شیوههای اطلاع رسانی در زمان بحران قطع برق از دیدگاه کارشناسان پدافند غیر … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
مدیرکنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه زمین لرزه ۵.۷ ریشتری رخ داده در منطقه برازجان بوشهر تلفات جانی نداشته است گفت: طبق گزارش های دریافت شده، برق این منطقه بر اثر زمین لرزه قطع شده است.
براساس این گزارش،زمین لرزه ای به بزرگی۵.۷ (پنج و هفت دهم) درجه درمقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۱۷ و ۲۱ دقیقه عصر پنجشنبه حوالی شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان در استان بوشهر را لرزاند.
برازجان در ۶۵ کیلومتری شرق بوشهر واقع شده است.
از نخستین اخبار منتشر شده از سیل در اروپا (۴ دی ۱۳۹۲ – خبرگزاری مهر)
توفان کریسمس اروپاییان را برهم زد/ قطع برق و سیل در انگلیس پنج کشته به جا گذاشت
وقوع توفانی سهمگین در اروپا سبب شد تا مردم انگلیس و فرانسه شب کریسمس را در تاریکی به صبح رسانده و یا آنکه مجبور باشند جشن کریسمس را در فرودگاه ها برگزار کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، نزدیک به ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در انگلیس شب کریسمس را بدون داشتن برق به صبح رساندند و این در حالی بود که به خاطر جاری شدن سیل در این کشور اغلب پروازها به تاخیر افتاد و مردم در فرودگاه ها در محاصره سیل ماندند.
بر همین اساس فقط در انگلیس ۱۳۰ پرواز لغو شد و بر اساس اعلام رسانه های مختلف دست کم پنج نفر بر اثر این توفان در انگلیس و فرانسه جان خود را از دست داده اند. فرودگاه “گیت ویک” در جنوب لندن به دلیل آب گرفتگی با مشکلاتی روبرو شده و یکی از پایانه های برق آن از کار افتاده است. همین امر سبب شده تا اغلب پروازهای این فرودگاه لغو شود.
از سوی دیگر طی دو روز گذشته، توفان و سیل، برق بیش از نیم میلیون خانه را در مناطق مختلف انگلیس قطع کرد که با وجود تلاش های صورت گرفته از سوی شرکتهای مختلف توزیع برق، هنوز نزدیک به ۱۰۰ هزار خانه در روز کریسمس (چهارشنبه) همچنان بدون برق هستند.
قطع برق در جنگ داخلی سوریه (۲ آبان ۱۳۹۲ – شبکه خبر)
تروریست های جیش الاسلام مسئولیت قطع برق در سوریه را برعهده گرفتند
تروریست های «جیش الاسلام» مسئولیت حمله به خط گاز ریف دمشق و قطع برق بسیاری از نقاط سوریه را برعهده گرفتند.
یک گروه تروریستی موسوم به جیش الاسلام، مسئولیت حمله به خط گاز «العربی» ریف دمشق که شبکه برق سراسری سوریه را تعذیه می کرد، برعهده گرفتند.
حمله به این خط، موجب قطع تمام مولدهای جریان برق سوریه شد و بسیاری از شهرها و استان های این کشور را در خاموشی فرو برد.
خط العربی در یکی از مناطق جنوبی ریف دمشق و در نزدیکی فرودگاه بین المللی پایتخت قرار دارد.
حمله آمریکا و متحدانش به نیروگاههای عراق (ویکی پدیا)
در حملهی نظامی آمریکا و متحدانش به عراق نیز در سال ۲۰۰۳ میلادی نخستین مراکزی که مورد حمله قرار گرفتند، نیروگاهها و خطوط انتقال برق عراق بودند. نیروهای متجاوز با حمله به این زیرساختهای حیاتی علاوه بر از بین بردن امکان تامین نیروی برق از طریق نیروگاهها برای مراکز حساس، و شناسایی این مراکز با بهره گرفتن از فعالیتهای ژنراتورها، امکان برقراری ارتباط رسانهای رژیم عراق با مردم خود و مردم سایر نقاط را از بین بردند و توانستند از خلاء بوجود آمده در این بین برای پیشبرد اهداف خود استفاده نمایند.
مطابق نمونههای فوق، علیالخصوص در جنگها معمولا مشکل قطع برق بوجود میآید. لذا پرداختن به این موضوع و آمادگی بخشهای مختلف برای مقابله و مدیریت این مشکل بخصوص برای رسانهها که مسئولیت مهم اطلاع رسانی به خارج از منطقه بحران و آموزش و ایجاد آرامش در داخل مناطق بحران زده را دارند الزامی میباشد.
وابستگی رسانهها به برق
ارتباطات و رسانهها، برق را برای تامین انرژی مورد نیاز خود از مرحله تولید محتوا تا انتشار آن نیاز دارند. در مدلهای ارتباطی ارائه شده معمولا بخشی به عنوان کانال یاد میشود که این در رسانههای جمعی جایی است که بیشترین نیاز را به انرژی برق دارد.
از زمان کشف انرژی الکتریسیته، نخستین محصولاتی که از این انرژی استفاده میکردند وسایل ارتباطی مانند تلگراف و تلفن بودند و پس از آن از برق برای لامپهای روشنایی و سایر موارد استفاده شد. همچنین از زمان تولید نخستین دستگاه چاپ الکتریکی، ارتباط رسانهها با برق و الکتریسته آغاز و به مرور به امری اجتناب نا پذیر تبدیل شد.
انسانها و نه فقط رسانهها در عصر حاضر برای ادامهی حیات خود وابستگیهای فراوانی به برق داشته، به شکلی که امروزه حتی با قطع شدن چند دقیقهای برق دلهرهای برای ایشان ایجاد میگردد. وجود برق اضطراری در ساختمانهای رسانههای مختلف برای تامین برق در زمان قطع موقت آن اهمیت این انرژی را برای رسانهها نمایان میسازد.
در انواع رسانههای امروز از لحظهی تولید اخبار (جمع آوری اطلاعات، تایپ، فیلمبرداری، عکاسی و …) تا تکثیر و در اکثر موارد لحظهی نمایش و ارائه آن به مخاطب از انرژی برق استفاده میشود. و این موضوع استثنایی در انواع رسانهها ندارد. دیگر تقریبا در هیچ کجای دنیا از دستگاههای تکثیر دستی برای تکثیر اطلاعیهها و روزنامهها استفاده نمیگردد و هرروز از تعداد روزنامههای چاپی کاسته شده و این نشریات جای خود را به رسانههای الکترونیک میدهند.
لذا این امری بدیهی است که با قطع برق به هردلیل در سیستم اطلاع رسانی و بطور کلی فعالیت رسانهها اختلال بوجود آمده و حتی در شرایطی که رسانهها بتوانند برای تولید از انرژی برق ذخیره یا ژنراتور استفاده نمایند، مخاطبان در صورت عدم دسترسی به انرژی برق امکان بهرهبرداری از این محتوای تولید شده را نخواهند داشت.
بخش چهارم – اطلاع رسانی در شرایط بحران
در کتابهای مدیریت بحران جایگاه ویژهای برای اطلاع رسانی و رسانهها در شرایط بحران در نظر گرفتهاند. زیرا استفاده از رسانهها، این امکان را به مدیران بحران میدهد تا ضمن ایجاد آرامش در فضای داخلی مکان بحران دیده بتوانند نسبت به جذب کمک و حمایتهای گوناگون برای آسیب دیدگان منطقه بحران زده اقدام نمایند.
رسانه های جمعی در ایجاد یکپارچگی و وحدت ملی و تقویت همبستگی اجتماعی در زمان های جنگ وبحرانی وصلح،نقش تعیین کننده داشته ودارند.لوسین پای در این زمینه تاکید میکند که رسانه های جمعی مناسب ترین موجود برای جامعه پذیری است و عامل قاطع نوسازی به شمار میرود. جامعه پذیری یانوسازی عواملی هستند که در ایجاد بحران نقش دارند که مصداق آن را در تحولات و دگرگونی حکومت شاهنشاهی می توان نام برد که انقلاب اسلامی جایگزین آن گردید.
پس رسانه ها در نوسازی و توسعه همه جانبه و تنویر افکار عمومی و جامعه پذیری مردم نقش غیر قابل انکاری را دارند و در عین حال کارکرد آن جمعی و فوق العاده است و به همان اندازه که دربه وجود آوردن جریانات و رفتارهای شایسته و مطلوب می توانند تعیین کننده باشند بر خلاف آن هم صادق است بعضی رسانه ها در کارکترهای مختلف مثبت و منفی می توانند ظاهرشوند و افکار عمومی را در راستای منافع جمعی و ملی بسیج کنند و یا در ایجاد بحرانها و مهار آن و تغییر رفتارها و ایجاد چالش در سازندگی و یا تخریب را برعهده بگیرند پس اگر رسانه ها در به چالش کشاندن حاکمان و افکار عمومی و همین طور در پسرفت و پیشرفت کشورها می توانند سهمی زیادی داشته باشند بنابراین سوالی که مطرح است و برای پاسخ بدان سعی میشود از مصداقها هم برای شفاف شدن بحث از آنها استفاده کرد این است که رسانه ها چگونه در مدیریت بحران می توانند نقش سازنده ایفا کنند و در صورت عدم توجه به نقش رسانه ها درمواقع بحرانی چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت.
ده نکته خبری برای خبرنگاران و سردبیران در بحران
مردم مشتاق دریافت اطلاعات درباره بحران هستند به همین دلیل رسانه های همگانی نقش مهمی در تامین اطلاعات مورد نیاز مردم دارند لذا برای عوامل یک رسانه بسیار مهم است که برای کمک به حل بحران و کاهش اثرات منفی آن در روزهای آینده چه اطلاعاتی می توانند به مخاطبان خود بدهند. (خادمالمله, ۱۳۸۲ ؛ ۶)
جلوگیری از تشنج و هیجان : نیازی نیست شما در یک بحران به تاریخ بحران هایی مراجعه کنید که مردم از آن خاطرات خوبی ندارند.
جلوگیری از سیاست زدگی : حتی اگر یکی از مقام های مرتبط با بحران سخنی می گوید که خیلی مناسب شرایط بحرانی نیست و خبرنگار این مساله را درک کرده است نباید با یک نگاه سیاسی موضوع را بزرگنمایی کنید. در بحران به جای این که از یک سیاست دولت دائما انتقاد کنید سعی کنید به حمایت از آن بپردازید. بیشتر سازنده باشید تا انتقاد کننده محض.
به خوانندگان خود کمک کنید: موضوع را خیلی پیچیده و سردرگم بیان نکنید که خواننده شما گیج شود. مطالبتان را به زبان ساده بیان کنید. اگر از مردم کمک می خواهید برای مصیبت زدگان از روشی استفاده کنید که مردم مایل به مشارکت در آن هستند.
در خبر رسانی از تاکید بر تعصبات بومی پرهیز کنید: مثال اگر سیاست مقابله با توطئه های آمریکا است همه قومیت های ایرانی باید در این حرکت ضد آمریکایی مشارکت کنند و اینگونه نباشد که عده ای بگویند ما مخالف هستیم ، دائما این مساله را به رخ بکشید که همه باید در این مساله به دولت کمک کنند.
برگزاری اجتماعات بزرگ : مردم معمولا دوست دارند درباره بحران گفت و گو کنند لذا خبرنگاران باید مردم را به مشارکت در برگزاری یک همایش بزرگ دعوت کنند و یا روی اینترنت مردم را به حرف زدن درباره بحران تشویق کنند . در آمریکا انجمن هایی وجود دارد که مردم را به حرف زدن درباره حوادث و بحران ها دعوت میکنند.
در بحران توجه به اخبار دیگر را فراموش نکنید : توجه به اخبار دیگر باعث می شود که مردم از گرایش و تمرکز روی بحران پرهیز کنند ، اجازه ندهید تمام اخبار رسانه شما فقط حول و حوش ماجرای بحران باشد .
مردم را در بحران هدایت و رهبری کنید : در بجران که آشوب و آشفتگی همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است و هیچکس مسیر واقعی حرکت خود را نمی تواند تشخیص بدهد خبرنگاران رهبران و مدیران اصلی هدایت جامعه هستند و باید نقش هدایتگر جامعه را ایفا نمایند. در بحران خبرنگار می تواند نقش رئیس جمهور، فرماندار ، نماینده مردم و یا مجری قانون اساسی را ایفا نماید. بایستی با اخبار خود بگونه ای تعادل در جامعه را حفظ کند. و همه را حول کمک به دولت و بحران متحد نماید.
سئوال های انتقادی و هجومی از مقام های مسئول بحران بپرسید اما فراموش نکنید که تمام سئوالات، پاسخ ها و مطالبی را که منتشر می کنید باید حامی کشور و تمامیت ارضی میهن و اسلام باشد. خط قرمز خبرنگار در بحران حمایت از تمامیت کشور است . شما درست می گویید که فرماندار و یا استاندار در رسیدگی به مردم قصور داشته اند اما در بحران مساله دیگری مهم تر است که جلوگیری از تلفات بیشتر و جمع کردن مسایل حیاتی تر مطرح است نه محاکمه در جای استاندار، لذا فراموش نکنید که در بحران مسایل مهمتری از مچ گیری وجود دارد .
تولید خبر های بین المللی در بحران مهم است. گرچه در بحران خبر های محلی و بومی بسیار اهمیت دارند، اما فراموش نکنید که تهیه و استفاده از خبر های بین المللی نیز می تواند در بحران گره گشایی کنند و می تواند الگوی و تجربه آموز برای ملت های دیگر باشد . این که مصیبت زدگان بدانند مردم دنیا به مشکل آنان توجه دارند و با آنان ابراز همدردی می کنند باعث دلگرمی می شود . در بحران انزوا گرا نباشید که فقط به خبرهای محلی و بومی توجه کنید . با مردم دنیا مراوده داشته باشید .
تاریخ را به یاد داشته باشید : بحران ها همیشه تجربه آموز و درس هستند برای آیندگان ، هر آن چه که در بحران ممکن است به درد آیندگان بخورد را ثبت کنید . همیشه در بحران به مصیبت زدگان بگویید که درگذشته هم بحران های بزرگتری از این وجود داشته اند که مردم ما سر افراز از آن بیرون آمده اند . به مخاطبان خود بگویید این همه بحران در ایران بوجود آمد اما هنوز ایران پا برجاست و مردم ما ماندگار هستند . در بحران همیشه به مردم امید به زندگی خوب در آینده را بدهید . از گذشته موفق خود و از خود گذشتگی ها و شجاعت مردم خود زیاد برای مصیبت زدگان تعریف کنید تا آن ها به ادامه زندگی امیدوار شوند. (خادمالمله, ۱۳۸۲ ؛ ۶)
ارتباطات نیروهای خبری در بحران
ارتباطات خبرنگار در شرایط بحرانی یکی از مهمترین ابزار های ارسال خبر است. در اهمیت این ابزار کافی است بگوییم خبرنگاری که نتواند پیام خود را به مخاطبانش برساند رسالت خود را به انجام نرسانده است . در خبرنگاری نیز همیشه گفته می شود که ۵۰ درصد کار خبری جمع آوری اطالعات و تهیه و تنظیم خبر است و ۵۰ درصد بقیه آن ارسال خبر برای اتاق خبر و روی آنتن است. لذا اگر خبرنگاری ده ها نکته خبری در دست داشته باشد اما نتواند آن ها را ارسال کند کار خبری او موفق نبوده است .
در شرایط بحرانی که تقریبا هیچ چیزی از جمله ابزار های ارتباطی در جای واقعی خود نیستند استفاده از ابزار ارتباطی مناسب که با شرایط محیطی سازگاری داشته باشد یک هنر و تخصص خبری است. به همین دلیل تیم های خبری اعزامی به مناطق بحرانی معمولی در ترکیب خود یک نیروی متخصص مخابراتی دارند که وظیفه او قبل از عزیمت به ماموریت تامین کانال ارتباطی مناسب برای ارسال خبر به مرکز خبری است. مسئول مخابرات و ارتباطات تیم خبری در شرایط بحرانی بایستی دستکم دو یا سه کانال ارتباطی ویژه را برای ارسال از منطقه بحرانی پیش بینی کند چون در شرایط غیر عادی ممکن است برخی کانال ها قابل استفاده نباشد.(خادمالمله, ۱۳۸۲؛ ۶)
انواع ابزار های رایج ارتباطی
تلفن شهری سیار (ایستگاه های سیار مخابراتی)
تلفن همراه (موبایل)
تلکس میکانیکی
تلفن ماهواره ای ثریا
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 12:00:00 ق.ظ ]
|