عرب صالحی و همکاران (۱۳۹۲) به بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته‌اند . مسئولیت اجتماعی شرکت ها، از طریق پرسشنام های که حاوی ۵۳ سؤال در زمینه مسئولیت اجتماعی آن ها نسبت به مشتریان، کارکنان، محیط زیست و نهادهای موجود در جامعه (نهادهای آموزشی، نهادهای فرهنگی، نهادهای ورزشی، سازمان های بهداشت، بیمارستان ها، نهادهای خیریه، مراکز توا نبخشی و غیره) است، اندازه گیری شد. از اطلاعات ۵۹ شرکت در طول سال های ۱۳۸۵-۱۳۸۹ رگرسیون به کار گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عملکرد مالی با مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به مشتریان و نهادهای موجود در جامعه ارتباط دارد.ولی عملکرد مالی با مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به کارکنان و محیط زیست رابطه معناداری ندارد.

مصطفی قاضی‌زاده و همکاران(۱۳۹۲) به بررسی شناسایی رابطه مسئولیت اجتماعی شرکت با وفاداری مشتریان (مورد مطالعه: بانک ملت) پرداختند.هدف از این پژوهش شناسایی رابطه مسئولیت اجتماعی شرکت با وفاداری مشتریان است. روش تحقیق توصیفی- همبستگی، نوع تحقیق کاربردی، روش اجرا پیمایشی و روش جمع‌ آوری اطلاعات می‌دانی بوده است.جامعه آماری تحقیق شامل مشتریان بانک ملت شهر تهران است. نمونه آماری ۳۸۴ نفر و روش نمونه‌گیری خوشه‌ای بود. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه روجیروتانامان‌هاچی‌تارا(۲۰۱۱) استفاده شد. از آمار توصیفی برای توصیف وضعیت آزمودنی‌ها استفاده شد و در قسمت آمار استباطی از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام برای بررسی معنی‌داریفرضیه‌ها و به منظور بررسی قابلیت پذیرش مقدار ضریب مسیر از آزمون تی استفاده می‌شود. نتایج تحقیق نشان داد که بین مسئولیت اجتماعی سازمان با وفاداری مشتریان رابطه معناداری وجود دارد. ‌بنابرین‏ از آنجا که شرکت‌ها ملزم به افزایش رفاه اجتماعی و داشتن رفتاری به عنوان شهروندان خوب سازمانی هستند، مهم است که منابعی را که به فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی شرکت اختصاص یافته به روشی خرج کنند که مزایای بهینه را برای جامعه و همچنین سهام‌داران شرکتCSR به همراه داشته باشد.

علی خانی و همکاران (۱۳۹۲) در مقاله ای با عنوان کاربرد تئوری‌های افشای اطلاعات زیست محیطی و اجتماعی ارائه کرده‌اند که در این تحقیق تئوریهایی که انگیزه شرکت‌ها را برای افشای اطلاعات زیست محیطی و اجتماعی شرکت‌ها توضیح می‌دهند شامل تئوری اقتصاد سیاسی ، تئوری ذینفعان ، تئوری مشروعیت و تئوری سازمانی معرفی و تحقیقات انجام شده در زمینه تئوری های مذکور ارائه شد.

انصاری و همکاران (۱۳۹۱) در مقاله ای با عنوان حسابداری مسئولیت‌های اجتماعی به تعاریف اولیه از حسابداری اجتماعی ارائه کرده‌اند.در تحقیق به عمل آمده می توان گفت بی‌توجهی سازمان‌ها به حقوق و عدم رعایت اصول اخلاقی در برخورد با ذی‌نفعان بیرونی، می‌تواند مشکلاتی را برای سازمان ایجاد کند و مشروعیت سازمان و اقدامات آن را موردپرسش قرار داده، در‌نتیجه سود و موفقیت سازمان را تحت تأثیر قرار دهد. اخلاق کار ضعیف، بر نگرش افراد نسبت به شغل، سازمان و مدیران مؤثر بوده، می‌تواند بر عملکرد فردی ، گروهی و سازمانی اثر بگذارد.

عباسی و همکاران (۱۳۹۱) با عنوان بررسی گزارشگری مالی عملکرد زیست محیطی شرکت‌های آلاینده پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مقاله ای ارائه کردند که ‌بر اساس یافته های پژوهش حاضر، به نظر‌می‌رسد که شرکت‌های آلاینده پذیرفته شده در بـورس اوراق بهادار تهران، ‌عملکرد مالی زیست محیطی خود را دریادداشتهای توضیحی صورت‌های مالی و گزارش هیـأت مـدیره به مجمع عمـومی صـاحبان سـهام افـشاء ‌می‌کنند. همچنـین، تـا زمـانیکـه افـشای اطلاعـات عملکـرد زیـست محیطـی غیراجباری و داوطلبانه باشد، شرکت‌ها بـرای گـزارشگـری از رویـه هـای متفـاوتی اسـتفاده ‌می‌کنند ومیـزان افـشای عملکرد زیست محیطی شرکت‌ها در نوسان است.

باقرپور ولاشانی و همکاران در سال (۱۳۹۰) مقاله ای با عنوان مبانی و چارچوب گزارشگری اجتماعی ماهیت محتوا علل و مزایا ارائه و با توجه به نقش و اهمیت بالای افشای مسئولیت های اجتماعی سازمان‌ها و شرکت‌ها ، در این مقاله ضمن تبیین مفهوم مسئولیت اجتماعی ، راهنمایی عملی (از طریق تشریح محتوا ، ماهیت و رویه های گزارشگری اجتماعی ) برای افشای آن ارائه و عوامل مؤثر بر گزارشگری اجتماعی و مزایای آن را تشریح می‌کند.

صنوبر و همکاران (۱۳۹۰) به بررسی رابطه‌ بین مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ابعاد آن شامل شرایط محیط کار، محیط زیست، رفتار کسب و کار، جامعه و اجتماع محلی و راهبری شرکت با عملکرد مالی شرکت‌ها در صنعت مواد و محصولات دارویی پرداختند. جامعه‌ آماری پژوهش، شرکت‌های فعال تولیدکننده مواد و محصولات دارویی و سهامی عام استان‌های آذربایجان شرقی و تهران را در نظر گرفتند برای گردآوری اطّلاعات متغیر مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ابعاد آن، از پرسشنامه و برای سنجش متغیر عملکرد مالی از صورت‌های مالی شرکت‌ها (نرخ بازده داراییها) استفاده شده است. دو متغیر تعدیل‌کننده پژوهش آن ها، اندازه و ریسک سازمان بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده کردند. نتایج پژوهش نشان داد که بین متغیر مسئولیت‌پذیری اجتماعی و هر یک از ابعاد ‌پنج‌گانه‌ی آن با متغیر عملکرد مالی، رابطه‌ای وجود ندارد. همچنین، بین اندازه و ریسک سازمان با عملکرد مالی رابطه‌ مثبت و معنی داری وجود دارد.

جدول ۲-۳: خلاصه پژوهش‌های داخلی انجام شده

ردیف

پژوهشگر (پژوهشگران)

سال پژوهش

نتایج

۱

حساس یگانه، یحیی و برزگر، قدرت اله

۱۳۹۳

شرکت ها، واکنش های مختلفی در جهت ‌پاسخ‌گویی‌ به تقاضاهای جدید دارند به گونه ای که برخی شرکت ها فرهنگ سازمانی و حاکمیتی خود را تغییر داده و در نظر گرفتن مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را به عنوان هسته اصلی فعالیت های تجاری شان پذیرفته اند.

۲

عرب صالحی و همکاران

۱۳۹۲

عملکرد مالی با مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به مشتریان و نهادهای موجود در جامعه ارتباط دارد.ولی عملکرد مالی با مسئولیت اجتماعی شرکت نسبت به کارکنان و محیط زیست رابطه معناداری ندارد.

۳

مصطفی قاضی‌زاده و همکاران

۱۳۹۲

بین مسئولیت اجتماعی سازمان با وفاداری مشتریان رابطه معناداری وجود دارد.

ادامه جدول شماره ۲-۳ خلاصه پژوهش‌های داخلی انجام شده

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...