نوع دیگری از این شکاف دانشی در سازمان پروژه‌محور، بین پروژه‌ها و سازمان ایجاد خواهد شد (شکل ۲-۲۶). در این حالت با توجه به ماهیت موقتی پروژه، دانش کسب شده از پروژه به حافظه سازمان منتقل نشده و انبوهی از درس‌ها و تجارب و دانش حاصل از پروژه اعم از آشکار و ضمنی از بین خواهند رفت. در نتیجه دوباره‌کاری‌های بیهوده‌ای برای سازمان پدیدار می‌گردد که نتیجه آن افزایش زمان و هزینه را برای سازمان به دنبال دارد. به‌عبارت دیگر با توجه به فرایند انتشار دانش‌، این عمل بین پروژه و سازمان به طور مطلوب صورت نمی‌گیرد.

همچنین به‌طور کلی از لحاظ محتوایی در یک پروژه سه دسته دانش قابل شناسایی است:
دانش فنی که ناظر به محصول، اجزای آن و تکنولوژی آن‌ها می‌باشد؛
دانش فرایند که حاوی فرآیندهای تولید محصول و روش‌های انجام کار است؛
دانش سازمانی که گویای فرآیندهای سازمانی است که برای هماهنگی و تسهیل امور در طول اجرای پروژه به کار گرفته شده است (Kasvi et al., 2003).
بخش‌های مختلف دانش ذکر شده نزد افراد مختلف از اعضای تیم پروژه تا اعضا و مدیران سازمان قرار دارد و لذا دانش پروژه کاملاً پراکنده و در ابتدا تا حد زیادی وابسته به افراد است. با توجه به جابه‌جایی شدید نیروی انسانی در سازمان‌های پروژه‌محور دانش کسب شده به راحتی از سازمان خارج و شکاف دانشی بین پروژه‌ها و سازمان ایجاد می‌گردد (اسکاره تهرانی و همکاران، ۱۳۸۶).
البته این شکاف دانشی به غیر از جابه‌جایی نیروی انسانی می‌تواند از عواملی چون عدم انتقال دانش پروژه به حافظه سازمان، فراموشی افراد و به طورکلی نبود نظام مدیریت دانش ایجاد گردد.
لازم به ذکر است در تحقیق حاضر منظور از شکاف دانشی در سازمان‌های پروژه‌محور، شکاف دانشی بین پروژه‌ها و سازمان ناشی از عدم انتشار دانش از پروژه‌ها به سازمان مدنظر است و قصد بر کاهش این شکاف به منظور به کارگیری از دانش‌های پروژه در سایر پروژه‌ها و پروژه‌های آتی سازمان می‌باشد.
سازمان
سازمان
پروژه
پروژه
پروژه
پروژه
پروژه
پروژه
Knowledge Gap
Knowledge Gap
شکل ۲-۲۶- شکاف دانشی بین پروژه‌ها و سازمان در سازمان‌های پروژه‌محور
۲-۴-۱۳- مرور ادبیاتِ بسترهای پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان‌های پروژه‌محور
قاضی‌کلایه و همکاران (۱۳۹۱)، پس از مرور ادبیات، عوامل کلیدی زیرساخت به منظور استقرار نظام مدیریت دانش در سازمان‌های پروژه‌محور را مطابق جدول ۲-۲۹ معرفی نمودند:
جدول ۲-۲۹- عوامل کلیدی زیرساخت به منظور استقرار نظام مدیریت دانش در سازمان‌های پروژه‌محور

شاخص‌های اصلی
اجزا

مأموریت و ارزش سازمان

امکان‌سنجی، اولویت‌ها، نگرش مدیران ارشد، شایستگی‌ها، ارزش‌های سازمانی

ساختار و فرایندهای سازمانی

دستورالعمل دانش، ساختار فیزیکی محیط کار، رهبری، فرهنگ، مدیریت فرایند و داده‌ها، طبقه‌بندی مشاغل

فناوری اطلاعات

مستندسازی دیجیتال، شبکه‌های ارتباطی

فرهنگ سازمانی

سرمایه منابع انسانی یادگیری، آموزش، حمایت سازمانی، پاداش سازمانی

مایک برسنن[۱۸۷] و همکاران (۲۰۰۵)، موارد ذیل را به عنوان توانمندسازهای ضبط و انتشار دانش در محیط‌های پروژه‌ای عنوان کرده‌اند.
اثرات ساختار سازمانی؛
بستر فرهنگی و جو پذیرش تغییرات؛
مهارت‌ها و قابلیت‌ها؛

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...