طرح های پژوهشی دانشگاه ها درباره : بررسی رابطه بین ارزش افزوده بخش کشاورزی و توزیع درآمد خانوارهای شهری و … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۲- در تهیه و تدوین جدول داده- ستانده معمولاً یک دستورالعمل استاندارد شده ای وجود دارد، حال آنکه در تهیه و تدوین ماتریس حسابداری اجتماعی هیچ نوع دستورالعمل استاندارد شده ای وجود ندارد. کشورهای مختلف جهان براساس سیاستگذاری اقتصادی و پایه های آماری موجود خود ماتریس حسابداری اجتماعی را تهیه و تدوین می نمایند.
۳- ماتریس حسابداری اجتماعی به دلیل تجزیه نهاده های نخستین می تواند در مطالعه ایجاد اشتغال برای گروه های مختلف در کیفیت توزیع ارزش افزوده بین گروه های بخصوص خانوارها مورد استفاده قرار می گیرد. اما داده- ستانده از عهده چنین وظیفه ای عاجز است.(شریفی،۱۳۸۰، ۱۸۵)۱.
۴- در جدول های داده- ستانده متعارف که عمدتاً بر پایه جریان بین بخش ها استوار است حساب تولید (بین بخش ها)به صورت درونزا عمل می کند و حساب تقاضای نهایی و حساب عوامل تولید (همان اجزای ارزش افزوده) به صورت برونزا عمل می کنند اما ماتریس حسابداری اجتماعی از طریق وارد کردن خانوارها، موسسات، بخش ها و عوامل تولید در زمره حساب های درونزا یک جریان کامل گردش درآمد و هزینه منطقه ای یا ملی ایجاد می کند که در این صورت علاوه بر حساب تولید، حساب مصرف و عوامل تولید نیز به صورت درونزا عمل خواهند کرد.(همان منبع، ۱۳۸۰، ۱۸۵)۱.
۵- در مدل داده- ستانده در مقایسه با ماتریس حسابداری اجتماعی از لحاظ حساب های بین بخش ها، بیشتر به جزئیات پرداخته می شود.
۱۱-۲پیشینه تحقیقاتی
این بخش که بـه مروری بـرمطالعات صورت گرفته در دو قسمت تنظیم شده است درقسمت نخست، مروری بـر مطالعات انجام شده درکشورهای مختلف و در قسمت دوم نیز مطالعات صورت پذیرفته در کشور ایران را بررسی می نماییم.
۱-۱۱-۲مطالعات تجربی خارج از کشور
-
- مطالعه استون (۱۹۸۶)[۲۶]. بررسی سیاستهای اقتصادی در چارچوب ماتریس حسابداری اجتماعی و استفاده از آن در سیاستگذاریها اولین بار توسط استون صورت گرفت. وی با تدوین ماتریس حسابداری اجتماعی با ابعاد ۵۲*۵۲ برای انگلستان به بررسی ١٠٠٠ واحد تغییر در تقاضای نهایی بر اقتصاد پرداخت. پس از آن مطالعات فراوانی توسط پیات۲، روند۳، توربک۴، آدلمن و رابینسون۵ در زمینه تدوین ماتریس حسابداری و استفاده از آن در بررسی سیاستهای اقتصادی صورت گرفته است. برای نمونه پیات و روند۶ با تدوین ماتریس حسابداری اجتماعی بعضی ازسیاستهای توسعه سریلانکا را تحلیل نموده اند. بنابراین مطالعات انجام شده در زمینه ماتریس حسابداری اجتماعی در دو حیطه تدوین مدل و استفاده از آن در بررسی مسائل اقتصادی و اجتماعی بوده است که در هر زمینه کا رهای فراوانی صورت گرفته است.
-
- مطالعه هریس (۲۰۰۲)۷. هریس با هدف بررسی توزیع درآمد ماتریس حسابداری اجتماعی کشور مکزیک را با ابعاد ۱۳۳*۱۳۳ تدوین نمود. تانسند و مکدونال۸ با تدوین مدل ماتریس حسابداری اجتماعی کشور آفریقای جنوبی تغییر در سیاستهای کشاورزی را بر توزیع درآمد بررسی کرده و نشان دادند کاهش حمایت قیمتی دارای منافع بیشتری برای خانوارهای فقیر است، بطوری که شش درصد کاهش حمایت قیمتی محصولات کشاورزی موجب کاهش قمیت محصولات کشاورزی به میزان هفت درصد میگردد. بنابراین شبیهسازی سیاستها نشان داد اصلاح سیاستهای کشاورزی می تواند اثر مثبتی بر توزیع درآمد در آفریقای جنوبی داشته باشد.
-
- مطالعه توربک (۲۰۰۰)[۲۷]. توربک با بهره گرفتن از ماتریس حسابداری اجتماعی اثر بحران اقتصادی اندونزی را بر توزیع درآمد مطالعه نمود و نشان داد کاهش فعالیت بخش ساختمان و تجارت باعث کاهش بیش از ٢٠ درصد درآمد کارگران روستایی و شهری شده است.
-
- ارسطو(۱۹۹۸)۲. افراد جامعه ارسطوئی از نظر اداره امور شهرداری و مسائل اداری، به سه طبقه تقسیم شده اند: سیاستمداران، حکمرانان و کارگران. همچنین ارسطو معتقد به مساوات بیشتر، در مقابل رفاه زیادتر است. به نظر او نحوتحصیل دارائی جزئی از مدیریت خانه میباشد. وی مالکیت شخصی را مطلوب میداند و از مالکیت اشتراکی انتقاد می کند. ارسطو بهترین وضعیت برای دارائی را موقعی میداند که خصوصی باشد ولی بهره برداری از آن جنبه عمومی پیدا کند. زیرا مالکیت خصوصی را موجب آرامش زندگی و جدال کمتر مردم میداند.
-
- آدام اسمیت (۱۷۹۰-۱۷۲۳میلادی)۳. آدام اسمیت اولین کسی است که در مورد مسائل اقتصادی به شکل جدیدی بحث کرد. عقاید وی در کتاب ثروت ملل منعکس است. در نظریه توزیع ثروت، اسمیت اقتصاد را در مرحله ای از پیشرفت اقتصادی بررسی می کند که در آن علاوه بر کار، زمین خصوصی و سرمایه متراکم برای تولید آماده است. در این شرایط ارزش پولی تولید بین دستمزد، سود و اجاره زمین تقسیم و یا توزیع می شود.
-
- دیوید ریکاردو( ۱۹۲۳- ۱۷۷۲میلادی)۴. در تجـزیه و تحلیل مسائل اقتصادی ریکاردو، محور اصلی را روی نظریـه توزیع قرار میدهـد. او و
پیروانش در مکتب کلاسیک مسئله توزیع و چگونگی تعیین بهره مالکانه دستمزد و سود کل را در زمان حال و آینده بصورت تحلیلی مورد بررسی قرار دادهاند. همانطور که میدانیم در اقتصادی ریکاردو سه گروه وجود دارد:
سرمایهداران
کارگران
مالکان زمین
گروه آخر از زارعان بهره مالکانه دریافت می کنند و این بهره مالکانه میزان هر یک ازسهم های دیگر را از درآمدی که بوسیله سرمایه و نیروی کار دریافت می شود تعیین می کند.
-
- مارکس ( ۱۸۸۳-۱۸۱۸میلادی)[۲۸]. بهعقیده مارکس کلاسیکها تنها اقتصاد اثباتی را مد نظر قرار می دهند و از اقتصاد دستوری دور افتادهاند. در جامعهای که مارکس میسازد مبنا مالکیت همگانی است و مالکیت خصوصی از بین رفته است. توزیع درآمد بر مبنای کار انجام میگیرد که این یک جامعه سوسیالیستی است. در مرحله بعدی که جامعه کمونیستی است مارکس معتقد است که یک طبقه بیشتر وجود نخواهد داشت و آنهم طبقه کارگر است. معیار رفع نیاز در این جامعه اصل “به هر کس به اندازه نیازش” است. بهعقیده وی ارزش هر کالا از سه جز تشکیل می شود، که عبارتند از: C0مصرف مواد خام و سرمایه (استهلاک)، V ارزش سرمایه متغیر یا نیروی کار، و S ارزش اضافی یا سود است. در اینجا را معیار اندازه گیری استثمار میدانند.
-
- کلارک (۱۹۳۸-۱۸۴۷ میلادی)۲. کلارک از بازده نهائی برای ارائه یک توجیه اخلاقی برای توجیه درآمد عوامل تولید استفاده کرد. بر این اساس صاحبان عوامل تولید آنچه استحقاق دارند دریافت می کنند، یعنی درآمد هر عامل با تولید نهایی آن عامل مساوی است. وی برای توزیع درآمد دو مرحله در نظر گرفت.
الف) ایستا، که بهنظر او شرایطی است که جمعیت به مقدار سرمایه، روش تولید سازمانهای صنعتی و نیازهای مصرف کنندگان تغییر ننماید؛ در چنین جامعهای توزیع بر اساس بهرهوری نهائی سرمایه و نیروی کار میباشد.
ب) پویا، می کوشد تغییر اساس را که در جامعه رخ میدهد بررسی نموده و نتیجه را مشخص کند.
-
- جون رابینسون (۱۹۷۴)۳. رابینسون و دیگران در مکتب نئوکنیزین نقش ساختار بازار، سازمانهای کارگری و عوامل تعیینکننده تقاضا در الگوی کلان اقتصادی برای توزیع درآمد را مورد توجه قرار دادهاند.
-
- کارتر(۱۹۷۱)۴. تحلیل کارتر اساساً یک تحلیل کینزی است. زیرا توزیع درآمدها را از نظر عملکرد با شرایط تعادل درآمد کینز ارتباط میدهد، یعنی برابری سرمایه گذاری و پسانداز مورد انتظار مدل کارتر بر فرضیه های اصلی زیر استوار است:
الف) تعادل درآمد به برابری پسانداز و سرمایه گذاری مورد انتظار بستگی دارد (I=S).
ب) نرخ سرمایه گذاری مورد انتظار تابعی از سود است = ) (I=f ).
ج) درآمد بین دو عامل تولید یعنی و کار و سرمایه تقسیم می شود. Y=W+P)).
-
- راولز(۱۹۸۵)[۲۹]. یک حالت افراطی در موضوع توزیع درآمد و عدالت، اصل عدالت اجتماعی راولز است که بر طبق آن جامعه مرفهتر از بدترین فرد خود نیست.
این تابع بسیار برابر نگرانه است. و در صورت فقدان تولید، حداکثر کردن رابطه بالا به براری سطوح مطلوبیت برای تمام اعضای جامعه میانجامد. اگر نابرابری انگیزه تولید کافی به وجود آورد، نابرابری در جامعه تولید به وجود می آید.
۲-۱۱-۲ مطالعات تجربی داخل کشور
-
- سلامی و پرمه ( ١٣٨٠ )۲. با تدوین ماتریس حسابداری اجتماعی سال ١٣۶۵ ، سیاستهای افزایش صادرات غیرنفتی در بخشهای کشاورزی و صنعت را بررسی کرده و نشان دادند که توجه به ظرفیتهای بخش کشاورزی و بهره برداری از آنها در مقایسه با بخش صنعت می تواند منجر به رشد سریعتر اقتصاد شود، بهعلاوه باعث توزیع مناسبتر درآمد در کشور نیز می گردد. نتایج این مطالعه نشان داد که بخش کشاورزی به دلیل ارتباط تنگاتنگ با سایر بخشهای اقتصادی کشور و به دلیل بهره گیری قابل ملاحظه از سایر بخشهای اقتصادی می تواند نقش بسیار مؤثری در به حرکت درآوردن چرخهای اقتصاد کشور ایفا کند.
-
- پروین (۱۳۷۲)۳. پروین در مقاله خود اشاره کرده است که مبحث توزیع درآمد از آغاز شکل گیری نظریات اقتصادی همواره مورد توجه وعلاقه اقتصاددانان و صاحبنظران مشائل اقتصادی بوده است. نابرابری توزیع درآمد بین اقشار مختلف جامعه به معنی محرومیت نسبی قشرهای مردم در مقایسه با دیگر اقشار جامعه میباشد. ازاین نقطه نظر ایجاد تعادل در الگوی توزیع درآمدها، صرفنظر از جهت گیری کلی نظامهای مختلف، به صورت یکی ازاهداف دولتها در سیاستگذاری اقتصادی درآمد است. بحث توزیع درآمدها هم به جهت اقتصادی و هم به جهات غیر اقتصادی (فرهنگی، اجتماعی وغیره) حائزاهمیت است بههمین دلیل است که بهبود درتوزیع درآمد بصورت یک هدف اقتصادی و سیاستی بسیارمهم تبدیل شده است. سیاستی ازاین جهت که تعدیل نابرابری ازمعیارهای سنجش موفقیت سیاستهای دولت میباشد. از اینرو اعمال یک سیاست توزیع عادلانه درآمد بهعلت پیوستگی و ارتباط آن با متغیرهای سیاستی از پیچیدگی خاصی برخوردار است. نکته قابل ذکر دیگر این است که، در شرایطی که توزیع درآمد بهعنوان هدف کلی مورد نظر نیست، باید تأثیرات انواع سیاستهای اقتصادی بر توزیع درآمد در نظر گرفته شود.
-
- کاتوزیان (۱۳۶۸)۱. به عقیده کاتوزیان دلایلی که به عنوان عامل موثر در نابرابری توزیع درآمد ارائه می شود، بیشتر جنبه های اقتصادی-اجتماعی را در نظر میگیرند و به جنبه های سیاسی موضوع کمتر پرداخته شده است. واقعیت این است که در دهههای اخیر علیرغم رشد سریع اقتصادی بسیاری از کشورهای در حال توسعه، نتایج و منافع این رشد اقتصادی تنها نصیب گروه های خاصی از افراد جامعه شده است. در نتیجه، گروه های فقیر و کم درآمد این کشورها نه تنها از مزایای رشد تولید کالا و خدمات اشتغال و ارتقاء زندگی و…بهره ای نداشتهاند، بلکه فاصله و شکاف درآمدی بین آنان و ثروتمندان افزایش یافته و بر تعداد فقرای برخی از این کشوها افزوده شده است.
۱-۳ مقدمه
در این فصل روش اجرای تحقیق وارائه مطالب در خصوص روش اصلی تجزیه وتحلیل ماتریس حسابداری اجتماعی بیان میشود. روش تحلیلی تحقیق توصیفی میباشد و همچنین تحقیق از نوع کاربردی و جامعه آماری مورد استفاده برای این تحقیق برای سال ۱۳۷۸ میباشد که چارچوب اصلی کار بررسی رابطه ارزش افزوده بخش کشاورزی و توزیع درآمد بر این رابطه میباشد که بیان کننده تاثیرپذیری ارزش افزوده بخش کشاورزی بر توزیع درآمد خانوار شهری و روستایی میباشد
۲-۳ روش تحقیق
الف: ازنظرهدف
هدف تحقیق بیان رابطه بین ارزش افزوده بخش کشاورزی و توزیع درآمد خانوارهای شهری و روستایی ایران با بهره گرفتن از ماتریس حسابداری اجتماعی میباشد که در این راستا، داده های اقتصادی مرتبط با تحقیق، با بهره گرفتن از روش ماتریس حسابداری اجتماعی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
ب: ازنظرروش
روش تحقیق مطالعه حاضر جهت آزمون فرضیه های تحقیق، روش تحلیلی ـ علی و مشخصاً آماری و اقتصاد سنجی می باشد. برای تدوین مبانی نظری و تجربی موضوع نیز از روش اسنادی (کتابخانه ای) استفاده خواهد شد.
۳-۳ رسش تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 11:22:00 ب.ظ ]
|