۴-۴) تحلیل روایی و پایایی
با آزمون­های خاصی می­توان روایی ابزار اندازه ­گیری را سنجید ولی در پژوهش حاضر از روش روایی محتوا استفاده می­ شود، چرا که این روش اطمینان می­دهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسش­های مناسب برای اندازه ­گیری مفهوم مورد سنجش را در بر دارد. همچنین برای آزمون روایی سوالات پرسشنامه از روایی سازه استفاده شده، بدین منظور پرسشنامه نهایی مورد استفاده جهت جمع­آوری داده ­ها پس از مشورت با صاحب نظران حوزه بازاریابی و همچنین اساتید راهنما و مشاور بدست آمد. تحلیل عاملی تأییدی جهت بدست آوردن مقیاس­های مناسب و متناسب با فرهنگ ایرانی ضروری تشخیص داده شده و اعمال گردید.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

۴-۴-۱) تحلیل عاملی تأییدی متغیر قابلیت ­های بازاریابی
جهت سنجش روایی گویه ­ها و اطمینان از تک بعدی بودن[۱۵۲] مقیاس‌های ارزیابی هر یک از ساختارها و اعتبار مدل ارزیابی از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید، مقادیر ضرایب استاندارد و معناداری تحلیل عاملی تأییدی در دو شکل زیر نشان داده شده است.

شکل ۴-۴: ضرایب استاندارد تحلیل عاملی تأییدی متغیر قابلیت ­های بازاریابی

شکل ۴-۵: مقادیر معنی داری تحلیل عاملی تأییدی متغیر قابلیت ­های بازاریابی
بر اساس نتایج تحلیل عاملی برای متغیرهای مدل تمامی پارامترهای مدل معنی­دار است. بدین معنی که هم همبستگی میان ابعاد متغیر معنی­دار است و هم همبستگی بین سوالات و عامل­ها به سطح معنی­داری رسیده ­اند، از طرفی شاخص­ های برازش مدل (جدول ۴-۶) حاکی از این است که داده ­ها با مدل به خوبی برازش دارند. شاخص­ های برازش کلی مدل شامل کای اسکوئر به درجه آزادی( ، شاخص برازش مقایسه­ ای (CFI)، شاخص­ های توکر- لوئیس[۱۵۳] (TLI) همان شاخص برازش غیر نرم (NNFI)، شاخص برازندگی (GFI) و ریشه میانگین توان دوم خطای تقریب(RMSEA) نشان دهنده برازش مطلوب مدل می­باشد.
جدول ۴-۶: شاخص­ های نیکویی برازش حاصل از تحلیل عاملی تأییدی قابلیت ­های بازاریابی

معیارهای برازش مدل

شاخص

بعد

حد مطلوب

نتیجه

کای دو نسبی

۱۸/۲

۳>

بسیار خوب

ریشه میانگین مجذورات تقریب

RMSEA

۰۶۱/۰

۱/۰>

برازش خوب

ریشه مجذور مانده­ها

RMR

۰۶۴/۰

حدود صفر

قابل قبول

شاخص برازش هنجار شده

NFI

۹۵/۰

۹۰/۰<

قابل قبول

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...