آمیخته بازاریابی

محصول

قیمت

ترفیع

توزیع

گوناگونی محصول

فهرست قیمت‌ها

پیشبردفروش

کانال‌ها

کیفیت

تخفیفت‌ها

تبلیغات

پوشش هرکانال

طراحی

مساعدت‌های ویژه

نیروی فروش

همگن بودن کانال‌ها

ویژگی‌ها

دوره پرداخت

روابط عمومی

موجودی

نام بازرگان

شرایط اعتبارها

فروش مستقیم

ترابری

روش شناسی تحقیق

الف- شرح کامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهیزات و استانداردهای مورد استفاده در قالب مراحل اجرایی تحقیق به تفکیک):

تذکر: درخصوص تفکیک مراحل اجرایی تحقیق و توضیح آن، از به کار بردن عناوین کلی نظیر، «گردآوری اطلاعات اولیه»، «تهیه نمونه ‏های آزمون»، «انجام آزمایش‏ها» و غیره خودداری شده و لازم است در هر مورد توضیحات کامل در رابطه با منابع و مراکز تهیه داده ها و ملزومات، نوع فعالیت، مواد، روش‏ها، استانداردها، تجهیزات و مشخصات هر یک ارائه گردد.

تحقیق حاضر از نوع تحقیقات توصیفی به روش زمینه یابی است و در آن دیدگاه مدیران صنایع غذایی ‌در مورد نوع استراتژی بازاریابی آن ها بررسی می شود و میزان فروش شرکت مرد بررسی قرار می گیرید و در نهایت به روش همبستگی رابطه نوع ‌استراتژی با میزان فروش بررسی خواهد شد . ‌بنابرین‏ تحقیق حاضر توصیفی زمینه یابی است

متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها

استراتژیها

ایجاد تمایز

رهبری هزینه

میزان فروش

شکل ۱ مدل مفهومی تحقیق

Porter,1985

تنوع دررنگبندی,طرح,نقش,..

Sheth,2001

به وسیله ی کیفیت مواداولیه

Shipley and Jobber,2001

به وسیله ی تنوع در شیوه های توزیع

Wilkinson and Young,

به وسیله ی روش های موثربازاریابی

ایجادتمایز

Wind and Lilien,1993

تمرکزبربجشهای محدود

Zou and Cavusgil,1995

استراتژی

دراکر ۱۳۷۸

کاهش هزینه ی تولید

دیوید ۱۳۷۹

استانداردکردن عوامل تولید

رضاییان ۱۳۷۹

خریدهای شرکت ازمیان رقبا

روستاوهمکاران ۱۳۷۵

قدرت اهرم خریدمواداولیه

ساعتی ۱۳۷۸

سرمایه گذاری برای کسب اطلاعات

رهبری هزینه

کاتلروآرمسترانگ ۱۳۷۹

تمرکزبرارائه فروش یاقیمت مناسب

کاتلر ۱۳۷۹

کاتلر ۱۳۸۲

محب علی وفرهنگی ۱۳۷۷

روش تحقیق:

در این تحقیق برای جمع‌ آوری مبانی نظری و ادبیات تحقیق از روش کتابخانه ای استفاده می شود و در قسمت جمع‌ آوری داده های تحقیق از اجرای پرسشنامه روش می‌دانی استفاده می شود .

جامعه آماری و نمونه گیری

جامعه آماری تحقیق شامل مدیران در سطح بالا ، میانی و پایین در کلیه شرکت‌های صنایع غذایی در شهر تهران می شود.

نمونه آماری به صورت تصادفی ساده از جامعه مورد نظر انتخاب می شود و حجم نمونه بر اساس تعداد جامعه آماری از جدول مورگان استخراج می شود .

روش‌ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها

جهت تجزیه و تحلیل داده های تحقیق دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده می شود در بخش آمار توصیفی برای نمایش بهتر اطلاعات از جداول فراوانی و نمودارها استفاده می شود . در بخش آمار استنباطی برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون تحلیل واریانس برا ی مقایسه میزان فروش شرکت‌های مختلف بر اساس استراتژی های مختلف بازاریابی است و همچنین از آزمون تحلیل رگرسیون برای تعیین تاثیر نوع استراتژی بر میزان فروش استفاده خواهد شد .

مبانی نظری تحقیق

مقدمه

موفقیت شرکت‌ها در رقابتهای پیچیده امروزی مرهون به کارگیری استراتژیهای مناسب و کارا می‌باشد. می توان ادعا کرد هیچ موفقیتی بدون اتخاذ استراتژیهای راهبردی میسر نمی گردد.

استراتژی می‌تواند به عنوان فرایند تعیین اهداف بنیادی بلند مدت، اتخاذ شیوه کار و تخصیص منابع لازم برای تحقیق این اهداف تعریف شود. استراتژی به معنای اعمالی است که سازمان برای پاسخ یا پیش‌بینی تغییرات محیط خارجی طراحی می‌کند. استراتژی از عوامل مؤثر بر ویژگی های ساختاری و شکل کلی سازمان نیز می‌باشد.

در محیط پویا و رقابتی کنونی، اهمیت به‌کارگیری استراتژی مناسب در برابر رقبا بر هیچ مدیر دانایی پوشیده نیست. پیروی از استراتژی درست رقابت در چنین بازاری منجر به تثبیت موقعیت سازمان در صنعت متبوع می‌گردد.

استراتژی: یک استراتژی، الگویی است بنیادی از اهداف فعلی و برنامه ریزی شده بهره برداری و تخصیص منابع و تعاملات یک سازمان با بازارها، رقبا و دیگر عوامل محیطی (واکر و همکاران، ترجمه اعرابی و ایزدی، ۱۳۸۶، ۳۳) یک برنامه جامع برای عملی است که جهت گیری عمده سازمان را معین می‌کند. (انسف، ترجمه زندیه، ۱۳۷۵) و در سطح مفهومی و مسیری برای رسیدن به مأموریت‌ سازمانی را مشخص می‌کند (اعرابی, ۱۳۸۵)

طبق این تعریف یک استراتژی باید سه چیز را مشخص کند:

    1. چه اهدافی باید محقق گردد.

    1. بر روی کدام صنایع ، بازارها و محصول‌ها باید تمرکز نمود.

  1. چگونه برای بهره‌برداری از فرصت‌های محیطی و مواجهه با تهدیدهای محیطی به منظور کسب یک مزیت رقابتی ، منابع تخصیص یابد و چه فعالیت‌هایی انجام گیرد .

استراتژی می‌تواند به عنوان فرایند تعیین اهداف بنیادی بلندمدت، اتخاذ شیوه کار و تخصیص منابع لازم برای تحقق این اهداف تعریف شود ( Robbins 1987 ,86). استراتژی به معنای اعمالی است که سازمان برای پاسخ یا پیش‌بینی تغییرات محیط خارجی طراحی می‌کند.(HorwitsandNevile 1996, 483) . نخستین بار پذیرش اهداف و استراتژی به عنوان عوامل تعیین کننده ساختار سازمانی در مفروضات اقتصاد کلاسیک مطرح گردید. به اعتقاد پیتر دراکر، ساختار وسیله ای است برای حصول اهداف بلندمدت و کوتاه مدت سازمان، از اینرو هر نوع بحث و بررسی پیرامون ساختار باید با اهداف و استراتژی آغاز گردد ( Robbins 1987, 86). از مهمترین تحقیاتی که در رابطه با تأثیر استراتژی بر ساختار صورت گرفته، می توان به تحـــقیقـــات چنــدلر (Alfred Chandler) در اوایــل دهـــه ۱۹۶۰ و تحقیـقات مــایــلزواسنــو( miles andsnow ) اشاره کرد ( Robbins 1987,88).

استراتژی و ساختار

استراتژی یکی از عوامل اصلی در تعیین ساختار سازمان می‌باشد.

دیدگاه چندلردر رابطه با ساختار و استراتژی:

چندلر دو نوع استراتژی را برای سازمان‌ها معرفی می‌کند ؛استراتژی تک محصولی و استراتژی تنوع محصول و ساختار مناسب برای هرکدام از آن ها را به صورت زیر معرفی می‌کند:

ساختار کارآمد برای سازمان با استراتژی تک محصولی

ساختاری با تمرکز زیاد،رسمیت و پیچیدگی کم

ساختار کارآمد برای سازمان با استراتژی تنوع محصول:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...