عوامل مکانی و جغرافیایی: از ابعاد عوامل مؤثر بر جذب سرمایه‌گذاری گردشگری در این تحقیق که شامل موقعیت استراتژیک و دسترسی به بازارهای بین‌الملل می‌باشد و مبتنی بر نمره‌ای است که سرمایه‌گذاران و کارشناسان گردشگری در مقیاس محقق ساخته به عوامل مکانی و جغرافیایی، اختصاص می‌دهند. سوالات ۶ تا ۱۰ پرسشنامه به شرایط اقتصادی مربوط بوده و با بهره گرفتن از طیف ۵ گزینه‌ای لیکرت اندازه‌گیری می‌شوند. سوالات ۱۴ و ۱۵ پرسشنامه به عوامل مکانی و جغرافیایی مربوط بوده و با بهره گرفتن از طیف ۵ گزینه‌ای لیکرت اندازه‌گیری می‌شوند.

عوامل سیاسی و اجتماعی: از ابعاد عوامل مؤثر بر جذب سرمایه‌گذاری گردشگری در این تحقیق که شامل گسترش روابط بین‌الملل، اولویت دادن به گردشگری آزادسازی و خصوصی‌سازی، امنیت سرمایه‌گذاری و فرهنگ محلی می‌باشد و مبتنی بر نمره‌ای است که سرمایه‌گذاران و کارشناسان گردشگری در مقیاس محقق ساخته به عوامل سیاسی و اجتماعی، اختصاص می‌دهند. سوالات ۱۶ تا ۲۰ پرسشنامه به عوامل سیاسی و اجتماعی مربوط بوده و با بهره گرفتن از طیف ۵ گزینه‌ای لیکرت اندازه‌گیری می‌شوند.

دسترسی به اطلاعات: از ابعاد عوامل مؤثر بر جذب سرمایه‌گذاری گردشگری در این تحقیق که شامل اطلاع‌رسانی عمومی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری از طریق آگاهی بخشی از رسانه ها مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها و فعالیت‌های مکمل مانند همایش‌ها و ارائه اطلاعات تخصصی مانند طرح‌های توجیه پروژه های سرمایه‌گذاری، رتبه‌بندی و اولویت‌بندی پروژه ها و … به سرمایه‌گذاران می‌باشد و مبتنی بر نمره‌ای است که سرمایه‌گذاران و کارشناسان گردشگری در مقیاس محقق ساخته به دسترسی به اطلاعات، اختصاص می‌دهند. سوالات ۲۱ و ۲۲ پرسشنامه به دسترسی به اطلاعات مربوط بوده و با بهره گرفتن از طیف ۵ گزینه‌ای لیکرت اندازه‌گیری می‌شوند.

قوانین و مقررات کسب و کار: از ابعاد عوامل مؤثر بر جذب سرمایه‌گذاری گردشگری در این تحقیق که شامل قوانین مربوط به فرایند کسب وکار مانند شروع کسب و کار، اخذ مجوزها، ثبت مالکیت، اخذ اعتبار، انحلال یک فعالیت و … و قوانین مربوط به فضای کسب و کار مانند قانون کار، قانون بیکاری، قانون تأمین اجتماعی، قانون تجارت و … می‌باشد و مبتنی بر نمره‌ای است که سرمایه‌گذاران و کارشناسان گردشگری در مقیاس محقق ساخته به قوانین و مقررات کسب و کار، اختصاص می‌دهند. سوالات ۲۳ و ۲۴ پرسشنامه به قوانین و مقررات کسب و کار مربوط بوده و با بهره گرفتن از طیف ۵ گزینه‌ای لیکرت اندازه‌گیری می‌شوند.

سطح و مرحله توسعه گردشگری در مقصد و اندازه بازار آن: از ابعاد عوامل مؤثر بر جذب سرمایه‌گذاری گردشگری در این تحقیق که شامل میزان رشد و توسعه گردشگری و تعداد گردشگران ورودی می‌باشد و مبتنی بر نمره‌ای است که سرمایه‌گذاران و کارشناسان گردشگری در مقیاس محقق ساخته به سطح و مرحله توسعه گردشگری در مقصد و اندازه بازار آن، اختصاص می‌دهند. سوالات ۲۵ و ۲۶ پرسشنامه به سطح و مرحله توسعه گردشگری در مقصد و اندازه بازار آن مربوط بوده و با بهره گرفتن از طیف ۵ گزینه‌ای لیکرت اندازه‌گیری می‌شوند.

فرایند انجام تحقیق

به منظور انجام این تحقیق، پس از مطالعات مقدماتی و کتابخانه‌ای و بررسی ادبیات و مدل‌های ارائه شده، مدل مفهومی مناسب برای انجام تحقیق انتخاب و پس از پالایش شاخص‌ها و بومی‌سازی مدل، پرسشنامه مناسب استخراج گردیده و در بین مدیران، کارشناسان و سرمایه‌گذاران کسب و کار گردشگری در منطقه آزاد ارس توزیع گردید. سپس با بهره گرفتن از آزمون فریدمن و تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، داده های مورد نظر تجزیه و تحلیل شده و نتایج استخراج شد. در پایان نیز پیشنهاداتی جهت افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کار گردشگری در منطقه مورد مطالعه ارائه گردیده است. شکل مراحل انجام تحقیق را نشان می‌دهد.

مطالعات مقدماتی و کتابخانه‌ای

و بررسی ادبیات و مدل‌های ارائه شده

انتخاب مدل مفهومی

پالایش شاخص‌ها و بومی‌سازی مدل

تدوین پرسشنامه

توزیع پرسشنامه بین مدیران، خبرگان و سرمایه‌گذاران کسب و کار گردشگری

تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از آزمون فریدمن و تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهادات

شکل۱-۱٫ مراحل انجام تحقیق

جمع‌بندی فصل

در این فصل، ابتدا بیان مسئله و ضرورت و اهمیت تحقیق آورده شده است. در ادامه، سوالات و اهداف تحقیق ذکر شده است. قلمرو تحقیق، استفاده‌ کنندگان از نتایج تحقیق و روش تحقیق، موضوع بعدی است که در این فصل به آن پرداخته‌ شده است. در نهایت این فصل با اشاره به واژه های تخصصی تحقیق و فرایند انجام تحقیق به پایان رسیده است.

فصل دوّم:

مبانی نظری

مبانی نظری

مقدمه

در این فصل، ابتدا به مفاهیم مرتبط با سرمایه‌گذاری و کسب وکار گردشگری پرداخته شده و همچنین مجموعه عوامل مؤثر بر سرمایه‌گذاری در کسب و کار گردشگری توضیح داده شده است. در ادامه، مبانی نظری مرتبط با مناطق آزاد تجاری صنعتی آورده شده و به معرفی منطقه آزاد ارس پرداخته شده است. سپس در قسمت پایانی این فصل، مطالعات انجام شده داخلی و خارجی پیرامون موضوع این تحقیق در قالب پیشینه تحقیق ارائه شده است. در نهایت، این فصل با ارائه چارچوب مفهومی تحقیق و جمع‌بندی این فصل، به پایان می‌رسد.

مفهوم سرمایه‌گذاری

سرمایه عبارت است از آن بخش از کالاها که خود تولیدکننده کالاها و خدمات دیگر است و سرمایه‌گذاری عبارت است از تغییر در حجم سرمایه موجود در یک جامعه در طول یک دوره (معمولاً یک سال) (روزبهان، ۱۳۸۶).

سرمایه‌گذاری به معنی گذاشتن پول در چیزی با انتظار سود از آن است. به طور دقیق‌تر سرمایه‌گذاری تعهد پول یا سرمایه برای خرید مالی وسایل یا دارایی‌های دیگر، به منظور منفعت برگشت‌های سودمند و مفید در قالب بهره، سود سهام یا قدردانی از ارزش وسایل (منافع سرمایه) است (به نقل از دانش‌نامه ویکی‌پدیا).

سرمایه‌گذاری، دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی است که توسط سازمان‌های خصوصی یا عمومی یا دولت‌ها برای دستیابی به بازده مورد انتظار در آینده صرف می‌شود. سرمایه‌گذاری گردشگری، هدفش صنعت گردشگری می‌باشد و زمینه‌ای برای توسعه صنعت گردشگری بوده و از آن حمایت می‌کند (دویر[۱۰] و همکاران، ۲۰۱۰).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...