مقاله-پروژه و پایان نامه – فرضیه (۲) : بین رفاه مالی و سواد مالی دانشجویان استان یزد رابطه معناداری وجود دارد. – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۴-۳آزمونها و تحلیل های مرتبط با فرضیات پژوهش
فرضیه (۱) : دانشجویان استان یزد از نظر مالی باسواد هستند
برای بررسی این فرضیه میانگین متغیر سواد با نمره ۶۰ مقایسه شده است. که نمرات بالای ۶۰ با سواد حساب میشود.
جدول ۴-۲٫ مقایسه میانگینهای مشاهده شده متغیر سواد مالی با نمره ۶۰
متغیر
مقایسه میانگین مشاهده شده با مقدار ثابت ۶۰
میانگین
آماره t
درجه آزادی
سطح معناداری
تفاوت میانگین
سواد مالی
۶۹/۲۸
۶۵/۴۹-
۳۸۳
۰۰۰/۰
۳۱/۳۱-
استفاده از آزمون t برای یک نمونه ، با فرض صفر، برابری میانگین ها با نمره ۶۰ و فرض مقابل برابر نبودن میانگین ها با نمره ۶۰ را آزمون میکند. با توجه به آماره t (65/49-) و سطح معناداری (۰۰۰/۰) که کوچکتر از ۰٫۰۵ میباشد. در نتیجه در سطح اطمینان ۹۵% فرض صفر رد می شود یعنی تفاوت بین میانگین نمرات سواد مالی دانشجویان با عدد ۶۰ معنادار میباشد و با توجه به میانگین نمرات سواد مالی که برابر ۶۹/۲۸ میباشد نشان میدهد دانشجویان استان یزد از نظر مالی کم سواد هستند .
فرضیه (۲) : بین رفاه مالی و سواد مالی دانشجویان استان یزد رابطه معناداری وجود دارد.
جدول۴-۳ همبستگی بین رفاه مالی و سواد مالی
فرض صفر : بین رفاه مالی و سواد مالی رابطه معناداری وجود ندارد.
فرض مقابل : بین رفاه مالی و سواد مالی رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به ضریب همبستگی (۱۵۲/۰) و p- مقدار (۰۰۳/۰) که کوچکتر از ۰٫۰۵ میباشد پس فرض صفر رد می شود می توان گفت در سطح اطمینان ۹۵% بین رفاه مالی و سواد مالی رابطه معناداری وجود دارد. بنابرین بین رفاه مالی و سواد مالی دانشجویان استان یزد ارتباط معنادار مستقیم وجود دارد.
فرضیه (۳) : بین رفاه ذهنی و سواد مالی دانشجویان استان یزد رابطه معناداری وجود دارد.
جدول۴-۴ .همبستگی بین رفاه ذهنی و سوادمالی
فرض صفر : بین رفاه ذهنی و سواد مالی رابطه معناداری وجود ندارد.
فرض مقابل : بین رفاه ذهنی و سواد مالی رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به ضریب همبستگی (۰۵/۰) و p- مقدار (۳۲۶/۰) که بزرگتر از ۰٫۰۵ میباشد پس فرض صفر رد نمی شود می توان گفت در سطح اطمینان ۹۵% بین رفاه ذهنی و سواد مالی دانشجویان استان یزدرابطه معناداری وجود ندارد.
فرضیه (۴) :متغیرهای جمعیت شناختی دانشجویان بر سواد مالی آن ها تاثیر میگذارد.
فرضیه (۱-۴): سن در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر داشته است.
جدول۴-۵٫همبستگی سن در سواد مالی دانشجویان
فرض صفر : بین سن و سواد مالی رابطه معناداری وجود ندارد.
فرض مقابل : بین سن و سواد مالی رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به ضریب همبستگی (۲۱۱/۰) و p- مقدار (۰٫۰۰۰) که کوچکتر از ۰٫۰۵ میباشد پس فرض صفر رد می شود می توان گفت در سطح اطمینان ۹۵% بین سن و سواد مالی رابطه معناداری مستقیم وجود دارد. بنابرین سن درسواد مالی دانشجویان استان یزد تاثیر دارد.
فرضیه (۲-۴): معدل کل در سواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر داشته است.
جدول۴-۶٫همبستگی معدل کل در سواد مالی دانشجویان
فرض صفر : بین معدل کل و سواد مالی رابطه معناداری وجود ندارد.
فرض مقابل : بین معدل کل و سواد مالی رابطه معناداری وجود دارد.
با توجه به ضریب همبستگی (۰۳۰/۰) و p- مقدار (۵۶۰/۰) که بزرگتر از ۰٫۰۵ میباشد پس فرض صفر رد نمی شود می توان گفت در سطح اطمینان ۹۵% بین معدل کل و سواد مالی رابطه معناداری وجود ندارد. بنابرین معدل کل درسواد مالی دانشجویان استان یزدتاثیر ندارد.
فرضیه (۳-۴):جنسیت در سواد مالی دانشجویان استان یزد تاثیر داشته است.
در آزمون t برای دو نمونه مستقل دو آزمون مختلف انجام میدهد. در آزمون نوع اول که به لوین معروف است فرض برابری واریانس ها ازمون می شود فرض صفر این ازمون این است که واریانس دو گروه با هم برابر است .
اگر سطح معنی داری ازمون لوین کمتر از ۰۵/۰ بود فرض برابری رد می شود وt در سطر دوم گزارش می شود ولی اگر از ۰۵/۰ بیشتر بود نمی توان فرض برابری واریانس ها را رد کرد وt در سطر اول گزارش می شود . و در آزمون دوم آزمون t برای برابری میانگین ها انجام می شود.
زن
۱۴۴
۲۶٫۸۳
۹٫۹۶۶
آزمون لوین برای برابری واریانس ها
آزمون t برای دو نمونه مستقل
F
سطح معناداری
t
درجه آزادی
سطح معناداری
تفاضل میانگین
قاصله اطمینان ۹۵% برای تفاضل
پایینی
بالایی
سواد مالی
مفروض برابری واریانس
۱۲٫۲۷۳
.۰۰۱
۲٫۲۹۰
۳۸۲
.۰۲۳
۲٫۹۶۷
.۴۱۹
۵٫۵۱۴
مفروض نا برابری واریانس
۲٫۴۶۵
۳۶۵٫۷۷۹
.۰۱۴
۲٫۹۶۷
.۶۰۰
۵٫۳۳۳
جدول ۴-۷ .آزمون دونمونه مستقل جنسیت در سواد مالی دانشجویان
استفاده از آزمون t برای دو نمونه مستقل که وجود تفاوت بین میانگین نمرات در دو گروه را بررسی میکند با فرض صفر، برابری میانگین ها و فرض مقابل برابر نبودن میانگین ها را آزمون میکند. با توجه به آماره t (465/2) و سطح معناداری (۰۱۴/۰) که کوچکتر از ۰٫۰۵ میباشد. در نتیجه در سطح اطمینان ۹۵% فرض صفر رد می شود یعنی تفاوت بین میانگین نمرات دو گروه معنادار میباشد. بنابرین جنسیت در سواد مالی دانشجویاناستان یزد تاثیر معناداری داشته است. و با توجه به میانگین های دو گروه نشان میدهد سواد مالی مردان بیشتر از زنان میباشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-26] [ 10:52:00 ق.ظ ]
|