۲٫مقایسه کیفیت زندگی بیماران دچارضایعه نخاعی و مراقبان آن ها.

۳٫ تعیین رابطه کیفیت زندگی بیماران دچار ضایعه نخاعی و مراقبان آن‌ ها با خودکارآمدی

۴٫ تعیین رابطه کیفیت زندگی بیماران دچار ضایعه نخاعی و مراقبان آن ها با صفات شخصیت

۵٫ تعیین رابطه کیفیت زندگی بیماران دچار ضایعه نخاعی و مراقبان آن‌ ها با راهبردهای مقابله ای

۶٫ تعیین سهم خودکارآمدی، صفات شخصیت و راهبردهای مقابله ای در پیش‌بینی کیفیت زندگی بیماران دچار ضایعه نخاعی.

۵-۱فرضیه های پژوهش

۱٫ بین کیفیت زندگی بیماران دچار ضایعه نخاعی ومراقبان آن ها تفاوت وجود دارد.

۲٫ بین کیفیت زندگی بیماران دچار ضایعه نخاعی ومراقبان آنهابا خودکارآمدی رابطه وجود دارد.

۳٫ بین کیفیت زندگی بیماران دچار ضایعه نخاعی و مراقبان آن‌ ها با صفات شخصیت رابطه وجود دارد.

۴٫ بین کیفیت زندگی بیماران دچار ضایعه نخاعی و مراقبان آن‌ ها با راهبردهای مقابله ای رابطه وجود دارد.

۵٫ کیفیت زندگی بیماران دچار ضایعه نخاعی و مراقبان آن‌ ها را می توان ‌بر اساس خودکارآمدی، صفات شخصیت و راهبردهای مقابله ای پیش‌بینی کرد.

۶-۱تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها

۱-۶-۱کیفیت زندگی:

گروه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی کیفیت زندگی را اینگونه تعریف می‌کند : ادراک افراد از موقعیتشان در زندگی، در متن فرهنگ و نظام های ارزشی که در آن زندگی می‌کنند و در ارتباط بااهداف ، انتظارات ، ارتباطات و نیازهایشان است.(کینگ[۱]،۲۰۰۳)

منظور از کیفیت زندگی در این پژوهش نمره ای است که هر آزمودنی از پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BREF) می‌گیرد.

۲-۶-۱ صفات شخصیت

به اعتقاد مک کرا و جان [۲]( ۱۹۹۲ )، اگرچه مدل پنج عاملی نظریه ای درباب شخصیت نیست اما به طور تلویحی بر نظریه صفات مبتنی ست . بنا بر نظریه صفات، افراد را می توان در قالب الگوهای نسبتاً پایدار تفکر، احساس، و اعمال توصیف نمود و آن ها را در قالب برخی صفات که نوعی ثبات بین موقعیتی دارند، اندازه گیری نمود. منظور از صفات شخصیت در این پژوهش نمره ای است که آزمودنی ‌در پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی نئو ( NEOPI-FF) فرم کوتاه کسب می‌کند.

۳-۶-۱ خودکارآمدی

خودکارآمدی یعنی قضاوت‌های افراد ‌در مورد توانایی‌های خود ( بندورا[۳] ‌، ۱۹۹۷) که این باورهای افراد نسبت به توانایی هایشان روی تلاش و پشتکار آن‌ ها اثر می‌گذارد. به عبارتی خودکارآمدی عبارت است از باور فرد، در این خصوص که توانایی انجام تکالیف را دارد یا خیر (میلن، شیرن و اوربل [۴]، ۲۰۰۰). خودکارآمدی با توجه به احساس تفکر و عمل انسان‌ها متفاوت است (بندورا، ۱۹۹۷ ).

منظور از خودکارآمدی در این پژوهش نمره ای است که هر آزمودنی از پرسشنامه خودکارآمدی شرر (GSEs)کسب می کند.

۴-۶-۱ راهبردهای مقابله ای

راهبرد های مقابله ای، مجموعهای ازتلاش‌های شناختی و رفتاری فرد است که در جهت تعبیر و تفسیر و اصلاح یک وضعیت تنش‌زا به کار میرود و منجر به کاهش رنج ناشی از آن میشود. دامنه وسیعی از افکار و اعمالی را که افراد هنگام مواجهه با شرایط فشارزایی درونی یا بیرونی به کار می‌برند را مورد ارزیابی قرار میدهد. دو شیوه مقابله عمومی، مقابله مشکل مدار و مقابله هیجان مدار را برای مقابله با استرس مشخص نموده اند. مقابله مشکل مدار ، مهارتی است که بر پرداختن به خود مسئله یا موقعیت تمرکز می‌کند و مقابله هیجان مدار معطوف به مهار ناراحتی هیجانی بوده و به عواطفی که با آن موقعیت مرتبط است می‌پردازد نه کنترل خود موقعیت (لازاروس و فولکمن،۱۹۸۴).

منظور از راهبردهای مقابله ای در این پزوهش نمره ای است که هر آز مودنی از پرسشامه راهبردهای مقابله ای لازاروس( WOCQ) کسب می کند.

فصل دوم

مبانی نظری و پیشینه پژوهش

۱-۲مقدمه

این فصل شامل مبانی نظری پژوهش می‌باشد ابتدا مفهوم ‌و تاریخچه کیفیت زندگی بیان می‌گردد.سپس درمورد ضایعه نخاعی توضیحاتی داده می شود و در ادامه مبانی نظری خودکارآمدی،صفات شخصیت و راهبردهای مقابله ای بیان خواهد شد و در نهایت پیشینه پژوهش آورده شده است.

۲-۲ کیفیت زندگی

اصطلاح کیفیت زندگی در اواخر سال ۱۹۵۰ در مباحث اقتصادی اجتماعی مطرح شد و سپس این مفهوم وارد حیطه روانشناسی شد و روانشناسان سعی نمودند شاخص های آسایش و رفاه را گسترش داده و به نیاز های سطوح بالاتر نیز توجه نمایند. تقریبا از سال های ۸۰- ۱۹۷۸، ۲۰۰ مقاله با عنوان کیفیت زندگی منتشر شده که در طول سال‌های ۸۹ – ۱۹۸۸ به ۴۰۰ مقاله رسیده است (کریمی، ۱۳۹۱) .تحقیق در خصوص کیفیت زندگی در ابتدا در رابطه با عموم مردم و مقایسه با افراد معلول انجام می شد و سپس در جهت مقایسه انواع معلولیت ها به کار گرفته شد در حیطه بهداشت روان نیز ‌به‌تدریج‌ مرکز این تحقیقات از بیماران بیمارستانی به جامعه منتقل شد(همان).

۱-۲-۲ ابعاد کیفیت زندگی

ابعاد متنوعی از کیفیت زندگی وجود دارد. یکی از آن ها کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی است که جنبه ای از کیفیت زندگی را شرح می‌دهد که به طور خاص با سلامت شخص مرتبط است. بحثی که وجود دارد این است که آیا کیفیت زندگی یک پدیدۀ عینی است یا ذهنی؟ بر طبق دیدگاه های فعلی، کیفیت زندگی اساساَ یک احساس ذهنی از بهزیستی است که شامل ابعاد فیزیکی، اجتماعی، و معنوی است ( خزائلی، ۱۳۹۲).

به طور کلی اکثر متخصصان و صاحب نظران معتقدند کیفیت زندگی در این پنج بعد پذیرفته شده است که عبارتند از:
بعد فیزیکی
بعد روانشناختی
بعد اجتماعی
بعد جسمانی
بعد معنوی
بعدی فیزیکی شامل قدرت، انرژی، توانای انجام فعالیت های روزمره زندگی و مراقبت از خود است. شایع ترین نشانه بعد روانشناختی عبارتنداز: اضطراب، افسردگی و ترس. بعد اجتماعی به چگونگی رابطه فرد با خانواده و دوستان و همکاران و اجتماع اشاره دارد. بعد جسمانی به بررسی علائم بیمار و عوارض جانبی درمان می پردازد. بعد معنوی ‌به این مفهوم اشاره دارد که هرکس در زندگی دارای هدف و معنایی است (سوری،۱۳۸۸).

۲-۲-۲ شاخص های کیفیت زندگی

شاخص های کیفیت زندگی از دیدگاه مجله اطلاعات اقتصادی بین الملل:

این مجله در سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ دست به مطالعاتی روی شاخص های کیفیت زندگی زد و شاخص های کیفیت زندگی را در ۹ دسته معرفی نمود:

    1. رفاه مادی[۵] با معیارهایی مانند تولید ناخالص داخلی.

    1. سلامتی با شاخص های متعددی مانند امید به زندگی در بدو تولد و …

    1. امنیت و ثبات سیاسی با شاخص هایی چون سرمایه گذاری های صورت گرفته با توجه به ثبات سیاسی یک کشور.

    1. زندگی خانوادگی با شاخص هایی مانند میزان طلاق.

    1. زندگی جمعی با شاخص های چون تعداد اتحادیه های تجاری، کلیسا و …

    1. محیط طبیعی و جغرافیایی با شاخص های چون میزان آلودگی محیط زیست.

    1. امنیت شغلی با شاخص هایی چون میزان بیکاری.

    1. آزادی سیاسی با شاخص هایی چون میزان آزادی های مدنی.

  1. عدالت جنسی با شاخص هایی چون میزان موقعیت ها و فرصت ها در حوزه های مختلف برای زنان و مردان (همان).
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...