شاخص­ های مربوط به هر یک از مؤلفه های این مدل در جدول(۲-۶) آمده است:

جدول(۲-۶): شاخص­ های متدلوژی KP3
عوامل
شاخص

دانش

دانش محصولی: دانش فرآیندی :
قابلیت رهبری دانش مربوط به تکنولوژی
قابلیت حل مسائل دانش مربوط به عملیات
قابلیت ارتباطی دانش مربوط به بازار محصول
قابلیت یادگیری

محصول

محصولات نتیجه فعالیت­های زنجیره­ای ارزشمند هستند

فرایند

توسعه محصول مدیریت تقاضا تکمیل(اجرای)سفارش

عملکرد

مالی­: درآمد، ارزش افزوده اقتصادی، سود
سازمانی: تعداد ایده­های جدید،تعداد محصولات جدید، سطح رضایت شغلی

۲-۳-۳-۶-شاخص­ عملکرد مدیریت دانش (KMPI)
بر اساس این فرض که شرکت‌ها مایل به انباشت و بکارگیری دانش برای خلق ارزش اقتصادی و مزیت رقابتی هستند، لی و همکاران (۲۰۰۵) یک معیار جدید (شاخص عملکرد مدیریت دانش ) برای ارزیابی عملکرد مدیریت دانش شرکت پیشنهاد کردند. آن‌ها یک تابع منطقی که شامل پنج عنصر بود را معرفی نمودند که‌ می‌تواند برای تعیین فرآیندهای چرخه دانش (KCP) مورد استفاده قرار گیرد :۱- خلق دانش ۲-ذخیره دانش ۳- تسهیم دانش ۴- به­ کارگیری دانش ۵- درونی سازی دانش.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

این شاخص برای اندازه ­گیری عملکرد شرکت در زمینه مدیریت دانش در مقطعی از زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اندازه ­گیری اثربخشی چرخه دانش،این شاخص اندازه ­گیری می­ شود. چرخه دانش از جمع جبری اثر­بخشی فرایند­های تشکیل دهنده سیستم مدیریت دانش تشکیل شده است. شاخص KMPIبا استفاده از رابطه زیر محاسبه می­ شود:

(رابطه۲-۱)
به طوری که در رابطه فوق، مقدارKCPt بر اساس در جه کارایی مراحل پنج­گانه فرایند گردش دانش در لحظه زمانی t و به صورت رابطه زیر محاسبه‌ می‌شود:

(رابطه ۲-۲)
در رابطه فوق اندیس های (KI),(KU),(KS),(KA),(KC) به ترتیب بیانگر فعالیت­های خلق دانش، جمع­آوری دانش، تسهیم دانش، بکارگیری دانش و درونی­سازی دانش است. در رابطه فوق، (RWE[97]) نشان­دهندۀ ارزش نسبی مقدار ویژه مربوط به فعالیت مورد نظر و (AFV[98])مقدار متوسط امتیاز فعالیت را نشان می­دهد. لی و همکاران­، به منظور محاسبه مقدار AFV برای هر فعالیت پرسشنامه ویژه متشکل از ۳۳ آیتم تعبیه کرده ­اند.
از آنجا که فرایند­های تشکیل دهندۀ سیستم مدیریت دانش در صنایع و سازمان­های مختلف متفاوت است اجزا تشکیل­دهندۀ این شاخص می ­تواند متغیر باشد. همچنین شاخص عملکرد مدیریت دانش قادر است کیفیت تصمیم ­گیری برای سرمایه در منابع سیستم اطلاعات را بهبود داده، ایجاد نماید و فرآیندهای چرخه دانش را ارزیابی کند (لی و همکاران،۲۰۰۵). جدول(۲-۷) فرآیندها و شاخص ها را نشان می‌دهد.

جدول(۲-۷): شاخص­ های عملکرد مدیریت دانش
فرایند

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...