روش کتابخانه­ای در تمامی پژوهش­های علمی مورد استفاده قرار می­گیرد. لیکن در بعضی از آن­ها در بخشی از فرایند پژوهش از این روش استفاده می شود و در بعضی دیگر موضوع پژوهش از لحاظ روش، ماهیتا کتابخانه­ای است. در روش کتابخانه­ای از انواع منابع برای جمع­آوری داده می­توان بهره گرفت. از این منابع می­توان به اسناد، کتاب­ها، مقالات و مجلات و پایگاه­های داده­ی علمی اشاره کرد (حافظ­نیا، ۱۳۸۴). در این پژوهش، جهت تعیین لایه­ های نقشه استراتژیک از مطالعات کتابخانه­ای استفاده شده است.همچنین جهت جمع آوری داده های کمی به آمارنامه شهراصفهان که به صورت سالانه انتشار می یابد رجوع گردیده است.نظر سنجی های صورت گرفته از شهروندان نیز به عنوان دیگر داده های آماری مورد بررسی می باشد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

  • روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

در پژوهش حاضر، با توجه به ماهیت روش و نوع متغیرها از تکنیک­های مختلف نیز استفاده شده است. در این بررسی از روش­های BSC و QFD جهت تجزیه و تحلیل استفاده شده است، که جهت این کار از نرم­افزار Excel استفاده شده است.
از روش QFD برای اولویت­ بندی پروژه­ های شاخص بر مبنای اهداف برنامه استفاده شده است. این تکنیک در پژوهش برای اولویت­ بندی پروژه­ های شاخص با رویکرد اهداف استراتژیک مورد استفاده قرار می­گیرد.

  • خلاصه فصل

در این فصل توضیحاتی در مورد روش پژوهش و معرفی متغیرهای پژوهش داده شد. سپس جامعه آماری و نمونه­ آماری بیان گردید. در ادامه ابزار گردآوری اطلاعات بیان شد و سپس توضیحاتی در رابطه با قلمرو مکانی، زمانی و موضوعی پژوهش آورده شده است و در مورد روش تجزیه و تحلیل اطلاعات توضیحاتی ارائه شد و تکنیک­ها مورد استفاده بیان گردید.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ­ها

  • فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده¬ها
  • مقدمه

تجزیه و تحلیل داده ­ها فرآیندی چند مرحله­ ای است که طی آن داده­هایی که از طریق بکارگیری ابزارهای جمع­آوری در نمونه (جامعه) آماری فراهم آمده­اند، خلاصه، کدبندی، دسته­بندی و در نهایت پردازش می­شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل­ها و ارتباطات بین داده ­ها به منظور آزمودن فرضیه فراهم گردد. در این فرایند، داده ­ها هم از طریق مفهومی و هم از لحاظ تجربی پالایش می­شوند و تکنیک­های گوناگونی برای استنتاج­ها و ارزیابی­ها استفاده می­ شود. در این فصل محقق با گردآوری، استخراج، دسته­بندی و نظم و ترتیب دادن داده ­های مورد نیاز به ارزیابی داده ­های حاصل از نظرات خبرگان دانشگاهی و مدیریت شهری می ­پردازد. بدین صورت که در ابتدا به معرفی برنامه استراتژیک سازمان می ­پردازد و در ادامه کارت امتیازی متوازن برای ارزیابی برنامه تدوین می­ شود و بدین منظور مقاصد راهبردی و اهداف برنامه برای هر یک از مناظر تدوین می­ شود. در ادامه نیز به تدوین شاخص و ارزیابی برنامه اصفهان ۹۵ پرداخته می­ شود و در انتها نیز با بهره گرفتن از روش QFD به اولویت بندی پروژه های شاخص تدوین شده، برای ادامه­ فرایند اجرای برنامه اصفهان ۹۵ پرداخته خواهد شد.

  • معرفی برنامه­ ریزی استراتژیک سازمان

همان طور که اشاره گردید عناصر برنامه اصفهان ۹۵ مطابق با الگوی دیوید تدوین گردید. اولین گام در تهیه برنامه اصفهان ۹۵ تدوین ماموریت شهرداری اصفهان بود که فلسفه وجودی سازمان را مشخص می نماید.در ادامه چشم انداز شهر اصفهان از منظر ماموریت های شهرداری اصفهان تدوین گردیده است و در ادامه با تحلیل عوامل محیطی اهداف کلان سازمان تهیه و سپس استراتژی های سازمان مشخص گردیده است.همچنین در ادامه پروژه ها و اقدامات در بازه زمانی برنامه مشخص گردیده است .

  • تعیین کارت امتیازی متوازن جهت ارزیابی عملکرد در قالب برنامه

باتوجه به اینکه در این قسمت، ارزیابی عملکرد برنامه اصفهان ۹۵ با بهره گرفتن از BSC انجام می پذیرد با تشکیل جلسات خبرگی و استفاده از نظرات خبرگان دانشگاهی و مدیریت شهری به بررسی چگونگی ارتباط برنامه با کارت امتیازی متوازن پرداخته شد. بدین منظور در مرحله اول مناظر کارت امتیازی متوازن تشکیل گردید که پس از جمع بندی های صورت گرفته، ۴ منظر ذینفعان، فرایند های داخلی، مالی، و رشد و یادگیری برای کارت امتیازی متوازن سازمان تهیه گردید. در ادامه با توجه به چشم انداز سازمان، مقاصد استراتژیک تعیین گردید و در قالب مناظر چهارگانه BSC ‌ قرار گرفت. سپس با توجه به مقاصد راهبردی، اهداف راهبردی تدوین می گیرد و در انتها شاخص های ارزیابی برای هریک از اهداف راهبردی تهیه شده است. در ابتدای برنامه راهبردی شهرداری اصفهان، بر روی شاخص های منتخب هدف گذاری کمی صورت پذیرفته است که میزان موفقیت هر هدف راهبردی با بهره گرفتن از آن قابل محاسبه می باشد. با بهره گرفتن از این ساختار می توان ارزیابی برنامه را به صورت سلسله مراتبی از سطح شاخص ها تا بالاترین سطح که مقاصد استراتژیک است انجام داد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...