۲-۳ ) جامعه آماری
گام اول در نمونه گیری تعریف جامعه مورد نظر می باشد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر یا به عبارت دیگر جامعه آماری تحقیق ، خبرگان و کارکنان حوزه مدیریت منابع انسانی شرکت­های پیاده کننده نرم افزارهای مدیریت منابع انسانی شرکت همکاران سیستم خواهند بود. تعداد این شرکت­های پیاده کننده در بازه زمانی سال ۸۸ تا ۹۲ در سطح شهر تهران ۲۱۸ تا می‌باشد . در این تحقیق ما به طور متوسط شش نفر برای هر شرکت به عنوان کارکنان حوزه مدیریت منابع انسانی در نظر گرفته­ایم . به این ترتیب جامعه اماری ۱۳۰۸ نفر می­باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۳-۳ ) روش نمونه گیری و تخمین حجم نمونه
بطور کلی سه نوع نمونه وجود دارد. نخستین نوع نمونه که اغلب به آن انباشته یا کومه­ای گفته می­ شود، مستلزم انتخاب بخشی از جامعه که برای مطالعه سهل­الوصول تر و نزدیکتر باشد. ضوابط کاربرد این روش در دسترس بودن یا صرفه­جویی و اقتصاد است. نمونه­های کومه­ای از لحاظ علمی بی­ارزش در نظر گرفته می­ شود زیرا شواهدی در دسترس نیست که چنین نمونه ­ای معرف جامعه باشد و معمولا راهی برای تحقیق درباره معرف بودن و تعیین میزان دقت آن وجود ندارد. دومین نوع نمونه که نظری یا قضاوتی خوانده می­ شود مستلزم انتخاب بخشی از جامعه است که اعضای آن بر پایه داوری شخص پژوهنده مشخص می­ شود.
البته هدف این نوع نمونه­ برداری انتخاب زیر مجموعه ­ای از جامعه است که معرف جامعه اصلی باشد، اما نمونه حاصل ممکن است معرف باشد یا نباشد. راهی برای تحقیق درباره معرف بودن چنین نمونه ­ای وجود ندارد و در این مورد فقط می­توان به داوری شخصی که نمونه را انتخاب کرده است استناد جست. نقطه ضعف عمده آن نیز همین است. سومین نوع نمونه که احتمالی نامیده می­ شود مستلزم انتخاب بخشی از جامعه به گونه تصادفی و بر حسب قوانین احتمالات برگزیده می­ شود و در انتخاب آنها هیچ عامل دیگری اثر ندارد و دارای سه شرط اساسی می باشد:
۱- احتمال انتخاب شدن در گروه نمونه برای همه افراد یکسان است؛
۲- احتمال انتخاب شدن در تمامی مراحل نمونه گیری ثابت بماند؛
۳- انتخاب شدن هر فرد تأثیری در انتخاب شدن افراد دیگر نداشته باشد (خلیلی شورینی، ۱۳۷۵: ۱۶۳).
در پژوهش حاضر روش نمونه گیری ، تصادفی خوشه­ای است. این نوع نمونه گیری شبیه نمونه گیری تصادفی ساده است با این تفاوت که در نمونه گیری خوشه­ای به جای افراد ، گروه­ ها به صورت تصادفی انتخاب می­شوند.
حجم نمونه با بهره گرفتن از فرمول کوکران، به شرح زیر محاسبه شده است :

و یا
در این فرمول N برابر حجم جامعه و n برابر حجم نمونه در هربخش است.
سایر اجزای فرمول به شرح زیر است :
d: خطای مطلق است که برابر ۰۵/۰ در نظر گرفته می­ شود.
p: نسبت برابر ۵/۰ در نظر گرفته می­ شود تا اندازه­ ماکسیمم به دست آید.
q=1-p: که در این جا برابر ۵/۰ است.
: صدک توزیع نرمال استاندارد که در این جا برابر ۹۶/۱ است ، یعنی صدک نود و پنجم از توزیع نرمال استاندارد.
حجم نمونه با توجه به فرمول بالا تعداد ۲۹۷ است که به شرح زیر محاسبه شده است:

۴-۳ ) روش­های گردآوری داده ­ها و اطلاعات
اطلاعات مورد نیاز برای یک پژوهش را می توان به طرق مختلف جمع آوری نمود . اهم روش های جمع آوری اطلاعات به شرح ذیل می باشد (خلیلی شورینی، ۱۳۷۵: ۵۲) :
الف – مشاهده
ب – پرسشنامه
ج – مصاحبه
د – آماری
ه – تاریخی
و – کتابخانه ای
بنابراین برای جمع آوری اطلاعات روش های متعدّدی وجود دارد . در یک پژوهش ممکن است از چند روش جمع آوری اطلاعات استفاده گردد . در این پژوهش به منظور بررسی ادبیات موضوعی و همچنین تحقیقات انجام شده از روش کتابخانه ای استفاده گردیده است . در این روش مقالات و کتب مورد مطالعه گردیده و با ذکر منبع در پژوهش از بررسی‌های آنان استفاده شده است . همچنین به منظور بررسی نظرات اعضای نمونه از پرسشنامه استفاده گردیده است . به هر حال یکی از متداولترین طرق جمع آوری اطلاعات، استفاده از پرسشنامه است . ابزار اندازه گیری این پژوهش نیز پرسشنامه است که نمونه ای از آن در بخش پیوست‌ها ارائه گردیده است . اطلاعات لازم برای آزمون فرضیه های پژوهش از طریق پرسشنامه‌های کتبی جمع آوری شده است . از آنجایی که احتمال برگشت پرسشنامه از طریق پست بعید بنظر می رسید بنابراین پژوهشگر خود به توزیع و جمع آوری پرسشنامه اقدام کرده است . به منظور عاری بودن اطلاعات جمع آوری شده از هرگونه تأثیر محیطی همانند سوگیری و برای اینکه نظرات پرسش شوندگان از عینیت بیشتری برخوردار باشد از مصاحبه شخصی استفاده نشده است . طرح سوال‌ها از طریق پرسشنامه علاوه براینکه باعث می شود تا پاسخ دهندگان وقت بیشتری را برای فکر کردن داشته باشند، بسیار عملی تر و آسان تر نیز بوده و به پژوهشگر اجازه می دهد تا نمونه های بیشتری را بررسی و مطالعه کند و در نتیجه تعمیم پذیری نتایج بهبود یابد. در تهیه پرسشنامه سعی گردیده سوالات برای پرسش شونده خالی از هر گونه ابهام و اشکال باشد و از بکار بردن واژه ها و اصطلاحات نامفهوم و نامأنوس خودداری گردیده است . ابزار استفاده در این تحقیق پرسشنامه است . پرسشنامه و مقیاس­های بررسی ، احتمالاً پر کاربردترین ابزار تحقیق در علوم اجتماعی است . هزینه پایین ، عدم نیاز به منابع زیاد و قابلیت های بالقوه زیاد برای جمع آوری نمونه ، آن را به عنوان یک ابزار تحقیقی موثر و جذاب برای محقّقان و متخصصان تبدیل کرده است ( اعرابی و آقازاده ، ۱۳۸۵: ۱۶۲) .
ابزار تحقیق و روش های جمع آوری اطلاعات همانند ابزار های موجود در قفسه نجار هر یک برای وضعیت خاصی مناسب است.به هر حال یکی از متداولترین طرق جمع­آوری اطلاعات ، استفاده از پرسشنامه است. ابزار اندازه ­گیری این پژوهش نیز پرسشنامه است که نمونه ­ای از آن در بخش پیوست‌ها ارائه گردیده است. اطلاعات لازم برای آزمون فرضیه ­های پژوهش از طریق پرسشنامه ­های کتبی جمع­آوری شده است. از آنجایی که احتمال برگشت پرسشنامه از طریق پست بعید بنظر می­رسید بنابر این پژوهشگر خود به توزیع و جمع­آوری پرسشنامه اقدام کرده است. طرح سوال‌ها از طریق پرسشنامه علاوه براینکه باعث می­ شود تا پاسخ دهندگان وقت بیشتری را برای فکر کردن داشته باشند، بسیار عملی­تر و آسان­تر نیز بوده و به پژوهشگر اجازه می­دهد تا نمونه­های بیشتری را بررسی و مطالعه کند و در نتیجه تعمیم­پذیری نتایج بهبود یابد.
در این تحقیق از یک پرسشنامه محقق ساخته ۴۳ سوالی استفاده شده است . تعداد سوالات هر متغیر در جدول زیر امده است :

متغیر

شماره سوالات

تعداد گویه

ویژگی­های فردی

سوالات جمعیت­شناختی
(۷ تا )

عوامل فناورانه

۶-۱

۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...