۲-۴-۷-۶-۱- دیدگاه اجرای استراتژی[۴۴]

دیدگاهی که بیشترین توجه را به خود اختصاص داده دیدگاه اجرای استراتژی است. استراتژی کسب و کار ،ناحیه تکیه گاه می‌باشد و سازمان معمولا ، یک استراتژی قوی و معتبر دارد. ناحیه ضعیف ، زیر ساخت سازمان (معمولا فرایند های کسب و کار و مهارت های کارمندان) است. زیر ساخت فناوری اطلاعات ، ناحیه تحت تاثیر می‌باشد و در نتیجه تغییرات فرآیندهای کسب و کار منجر به تغییرات پایه در ساختار فناوری اطلاعات می شود.

مدیریت عالی اغلب در این دیدگاه ، نقش رهبری را دارد و مدیر فناوری اطلاعات ، اولویت های کسب و کار را تحقق بخشیده و از آن ها حمایت می‌کند. ‌بنابرین‏ نقش فناوری اطلاعات به میزان زیاد فعال و پاسخگو است. هدف، مواجه شدن با نیازها و درخواست های استراتژی کسب و کار است. اندازه گیری عملکرد به طور خاص با معیارهای مالی انجام می شود(ونکاترامن ،۱۹۸۹،۲۷). دیدگاه روی برنامه ریزی فناوری اطلاعات و تغییر فرآیندهای کسب و کار تاکیید دارد. معمولا رابطه ی محکمی با روش های برنامه ریزی فناوری اطلاعات وجود دارد و نمونه اولیه ی برنامه ریزی اغلب در یک محیط کاربردی تهیه می شود(فیتز گرالد ،۱۹۹۳،۱۲). اهداف معمولا شامل کاهش تأخیر ها و اشتباهات ،افزایش خدمات و صرفه جویی در وقت هستند(برای مثال:ازبین بردن کار دفتری، تغییر شکل کارها و …)

استراتژی کسب و کار

دیدگاه اجرای استراتژی

زیرساخت های فناوری اطلاعات

زیر ساخت های سازمان

شکل ۲ – ۱۱: دیدگاه اجرای استراتژی

۲-۴-۷-۷- مفاهیم مدیریتی

دوازده دیدگاه همسویی که درجدول ۲-۱ ذکر شد می‌تواند برای ارزیابی سطح و نوع همسویی استراتژیک در داخل یک سازمان به کار برده شود. همچنین نیاز به بررسی دقیق کسب و کار ، استراتژی های فناوری اطلاعات و زیرساخت ها را مورد تأکید قرار می‌دهد تا مشخص کند که آیا همه ی عناصر به طور منسجم باهم عمل می‌کنند یا نه. همسویی نامناسب می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی نه تنها در توسعه و یکپارچه سازی کسب و کار و فناوری اطلاعات شود،بلکه از استفاده ماکزیمم از توانایی بالقوه در زمینه فناوری ان شرکت نیز جلوگیری می‌کند.

۲-۴-۸- مقایسه مدل های همسویی

مدل های مطرح شده از معروف‌ترین و پرکاربردترین مدل های موجود برای همسویی می‌باشند. مدل های دیگری نیز برای همسویی استراتژیک وجود دارند که عموما بر پایه مدل های موجود بنا نهاده شده اند. جدول۲-۲ مقایسه اجمالی مدل های مطرح شده است.

جدول۲ – ۲: مقایسه مدل های همسویی

ریف

مدل

تاریخ ارائه

ارائه شده توسط

المان ها

۱

مدل مفهومی برای همسویی استراتژیک

۱۹۹۹

تالون و کریمر

استراتژی کسب و کار

فعالیت های مدیریتی فناوری اطلاعات

استراتژی فناوری اطلاعات

۲

استراتژی همسویی فناوری اطلاعات

۲۰۰۱

اوسیورن

استراتژی فناوری اطلاعات

فرآیندها

سبک ها

مهارت ها ، کارکنان و ساختار

۳

مدل پرونده مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات

۲۰۰۱

سابهروال و دیگران

استراتژی کسب و کار

ساختار کسب و کار

ساختار فناوری اطلاعات

استراتژی فناوری اطلاعات

۴

۴C

۲۰۰۴

ویس

استراتژی کسب و کار

ساختار کسب و کار

ساختار فناوری اطلاعات

استراتژی فناوری اطلاعات

۵

کلارک

۱۹۹۴

کلارک

ساختار

افراد و نقش ها

فناوری

فرآیندهای مدیریت و استراتژی

۶

بیتام

۱۹۹۴

کازمن و می چن

مدل کسب و کار

معماری کسب و کار

معماری فناوری اطلاعات

۷

مدل کرتز و لدرر

۱۹۹۷

کرنز و لدرر

مأموریت‌ کسب و کار

اهداف کسب و کار

استراتژی های کسب و کار

نیروهای خارجی مؤثر بر کسب و کار

محدودیت های منابع انسانی

سیستم های اطلاعات

رجوع کسب و کار به برنامه های کاربردی

رجوع کسب و کار به فناوری های خاص

استفاده از مزایای سیستم های اطلاعات

‌بر اساس مدل هندرسون

و نکاترامن

جری لوفتمن

۲۰۰۰

لوفتمن

۸

‌بر اساس مدل هندرسون و نکاترامن

ماییس

۲۰۰۰

مدل چارچوب متحد

۹

استراتژی کسب وکار

استراتژی فناوری اطلاعات

زیرساخت کسب و کار

زیر ساخت های فناوری اطلاعات

هندرسون – ونکاترامن

۱۹۹۳

سام

۱۰

۲-۵- چارچوب نظری تحقیق:

قلمرو موضوعی پژوهش حاضر شامل بررسی همسویی استراتژیک فناوری اطلاعات و سازمان می‌باشد که این پژوهش در شعب بانک ملی سراسر استان سمنان صورت می‌گیرد.

در این تحقیق جهت بررسی و تجزیه و تحلیل همسویی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب و کار از مدل همسویی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب و کار هندرسون و نکاترامن (۱۹۹۳) با تغییرات پیشنهادی استاد راهنما استفاده خواهد شد ، که به صورت زیر ارائه می شود:

فناوری اطلاعات یکپارچگی ساختاری کسب و کار

استراتژی های فناوری اطلاعات

استراتژی های فناوری اطلاعات

استراتژی های کسب و کار

استراتژی های کسب و کار

تناسب استراتژی

زیر ساخت های سازمان

زیر ساخت های سازمان

زیر ساخت های فناوری اطلاعات

زیر ساخت های سازمان

شکل ۲ – ۱۲ : مدل مفهومی تحقیق

با توجه به اینکه نتیجه تحقیق باید نتیجه ای واقعی و قابل اجرا باشد عوامل زیر یرای انتخاب مدل در نظر گرفته شد : استفاده و معروفیت مناسب مدل/ عام بودن مدل/ جامعیت مدل/ ماهیت مدل/ قابلیت اجرا / سادگی مدل قابلیت ادامه کار و گسترش و حفظ همسویی

با توجه ‌به این فاکتورها ،مدل همسویی استراتژیک انتخاب شد. قابلیت های برجسته این مدل به شرح زیر است:

این مدل جامع و مانع بوده و تقریبا کلیه المان های مدل های دیگر را پوشش می‌دهد. در موارد جزیی المان هایی که در مدل های دیگر بررسی شده اند چندان مهم نیستند.

این مدل از معروف‌ترین و شناخته شده ترین مدل های همسویی بوده و پایه ی بسیاری از مدل های دیگر است.(مانند مدل لوفتمن ، مدل چارچوب متحد و مدل چارچوب هماهنگ همسویی استراتژیک).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...