پایان نامه درباره ارائه یک روش برای بخش … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
جزئیات پیادهسازی الگوریتم
روشهای مبتنی بر برشهای گراف، به عنوان روشهایی تعاملی و مبتنی بر تعیین نقاط شروع شناخته میشوند، همانند الگوریتم هوشمند سیزرز، برشهای گراف تصویر را همانند گراف فرض می کنند که تفاوت مقدار پیکسلها به کمک وزندهی مشخص می شود. در این روشها کاربر نقاط پسزمینه و پیشزمینه را تا حدودی علامت گذاری می کند، سپس تصویر تحلیل می شود تا وزنهای کمینه بدست آیند. مزیت این روشها تولید تقطیع دلخواه از تصویر به کمک دخالت کافی کاربر و توسعه روش به فضای سه بعدی است. روش برشهای گرافی محدودیتهایی دارد که به منظور رفع آنها روشهای جدیدی ارائه شده است. ممکن است برشهای گراف کوچک و تعداد آنها زیاد شود که سرعت روش را پایین می آورد. قبل از اعمال الگوریتم تحلیل گراف، تغییراتی در گراف بوجود می آید تا برشهای گراف بزرگتر شوند. در واقع تعداد رئوس گراف کاهش پیدا می کند. همچنین برای تقطیع رنگی تصاویر به کمک روش برشهای گراف یک واسطه کاربر به الگوریتم اضافه می شود تا کاربر دور شی مورد نظر پنجرهای رسم کند و از مدل رنگ برای مشخص کردن تعدادی از نقاط شروع در پیشزمینه استفاده کند. رسم پنجره میزان دخالت کاربر را در تقطیع تصویر کم می کند و استفاده از مدل رنگ به تقطیع تصویر رنگی کمک می کند هر چند باعث افزایش بار محاسباتی الگوریتم می شود.
( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
الگوریتم افراز گراف از پیمایشهای تصادفی استفاده می کند بطوریکه زمانهای برخورد از کلیه رئوس به راس مورد نظر محاسبه میشوند سپس مقادیر زمانها آستانهگذاری می شود بطوریکه ویژگیهای دلخواه برای افراز بوجود آید. از این روش اخیرا برای تقطیع تصویر استفاده شده است. در این روش راس دلخواه تصادفی انتخاب می شود و افراز بصورت بازگشتی انجام می شود و افراز بصورت بازگشتی انجام می شود تا زمانیکه از یک معیار سنجش کیفیت افراز نقض شود (۷۷).
۳-۴-۱) وزن یالها
شرح کامل الگوریتم را با توصیف دقیق گراف آغاز میکنیم. گراف شامل رئوس و یالهاست بطوریکه هر یال به دو راس متصل است. در گراف وزندار هر یال دارای وزنی مشخص میباشد. درجه هر راس برابر مجموع وزن یالهای متصل به آن راس میباشد. وزن کلیه یالها در گراف مورد نظر مثبت است. همچنین گراف متصل و یالها بدون جهت هستند.
برای نمایش تصویر توسط پیمایشگر تصادفی باید تابعی تعریف کنیم که تغییر مقادیر پیکسلها در تصویر را با وزن یالها مرتبط سازد. استفاده از این نوع توابع از ویژگیهای الگوریتمهای مبتنی بر گراف است. در الگوریتم پیمایشگر تصادفی از وزن گوسی استفاده شده است.
( ۳-۳)
که gi مقدار پیکسل در پیکسل i را مشخص می کند. مقدار β تنها پارامتر آزاد الگوریتم را مشخص می کند. بهتر است که معادله بالا قبل از استفاده نرمالسازی شود. همچنین این معادله می تواند به منظور استفاده از اطلاعات بافت، ضرایب فیلتر و مشخصههای تصویر ویرایش شود.
۳-۴-۲- مسئله دیریکله ترکیبی
در مقدمه عنوان کردیم که حل مسئله دیریکله ترکیبی برابر با احتمالهای پیمایشگر تصادفی دلخواه است. در این بخش نحوه یافتن حل مسئله دیریکله را مرور میکنیم. انتگرال دیریکله شامل فیلد U و ناحیه امگا است که مرتبط با انتقال گرما، الکتروستاتیک و پیمایشهای تصادفی میباشد. یک تابع هارمونیک تابعی است که معادله لاپلاس را ارضا کند . مسئله دیریکله در واقع یافتن یک تابع هارمونیک است که شرایط مرزی را ارضا می کند. تابع هارمونیک که شرایط مرزی را ارضا کند انتگرال دیریکله را کمینه می کند چرا که معادله لاپلاس معادله اویلر- لاگرانژ برای انتگرال دیریکله است. سپس ماتریس ترکیبی لاپلاس و ماتریس رویداد راس-یال تعریف می شود.
۳-۴-۳- قیاس مداری
همانطور که توضیح داده شد میتوان به کمک مدارهای الکتریکی رفتار پیمایشگر تصادفی را شبیهسازی کرد. همانطور که در تصویر ۱-۳ نشان داده شده است، میتوان مساله را به کمک مدار، شبیهسازی کرد. سه اصل مهم در تئوری مدار شامل قانون اهم، ولت و کیرشهف را در نظر بگیرید:
(۳-۴) قانون جریان کیرشهف
(۳-۵) قانون اهم
(۳-۶) قانون ولتاژ کیرشهف
این سه معادله را می توان در یک سیستم خطی ترکیب کرد:
(۳-۷)
۳-۴-۴- ارتباط روش با فرایند انتشار در بینایی ماشین
در بینایی ماشین عمل انتشار را میتوان به کمک پیمایشهای تصادفی توصیف کرد. در این بخش ارتباط بین فرایند انتشار و روش کنونی را بررسی میکنیم. تفاوت اصلی بین معادله انتشار و معادله لاپلاس این است که انتشار یک فرایند انتقال در زمان را نشان میدهد در حالیکه معادله لاپلاس یک توزیع حالت پایدار را توصیف می کند. علیرغم شباهت ریاضی معادلات لاپلاس با معادلات انتشار این دو الگوریتم با هم تفاوت زیادی دارند. بویژه فرایند انتشار معمولا بصورت یک الگوریتم بهبود تصویر به کار میرود بطوریکه مقادیرخاکستری اولیه پیکسلهای تصویر به عنوان شرایط اولیه مسئله در نظر گرفته میشوند و حل مسئله بعد از طی بازه زمانی از پیش تعیین شده متوقف می شود. در مقابل در این تحقیق یک الگوریتم تقطیع مبتنی بر نقاط شروع توصیف می شود که از شرایط اولیه استفاده نمیکند بلکه برای مشخص کردن مرزها از توزیع حالت پایدار پتانسیلها استفاده می کند. درالگوریتم پیمایش تصادفی برای تحلیل تصویر بدنبال یافتن وزنهای کمینه هستیم.
اگر xi احتمال پیکسل i مربوط به پیش زمینه (متعلق به دو بطن راست یا چپ) ، بخشبندی بطن چپ و راست میتوانند با به حداقل رساندن تابع هزینه بصورت زیر باشد:
(فرمول ۳-۸)
(۳-۹)
کهβ مقدار ثابت مثبت میباشد، xi وxj احتمال پیکسل i و j هستند و در فرمول شماره ۲ مقدار wij برابر صفر خواهد بود زمانیکه پیکسلها متصل نباشند. ما بدنبال مینیممکردن تابع هزینه هستیم، پیکسلهایی که از شدت روشنایی یکسان برخوردارند از احتمالهای یکسانی هم برخوردار خواهند بود و در این صورت وزن هم در فرمول ۲ بزرگ خواهد بود و اگر وزن در فرمول ۲ بزرگ باشد بنابراین زمانی فرمول ۱ مینیمم خواهد بود که ترم کوچک باشد و احتمال پیکسلها شبیه هم باشد.
تابع هزینه در فرمول ۳-۸ با حل معادله خطی ۳-۱۰ می تواند بهینه شود.
(۳- ۱۰)
که xu احتمال مجهول پیکسلهایی است که برچسبدار نشدهاند (وضعیت پیشزمینه یا پسزمینه بودنشان هنوز مشخص نشده است) و xM پیکسلهایی هستند که توسط کاربر تعیین وضعیت شده اند و این احتمال برابر ۱ است اگرمربوط به بطنها باشد و اگر ناحیه مربوط به پسزمینه باشد احتمال برابر ۰ خواهد شد.
بردارهای bUو bMاحتمال آنها از قبل برای تصویر باینری (b) تعریف شده است.
ماتریسهای A , L وΩ ماتریس های تنک هستند و طبق فرمولهای زیر تعریف شده اند.
(۳-۱۱)
(۳-۱۲)
(۳-۱۳)
تمام پیکسلهای تصویر در دو دسته قرار میگیرند، پیکسلهایبرچسبگذاری شده (نقاطی که توسط کاربر برچسب گذاری شده اند) و پیکسلهایی که بدون برچسبند. پس کلیه نقاط تصویر را میتوان بصورت XT=[] نوشت که با جایگذاری در فرمول شماره ۳-۱۰ خواهیم داشت:
(۳-۱۴ )
فرمول شماره ۳-۱۴ همان فرمول پیمایش تصادفی میباشد و ما بدنبال بهینه کردن E(X)هستیم که با حل E(XU) از طریق معادله خطی اویلر لاگرانژ مقدار بهینه بدست می آید.
(۳-۱۵)
ماتریس L تنک و غیر صفر میباشد که بسته به نوع انتخاب شبکه و اتصال گرهها (اتصال ۴ تایی، ۵ تایی، ۸ تایی، و ۲۹ تایی) میزان تنک بودن و نویز کم یا زیاد خواهد شد. در این تحقیق از اتصال ۴ تایی استفاده کردهایم.
۳-۴-۵- روش پیمایش تصادفی بهبود داده شده
در روش پیمایش تصادفی که در این تحقیق ارائه شده است تغییراتی ایجاد شده است که باعث بهبود عملکرد این روش می شود ، که عبارتند از :
برچسب گذاری اولیه پیکسلها به صورت خودکار
ارائه تابع وزن جدید برای یالها
همانطور که در بخش ۳-۳ گفته شد از طریق بخش بندی با روش PSO برچسب گذاری اولیه پیکسلها به صورت خودکار انجام شد.
در این تحقیق برای بهبودعملکرد روش پیمایش تصادفی نسبت به نوع قدیمی آن تابع وزن جدیدی معرفی شده است . تابع وزن عبارت است از:
(۳-۱۶)
که در آن gi و gj شدت روشنایی پیکسلهای j , i و dist عبارت است از فاصله بین دو پیکسل j,i.
امتیاز تابع (۳-۱۶) این است که علاوه بر اینکه اختلاف شدت روشنایی دو پیکسل را محاسبه می کند. فاصله دو پیکسل نیز در تابع وزن به حساب می اید که تابع وزن یک نسبت معکوس با فاصله دو پیکسل دارد با توجه به این نکته که قرار گرفتن دو پیکسل با فاصله بیشتر از یکدیگر، احتمال یک تغییر در شدت روشنایی را افزایش میدهد. فاصلهای که در این تحقیق استفاده شده فاصله اقلیدسی[۴۰] میباشد.
۳-۴-۶- خلاصه الگوریتم
مراحل زیر بطور خلاصه الگوریتم مورد نظر را ارائه می دهند:
به کمک (۳-۱۶) مقادیر و فاصلههای تصویر را به وزن یالها در لاتیس نگاشت کن.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 12:27:00 ق.ظ ]
|