جدول شماره ۱۳-۴ معنی داری آزمون فریدمن

شاخص‌های آماری

مقادیر محاسبه شده

تعداد

۲۵۵

۴۳۵/۳۷

درجه آزادی

۲

عدد معنی‌داری (sig)

۰/۰۰۰

همان طور که درجدول ۱۱-۴ مشاهده می‌گردد، بهترین رتبه مربوط به بعد مشتری می‌باشد و بدترین رتبه مربوط به بعد انسانی می‌باشد.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۱-۵- مقدمه
همانطور که قبلا اشاره شد ، دردنیای امروز که فضای تجاری بیشتر از گذشته رقابتی و غیرقابل پیش بینی شده ، شرکت ها برای ماندگاری وحصول به اهداف تجاری ناچار به استفاده از رویکرد های متعالی وتوسعه ی شایستگی ها و قابلیت های خود در مواجهه با عدم اطمینان هستند . بازارگرایی که رویکردی عملیاتی به دیدگاه بازاریابی در عملیات و فعالیت های شرکت است ، در ۲ دهه گذشته از اقبال بسیباری در بین پژوهشگران و اندیشمندان بازاریابی و مدیران شرکتها برخوردار شده و در پژوهش های متفاوتی رابطه آن سرمایه های فکری و انسانی با حضور یا عدم حضور متغیرهای واسطه و میانجی برسی شده است، باتوجه به اهمیت و ضرورت بسیار زیاد موضوع بازارگرایی و بحث سرمایه فکری ، تحقیق حاضر با هدف برسی اثرات و رابطه بین متغیرهای بازارگرایی وسرمایه فکری (ومولفه های آن )انجام گرفت ، دراین بین صنعت شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان به عنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب گردید و از بین شرکت های وخصوصی بیمه استان اصفهان (از قبیل شرکتهای بیمه ، آسیا ،البرز، دانا، معلم ، پارسیان ،توسعه ،رازی ، کارآفرین ، سینا ، ملت ، دی ،سامان ،نوین ، پاسارگاد ومیهن ) به تناسب تعداد افراد خبره وکارشناس و ب اتجربه به هرشرکت ، تعداد ۲۵۵ نفر به روش تصادفی به عنوان گروه نمونه انتخاب گردید . به منظور سنجش و اندازه گیری های متغیر های تحقیق از ابزار پرسشنامه بازارگرایی نارورواسلیتر(MKTOR) جهت اندازه گیری سطح بازارگرایی و پرسشنامه توسعه یافته توسط بونتیس ۱۹۹۷ جهت اندازه گیری سطح سرمایه فکری ومولفه های آن استفاده گردید.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

بعد از توزیع پرسشنامه ها در بین افراد نمونه وجمع آوری داده های مورد نیاز تحقیق ، فرضیات اصلی و فرعی تحقیق مورد برسی قرارگرفت که شرح کامل نتایج در بخش چهارم ارائه شده است ، درنهایت در این فصل نیز به نتیجه گیری درمورد تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق پرداخته می شود . ابتدا یافته های پژوهشی و نتیجه های بدست آمده درمورد فرضیات اصلی و فرعی تحقیق مورد بحث قرارمی گیرد و در قسمت بعد پیشنهادات تحقیق که از نتایج پژوهش بدست امده و پیشنهاد دات برای تحقیقات بعدی ارائه می شود.
۲-۵- بحث درنتایج توصیفی داده های تحقیق
نتایج توصیفی که در فصل چهارم به تفصیل توضیح داده شد به طورخلاصه شامل موارد ذیل است:
سطح تحصیلات: ۱۷۳/۰ از پاسخ دهندگان دارای مدرک دیپلم، ۲۳۹/دارای فوق دیپلم، ۴۵۹/۰ دارای تحصیلات کارشناسی و ۱۲۹/۰ دارای تحصیلات کارشناسی ارشد را دارا بوده‌اند.
میزان سن: ۲۵۱/۰ از پاسخ دهندگان زیر ۳۰ سال، ۵۶۹/۰ بین ۳۰ تا ۳۹ سال، ۱۵۳/۰ بین ۴۰ تا ۴۹ سال و ۰۲۷/۰ بالای ۵۰ سال بوده‌اند.
جنسیت: ۵۴۹/۰ از پاسخ دهندگان مرد و ۴۵۱/۰ باقیمانده زن بوده‌اند.
میزان سابقه خدمتی : ۵۸۸/۰ از پاسخ دهندگان زیر ۵ سال، ۴/۰ بین ۵ تا ۱۰ سال، ۰۷۸/۰ بین ۱۱ تا ۱۵ سال و ۰۲۰/۰ بین ۱۶ تا ۲۰ سال سال بوده‌اند.
نوع شرکت ها: ۱۱۴/۰ پاسخ دهندگان از شرکت البرز، ۱۸۴/۰ پاسخ دهندگان از شرکت آسیا، ۱۳۷/۰ پاسخ دهندگان از شرکت دنا ، ۰۵۵/۰ پاسخ دهندگان از شرکت معلم، ۰۵۱/۰ پاسخ دهندگان از شرکت پارسیان، ۰۷۸/۰ پاسخ دهندگان از شرکت توسعه، ۰۲۷/۰ پاسخ دهندگان از شرکت کارافرین، ۰۵۵/۰ پاسخ دهندگان از شرکت سینا، ۰۵۵/۰ پاسخ دهندگان از شرکت رازی، ۰۲۷/۰ پاسخ دهندگان از شرکت سامان، ۰۲۷/۰ پاسخ دهندگان از شرکت دی، ۰۲۰/۰ پاسخ دهندگان از شرکت ملت، ۰۵۵/۰ پاسخ دهندگان از شرکت میهن، ۰۴۷/۰ پاسخ دهندگان از شرکت پاسارگاد و ۰۵۵/۰ پاسخ دهندگان از شرکت نوین بودند.
۳-۵- بحث در نتایج تحلیلی داده های تحقیق
در تحلیل داده های تحقیق نخست ازآزمون کولموگروف و اسمیرنوف برای آزمون نرمال بودن داده های تحقیق استفاده گردیده که نتایج حاصل بیانگر نرمال نبودن داده ها بود. بر این اساس از ضریب همبستگی اسپیرمن برای سنجش رابطه بین ابعاد سرمایه فکری با بازارگرایی و برای رتبه بندی ابعاد سرمایه فکری از آزمون ناپارامتریک تحلیل واریانس فریدمن استفاده شد .
۱-۳-۵- بحث در نتایج آزمون همبستگی اسپیرمن
فرضیه اصلی پژوهش: بین سرمایه فکری و بازارگرایی در شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
بین متغیرهای سرمایه فکری و بازارگرایی در شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان رابطه مثبت و معناداری دیده شد. چرا که میزان ضریب همبستگی (۶۰۹/. =r) بدست آمده با فراوانی ۲۵۵ نفر در سطح آلفای ۰۱/۰ (۰۰۰/۰ = Sig) معنادار است.
بنتیس سرمایه فکری را به عنوان مجموعه ای از دارایی های نامشهود (منابع ،توانایی ها،رقابت) تعریف می کند که ازعملکرد سازمانی و ایجاد ارزش بدست می آیند. ادوینسون ومالون ،سرمایه فکری رااطلاعات ودانش بکاربرده شده برای کارکردن ،جهت ایجاد ارزش تعریف می کنند. بنتیس وهالند ، درمقاله خود درسال ۲۰۰۲، سرمایه فکری رااین طور تعریف می کنند:سرمایه فکری ذخیره ای ازدانش راکه درنقطه هایی اززمان دریک سازمان وجود دارد،نشان می دهد،( (Bontis ,N. And J.Fitez –enz.2002″-p203-247)). نارور و اسلیتر تحقیقات متعددی را براساس این سه مولفه بازارگرایی(۱-مشتری گرایی۲-رقیب گرایی۳-هماهنگی بین بخشی) ازسال ۱۹۹۰به بعد منتشر کردند. به عنوان مثال براساس نارور و اسلیتر۱۹۹۰ مولفه ی مشتری گرایی به معنای شناخت کافی سازمان از مشتری خود جهت تولید ارزش برتر (محصول و خدمات برتر) برای آنان می باشد. این خلق ارزش با افزایش منافع برای خریدار و مشتریان و بصورت همزمان کاهش بهای تمام شده ی محصول و خدمات ارائه شده انجام می گیرد. توسعه ی این سطح از آگاهی و شناخت ، نیاز مند کسب اطلاعات درباره اطلاعات درباره ی مشتریان و خریداران و درک بنیان و طبیعت محدویت های اقتصادی و سیاسی که آنها با آن گرفتارند، است. این آگاهی به سازمان کمک می کند که اطمینان حاصل کند که شرکت از نیازهای حاضر و آتی خریداران آگاه است و می تواند جهت پاسخگویی به این نیازها فعالیت نماید. رقیب گرایی که توسط نارور و اسلیتر ۱۹۹۰ تشریع شده است به معنای این است که سازمان از نقاط قوت و ضعف جاری رقبای خود و همچنین نقاط قوت و ضعف احتمالی رقبای خود در آینده آگاه است و قابلیت های و استراتژی های بلند مدت رقبای خود را می شناسد. در مرحله ی جمع آوری اطلاعات ، رقیب گرایی به موازات مشتری گرایی قراردارد و شامل تجزیه و تحلیل جامعی از قابلیت های تکنولوژیکی رقبا ، به جهت ارزیابی توانایی آنها در پاسخگویی به خریداران مشابه می شود، (Narver&slater,1990,p-21). بونتیس ۱۹۹۸ تحقیقی را با عنوان سرمایه های فکری ؛ مطالعات اکتشافی و برسی مدل ها و سنجه های سرمایه فکری در کشور کانادا انجام داد. این تحقیق نشان دادکه بین اجزای سرمایه های فکری روابط متقابلی وجود دارد و هرسه سرمایه انسانی و ساختاری و مشتری بر روی عملکرد تجاری دارای اثرخوبی هستند(Bontis, N.1998).
فرضیه فرعی اول پژوهش: بین سرمایه فکری انسانی و بازارگرایی در شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
بین متغیرهای سرمایه فکری انسانی و بازارگرایی در شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان رابطه مثبت و معناداری دیده شد. چرا که میزان ضریب همبستگی (۹۱۰/. =r) بدست آمده با فراوانی ۲۵۵ نفر در سطح آلفای ۰۱/۰ (۰۰۰/۰ = Sig) معنادار است.
سرمایه انسانی ترکیبی ازدانش ، مهارت ها و تجربیات کارکنان یک بنگاه است، (مجتهدزاده،۱۳۸۲). سرمایه انسانی مهمترین دارایی یک سازمان و منبع خلاقیت و نوآوری است. در یک سازمان داراییهای دانشیِ ضمنیِ کارکنان یکی از حیاتی ترین اجزایی است که بر عملکرد سازمان تاثیر بسزایی دارد(زاهدی و همکاران، ۱۳۸۶، ۴۴). همچنین سرمایه انسانی ترکیبی از دانش، مهارت، قدرت نوآوری و توانایی افراد شرکت برای انجام وظایفشان و در بر دارنده ارزشها، فرهنگ و فلسفه شرکت است، (همان منبع).
مصطفی آشنا ،حمیدرضا یوسفی و فرزانه صادقی ۱۳۸۸در تحقیقی خود تحت عنوان سرمایه فکری ،سرمایه ای ارزشمند برای سازمان امور مالیاتی کشور به این نتیجه رسیدند که موفقیت سازمان ها به توانایی مدیریت دارایی های نامشهود بستگی دارد و سرمایه فکری را سرمایه ای ارزشمند برای سازمان ها می دانند.
بونتیس ۱۹۹۸ تحقیقی را با عنوان سرمایه های فکری ؛ مطالعات اکتشافی و برسی مدل ها و سنجه های سرمایه فکری در کشور کانادا انجام داد. این تحقیق نشان دادکه بین اجزای سرمایه های فکری روابط متقابلی وجود دارد وهرسه سرمایه انسانی وساختاری ومشتری بروی عملکرد تجاری دارای اثرخوبی هستند.
فرضیه فرعی دوم پژوهش: بین سرمایه فکری مشتری و بازارگرایی در شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان رابطه معناداری وجود دارد.
بین متغیرهای سرمایه فکری مشتری و بازارگرایی در شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان رابطه مثبت و معناداری دیده شد. چرا که میزان ضریب همبستگی (۹۳۲/. =r) بدست آمده با فراوانی ۲۵۵ نفر در سطح آلفای ۰۱/۰ (۰۰۰/۰ = Sig) معنادار است.
سرمایه مشتری که بعنوان پل و کاتالیزوری[۵۴] در فعالیتهای سرمایه فکری محسوب می شود، از ملزومات اصلی و تعیین کننده تبدیل سرمایه فکری به ارزش بازار و در نتیجه عملکرد تجاری شرکت است. سرمایه مشتری یک جزء اصلی و اساسی سرمایه فکری به شمار می رود که ارزش را در کانالهای بازاریابی و ارتباطاتی که شرکت با رهبران آن صنعت و تجارت دارد، جای داده است(زاهدی و همکاران، ۱۳۸۶، ۴۶).
درتحقیق دیگری که توسط بوزبوار در صنعت کشور ترکیه انجام گردید این نتایج بدست آمد: هردو سرمایه انسانی و مشتری بر ارزش دفتری وبازاری شرکتها دارای اثربوده است . در این تحقیق به دلیل نبود داده های دقیق ،ارزش دفتری وبازاری شرکتها بصورت کیفی وپرسشنامه ای سنجیده شده است. درضمن رابطه قوی بین سرمایه مشتری وانسانی وجود داشته است.
بهنام شهانی و احمد علی خائف الهی ۱۳۸۸ تحقیقی را تحت عنوان برسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک سپه درتهران انجام دادند که نتایج آن تاثیر مثبت اجزای سرمایه فکری بر عملکرد شعب بانک مزبور خبرداده است و در این میان ، بیشترین تاثیرگذاری به سرمایه مشتری اختصاص دارد و سرمایه ساختاری و انسانی درجایگاه های بعدی قراردارند. به علاوه به عنوان مهم ترین سهم علمی پژوهش ،مشخص شده است که سرمایه مشتری ،نقش میانجی در رابطه سرمایه های ساختاری و انسانی با عملکرد سازمانی ایفا میکنند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...