(قاضی زاده فرد، ۱۳۷۵)
۲-۱-۲۷- موانع استقرار سیستم‌های اطلاعاتی
موانع استقرار سیستم های اطلاعاتی به سه دسته تقسیم می‌شوند که هریک زیر مجموعه خاص خود را به شرح ذیل دارد :
موانع مرتبط با ویژگی های فردی:۱- کمبود مهارتها، توان تخصص و دانش
۲- ادارک مناسب
موانع مرتبط با ویژگهای سازمان:۱- عدم وجود افراد واجد صلاحیت در سازمان
۲- عدم وجود فرهنگ بکار گیری کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی
موانع مرتبط با ویژگی های محیطی۱- عدم برگزاری دوره های آموزشی مناسب۲- عدم کفایت طراحان موجود
(قاضی زاده فرد، ۱۳۷۵)
۲-۱-۲۸- معیارهای پیروزی سیستم اطلاعاتی
بکار گیری پیروزمندانه یک سیستم اطلاعاتی کار ساده ای نیست و به بسیاری از شرایط و موقعیتها بستگی پیدا می‌کند، ولی معیارهای پذیرفته شده‌ای نیز وجود دارند که به قرار زیر می‌باشد :

    1. بکار گیری گسترده : به میزان بکار گیری سیستم در انجام امور جاری بر می‌گردد
    1. خشنودی کاربران : کاربران از شتاب، دقت و کارایی سیستم خشنود می‌گردند و مدیران نیازهای اطلاعاتی خود را به هنگام دریافت می‌کنند
    1. رفتار دوستانه : کاربران از سیستم اطلاعاتی و کارکنان آن خشنود بوده و با آنها رفتاری صمیمانه دارند
    1. دسترسی به اهداف : سیستم اهداف کمی‌و کیفی خود از طراحی سیستم دست می‌یابد
      1. بازده اقتصادی : سیستم‌ها با کاستن از هزینه ها و افرایش درآمده برای سازمان بازده اقتصادی دلخواهی به همراه می‌آورد .
      2. ( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

(لاودن، ۱۳۷۸، ۳۴۱).
۲-۱-۲۹- مشکلات بکار گیری سیستم های اطلاعاتی در سازمانهای دولتیورود سیستم های اطلاعاتی به سازمانهای کشور ایران به ویژه سازمانهای دولتی، همواره موفقیت آمیز و بدون دردسر نبوده است . در بسیاری از موارد سیستم های ایجاد شده نتوانسته انتظار به جا و نابه جای متضاضیان (به خصوص مدیران) را برآورده سازد و همین عدم رضایت به هر حال باعث شده نه تنها مشکلات قبلی حل نشود، بلکه سیستم و سازمان دچار اختلال گردیده و علاوه بر صرف هزینه و وقت زیاد از کیفیت و بازدهی آنها نیز کاسته شود . اگرچه این مشکل در کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد ولیکن در کشورهای جهان سوم از جمله کشور ایران که دانش و تکنولوژی اطلاعات سابقه طولانی نداشته و سیاستها و استاندارهای رسمی نیز نیست یا وجود ندارد و یا هنوز مراحل اولیه و در حال شکل گیری می‌باشد، حاد تر به نظر می‌رسد . بدون اینکه در این بخش قصد تحلیل جامعی از علل شکست سیستم های اطلاعاتی داشته باشیم لازم است بر این نکته تاکید شود که تجارب قبلی نشان می‌دهد مشلات در این زمینه بیشتر جنبه مدیریتی و ساختاری دارد تا فنی علت اصلی ناکامی‌اکثریت قریب به اتفاق سیستم های اطلاعاتی عدم اجرای صحیح و کامل مراحل طراحی ایجاد و بکار گیری این سیستم ها بخصوص مرحله تجزیه و تحلیل و بررسی اولیه بوده است.در بیشتر سیستم های ناموفق، یا بررسی اولیه انجام نشده و یا بطور بسیار ناقص انجام شده است . به ویژه آنکه عدم شناخت کافی استفاده کنندگان و همچنین تبلیغات نادرست فروشندگان تجهیزات سخت افزاری و خدمات نرم افزاری نیز مزید بر علت گریده است.عدم انجام کامل بررسی اولیه موجب می‌شود که بستر سیستم های اطلاعاتی، مشخص و آماده نگردد و سیستم طراحی شده با سایر سیستم های موجود (به ویژه سیستم های سنتی و دستی) سازمان، هماهنگی و همخوانی نداشته و تنواند به صورت مناسب با آنها ارتباط و داد ستد داشته و مجموعه منظم و مفیدی را به وجود آورد .مشکلی که اغلب در اجرای موفقیت آمیز مرحله تجزیه و تحلیل و بررسی نیز وجود دارد، مساله ارتباط تحلیل گران و استفاده کنندگان (کاربران) سیستم است معمولاً کاربران شناخت کمی از کامپیوتر و سیستم های اطلاعاتی دارند و تحلیل گران نیز از امور سازمان آگاهی و شناخت اندکی دارند. این مساله موجب آن می‌گردد که سیستم های طراحی و اجرا شده به طور کامل پاسخگوی نیازهای واقعی کاربران نباشد .
افزون بر مسائل فوق، شتاب مدیران نه تنها برای ایجاد و راه اندازی سیستم های اطلاعاتی منفرد، بلکه نسبت به ایجاد سیستم های اطلاعات مدیریت، همچنین کمبود منابع مالی، کمبود نیروی انسانی کارشناسان با تجربه و کارآمد و با انگیزه نیز از عوامل دیگری هستند که موجب ‌گردیده اند تا سازمانهای دولتی نتواند آنگونه که باید و شاید از این سیستمها در سازمانهای خود بهره‌گیری نمایند (شرکت ایز ایران، دی، ۱۳۷۱).
دربرخی تحقیقات دیگر که صورت پذیرفته، عمده‌ترین نارسایی ها و دلایل عدم موفقیت و بکار گیری سیستم‌های اطلاعاتی به ویژه سیستم‌های اطلاعات مدیریت در سازمانهای دولتی به شرح زیر شناسایی شده‌اند .

    1. عدم درک صحیح خواسته های نیازهای کاربران (عدم تعریف صحیح نیازها و تحلیل آنها)
    1. عدم مشارکت مدیران و کاربران در طراحی سیستم
    1. مدیران و کاربران نمی‌دانند چگونه بایدهمکاری کنند
    1. مدیران و کاربران نمی‌دانند دقیقاً چه می‌خواهند
    1. به مدیران و کاربران امکان مشارکت و همکاری داده نشده است
    1. عدم صحت و نامناسب بودن سیستم های دستی موجود
    1. عدم انجام تجزیه و تحلیل سیستم ها و روشها موجود قبل از طراحی سیستم
    1. عدم ارزیابی توان موجود
  1. درک نامناسب مدیران از سیستم های نرم افزاری و اطلاعاتی< /li>
  2. وضعیت نامطلوب آموزش و تربیت نیروهای متخصص
  3. عدم وجود نیروی انسانی با دو زمینه تخصصی مدیریت و کامپیوتر
  4. عدم وجود معیار سنجش کیفیت سیستم های اطلاعاتی موجود
  5. عدم وجود معیارهای مالی برای پروژه های سیستم های اطلاعاتی مدیریت
  6. عدم وجود مشاوران مناسب برای طراحی سیستم و نرم افزار
  7. نبود رویه ها، متدولوژی و مراحل ایجاد سیستم
  8. مستند سازی ناکافی و ناقص
  9. عدم آشنایی بسیاری از تحلیگران و برنامه نویسان موجود با محیط کار سیستم جدید
  10. پیاده سازی نامناسب و ناصحیح سیستم
  11. آموزش ناکافی کاربران
  12. عدم بررسی جوانب محیطی در سیستم اطلاعاتی مدیریت
  13. عدم پذیرش مجریان سیستم و بروز پدیده مقاومت در برابر تغییر
  14. عدم انعطاف پذیری سیستم در ضمن بکار گیری
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...