دانلود پایان نامه و مقاله – ۲-۳-۹) نقش کارکنان در جلب رضایت مشتری – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
۲-۳-۸) جلب رضایت مشتریان
شیوه ها و نسخ مختلفی برای جلب رضایت مشتری و ارباب رجوع ارائه شده است که مجموعه موارد زیر برگرفته از اهم آن ها است.
-
- تعیین و تبیین مأموریت سازمان در راستای تامین منافع و خواسته های مشتری
-
- تعهد و درگیری دایمی مدیران ارشد سازمان سازمان برای پیشبرد کارهای مربوط به مشتری
-
- گزینش کارکنان مناسبی که اهمیت فوق العاده ای به مشتریان داده و توان برقراری ارتباط مطلوب با آن ها را داشته و همواره پاسخگوی آن ها بوده و شکایات واصله را با دقت و اهمیت زیادی بررسی میکنند
-
- آموزش و بهسازی کارکنان
-
- رایج ساختن استانداردهای کیفیت و ارزیابی دایمی میزان رضایت مشتریان
-
- استفاده از فناوری روز برای دستیابی به رضایت مشتری
-
- خلاقیت برای حرکت به فراسوی انتظارات مشتری
-
- ایجاد منافع مشترک بین مشتری و ارائه کننده
-
- ایجاد علاقه قلبی به مشتری نه فقط به خاطر اینکه تامین کننده منافع سازمان و اعضای آن است.
-
- داشتن سیاست باز در تسهیم فناوری، راهبردها و اطلاعات هزینه ای
-
- تشویق مروجین و فعالان ایده مشتری مداری در داخل و خارج سازمان به انحای مختلف
-
- برقراری نظام پیشنهادات و بازخوردهای چندجانبه به شیوه های مؤثر و جامع
-
- بررسی، بازنگری، اصلاح و مهندسی مجدد فرآیندهای مختلف کاری
-
- برقراری سیستم اطلاع گیر و اصلاح کننده برای بهبود عملکرد ها و جلوگیری از اشتباهات
-
- سهولت و راحتی در دسترسی مشتری به خدمات
-
- شفاف سازی و پشتیبانی اطلاعاتی و فنی قبل و بعد از ارائه ی کالا و خدمات به مشتری
- انعطاف پذیری و تنوع در ارائه ی خدمات و کالاها (Rafaeli et al.., 2010).
۲-۳-۹) نقش کارکنان در جلب رضایت مشتری
موفقیت هر تشکیلات حاصل انتخاب مناسب افرادی است که برای کارهای مهم و اساسی برگزیده میشوند. اهمیت کلیدی منابع انسانی در سازمان های پیشرفته امروزی به حدی است که محققین اثربخشی تمام تکنیک ها و تاکتیک ها را نهایتاً به عامل انسانی نسبت میدهند. زیرا معتقدند استفاده در درست از نرم افزارها و سخت افزارها در هر رشته باعث کارآمدی و بهره وری آن می شود. به همین جهت اهمیت کارکنان از خود مشتریان بیشتر است. زیرا این کارمند خوب است که میتواند رضایت مشتری و ارباب رجوع را جلب نموده و آن ها را برای سازمان جذب کند. به همین دلیل مدنظر قرار دادن حداقل ۱۰ نکته اساسی زیر توسط سازمان های مشتری مدار در رابطه با کارکنان حایز اهمیت فراوان است:
-
- تمامی کارکنان را با فلسفه و اندیشه مشتری مداری آشنا کنیم.
-
- در نحوه عملیات مدیریت، پیام آور احساس خوشایند و مطلوبی برای کارکنان باشیم.
-
- قدر و منزلت کارکنان را نزد افراد خارج از سازمان بالا ببریم.
-
- اهداف مشترک بین مدیریت، کارکنان و مشتریان را تقویت نماییم.
-
- در کارکنان با انواع پاداش های مادی و معنوی ایجاد انگیزه نماییم.
-
- به کارکنان متناسب با ظرفیت هایشان مسئولیت اعطا و تفویض اختیار کنیم.
-
- کارکنان را به هنگام رویارویی با مشکلات و خطرات در عمل حمایت و پشتیبانی کنیم
-
- بدون درنظر گرفتن سلسله مراتب سازمانی، از نظرات و پیشنهادات کارکنان استفاده کنیم
-
- به شیوه های مناسب و کاربردی و ایجاد یک جوّ عمومی و صمیمی، از استراتژی های بالفعل کارکنان استفاده مطلوب و سینرژیک داشته باشیم.
- در جذب و استخدام کارکنان علاوه بر شرایط فنّی و تحصیلی به سایر جنبههای مثبت مورد توجه، اهمیت دهیم (لطیفی و محمودی فر، ۱۳۸۵).
جدول ۲-۳) مقایسه محتوایی طرح تکریم با اصول و مبانی مشتری مداری
ردیف
موضوع مورد بررسی
طرح تکریم
مشتری مداری
۱
فلسفه اصلی:
تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع
تکریم مردم و جلب رضایت مشتری
۲
تعیین و تبیین مأموریت سازمان
تامین منافع . خواسته های رباب رجوع
تامین منافع و خواسته های مشتری
۳
تعهد و نقش مدیران ارشد سازمان
کاهش شکایات و جلب رضایت ارباب رجوع
ارتقای مستمر میزان رضایت و وفاداری مشتری
۴
بررسی و رسیدگی به شکایات مشتری
توسط مدیران مؤسسه در کمیته ای ویژه
کارکنان آموزش دیده، متعهد و پاسخگوی مؤسسه
۵
برنامه آموزش و توانمندسازی کارکنان در رابطه با اصول و مبانی مشتری مداری
مبهم و نامشخص
مدون، مشخص و در اولویت اول اقدامات
۶
ارزیابی میزان رضایت مشتری
متوالی و با تعیین افرادی ویژه
مستمر و دایمی، توسط کارکنان و مدیران
۷
استفاده از فناوری روز برای بهبود کیفیت و رضایت مشتری
معدود و اندک
مستمر و بدون محدودیت
۸
خلاقیت برای حرکت به فراسوی انتظارات مشتری
مبهم و محدود
گسترده و مداوم
۹
ایجاد منافع مشترک بین مشتری و ارائه کننده
مبهم و بسیار اندک
برنامه ریزی شده و فراوان
۱۰
ایجاد علاقه قلبی نسبت به مشتری
مبهم و اندک
گسترده و جدی
۱۱
تدوین منشور اخلاقی سازمان در راستای مشتری مداری و تعهد به اجرای آن
مشخص ولی محدود در عمل
مشخص و جدی در عمل
۱۲
تشویق مروجین و فعالان ایده مشتری مداری
محدود و اندک
مستمر و فراوان
۱۳
برقراری نظام بازخورد و پیشنهادات مشتری
نامنظم و کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.
جامع و چند جانبه
۱۴
اصلاح و مهندسی مجدد فرآیندها
برحسب مورد صورت میگیرد
مستمر و همه جانبه
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-26] [ 11:19:00 ق.ظ ]
|