۴-۳آزمونها و تحلیل های مرتبط با فرضیات پژوهش

فرضیه (۱) : دانشجویان استان یزد از نظر مالی باسواد هستند

برای بررسی این فرضیه میانگین متغیر سواد با نمره ۶۰ مقایسه شده است. که نمرات بالای ۶۰ با سواد حساب می‌شود.

جدول ۴-۲٫ مقایسه میانگین‌های مشاهده شده متغیر سواد مالی با نمره ۶۰

متغیر

مقایسه میانگین مشاهده شده با مقدار ثابت ۶۰

میانگین

آماره t

درجه آزادی

سطح معناداری

تفاوت میانگین

سواد مالی

۶۹/۲۸

۶۵/۴۹-

۳۸۳

۰۰۰/۰

۳۱/۳۱-

استفاده از آزمون t برای یک نمونه ، با فرض صفر، برابری میانگین ها با نمره ۶۰ و فرض مقابل برابر نبودن میانگین ها با نمره ۶۰ را آزمون می‌کند. با توجه به آماره t (65/49-) و سطح معناداری (۰۰۰/۰) که کوچکتر از ۰٫۰۵ می‌باشد. در نتیجه در سطح اطمینان ۹۵% فرض صفر رد می شود یعنی تفاوت بین میانگین نمرات سواد مالی دانشجویان با عدد ۶۰ معنادار می‌باشد و با توجه به میانگین نمرات سواد مالی که برابر ۶۹/۲۸ می‌باشد نشان می‌دهد دانشجویان استان یزد از نظر مالی کم سواد هستند .

فرضیه (۲) : بین رفاه مالی و سواد مالی دانشجویان استان یزد رابطه معناداری وجود دارد.

جدول۴-۳ همبستگی بین رفاه مالی و سواد مالی