۶۱/۰

۱۶

۶۰/۰

۱۳

۶۰/۰

۲۲

۴۷/۰

مقدار ارزش ویژه

۸۲/۴

۸۷/۳

درصد واریانس

۱۱/۲۰

۱۴/۱۶

کل واریانس

۲۶/۳۶

۳-۳-۲- مقیاس هویت معنوی
به دلیل عدم وجود مقیاسی که به طور خاص هویت معنوی را مورد سنجش قرار دهد، پرسشنامه­ هویت معنوی توسط محقق طراحی شد. به منظور ساخت پرسشنامه­ هویت معنوی دو حوزه­ هویت و معنویت مورد مطالعه قرار گرفت. پس از بررسی تعاریف ارائه شده پیرامون معنویت، علی رغم وجود تعاریف متعدد در این زمینه، معنویت به عنوان ارتباط و پیوند با وجودی متعالی و دیگران مدنظر واقع شد و با اقتباس از ابزارهای موجود در این زمینه (رید[۱۹۴]، ۱۹۸۶؛ هاون، ۱۹۹۲؛ آندروود، ترسی،۲۰۰۲؛مک­دونالد، ۱۹۹۷ ؛ بک، ۱۹۹۲؛ هاروی، ۲۰۰۴؛ الکینز و همکاران، ۱۹۸۸؛ برک، ۲۰۰۴؛ تورسون و پلانته، ۲۰۰۵) گویه ­های معنویت طراحی شدند. لازم به ذکر است، از میان ابزارهای نام برده شده، از آنجا که پرسشنامه ابراز معنویت[۱۹۵] (ESI) (مک­دونالد، ۱۹۹۷) حاصل بررسی گسترده­ی تعداد زیادی (شامل ۱۹ مقیاس) از ابزارهای معنویت بود، جامع به نظر رسید و در طراحی گویه ­های معنویت بیش از سایر مقیاس­ها استفاده شد.
پس از طراحی گویه ­های معنویت، به منظور صورت­بندی گویه ­ها در قالب هویت معنوی، مدل چیک و همکاران (۱۹۹۴) در طراحی پرسشنامه ابعاد هویت مد­نظر قرار گرفت. لازم به ذکر است که در پرسشنامه­ مذکور ابعاد دیگر هویت شامل هویت اجتماعی، جمعی و شخصی اندازه ­گیری شده است. بر این اساس، در برابر هر گویه طیفی ۵ رتبه­ای از ۱ (اهمیتی ندارد) تا ۵ (اهمیت فوق­العاده­ای دارد) قرار داده شد. سپس، گویه ­های استخراجی در اختیار گروهی از اساتید و دانشجویان دوره­ های تکمیلی قرار گرفت و نهایتاً پس از طی مراحل داوری ۳۴ گویه انتخاب شد.
جهت بررسی روایی این مقیاس، ابتدا تحلیل عامل اکتشافی به روش مؤلفه­ های اصلی و با چرخش واریماکس بر روی نیمی از داده ­های جمع­آوری شده (۱۹۹ نفر اول) انجام شد. شیب نمودار اسکری و مقدار ارزش ویژه وجود ۲ عامل در پرسشنامه را نشان داد. سپس بر روی نیمی دیگر از داده ­های جمع آوری شده (۱۹۹ نفر دوم) تحلیل عامل تأییدی به روش مؤلفه­ های اصلی و با چرخش واریماکس اجرا شد. در این مرحله نیز نتایج وجود ۲ عامل در پرسشنامه را نشان داد. ملاک استخراج عوامل شیب نمودار اسکری و ارزش ویژه بالاتر از ۱ بود. مقدار ضریب KMO برابر۹۴/۰ و ضریب کرویت بارتلت برابر ۷۵۳/­۵۲۳۵ (۰۰۰۱/۰P<) بود که نشان از کفایت نمونه گیری و ماتریس همبستگی گویه ­ها داشت.
لازم به ذکر است که گویه ­های ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۴ و ۳۰ به دلیل تداخل گویه­ای و عدم تناسب محتوایی از مجموع سئوالات پرسشنامه حذف شدند.
دو عامل استخراج شده با توجه به مبانی نظری پذیرفته شده از سوی محقق و تعریف دو وجهی معنویت تحت عنوان “ارتباط با نیرویی برتر و دیگران”، به ترتیب باورهای ماورایی[۱۹۶] و باورهای اخلاقی[۱۹۷] نامگذاری شدند. نتایج تحلیل عاملی پرسشنامه­ هویت معنوی در جدول ۳-۳ آورده شده است.
همچنین برای تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و ضرایب پایایی برای باورهای ماورایی، باورهای اخلاقی و کل مقیاس هویت معنوی به ترتیب ۹۵/۰، ۸۷/۰ و ۹۶/۰ به دست آمد.

( اینجا فقط تکه ای از متن پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

جدول ۳-۳- تحلیل عوامل هویت معنوی

گویه ها

باورهای ماورایی

باورهای اخلاقی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...