دانلود پروژه های پژوهشی درباره بررسی عوامل مؤثر بر … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
تعارض آمیز
تعارض آمیز
تعارض آمیز
تعارض آمیز
تعارض آمیز
حصرگرایی
رضایت بخش
مسئله ساز
مسئله ساز
مسئله ساز
مسئله ساز
فردگرایی
شکل۳-۳-پیامدهای ارتباط فرهنگی جهتگیریهای فرهنگپذیری جامعه میزبان و گروههای
مهاجر مدل فرهنگپذیری تعاملی منبع بوریس و همکاران،۱۹۹۷: ۳۸۲
در این مدل انتظار میرود گروههای مختلف مهاجر براساس منشاء قومی، فرهنگی، پایگاه اجتماعی، سن، جنس، میزان هویت بین گروهی، میزان ارتباط با اکثریت جامعه بزرگتر و سیاستهای دولتی در مورد آنها، انواع مختلف فرهنگپذیری را تجربه کنند. همچنین اکثریت جامعه میزبان از موقعیت حیاتی قدرتمندی برخوردارند، ولی گروههای مهاجر معمولاً از موقعیت حیاتی پایین تا متوسطی در کشور مقصد برخوردارند. نیرویحیاتی گروه مهاجر یعنی، گروه به عنوان یک هویت متمایز و جمعی در جامعه میزبان عمل میکند (بوریس و دیگران،۱۹۹۷: ۳۸۳-۳۸۲).
در این مدل هماهنگی زمانی به وجود میآید که هر دو گروه مهاجر و میزبان، نگرش فرهنگپذیری مشترکی داشته باشند و خواهان یکپارچگی باشند، همچنان در این مدل نشان داده شدهاست، کنش متقابل بین مهاجران و شهروندان جامعه بزرگتر در مورد نگرشهایشان نسبت به هم، تعیین میکند که آیا پیامدهای ارتباط فرهنگی در حوزههای مختلف، رضایتبخش[۶۶]، مسئلهساز [۶۷]و یا تعارض آمیز [۶۸]است (بوریس و دیگران،۱۹۹۷: ۳۸۳).
۳-۲- چارچوب نظری
چارچوب نظری این تحقیق، ترکیبی از نظریات بری و وارد و بوریس است که بر تئوریهای اجتماعیـفرهنگی و روانشناختی سازگاری تأکید دارد.
چارجوب نظری بر اساس از نظر بری عواملی که در فرایند فرهنگپذیری مؤثر اند، بین تاثیر عوامل قبل و در طول فرهنگپذیری متمایز هستند. ۱- عوامل قبل از فرهنگپذیری مانند: سن، جنس، تحصیلات، فرهنگ قبلی،انگیزۀ مهاجرت، انتظارات، فاصله فرهنگی و شخصیت فرد می باشد.
۲- عواملی مانند طول مدت اقامت، استراتژی فرهنگپذیری، حمایت اجتماعی، و تبعیض در فرهنگپذیری.
افراد با شخصیتها و متغیرهای موقعیتی مختلف استراتژی فرهنگپذیری مختلفی را انتخاب میکنند (بری۱۹۹۷).
احساس تبعیض یک عامل مهم در نگرش فرهنگپذیری و چگونگی سازگاری (روانی و اجتماعی) جوانان مهاجر در زندگی جامعۀ جدید است (بری و همکاران ۲۰۰۶). نوجوان اگر احساس کند که مورد تبعیض قرار گرفته است احتمالش کمتر است که خود را با جامعۀ میزبان سازگار کند و به جای آن به رد جامعۀ جدید میپردازد و در این صورت سلامت روانی کمتری دارد و کمتر قادر است عملکرد موفقی در مدرسه داشته باشد (بری، ۲۰۱۰: ۱۹۴). جوانانی که تبعیض کمتری تجربه کردهاند بیشتر به دنبال جذب و ادغام در جامعه بزرگتر هستند و در هر زمینه که تبعیض را تجربه کرده باشند سازگاری کمتری دارند (بری، ۲۰۱۰: ۱۹۵). به طور کلی رابطه منفی بین تبعیض و گرایش به سمت جامعۀ جدید است و افراد زمانی که از نظر هویتی در امان باشند قادر خواهند بود شرایط متفاوت خود را بپذیرند و برعکس زمانی که مردم در معرض تهدید قرار میگیرند دیدگاهی منفی به کسانی که در حق آنها تبعیض کردهاند پیدا میکنند و برای تلافی فرهنگ جامعۀ میزبان را رد میکنند. در نهایت بری به این نتیجه میرسد که مهمترین شکل سازگاری تجربۀ تبعیض است و میتوان در این مطالعه به این تعمیم رسید که سازگاری نتیجه استراتژی فرهنگ و تبعیض است (بری، ۲۰۱۰).
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
در مدل بوریس نیز انتظار میرود گروههای مختلف مهاجر براساس منشاء قومی، فرهنگی، پایگاه اجتماعی، سن، جنس، میزان هویت بین گروهی، میزان ارتباط با اکثریت جامعه بزرگتر و سیاستهای دولتی در مورد آنها، انواع مختلف فرهنگپذیری را تجربه کنند. همچنین اکثریت جامعه میزبان از موقعیت حیاتی قدرتمندی برخوردارند، ولی گروههای مهاجر معمولاً از موقعیت حیاتی پایین تا متوسطی در کشور مقصد برخوردارند. نیرویحیاتی گروه مهاجر یعنی، گروه به عنوان یک هویت متمایز و جمعی در جامعه میزبان عمل میکند (بوریس و دیگران،۱۹۹۷: ۳۸۳-۳۸۲).
۳-۳- مدل تجربی تحقیق
مدل منعکس کنندۀ واقعیت است و جنبههای معینی از دنیای واقعی را که با مسئله تحت بررسی ارتباط دارند مجسم میسازد. روابط عمده را در میان جنبههای مزبور روشن میکند و سرانجام امکان آزمایش تجربی تئوری با توجه به ماهیت این روابط فراهم میکند. بعد از آزمایش مدل، درک بهتری از بعضی از قسمتهای دنیای واقعی حاصل میشود (ایراننژاد۱۳۸۸).
جهت دستیابی به هدف اصلی این پژوهش ( عوامل موثر بر فرهنگپذیری دانشآموزان۱۹-۱۳ افغانی ) و همچنین پاسخگویی به اهداف فرعی و فرضیهها، مدل تجربی زیر ترسیم شده است.
عوامل جمعیتی
جنس
سن
مذهب
بعد خانوار
محل تولد
قومیت
محل تولد مادر
عوامل اجتماعی – فرهنگی
سطح تحصیلات
درآمد والدین
تحصیلات والدین
مدت اقامت
پیشرفت تحصیلی
احساس تعلق به ایران
تبعیض در مدرسه
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 11:26:00 ب.ظ ]
|