پایان نامه ها و مقالات تحقیقاتی | روش مسابقهی تیمی یا رقابت و مسابقهی تیمی[۵۱] – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
-اساس تجربی دیدگاه انگیزشی یادگیری مشارکتی
شواهدی از کاربرد علمی یادگیری مشارکتی در مدارس وجود دارد که این ادعای متخصان انگیزش را تأیید می کند که پاداشهای گروهی و ساختارهای هدفمند پیشرفت تحصیلی را در این روش افزایش می دهد. برای مثال در تکنیک گروههای دانشآموزی با سطوح پیشرفت مختلف، دانشآموزان با سطوح پیشرفت و تواناییهای مختلف در گروه قرار می گیرند و با همدیگر برای یادگیری مباحث تدریس شده توسط معلم و یا مباحث جدید فعالیت می کنند و در امتحانات به صورت فردی شرکت می کنند در هر گروه بر اساس درجهای که همه اعضای آن پیشرفت کردهاند. پاداش دریافت می کنند و تنها گروهی میتواند پاداش دریافت کند که همه اعضای آن مطالب را یاد گرفته باشند.
-دیدگاه انسجام اجتماعی روش یادگیری مشارکتی
طبق دیدگاه انسجام اجتماعی یادگیری مشارکتی در پیشرفت به میزان زیادی با انسجام گروه بستگی دارد. بر این اساس دانشآموزان به هم گروههای خویش در یادگیری مطالب کمک می کنند و هر کدام موفقیت دیگری را می خواهد این دیدگاه شبیه دیدگاه انگیزشی است که در آن بر تأکید توضیحات شناختی در اثربخشی روش یادگیری مشارکتی کمتر از توضیحات انگیزشی تأکید می شود. در تئوری انگیزشی راجع به یادگیری مشارکتی ادعا می شود که به دانشآموزان حداقل در بضعی از قسمتها به خاطر علاقهای که به هم گروهیهای خود دارند به آن ها کمک می کنند تا مطالب را یاد بگیرند ولی در نظریه انسجام اجتماعی اعتقاد بر این است که دانشآموزان به خاطر مراقبت از گروه است که به یکدیگر در یادگیری کمک می کنند.
-دیدگاه شناختی روش یادگیری مشارکتی
تحقیق در زمینه روان شناختی نشان داده است که اگر قرار است اطلاعات در حافظه به اطلاعاتی که قبلا در آنجا وجود داشته اند ربط داده شود یادگیرنده باید به بازسازی شناختی مواد مورد یادگیری بپردازد. یکی از موثرترین شیوه های انجام عمل فوق توضیح دادن مطالب برای شخص دیگری می باشد. آموزش به وسیله همکلاسیها (گروههای همتا، هم برای آموزش دهنده و هم برای فراگیری فواید زیادی دارد).
-دیدگاه رشدی روش یادگیری مشارکتی
از این نظر فعالیت مشارکتی بین بچهها باعث تحریک رشد می شود زیرا بچههای همسن احتمالا داخل نواحی رشد تقریبی یکدیگر عمل می کنند و مدل قرار گرفتن در رفتارهای مشارکتی نسبت به عملکرد به صورت انفرادی باعث پیشرفت آن ها می شود ملازهی (۱۳۹۱) به نقل از دامن (۱۹۸۴) دیدگاه های پیاژه ویگوتسکی و سالیوان را در مورد تشریک مساعی همسالان کامل می کنند ولی نقطه نظرات مشترک طرفداران آن ها را در زمینه یادگیری مشارکتی در موارد زیر بیان می کنند:
۱-از طریق بازخورد دوطرفه و بحث
۲-همکاری بین اعضای گروه
۳-تجربه ارتباط با همسالان
۴-تعامل میان اعضای گروه
روشهای یادگیری مشارکتی
اسلاوین (۲۰۱۱) در یک جمع بندی از تحقیقات انجام شده در زمینه یادگیری مشارکتی را معرفی می نماید که در تازهترین تحقیقات به کار گرفته شده اند و اثربخشی خود را در دستاوردها نشان داده و مورد تأیید قرار گرفته اند این شیوه ها عبارتند از:
گروههای پیشرفت تیمی دانشآموزان[۵۰]
در این شیوه دانشآموزان به گروه هایی که از ۴ تا ۵ نفر تشکیل می شود تقسیم می شوند در این گروه ها دانشآموزان از لحاظ جنسیت، نژاد، زمینههای خانوادگی و فرهنگی، تجربیات قبلی و … متفاوت می باشند. روش فوق برای تدریس دروسی که زمینههای علمی محض دارند مانند ریاضیات، محاسبات و کاربردهای ریاضی، دستور زبان و کاربردهای آن، جغرافیا و … بسیار مناسب است.
روش مسابقهی تیمی یا رقابت و مسابقهی تیمی[۵۱]
در این شیوه روش تدریس معلم و کارگروهی کاملا شبیه روش قبلی است ولی تفاوت آن ها در این است که دانشآموزان به جای شرکت در آزمون در مسابقات هفتگی شرکت می کنند، نمرههایی که هر برنده برای تیم خود کسب می کند بدون توجه به سطحی که د رآن به رقابت پرداخهت است محاسبه می شود این بدان معنا است که برای دانشآموزان ضعیفی که با همترازان خود به رقابت میپردازند و دانشآموزان ممتازی که با تیمهایی که نمرههای بالا را کسب کردهاند شانس یکسانی برای کسب موفقیت داده می شود.
یادگیری انفرادی با یاری گرفتن از تیم
در این روش نیز تیمهای چهار نفری دانشآموزان که در سطوح کارایی متفاوت هستند تشکیل می شود و به تیمهایی که عملکرد مطلوب داشته باشند گواهینامه اعطاء می شود.
با این حال تفاوتهایی میان این روش با روشهای قبل به چشم میخورد. برای نمونه در دو روش پیش آموزشی دانشآموزان به صورت جمعی و یکسان ارائه می شود ولی در این روش یادگیری مشارکتی با آموزش فردی در میآمیزد به علاوه دو روش قبلی برای تدریس بسیاری از موضوعات در اغلب پایه ها مناسب می باشد در صورتی که روش فوق مختص آموزش ریاضیات در پایه دوم تا بالاتر طراحی شده است.
در روش حاضر دانشآموزان بر اساس یک آزمون جایابی رتبه بندی می شوند و سپس مطابق با سرعت یادگیری خود به فراگیری مشغول می شوند در مجموع میتوان گفت که اعضای یک تیم هر یک به مطالعه و یادگیری مباحث گوناگون مشغول می شود هم تیمها با بهره گرفتن از برگه پاسخنامه به کنترل کار و کمک به حل مشکلات یکدیگری میپردازند. آزمونهای نهایی هر مبحث بدون کمک هم تیمها پاسخ داده می شود و آن ها را سرگروهها تصحیح می کنند معلمان هر هفته تعدادی از بخشهای مطالعه شده دانشآموزان هر تیم را محاسبه می کنند و بر اساس تعداد آزمونهای برگزاری شده امتیازات کسب شده و امتیازات اضافی مربوط به تکالیف شب که تیمهایی که بالاترین سطح قرار می گیرند گواهینامه یا جوایز گروهی دیگر اعطا می کنند.
قرائت و نگارش تلفیقی مشارکتی[۵۲]
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-26] [ 10:21:00 ق.ظ ]
|