیاس، دامنه نمرات بین ۰ تا ۳۷ بود. نقاط برش تعیین شده بدین صورت بود: اضطراب خفیف (نمره ۱۲ و پایینتر)، اضطراب متوسط (نمره ۱۳ تا ۲۰)، اضطراب شدید (نمره بالاتر از ۲۰).
ضریب پایایی بازآزمایی (پس از ۵ هفته) ۸۸/۰ گزارش شده است.
همسانی درونی: برای سنجش همسانی دورنی اضطراب امتحان ساراسون از ضریب آلفای کرونباخ (۱۹۹۲) استفاده شد بر اساس نتایج حاصله ضرایب آلفا برای کل نمونه ، آزمودنی های دختر و آزمودنی های پسر به ترتیب (۹۴/۰، ۹۵/۰،۹۲/۰) می باشد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

اعتبار: برای ارزیابی اعتبار اضطراب امتحان ساراسون، این مقیاس به طور همزمان با پرسشنامه اضطراب (نجاریان، عطاری و مکوندی،۱۳۷۵) و مقیاس عرت نفس(کوپر اسمیت،۱۹۶۷) به دانش آموزان نمونه پژوهش جهت اعتبار یابی داده شد. پایایی پرسشنامه در این تحقیق با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ بررسی شد و ۸۷/۰ به دست آمد که نشان دهنده پایایی مناسب می باشد.
ج) پرسشنامه عملکرد تحصیلی
این پرسشنامه اقتباسی از پژوهشهای فام و تیلور (۱۹۹۰) در حوزه ی عملکرد تحصیلی است که برای جامعه ی ایران ساخته شده است (فام و تیلور، ۱۹۹۰، به نقل از صابر ماهانی، ۱۳۸۸) و شامل ۴۸ گویه می باشد.در روش نمره گذاری، هر گویه دارای ۵ پاسخ می باشد که در مقوله های هیچ، نمره ۱؛ کم، نمره۲؛ تا حدی، نمره ۳؛ زیاد، نمره ۴ و خیلی زیاد، نمره ۵ تعلق می گیرد و در ۱۱ سوال که به صورت منفی می باشد روش نمره گذاری برعکس می باشد. حداکثر امتیاز قابل کسب ۲۴۰ و حداقل امتیاز ۴۸ می باشد.
مرادیان (۱۳۹۲) پایایی پرسشنامه را با بهره گرفتن از ضریب الفای کرونباخ ۸۲/۰ بدست آورده است و روایی آن از طریق روایی محتوایی توسط کارشناسان و متخصصان مورد تأیید قرار داده است. پایایی پرسشنامه در این تحقیق با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ بررسی شد و ۸۹/۰ به دست آمد که نشان دهنده پایایی مناسب می باشد.
روش اجرای پژوهش
به منظور جمع آوری داده‌های خام این پژوهش، پس از انتخاب گروه نمونه، با گرفتن مجوز از مسئولان محترم اداره آموزش و پرورش شهر مرودشت، سه پرسشنامه همزمان در اختیار آزمودنی‌ها در گروه نمونه قرار گرفت. پس از برقراری رابطه صمیمانه با دانش آموزان و توضیح پیرامون پژوهش و نحوه‌ی پاسخگویی به سؤالات، از آزمودنی‌ها خواسته شد تا با کمال دقت، پرسشنامه‌ها را تکمیل کنند. جمع آوری داده‌های خام طی دو هفته تکمیل شد.
روش تجزیه و تحلیل داده ها
تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه، در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. در سطح آمار توصیفی از آمارهایی نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار استفاده شده و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه متغیرها، رگرسیون همزمان برای پیش بینی متغیرها استفاده شده است.
ملاحظات اخلاقی:
به آزمودنی‌ها متذکر شد که اطلاعات محرمانه باقی خواهد ماند و نیازی به ذکر اسمشان در پرسشنامه نیست و همچنین، از آن‌ها خواسته شد که صادقانه پرسشنامه‌ها را تکمیل نمایند چرا که این پرسشنامه‌ها هیچ‌گونه جنبه ارزشیابی ندارد، فقط به منظور دسترسی به نتیجه پژوهشی از آن‌ها استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
در این فصل داده‌های جمعآوری شده با توجه به فرضیه های پژوهش توصیف و تجزیه وتحلیل شدهاند. ابتدا یافته های توصیفی نمونهی پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و سپس نتایج مربوط به فرضیه های پژوهش آورده شده است.
الف: یافته های توصیفی
جدول(۴-۱):شاخصهای آماری مهارتهای اجتماعی، اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی

متغیر

میانگین

انحراف معیار

حداقل نمره

حداکثر نمره

مهارت های اجتماعی

رفتار اجتماعی مناسب

۴۱/۴۳

۵۹/۸

۱۸

۹۰

رفتار اجتماعی نامناسب

۸۴/۳۰

۰۶/۴

۱۱

۵۵

تکانشی عمل کردن

۲۴/۳۵

۴۳/۵

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...