مرحله پیش برنامه ریزی و تدوین بیانیه رسالت، دورنما و ارزش ها:
تدوین ساختار کمیته های برنامه ریزی در دانشگاه نمودار B
تشکیل کمیته هماهنگی و ابلاغ شرح وظایف مربوط
تشکیل کمیته های برنامه ریزی فرعی در سطوح معاونتی و دانشکده های تابعه با حضور کلیه ذینفعان
جمع آوری مستندات مورد نیاز جهت استفاده و بهره برداری لازم در تدوین برنامه راهبردی دانشگاه ( آمار ، اطلاعات و شاخص ها، گزارش های عملکردی، طرح های تحقیقاتی و پایان نامه های دانشجویی)
برگزاری کارگاه های آموزشی برای کلیه اعضای کمیته ها و ذینفعان

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

تدوین بیانیه رسالت، دورنما و ارزش های دانشگاه

    1. مرحله دوم

تحلیل استراتژیک محیط و تعیین موضوع های استراتژیک:
تهیه فرم ها و ابزار مورد نیاز در مرحله دوم
بررسی و تحلیل نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت ها در سطح معاونت ها و دانشکده ها و دسته بندی آن ها
تعیین نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت ها در سطح دانشگاه
اولویت بندی SWOT دانشگاه بر اساس معیارهای تعیین شده و ضریب وزنی داده شده
تشکیل ماتریس SWOT و تعیین موضوعات استراتژیک در دسته های SO,ST,WO,WT
اولویت بندی موضوعات استراتژیک تعیین شده بر اساس معیارهای : تاثیر بر مشتری ها، وجود استراتژی، سازگاری با سیاست ها و عملی بودن
تعیین موقعیت دانشگاه بر اساس یکی از روش های معتبر و علمی (فردآر دیوید) که در این موقعیت دانشگاه در ربع دوم محور مختصات در وضعیت حفظ و نگهداری قرار گرفت.

    1. مرحله سوم

تعیین اهداف استراتژیک و استراتژی ها:
تهیه فرم ها وابزار مورد نیاز جهت استفاده در مرحله سوم
تحلیل ۳ موضوع استراتژیک اولویت دار در گروه مشکل به روش استخوان ماهی در سطح دانشگاه
تحلیل ۲ موضوع استراتژیک اولویت دار در گروه توسعه به روش بارش افکار در سطح دانشگاه
تعیین اهداف استراتژیک کلان برای هر یک از موضوعات تحلیل شده
تدوین استراتژی های مربوط برای هر یک از اهداف استراتژیک کلان
پس از نهایی شدن تدوین برنامه راهبردی بر اساس مصوبه جلسه ۱۳/۷/۸۴ هیئت رئیسه دانشگاه مقرر گردید برنامه تدوین شده دانشگاه با برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی کشور و همچنین با سند ملی توسعه بخش بهداشت تطبیق داده شود. در همین راستا طی جلسات ممتد با حوزه های مربوط در سطح معاونت ها و دانشکده ها تطبیق برنامه دانشگاه با برنامه چهارم توسعه انجام پذیرفت و در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه مورد تصویب قرار گرفت.
در سال ۱۳۸۵ نیز برنامه بازنگری برنامه تدوین شده در سه فاز شروع شد:
فاز اول:
برنامه های آموزشی ( برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور آشنایی اعضای کمیته با کلیات و مفاهیم برنامه راهبردی)
بازنگری و نهایی کردن بیانیه رسالت، دورنما و ارزش های دانشگاه
بازنگری و نهایی کردن اهداف کلان و استراتژی های دانشگاه با نگاهی دوباره به تحلیل وضع موجود دانشگاه و بررسی کلی SWOT
فاز دوم:
طرح ریزی ساختار اجرایی شدن برنامه راهبردی دانشگاه
تعیین اهداف خرد در سطح حوزه ها
تدوین برنامه عملیاتی جهت تحقق اهداف خرد در سطح حوزه های مختلف دانشگاه برای سال اول (۱۳۸۶)
فاز سوم:
طراحی سیستم پایش و اندازه گیری تحقق اهداف خرد در سال های برنامه
نمودار A: الگوی فرایند برنامه ریزی راهبردی ارائه شده از سوی ستاد مرکزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
نمودار B : ساختار اولیه کمیته های برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ( سال های ۸۲- ۸۴)
کمیته های فرعی برنامه ریزی در معاونت ها
مروری بر مطالعات گذشته
مروری بر مطالعات انجام شده در داخل کشور
آقای فیشانی (۱۳۶۹) در پایان نامه ای تحت عنوان «بررسی عوامل موثر در برنامه ریزی استراتژیک در صنایع ملی شده تهویه مطبوع» اظهار می دارد، از آنجاییی که محیط سازمان های دولتی تحت پوشش دولت و بخش خصوصی مشمول تغییرات و تحرکات وسیع می شوند لذا بررسی این تغییرات و تعیین میزان اثر آن ها بر سازمان ها امری اجتناب ناپذیر است. در همین راستا پاسخی که علم مدیریت برای مسلح شدن سازمان ها در برابر تغییرات وسیع ارائه نموده است همان تدوین و کاربرد برنامه ریزی استراتژیک می باشد که مجهز شدن سازمان ها به این نوع ابزار کارآمد بقای آنها را تضمین نموده و یا اینکه احتمال موفقیت آنها را بالا می برد و مخاطرات تصمیم گیری را کاهش می دهد(ص۳)
وفایی زاده(۱۳۷۱) در پایان نامه خود تحت عنوان «برسسی عوامل موثر در برنامه ریزی استراتژیک در صنایع در یایی ایران» خاطر نشان کرد برنامه ریزی استراتژیک از فکری منطقی و منظم سرچشمه می گیرد و مدیران به و اعضای سازمان را موظف می کند تا براساس موازین از پیش تعیین شده … بسپارند. با حضور مسئولان سطوح مختلف در امر برنامه ریزی استراتژیک انگیزه عمل، ضمانت اجرایی استراتژی ای انتخابی افزایش می یابد و تشکل سازمانی قوی تر می گردد.(ص۱۴۸)
صادقی( ۱۳۷۷) در پژوهش خود با عنوان«بررسی نگرش مدیریت بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بهره گیری از برنامه استراتژیک در بیمارستان» که از نوع توصیفی تحلیلی بوده و با روش مقطعی بر روی ۲۶ نفر از روسای مدیران و مترون های ۱۴ بیمارستان انجام شده است در بخش یافته ها بیان می دارد که به طور کل ۳۳/۸۳% روسا، مدیران و مترون های مورد مطالعه نگرش مطلوبی نسبت به بهره گیری از برنامه ریزی استراتژیک داشتند و نگرش ۶۷/۱۶% آنها نسبت به بهره گیرسی از برنامه ریزی استراتژیک تا حدی مطلوب بود. در این پژوهش لزوم توجه به اولویت های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تدوین برنامه استراتژیک، لزوم توجه به نیروی انسانی برای تدوین برنامه استراتژیک، تاثیر کاربرد برنامه استراتژیک و افزایش اثربخشی، تاثیر تغییرات عوامل محیطی در برنامه ریزی استراتژیک، ضرورت توجه به بعد آموزشی علاوه بر بعد درمانی در تدوین برنامه راهبردی – لزوم ارزیتبی هزینه های پرسنلی در مقایسه با عملکرد آن ها در برنامه ریزی استراتژیک- لزوم تجدید ساختار در بیمارستان به منظور انجام برنامه ریزی استراتژیک مورد تاکید قرار گرفتند. در عین حال تحلیل اطلاعات مالی، توان برنامه ریزی دراز مدت و بودجه بندی بینارستان در برنامه ریزی استراتژیک روسا نگرش مطلوب تری نسبت به بقیه داشتند(ص۸۱-۷۸)
مهی پاک (۱۳۷۸) مطالعه ای با عنوان«امکان برنامه ریزی استراتژیک در سازمان بهزیستی کشور از دیدگاه مدیران سطوح مختلف سازمان» و با روش توصیفی- تحلیلی بر روی ۶۰ نفر مدیر میلنی و اجرای سازمان بهزیستی انجام داده است. وی در نتیجه گیری نهایی بیان داشته که ۳/۹۳% مدیران سازمان نگرش مطلوب و ۶۷/۶% نگرش تا حدودی مطلوب در زمینه برنامه ریزی استراتژیک داشته اند. پژوهش حاضر نشان داد که مدیران ارشد در خصوص ضرورت انجام برنامه ریزی استراتژیک براساس تحلیل وضع موجود، نسبت به مدیران میانی و اجرایی نگرش مطلوب تری داشتند. همچنین در خصوص لزوم تطابق برنامه ریزی استراتژیک با امکانات آموزشی، علمی و تکنولوژی مدیران ارشد و میانی در مقایسه با مدیران اجرایی از نگرش مطلوب تری برخوردار بودند. در خصوص ضرورت انعطاف پذیری برنامه استراتژیک سازمان نیز مدیران میانی و اجرایی نگرش مطلوب تری داشتند(ص۹۴-۹۰).
مروری بر مطالعات انجام شده در خارج از کشور
بنجامین و کارول [۹] در انتقاد به روند کنونی برنامه ریزی در دانشگاه کالیفرنیا می گوید. اگر روندهای جاری ادامه پیدا کند بیشتر از یک سوم کالیفرنیایی ها به جستجوی محل دیگری برای ثبت نام خواهند پرداخت. دانشگاه تا سال ۲۰۱۵ دیگر ادر به ادامه فعالیت نخواهد بود. دانشگاه باید رسالت بزرگتری در ارائه خدمات دنبال کند و پاسخگوی بهترین نیازهای متغیر موکلان و موسسان خود باشد. آن ها معتقدند برنامه ریزی استراتژیک می تواند دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را در انجام وظایف و رسالت هایی که بر دوش دارند یاری نماید و به نیاز های متغیر محیطی پاسخ مناسب ارائه دهد. (بنجامین و کارول، ۱۹۹۸، ص ۳)
سیمون و پل[۱۰] در پژوهشی که در اداره ارتقاء کیفیت دانشگاه ویسکانس مادیسون انجام داده اند به این نکته اشاره می کنند که از ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۵ به طور متوسط هر ۵ سال رئیس دانشگاه تغییر کرده و ضمن کاهش طول دوره تصدی مدیریت پایداری موسسه علیرغم تداوم در مدیریت و رهبرد به علت وجود برنامه ریزی حفظ شده است. آنها معتقدند برنامه ریزی استراتژیک موجب می شود گروه وسیعی از تصمیم گیرندگان و مدیران در سطوح مختلف مدیریت به طور فعال درگیر امر برنامه ریزی استراتژیک شوند. تصمیم گیری به این شیوه می تواند سازمان را حفظ نموده و کمک کند تا به اهدافش در طی تغییرات مدیریتی دست یابد. این الگو می تواند پذیرای رهبران و مدیران آموزشی خارجه از سیستم نیز باشد تا رهبران جدید با مدیران گروه داخلی که تقریبا ثابت بوده در خلق چشم انداز موسسه همکاری نمایند و حرکت سازمان به سوی اهداف استراتژیک تداوم بخشیده شود (سیمون و پل، ۱۹۹۴، ص۲)
در پژوهشی که توسط بدر و براود در انگلستان انجام شد یافته ها نشان داد که سازمان ها نمی توانند بیشتر از این تنها بر روی یک راه حل مدیریتی تکیه کنند. در حالی که باید پاسخگوی دنیای پیچیده باشند. در این پژوهش تاثیر مثبت در استراتژی مدیریتی، برنامه ریزی استراتژیک و مدیریت کیفیت جامع جهت دستیابی به موفقیت در قرن ۲۱ مورد تاکید قرار گرفته است(بدر و براود، ۱۹۹۵، ص۱۰۱)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...