پژوهش های پیشین در مورد تعیین نوع بهینه تقاطع غیرهمسطح … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
۲۲
۱۹
۱
۸
۶
۱۰
۷
سهم وسایل نقلیه شمارهگذاری شده در شهر تهران
با مراجعه به پایگاه اینترنتی شرکتهای ایرانخودرو[۳۳] و سایپا[۳۴] مشخصات مورد نیاز از این وسایل نقلیه استخراج شده و طبق سهمهای بدست آمده در مدل شبیهسازی شده در نرمافزار،کلیه وسایل نقلیه وارد میشوند.
مدلسازی
مدلسازی تقاطعهای غیرهمسطح لوزی ، شبدری کامل ، نیمهشبدری ، تکنقطهای و جهتی در نرمافزار ایمسان با عنایت به آیین نامه ها،کتب و مقالات موجود،صورت میگیرد و حجمهای ترافیکی مختلف تحت سناریوهای مختلف و همچنین مشخصات فنی خودروها در ابتدای کار بر مدلهای پنج تقاطع غیرهمسطح اعمال میشوند.
تقاطع غیرهمسطح جهتی در نرمافزار ایمسان
خروجیهای نرمافزار
پس از آنکه مدلسازی تقاطعها به اتمام رسید،خروجیها پس از اجرای نرمافزار قابل استحصال میباشد، که این خروجیها ارقام مربوط به میزان پارامترهای مورد بررسی در حجمهای مختلف ترافیکی است که پس از آنکه بر نمودار رسم شدند به صورت معادلات درجه دوم و یا درجه سوم درآمدند.
یکسان سازی واحد پارامترهای زمان سفر،آلایندهها و سوخت
جهت استفاده از هر سه پارامتر در معادله تابع هدف میبایست هر سه پارامتر دارای یک واحد باشند تا بتوان آنها را با یکدیگر جمع کرد.به این منظور واحد هر سه پارامتر با روشهایی که در ادامه توضیح داده شده است،به هزینه تبدیل گشته است بدین صورت که اعدادی که در ادامه از هر قسمت بدست آمده است در معادلات مربوط به همان پارامتر ضرب شده است.
هزینه زمان سفر
زمان سفر شامل عدم مطلوبیتهایی است که تحت عنوان عدم مطلوبیت زمانی تعریف می شود.طولانیتر شدن زمان سفر یک عامل نامطلوب برای افراد است.مهمترین عوامل موثر در عدم مطلوبیت سفر ، زمان و هزینه می باشد. ]۱[
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
روشهای برآورد ارزش زمان سفر: روشهای برآورد ارزش زمان سفر به دو دسته عام روشهای مفهومی- رفتاری و روشهای محاسباتی تقسیم بندی میشوند.با توجه به مبانی و فرضهای مختلف،چندین روش برای برآورد پارامتر زمان سفر به وجود آمدهاند که عبارتند از:
- روش تولید محور[۳۵]
- روش هزینه زمان[۳۶]
- روش مبتنی بر ترجیح مشاهداتی[۳۷]
- روش مبتنی بر ترجیح اظهاری[۳۸]
در این پژوهش از روش چهارم جهت محاسبهی هزینه زمان استفاده شده است. ]۲۱[
برآورد ارزش زمان سفر با بهره گرفتن از توابع مطلوبیت و داده های ترجیح اظهاری: در روش حداکثر سازی مطلوبیت، از داده های بدست آمده با نظرخواهی استفاده می شود.مهمترین مسئله در این روش ساخت مدلهای مطلوبیت به شکل زیر است :
U= – αt – βc + ε ) (۲-۱
که در آن:
:t زمان سفر
:c هزینه سفر
:U تابع مطلوبیت
: ε بخش تصادفی (خطا)
با توجه به استدلالهایی که در مباحث اقتصاد کلان و در بحث حداکثرسازی مطلوبیت مطرحاند، نرخ جا به جایی در تابع مطلوبیت برای دو پارامتر زمان و هزینه بیانگر ارزش زمان سفر است. مفهوم نرخ جایگزینی را با مفهوم مطلوبیت حاشیهای نیز می توان بیان کرد. به این ترتیب رابطۀ زیر بیانگر ارزش زمان سفر است که از روابط مطلوبیت نتیجه شده است:
(۲-۲) = Vot
در مدلهای حمل و نقل، تابع مطلوبیت بیانگر مطلوبیت در هر نوع وسیله سفر است.بر این اساس با مشاهده رفتار مرسوم در انتخاب نوع وسیله سفر خود، مدلهای مطلوبیت ایجاد میشوند. ]۱[
در رابطۀ مطلوبیت α و β مقادیر منفی دارند، زیرا با افزایش مقادیر زمان و هزینه از مطلوبیت کاسته می شود.تغییرات زمان و هزینه قابل اندازه گیریاند، اما در مورد تغییرات بخش تصادفی خطا میتوان گفت که عوامل پنهانی که در مطلوبیت اثر میگذارند در ε نهفته اند.
مسئله اصلی دراین روش، تخمین ضرایب α و β در مدل است، متداولترین راه تعیین ضرایب، در مواردی که مطلوبیت مقدارکمّی مشخص نیست، استفاده از روش حداکثرسازی است و قابل ذکر است که این روش از روشهای متداول اقتصادسنجی است. مدل مطلوبیت سفر در شهر تهران به صورت رابطه زیر است: ]۱و۳ [
U= – t – c + 383/2 (2-3)
در رابطه فوق مقدار α برابر ۶۸۱۵۶۲۵/۱ و مقدار β برابر ۰۰۰۳۰۴/۰ به دست آمده است. همانگونه که پیشتر استدلال شده نسبت بیانگر ارزش زمان سفر خواهد بود،به این ترتیب روش برآورد ارزش زمان سفر بر اساس حداکثرسازی مطلوبیت برابر است با:
Vot=== 7/33188 ( ) (2-4)
در این پژوهش هزینه زمان سفر ۳۳۲۰۰ ریال بر ساعت در نظر گرفته می شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 11:47:00 ب.ظ ]
|