پژوهش های پیشین درباره بررسی عوامل موثر بر میزان اثربخشی آموزش کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
جدول شماره ۲- ۲ : سود دهی سرمایه انسانی در مقایسه با سرمایه فیزیکی
سطح توسعه یافتگی
تعداد کشور
سوددهی سرمایه فیزیکی
سود دهی سرمایه انسانی
درآمد سرانه کمتر از ۱۰۰۰دلار
۷
۱۵،۱
۱۹،۹
درآمد سرانه بیشتر از ۱۰۰۰ دلار
۶
۱۰،۱
۸،۳
منبع : کریم زاده ، دو ماهنامه مدیریت ، شماره ۴۸ ،ص ص ۱۸ـ۱۴
۲-۱۱شکلهای دیگر سرمایه گذاری روی سرمایه انسانی :
اشکال دیگر سرمایه گذاری در سرمایه انسانی ، خصوصیات شخصی را که به تعیین بهره وری یک کارگر کمک میکنند پرورش می دهد . آموزش ضمن کار تجربه کاری و فرایند جستجو برای کار از جمله مهاجرت و همچنین مراقبت از تندرستی همگی می توانند امکان درآمد را افزایش دهند و در نتیجه به عنوان سرمایه گذاری در سرمایه انسانی محسوب می شوند . مفهوم سرمایه انسانی ایده ای است مبنی بر اینکه افراد توان خود را به طرق مختلف صرف میکنند که این برای لذت های کنونی نیست بلکه برای سود آینده مالی و غیر مالی می باشد . تمام این پدیده ها ( بهداشت ، تحصیل ، جستجو ی کار ، بازیابی اطلاعات ، مهاجرت ، و آموزش ضمن خدمت ) ممکن است به عنوان سرمایه گذاری مورد بررسی قرار گیرد ، صرفنظر از اینکه افراد از طرف خودشان این کار را میکنند یا جامعه از طرف اعضایش . آنچه این پدیده ها را به هم پیوند میدهد ، این است که چه کسی چه چیزی را انجام میدهد ، و این امر مسلم است تصمیم گیرنده هر که باشد چشم به راه آینده میماند تا اعمال کنونی اش را توجیه کند .
سرمایه انسانی در حال حاضر فعالیتهای ظاهراً بی ارتباط را بهم پیوند میدهد و بسیاری از برنامه هایی که در سالهای اخیر در پاسخ به بیکاری بیش از حد جوانان آغاز شده اند ، بطور فزاینده ای در تلاشند تا پیوندهای نزدیکتری بین تحصیل ، آموزش و تجربه کاری ایجاد کنند . برنامه هایی نظیر طرح آموزش جوانان دربریتانیا و چندین برنامه مخصوص جوانان دراروپا برای ارائه دوره های متناوب تحصیل (شغلی ) آموزش حرفه ای و تجربه کاری طرح ریزی شده اند در حالیکه اذعان دارند که تمام این فعالیتها بیانگر سرمایه گذاری در سرمایه انسانی می باشند. (مک کیب و گاواران ،۲۰۰۸)
۲-۱۲ آموزش کارکنان و اهمیت و مزایای آن :
منظور از آموزش کارکنان ، کوششهایی است که در جهت ارتقای سطح دانش و آگاهی مهارتهای فنی ، حرفه ای و شغلی و همچنین ، ایجاد رفتار مطلوب در کارکنان یک سازمان به عمل می آید و آنان را آماده انجام وظایف و مسئولیت های شغلی خود می سازد .
بررسیها نشان داده است که آموزش کارکنان ، به حفظ ،تداوم و بقای سازمان منجر می گردد ، یک بررسی سه ساله در سنگاپور نشان داده است که ۱۷% شرکتهای تجاری و صنعتی این کشور ورشکست شده اند در حالیکه این نسبت در مورد شرکتهایی که برنامه آموزش کارکنان را انجام داده اند ، کمتر از ۱% بوده است . یکی از نویسندگان نقل می کند که دانش بشری هر پنج سال یکبار ،دو برابر افزایش می یابد و این افزایش همه چیز را در شرایط تغییر و تحول قرار میدهد . پس چگونه می توان منابع انسانی را بااین تغییر و تحولات آشنا نکرد ؟
بدیهی است در صورت بی توجهی به امر آموزش کارکنان ،سرنوشت و بقای سازمان به خطر خواهد افتاد . به همین علت در کشورهای پیشرفته امروز معمولاً نیروی انسانی ، حداقل هر سال ، یکبار آموزش می بینند.
هزینه های نظام آموزشی در کشورهای توسعه یافته ، روندی صعودی و سرسام آور یافته و از ۲ درصد تولید نا خالص ملی در سال ۱۹۱۳ به ده درصد تولید ناخالص ملی در هشتاد سال بعد ، یعنی سال ۱۹۹۳ افزایش یافته است .
کار خوف ـ اقتصاد دان امریکایی معتقد است که توسعه نیروی انسانی از طریق برنامه های آموزشی احتمالاً موجب افزایش کارایی اقتصادی می شود و تقریباً ۳۰ تا ۴۵ درصد از رشد اقتصادی مملکت را در بر می گیرد .
ویلیام جمیز ار دانشگاه هاروارد بررسی کرد که کارکنان با ۲۰ درصد تا ۳۰ درصد از توانایی خود ،کار میکنند ، تحقیق وی نشان داده که اگر کارکنان ، آموزش بینند و به طور شایسته برانگیخته شوند ، ۸۰ تا ۹۰ درصد تواناییها و صلاحیتهای خود را بروز می دهند (سبحان اللهی ، ۱۳۸۹ ) .
آموزش کارکنان ، اگر به روشی صحیح ، جامع و کامل انجام پذیرد و به عنوان وسیله ای برای رسیدن به اهداف معین و مشخص از آن استفاده شود ، دارای ویژگیهای بیشماری است که در زیر چند نمونه کلی از این ویژگیها ارائه می گردد :
۱ـ تسهیل در راه نیل به اهداف سازمانی
۲ـ بهبود کیفی و کمی محصولات و یا خدمات ارائه شده توسط سازمان
۳ـ ایجاد هماهنگی در نحوه انجام کارها در سازمان
۴ـ تقلیل سطح حوادث و سوانح در محیط کار
۵ـ افزایش روحیه پرسنل و ایجاد ثبات در سازمان
۶ـ کاهش در نظارتهای مستقیم و غیر مستقیم
۷ـ کاهش میزان تمرد ،نزاع ، کشمکش و غیبت و سایر رفتارهای ناهنجار گروهی در محیط کار
۸ـ تقلیل میزان هزینه های عمومی در سازمان از قبیل ، هزینه های تعمیرات ، قیمت تمام شده کالا و یا خدمات ، هزینه های مربوط به امور خدماتی یا کارگزینی و غیره .
۹ ـ تقلیل میزان سود دهی و اثرات استفاده از سود حاصله جهت رفاه کارکنان
۱۰ـ تقویت حس وفاداری و همبستگی کارکنان نسبت به سازمان
۱۱ـ جلوگیری از تداخل وظایف و مسئولیتها و دوباره کاریها در سازمان
۱۲ـ شکوفا نمودن استعدادهای نهفته کارکنان
۱۳ـ ایجاد حس انعطاف پذیری لازم در کارکنان
۱۴ـ ایجاد رشد و موفقیت در امور شغلی
۱۵ـ ایجاد زمینه موفقیت در امور اجتماعی ، انفرادی و خصوصی (ابطحی ، ،۱۳۷۳ )
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 11:27:00 ب.ظ ]
|