مطالب درباره پیش بینی-مشکلات-رفتاری ـ- عاطفی-در-کودکان-کم توان-ذهنی-بر-اساس-همدلی-مادران شان- … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۳- در یک فرد محدودیت های همراه با دیگر توانمندی ها وجود دارد .
۴- یک هدف مهم در توصیف محدودیت ها ،توسعه نیمرخ حمایتهای مورد نیاز است .
۵- با ارائه حمایت های مناسب در طول یک دوره معین ، کارکرد زندگی فرد با عقب ماندگی ذهنی به طور کل بهبود خواهد یافت (مارک، ۲۰۰۹).
۲-۱-۸-۲-۴- تعریف انجمن روانپزشکی آمریکا
ناتوانی ذهنی شامل آسیب تواناییهای ذهنی کلی که تحت تاثیر عملکرد انطباقی در سه حوزه است. این حوزه ها تعیین می کنند که چگونه یک فرد به خوبی از عهده کارهای روزمره برمیآید.
حوزه مفهومی شامل مهارت در زبان، خواندن، نوشتن، ریاضیات، استدلال، دانش و حافظه است. حوزه مفهومی اشاره به همدلی، قضاوت اجتماعی، مهارت های ارتباط بین فردی، توانایی ایجاد و حفظ دوستی و تواناییهای مشابه. حوزه عملکردی شامل مراقبتهای شخصی، مسئولیت شغلی، مدیریت پول، تفریح و سرگرمی و سازماندهی وظایف کاری و تکالیف مدرسه. این علائم باید در طول دوره رشد، قبل از سن ۱۸ سالگی رخ دهد. این اختلال مزمن در نظر گرفته می شود و اغلب با شرایط روانی دیگر از جمله افسردگی، اختلال نقص توجه-بیش فعالی و اختلالات طیف اتیسم اتفاق میافتد ( انجمن روانپزشکی آمریکا، ۲۰۱۳).
۲-۱-۸-۲-۵- تعریفی که اخیراً مورد توجه اکثر متخصصین قرار گرفته است تعریفی
است که انجمن کم توان ذهنی و رشدی[۸۶] آمریکا در سال۲۰۱۴ ارائه کرده است و بر سه مفهوم تاکید دارد:
-
- محدودیتهای چشمگیر در کارکرد هوشی (یادگیری، حل مسأله و استدلال)
-
- تاکید بر رفتارهای انطباقی (مهارت های مفهومی، اجتماعی و عملی)
-
- بروز نشانهها قبل از ۱۸ سالگی
در این تعریف تاکید می شود که عوامل دیگر از جمله محیط جامعه، همسالان و فرهنگ فرد در نظر گرفته شود. متخصصان همچنین باید تنوع زبانی و تفاوتهای فرهنگی در شیوه ارتباط افراد و نوع رفتار آنها را در نظر بگیرند.
۲-۱-۹- ویژگیهای کمتوانی ذهنی
کمتوانی ذهنی به ندرت، یک وضعیت محدود به زمان است. اگر چه برخی از کودکان کم توان ذهنی پیشرفت فوقالعادهای در مهارت های انطباقی پیدا می کنند، اغلب در سرتاسر عمرشان تحت تاثیر معلولیت ذهنی هستند (برنهیمر و همکاران[۸۷]، ۲۰۰۶). بسیاری از کودکان با معلولیت خفیف تا زمانی که وارد مدرسه نشوند و برخی دیگر تا زمانی که به کلاس دوم و سوم نرسند، قابل شناسایی نیستند. اغلب دانش آموزان با کمتوانی ذهنی خفیف تا سطح کلاس ششم میتوانند مهارت های زندگی روزانه، تحصیلی و حرفهای را یاد بگیرند، همچنین از خودشان به طور مستقل یا نیمه مستقل در جامعه حمایت کنند. کودکان با کمتوانی ذهنی متوسط تاخیر قابل توجهی در رشدشان، سالهای پیش از مدرسه نشان می دهند. همان طوری که آنها بزرگتر میشوند، به طور کلی تفاوت در رشد ذهنی و عملکرد سازشی در بین کودکان کم توان ذهنی و همسالان عادیشان، نیز افزایش پیدا می کند. افراد با کم توان ذهنی متوسط به احتمال بیشتری نسبت به افراد با کمتوانی ذهنی خفیف به مشکلات رفتاری و سلامتی مبتلا هستند. افراد مبتلا به معلولیت ذهنی شدید و عمیق، تقریباً همیشه هنگام تولد یا مدت کوتاهی پس از تولد تشخیص داده میشوند. سیستم اعصاب مرکزی بسیاری از این نوزادان آسیب قابل توجهی میبیند (هیکوا و همکاران[۸۸]، ۲۰۰۵).
۲-۱-۹-۱-تاخیر زبان
یکی از اولین علایم کمتوانی ذهنی تاخیر زبان از جمله زبان بیانی و زبان دریافتی میباشد. مثلا کودکی که تا دوازده ماهگی هیچ کلمهای مانند ماما/دادا و تا دو سالگی هیچ عبارت دو کلمهای را بیان نکند، می تواند علائمی از کمتوانی ذهنی باشد. به طور کلی مراحل رشد زبان در افراد عقبمانده ذهنی مانند افراد معمولی است، اما رشد زبان در آنها دیرتر شروع می شود، با سرعت کمتری رشد می کند و در سطوح پایینتری، متوقف می شود (وارن و یودر[۸۹]، ۱۹۹۷).
۲-۱-۹-۲- عملکرد شناختی
نقایص در عملکرد شناختی و ویژگیهای یادگیری افراد با کمتوانی ذهنی شامل حافظه ضعیف، سرعت یادگیری پایین، مشکلات توجه، مشکل تعمیمدهی آنچه که آموختهاند و فقدان انگیزه میباشد.
۲-۱-۹-۲-۱- حافظه
دانش آموزان کم توان ذهنی در به خاطر سپردن اطلاعات مشکل دارند. همانطور که انتظار میرود، اختلال شناختی شدیدتر منجر به مشکلات حافظه بیشتر می شود. حافظه کوتاه مدت یا حافظه کاری قادر به یادآوری و استفاده از اطلاعاتی است که فقط چند ثانیه الی دو ساعت پیشتر با آن مواجه شده است. برای مثال به خاطر سپردن توالی خاص وظایف شغلی که یک کارفرما چند دقیقه قبلتر بیان کرده است. دانش آموزان کم توان ذهنی در حفظ کردن اطلاعات در حافظه کوتاه مدت دچار مشکل هستند (هنری[۹۰]، ۲۰۰۸). برخی از تحقیقات اخیر بر آموزش راهبردهای فراشناختی یا کنترل اجرایی از قبیل تمرین و سازماندهی اطلاعات یک مجموعه، به دانش آموزان کم توان ذهنی، که بسیاری از کودکان عادی آن را به طور طبیعی انجام می دهند، تمرکز کرده اند. دانش آموزان کم توان ذهنی نمی توانند از این راهبردها به طور خود به خودی استفاده کنند؛ اما میتوان این کار را به آنها آموخت و و با آموزش این راهبردها، عملکردشان در انجام وظایف مربوط به حافظه و حل مساله بهبود خواهد یافت (مریل[۹۱]، ۲۰۰۵).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
۲-۱- ۹-۲-۲- سرعت یادگیری
سرعت کسب مهارت ها و دانش جدید در دانش آموزان با کمتوانی ذهنی از همسالان عادیشان پایینتر است. از آنجا که دانش آموزان با کمتوانی ذهنی آهستهتر یاد میگیرند، برخی از مربیان معتقدند که آموزش باید آهسته و مطابق با سرعت یادگیری دانش آموزان باشد. با وجود این، تحقیقات نشان دادهاند دانش آموزان کم توان ذهنی مانند همه یادگیرندگان از فرصتها برای سریعتر سود میبرند (جولیوت و همکاران[۹۲]،۲۰۰۶).
۲-۱-۹-۲-۳-توجه
یادگیرندگان کارآمد به ویژگیهای شاخص یک تکلیف توجه می کنند (مثلا توجه به طرح کلی اشکال هندسی به جای ابعادی مانند رنگ یا موقیتشان در صفحه). دانش آموزان کم توان ذهنی نسبت به همسالان عادیشان معمولاً کمتر به ویژگیهای شاخص یک تکلیف توجه می کنند و در در عوض توجهشان به سمت محرکهای بی ربط منحرف می شود (کارلین و همکاران[۹۳]، ۲۰۰۷). این مشکلات توجه در این دانش آموزان در کسب در کسب کردن، به خاطر سپردن و تعمیم دانش و مهارت های جدید نقش دارد. طراحی آموزشی موثر برای دانش آموزان با کمتوانی ذهنی باید به طور سیستماتیک ابعاد مهم محرک را برجسته و همچنین حضور و اثرات محرک منحرف را کنترل کند. پس از ابتدا معلم باید توجه دانش آموز را به ویژگیهای شاخص یک تکلیف ساده جلب کند و پاسخهای درست را تقویت و به تدریج پیچیدگی و سختی کار را افزایش دهد. در این صورت توجه انتخابی و پایدار دانش آموز بهبود خواهد یافت (هاگونین[۹۴]، ۲۰۰۰).
۲-۱- ۹-۲-۴- تعمیم و نگهداری
بسیاری از دانش آموزان با کمتوانی ذهنی، در استفاده از مهارت ها و دانش جدیدشان در بافتها یا موقعیتهایی که متفاوت از بافتی است که انها اولین بار این مهارت ها را آموختهاند. چنین انتقال یا تعمیمپذیری برای کودکان عادی، بدون برنامهنویسی صریح، اتفاق میافتد؛ اما در دانش آموزان با کمتوانی ذهنی بدون برنامهنویسی خاص این اتفاق صورت نمیگیرد. یکی از مهمترین و چالش برانگیزترین بخشهای تحقیقات معاصر در آموزش و پرورش ویژه، پژوهش در زمینه راهبردها و فنون ترویج، نگهداری و تعمیمپذیری دانش توسط دانش آموزان با کمتوانی ذهنی است (کوپر و همکاران[۹۵]، ۲۰۰۷).
۲-۱-۹-۲-۵- انگیزه
برخی از دانش آموزان با کمتوانی ذهنی عدم علاقه به یادگیری یا تکالیف حل مساله نشان میدهند. برخی دیگر دچار درماندگی آموخته شده هستند؛ به این معنی که بر اساس تجربه شکست، بدون در نظر گرفتن تلاشهایشان، انتظار شکست دارند و برای به حداقل رساندن یا جبران شکست، فرد انتظارات بسیار پایین از خود دارد و تلاشش کم است (فیدلر و همکاران[۹۶]، ۲۰۰۵). برخی از افراد کم توان ذهنی هنگامی که با یک مساله یا تکلیف دشوار مواجه میشوند، به سرعت دست از کار میکشند و منتظر میمانند تا دیگران به آنها کمک کنند. فقدان انگیزه به جای اینکه یک ویژگی ذاتی باشد، ممکن است محصول شکستهای مکرر و همچنین وابستگی به دیگران باشد. پس از تجربه موفقیت، دانش آموزان با کمتوانی ذهنی، از لحاظ جهتگیری بیرونی تفاوتی با افراد بدون کم توان ذهنی ندارند. در حال حاضر آموزش مهارتهای خودتعیینی به دانش آموزان کم توان ذهنی تاکید می شود. خودتععینی به دانشآموزان کمک می کند به جای تکیه بر دیگران، خود حلکننده مسائلشان باشند (فاولر و همکاران[۹۷]،۲۰۰۷).
۲-۱-۹-۳- رفتار سازشی
کودکان معلول نقایص قابل توجهی در رفتار سازشی دارند. این محدودیتها اشکال زیادی دارد و ممکن است در سرتاسر حوزه های عملکردی رخ دهد. محدودیتها شامل مهارت های خودمراقبتی، روابط اجتماعی، و همچنین فزونی رفتار که از ویژگیهای رایج کم توان ذهنی هستند، میباشد. (هیوارد، ۲۰۱۲).
خود مراقبتی و مهارت های زندگی روزمره: افراد مبتلا به کمتوای ذهنی که به حمایتهای گسترده نیاز دارند، اغلب باید مهارت های خودمراقبتی مثل لباس پوشیدن، غذا خوردن، توالت رفتن و رعایت مسائل بهداشتی به آنها آموزش داده شود. اغلب افراد مبتلا به کمتوانی ذهنی خفیف یاد میگیرند که نیازهای اولیه و اساسیشان را خودشان برآورده کنند، اما آنها از آموزش مهارت های خودمدیریتی برای رسیدن به سطوح عملکرد لازم برای داشتن زندگی مستقل و اشتغال موفق، سود میبرند. (گورانلیک و همکاران[۹۸]، ۲۰۰۶).
۲-۱-۹-۳-۱- فزونی رفتار و رفتار چالشانگیز
نوزادان و کودکان نوپا که مبتلا به کمتوانی ذهنی هستند، نسبت به نوزادان و کودکان عادی به احتمال بیشتری مزاج دشوار، بیشفعالی، اختلال خواب و قولنج دارند. همچنین جوانان مبتلا به کمتوانی ذهنی خفیف نسبت به نوجوانان بدون کمتوانی ذهنی رفتار ضداجتماعی بیشتری نشان می دهند (دوما و همکاران[۹۹]، ۲۰۰۷). به طور کلی، اختلال ذهنی شدیدتر باعث بروز و شدت مشکلات رفتاری بالاتر است. خودکنترلی پایین، مشکل در انتقادپذیری، رفتارهای عجیب و غریب مانند پرخاشگری، خودآزاری، نقص توجه-بیشفعالی، اختلال خواب و رفتارهای کلیشهای در افراد با کمتوانی ذهنی نسبت به افراد بدون کمتوانی ذهنی بیشتر دیده می شود. برخی سندرمهای ژنتیکی مرتبط با کمتوانی ذهنی به رفتارهای غیر معمول و ناسازگارانه تمایل دارند. برای مثال کودکان مبتلا به سندرم پرادر-ویلی، اغلب رفتارهای خودآزاری، وسواس فکری-عملی و هرزهخواری از خود بروز می دهند (دیمیتروپولوس و همکاران[۱۰۰]، ۲۰۰۱). افراد مبتلا به کمتوانی ذهنی و دارای مشکلات روانی نیاز به حمایتهای سلامت روان دارند و به عنوان افراد با اختلال دوگانه در نظر گرفته میشوند. اطلاعات یک گزارش نشان داد که حدود ۱۰ درصد افراد کم توان ذهنی، مشکلات سلامت روان داشتند. اگر چه دستورالعملهای جامع برای درمان مشکلات رفتاری و روانی افراد جامعه در دسترس است، تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی بهترین حمایت در این جمعیت مورد نیاز است (هیوارد، ۲۰۰۶).
۲-۱-۹-۴- ویژگیهای مثبت
توصیفات عملکرد ذهنی و رفتار سازشی افراد با کمتوانی ذهنی روی محدودیتها و نقایص و یک تصویر از یک گروه یکپارچه از افرادی که که بیشتر ویژگیهای مهم آنها حول صفات نامطلوب میچرخد، تمرکز دارد. اما افراد با کمتوانی ذهنی یک گروه بزرگ و متفاوت، متشکل از افراد با شخصیتهای منحصر به فرد هستند. بسیاری از کودکان و بزرگسالان مبتلا به کمتوانی ذهنی، در یادگیری سرسختی و کنجکاوی نشان می دهند، همچنین همراهی با دیگران و تاثیرات مثبت بر اطرافیان و دوستان خود دارند (بوئر[۱۰۱]، ۲۰۰۸؛ هیوارد، ۲۰۱۲).
۲-۱-۱۰- علل کمتوانی ذهنی
تعیین علت یا علل کمتوانی ذهنی اغلب یک فرایند دشوار است. افراد ممکن است به دلایل مختلفی، کم توان باشند، اما اغلب علت آن ناشناخته است. انجمن کم توان ذهنی و رشدی آمریکا در سال ۲۰۱۰، علل احتمالی کمتوانی ذهنی را بر اساس زمان تاثیر به عوامل قبل از تولد، هنگام تولد و بعد از تولد، طبقه بندی کرد.
۲-۱-۱۰-۱-علتهای پیش از تولد
عوامل پیش از تولد شامل اختلالات کروموزومی، خطاهای مادرزادی سوخت و ساز، اختلالهای رشدی تشکیل مغز و تاثیرات محیطی میباشد.
۲-۱-۱۰-۱-۱- اختلالات کروموزومی
حداقل ۷۵۰ نشانگان ژنتیکی به عنوان علل عقبماندگی ذهنی شناسایی شده است. برخی از مشهورترین این نشانگان داون، نشانگان ویلیامز و سندرم ایکس شکننده میباشد. نشانگان داون، نوعی نابهنجاری در جفت کروموزوم ۲۱ است. در تعداد زیادی از موارد نشانگان داون، جفت ۲۱ کروموزومها به جای یک جفت سه عدد است، که نشانگان ترایزومی ۲۱ نامیده میشود. با برآورد ۵ تا ۶ درصد از کل افراد عقبمانده ذهنی، نشانگان داون، رایجترین شکل عقبماندگی ذهنی به شمار می آید. نشانگان داون با یک مجموعه خصوصیات جسمانی همراه است. خصوصیات رایج شامل: قد کوتاه، کشیدگی عضلانی، انعطاف زیاد مفصلها و موارد دیگر میباشد. اکثر این افراد در طبقه عقبماندگی ذهنی متوسط قرار میگیرند. بیرن-اسمیت، ۲۰۰۶؛ مارچ[۱۰۲]، ۲۰۰۹).
نشانگان ایکس شکننده: رایجترین علت ارثی عقبماندگی ذهنی است. عقبماندگی ذهنی ناشی از نشانگان ایکس شکننده در مردان دو برابر زنان رخ میدهد. این اختلال به کروموزوم ایکس در جفت بیست و سوم ارتباط دارد. جفت ۲۳ در مردان از یک کروموزوم x و یک کروموزوم y و در زنان از دو کروموزوم x تشکیل شده است. در افراد مبتلا قسمت انتهایی کروموزوم x دچار پیچش در سلولهای خونی شده است. سندرم ایکس شکننده در زنان کمتر رخ میدهد، زیرا آنها یک کروموزوم x دیگر دارند که در صورت آسیب دیدن یکی از کروموزومها ، آنها را مصون نگه میدارد (تیلور[۱۰۳] و همکاران، ۲۰۰۵). خصوصیات بدنی این افراد شامل سر بزرگ، گوشهای بزرگ و دراز، صورت دراز و باریک، پیشانی برجسته، دماغ پهن، چانه برجسته و چهارگوش، بیضههای بزرگ و غیره است. اگر چه این بیماری معمولاً منجر به عقبماندگی متوسط تا شدید می شود، اما اثرات آن تا حدی متغیر است. برخی از افراد کمتر نارساییهای شناختی شدید دارند و برخی به ویژه زنان هوشبهر طبیعی دارند (مییرز[۱۰۴]، ۲۰۰۷).
۲-۱-۱۰-۱-۲- خطاهای مادر زادی سوخت و ساز
نقایص ارثی در آنزیم های مورد نیاز سوخت و ساز مواد پایه در بدن، از خطاهای مادرزادی سوخت و ساز مانند اسید آمینه، کربوهیدرات، ویتامینها یا عناصر کمینه ناشی می شود. یکی از متداولترین این نوع خطاها فنیل کتونوریا است. فنیل کتونوریا، ناتوانی بدن در تبدیل یک ماده متداول یعنی، فنیل آلانین به تیروزین است. در نتیجه تجمع فنیل آلانین منجر به رشد نابهنجار مغز می شود. این کودکان بلافاصله بعد از تولد در برنامه غذایی ویژه قرار داده میشوند که این امر از وقوع عقب ماندگی ذهنی جلوگیری می کند (چنون و همکاران[۱۰۵]، ۲۰۰۴). زمانی تصور میشد که رژیم غذایی را میتوان در اواسط کودکی قطع کرد. امروزه متخصصان توصیه می کنند که در مورد دو دسته از کودکان، رژیم غذایی به طور نامحدود باید ادامه یابد. ۱) کودکانی که با قطع رژیم غذایی، در خطر ابتلا به ناتواناییهای یادگیری یا دیگر مشکلات رفتاری قرار دارند. ۲) کودکانی که بیش از نود درصد کودکانی که از زنان مبتلا به فنیل کتونوریا که زمان طولانی در رژیم غذایی قرار نگرفتند، متولد میشوند، عقبماندگی ذهنی و همچنین نارسایی قلبی خواهند داشت (مارچ، ۲۰۰۸).
۲-۱-۱۰-۱-۳- تاثیرات محیطی
عوامل محیطی گوناگونی بر زنان باردار اثر گذاشته و در نتیجه رشد نوزاد را تحت تاثیر قرار میدهد. یک نمونه سوء تغذیه مادر است. اگر مادر رژیم غذایی سالمی نداشته باشد، رشد مغز جنین به خطر میافتد. عامل محیطی دیگر مصرف مواد آسیبزا از جمله کوکائین، هروئین، دخانیات و الکل است. مادرانی که در دوران بارداری الکل مصرف می کنند، کودکانشان به نشانگان جنین الکلی مبتلا خواهند شد. این کودکان با بدشکلیهای جسمانی مختلف و همچنین عقبماندگی ذهنی توصیف شده اند ( داویدسون و مییرز[۱۰۶]، ۲۰۰۷؛ ایسمائیل و همکاران[۱۰۷]، ۲۰۰۹). قرار گرفتن مادر در معرض اشعه ایکس در دوران بارداری اثرات زیانباری دارد. عفونت در مادران باردار می تواند بر رشد جنین تاثیر بگذارد و موجب عقبماندگی ذهنی شود. به عنوان مثال سرخچه علاوه بر اینکه موجب نابینایی می شود، می تواند به عقب ماندگی ذهنی نیز منجر شود.
۲-۱-۱۰-۲- عوامل هنگام تولد
ممکن است در طول زایمان مشکلاتی مشکلاتی به وجود بیاید که به آسیب مغزی و عقبماندگی ذهنی نوزاد منجر شود. برای مثال اگر کودک به طور مناسبی در درون رحم قرار نگیرد، ممکن است به آسیب مغزی در طول زایمان منجر شود (هیوارد، ۲۰۱۲). بی اکسیژنی نیز برخی اوقات بر اثر مشکلاتی که در طول زایمان بوجود می آید، اتفاق میافتد و آسیبهای زیادی دارد.. کم وزنی می تواند به مشکلات رفتاری و پزشکی متعددی مثل عقبماندگی ذهنی منجر شود. عفونتهایی مثل سیفلیس و تب خال ساده میتوانند در طول تولد بچه از مادر به کودک سرایت کنند. این بیماریهای مراقبتی به طور بالقوه میتوانند به عقبماندگی ذهنی منجر شوند (گارجیلو، ۲۰۱۲).
۲-۱-۱۰-۳- عوامل پس از تولد
برخی از علتهای عقبماندگی پس از تولد دو دستهاند: آنهایی که ماهیت زیستی دارند و آنهایی که ماهیت روانی-اجتماعی دارند.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 12:22:00 ق.ظ ]
|