در این روش برا برآورد حجم نمونه از تکنیک ها و روش های آماری استفاده می شود. ولی محقق برای انجام آن به دانستن اطلاعات و پارامترهایی درباره جامعه ای که قصد انتخاب نمونه از آن را دارد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

عواملی که محقق در مورد تخمین حجم نمونه باید مد نظر قرار دهد :
حجم و اندازه جامعه – میزان تجانس جامعه یا پراکندگی صفت یا صفات جامعه – امکانات ،مقدورات و زمان
۱۵-۳ حد نصاب های نمونه:
-در تحقیق همبستگی حجم نمونه ۳۰ نفر است
– در تحقیقات علیّ و آزمایشی حجم نمونه ۱۵ نفر است
-در تحقیق توصیفی زمینه یاب و پیمایشی حداقل حجم نمونه ۱۰۰ نفر است
-در تحقیقاتی که نیاز به طبقه بندی جامعه برای نمونه گیری میباشد حداقل نمونه هر طبقه بین ۲۰ تا ۵۰ نفر است .
۱۶-۳ ویژگی های یک نمونه
ویژگی های یک نمونه خوب به شرح زیر است:
سودمندی و برخوردار بودن از جامعیت
-داشتن اعتبار و کفایت وصول به مقصود
-داشتن وضوح و برخورداری از طبقه بندی و تعاریف بدیهی
-برخورداری از سرعت در نمونه گیری
-اقتصادی بودن عملیات نمونه گیری
-قابلیت تعریف و تفسیر صحیح
۱۷-۳ فنون جمع‌ آوری داده‌ها :
چهار فن یا روش اصلی برای تولید داده‌ وجود دارند که عبارتند از:
اسناد، مصاحبه‌، مشاهده و پرسش‌نامه
۱-اسناد :
تمام پروژه‌های تحقیقی، کم وبیش، از تحلیل اسناد استفاده می‌کنند. از محققها انتظار می‌رود که به صورت انتقادی به خواندن، درک و تحلیل نوشته‌های دیگران (چه محققهای قبلی، حقوقدان‌ها یا سیاست‌گذاران) اقدام کنند. با وجود این، در بعضی پروژه‌های تحقیق، تمرکز اصلی جمع‌ آوری داده‌ها کلاً (یا تقریباً کلاً) بر اسناد گوناگون ‌است. برای مثال، آنها ممکن است موارد زیر باشند:
بر مبنای اسناد موجود در کتابخانه‌ با هدف تولید یک خلاصه انتقادی از نوشته‌های تحقیقی موجود در یک زمینه؛
بر مبنای اسناد موجود در رایانه شامل تحلیل قسمت عمده مجموعه داده‌های جمع‌ آوری شده قبلی؛
داشتن یک کانونراهبردی به منظور آزمایشموارد مربوط به مجموعه خاصی از تصمیمات سیاست گذاری؛
داشتن یک جهت‌گیری تاریخی برای استفاده ازاسناد و مدارک یک آرشیو یا مدارک بر جای مانده از یک واقعه.
۲-مصاحبه :
روش مصاحبه شامل پرسش یا بحث کردن موضوعات با افراد است. مصاحبه می‌تواند تکنیک بسیار مفیدی برای جمع‌ آوری داده‌ها باشد که با بهره گرفتن از تکنیک‌هایی مثل مشاهده یا پرسش‌نامه قابل حصول نیست.
مصاحبه ساختار نیافته: مصاحبه‌ای ناتورالیستی، زندگینامه‌ای، عمیق، روایتی یا غیرصریح است که به طور غیررسمی بر مبنای گفتگو پایه‌ریزی شده‌است و مثل گفتگو، یک واقعه اجتماعی است که دو نفر در آن دخیل هستند.
مصاحبه ساختار یافته: مصاحبه ممکن است کاملاً با توجه به مجموعه‌ای از سؤالات که نیازمند پاسخهای مشخص و خاص هستند، ساختار یافته باشد یا ممکن است خیلی نامحدود و گسترده باشد و شکل یک بحث را به خود بگیرد. در حالت دوم، هدف از مصاحبه ممکن است فقط تسهیل گفتگو برای ورود به موضوع باشد.
مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته هم بین این دو حالت قرار می‌گیرند
۳-مشاهدات :
روش استاندارد برای مشاهده با پیوستاری میان دو انتخاب سروکار دارد:
قرار گرفتن بین شرکت‌کنندگان و تمرکز کامل بر آنچه مشاهده می‌شود.
ویا ایستادن در کنار و گزارش کردن آنچه مشاهده می شود.
راه حلهای مطلوب در بین دو انتهای پیوستار قرار دارند. ولی هنگامی که راه حل مطلوب وجود ندارد بهترین و مفیدترین کار ایجاد نوعی مصالحه بین دو طرف این پیوستار است.
روش مشاهده مستلزم این است که محقق، وقایع مورد نظر را ببیند و ضبط و تحلیل کند.
۴-پرسش نامه :
پرسش‌نامه یکی از متداولترین تکنیکهای تحقیق اجتماعی است. ایده فرمول‌بندی سؤالات به صورت مکتوب و دقیق (برای آنهایی که عقاید یا تجربه‌شان برای شما جالب است) راهبردی روشن برای دستیابی به پاسخ سؤالات است.
انواع پرسشهای میدانی
کمیت یا اطلاعات مقداری
مقوله یا نوع
فهرست یا انتخاب چندگانه
سنجش (معیار)
طرز نگرش
. درجه‌بندی
جدول یا چارخانه ترکیبی
در این پژوهش برای گردآوری اطلاعات از ابزار ها و روش های زیر استفاده شده است:
بررسی و مطالعات کتابخانه ای و اینترنت
پرسشنامه بسته
۱۸-۳ روایی(اعبتار محتوای) پرسشنامه
اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که معمولا برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازه گیری به کار برده می‌شود. اگر سوال های ابزار معرف وپژگی ها و مهارت های ویژه ای باشد که محقق قصد اندازه گیری آن‌ها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا است. برای اطمینان از اعتبار محتوا، باید در موقع ساختن ابزار (مانند طراحی پرسشنامه) چنان عمل کرد که سوال های تشکیل دهنده ابزار معرف قسمت های محتوای انتخاب شده باشد. بنابراین اعبتار محتوا ی پرسشنامه ویژگی ساختاری ابزار است که همزمان با تدوین آزمون در آن تنیده می‌شود. اعتبار محتوای یک آزمون معمولا توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می‌شود. از این رو اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد.این پرسشنامه بر طبق نظر اساتید دارای روایی میباشد.
۱۹-۳پایایی(قابلیت اعتماد) پرسشنامه
قابلیت اعتماد که واژه هایی مانند پایایی، ثبات و اعتبار برای آن به کار برده می‌شود و معادل انگلیسی آن Reliabilityاست، یکی از ویژگی های ابزار اندازه گیری (پرسشنامه یا مصاحبه یا سایر آزمون های علوم اجتماعی) است. مفهوم یاد شده با این امر سروکار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. از جمله تعریف هایی که برای قابلیت اعتماد ارائه شده است می توان به تعریف ارائه شده توسط ایبل و فریسبی (۱۹۸۹) اشاره کرد: «همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است.»

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...