دانلود پایان نامه و مقاله – قسمت 13 – 10 |
۲-۴-۷-۶-۱- دیدگاه اجرای استراتژی[۴۴]
دیدگاهی که بیشترین توجه را به خود اختصاص داده دیدگاه اجرای استراتژی است. استراتژی کسب و کار ،ناحیه تکیه گاه میباشد و سازمان معمولا ، یک استراتژی قوی و معتبر دارد. ناحیه ضعیف ، زیر ساخت سازمان (معمولا فرایند های کسب و کار و مهارت های کارمندان) است. زیر ساخت فناوری اطلاعات ، ناحیه تحت تاثیر میباشد و در نتیجه تغییرات فرآیندهای کسب و کار منجر به تغییرات پایه در ساختار فناوری اطلاعات می شود.
مدیریت عالی اغلب در این دیدگاه ، نقش رهبری را دارد و مدیر فناوری اطلاعات ، اولویت های کسب و کار را تحقق بخشیده و از آن ها حمایت میکند. بنابرین نقش فناوری اطلاعات به میزان زیاد فعال و پاسخگو است. هدف، مواجه شدن با نیازها و درخواست های استراتژی کسب و کار است. اندازه گیری عملکرد به طور خاص با معیارهای مالی انجام می شود(ونکاترامن ،۱۹۸۹،۲۷). دیدگاه روی برنامه ریزی فناوری اطلاعات و تغییر فرآیندهای کسب و کار تاکیید دارد. معمولا رابطه ی محکمی با روش های برنامه ریزی فناوری اطلاعات وجود دارد و نمونه اولیه ی برنامه ریزی اغلب در یک محیط کاربردی تهیه می شود(فیتز گرالد ،۱۹۹۳،۱۲). اهداف معمولا شامل کاهش تأخیر ها و اشتباهات ،افزایش خدمات و صرفه جویی در وقت هستند(برای مثال:ازبین بردن کار دفتری، تغییر شکل کارها و …)
استراتژی کسب و کار
دیدگاه اجرای استراتژی
زیرساخت های فناوری اطلاعات
زیر ساخت های سازمان
شکل ۲ – ۱۱: دیدگاه اجرای استراتژی
۲-۴-۷-۷- مفاهیم مدیریتی
دوازده دیدگاه همسویی که درجدول ۲-۱ ذکر شد میتواند برای ارزیابی سطح و نوع همسویی استراتژیک در داخل یک سازمان به کار برده شود. همچنین نیاز به بررسی دقیق کسب و کار ، استراتژی های فناوری اطلاعات و زیرساخت ها را مورد تأکید قرار میدهد تا مشخص کند که آیا همه ی عناصر به طور منسجم باهم عمل میکنند یا نه. همسویی نامناسب میتواند باعث ایجاد مشکلاتی نه تنها در توسعه و یکپارچه سازی کسب و کار و فناوری اطلاعات شود،بلکه از استفاده ماکزیمم از توانایی بالقوه در زمینه فناوری ان شرکت نیز جلوگیری میکند.
۲-۴-۸- مقایسه مدل های همسویی
مدل های مطرح شده از معروفترین و پرکاربردترین مدل های موجود برای همسویی میباشند. مدل های دیگری نیز برای همسویی استراتژیک وجود دارند که عموما بر پایه مدل های موجود بنا نهاده شده اند. جدول۲-۲ مقایسه اجمالی مدل های مطرح شده است.
جدول۲ – ۲: مقایسه مدل های همسویی
ریف
مدل
تاریخ ارائه
ارائه شده توسط
المان ها
۱
مدل مفهومی برای همسویی استراتژیک
۱۹۹۹
تالون و کریمر
استراتژی کسب و کار
فعالیت های مدیریتی فناوری اطلاعات
استراتژی فناوری اطلاعات
۲
استراتژی همسویی فناوری اطلاعات
۲۰۰۱
اوسیورن
استراتژی فناوری اطلاعات
فرآیندها
سبک ها
مهارت ها ، کارکنان و ساختار
۳
مدل پرونده مدیریت استراتژیک فناوری اطلاعات
۲۰۰۱
سابهروال و دیگران
استراتژی کسب و کار
ساختار کسب و کار
ساختار فناوری اطلاعات
استراتژی فناوری اطلاعات
۴
۴C
۲۰۰۴
ویس
استراتژی کسب و کار
ساختار کسب و کار
ساختار فناوری اطلاعات
استراتژی فناوری اطلاعات
۵
کلارک
۱۹۹۴
کلارک
ساختار
افراد و نقش ها
فناوری
فرآیندهای مدیریت و استراتژی
۶
بیتام
۱۹۹۴
کازمن و می چن
مدل کسب و کار
معماری کسب و کار
معماری فناوری اطلاعات
۷
مدل کرتز و لدرر
۱۹۹۷
کرنز و لدرر
مأموریت کسب و کار
اهداف کسب و کار
استراتژی های کسب و کار
نیروهای خارجی مؤثر بر کسب و کار
محدودیت های منابع انسانی
سیستم های اطلاعات
رجوع کسب و کار به برنامه های کاربردی
رجوع کسب و کار به فناوری های خاص
استفاده از مزایای سیستم های اطلاعات
بر اساس مدل هندرسون
و نکاترامن
جری لوفتمن
۲۰۰۰
لوفتمن
۸
بر اساس مدل هندرسون و نکاترامن
ماییس
۲۰۰۰
مدل چارچوب متحد
۹
استراتژی کسب وکار
استراتژی فناوری اطلاعات
زیرساخت کسب و کار
زیر ساخت های فناوری اطلاعات
هندرسون – ونکاترامن
۱۹۹۳
سام
۱۰
۲-۵- چارچوب نظری تحقیق:
قلمرو موضوعی پژوهش حاضر شامل بررسی همسویی استراتژیک فناوری اطلاعات و سازمان میباشد که این پژوهش در شعب بانک ملی سراسر استان سمنان صورت میگیرد.
در این تحقیق جهت بررسی و تجزیه و تحلیل همسویی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب و کار از مدل همسویی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب و کار هندرسون و نکاترامن (۱۹۹۳) با تغییرات پیشنهادی استاد راهنما استفاده خواهد شد ، که به صورت زیر ارائه می شود:
فناوری اطلاعات یکپارچگی ساختاری کسب و کار
استراتژی های فناوری اطلاعات
استراتژی های فناوری اطلاعات
استراتژی های کسب و کار
استراتژی های کسب و کار
تناسب استراتژی
زیر ساخت های سازمان
زیر ساخت های سازمان
زیر ساخت های فناوری اطلاعات
زیر ساخت های سازمان
شکل ۲ – ۱۲ : مدل مفهومی تحقیق
با توجه به اینکه نتیجه تحقیق باید نتیجه ای واقعی و قابل اجرا باشد عوامل زیر یرای انتخاب مدل در نظر گرفته شد : استفاده و معروفیت مناسب مدل/ عام بودن مدل/ جامعیت مدل/ ماهیت مدل/ قابلیت اجرا / سادگی مدل قابلیت ادامه کار و گسترش و حفظ همسویی
با توجه به این فاکتورها ،مدل همسویی استراتژیک انتخاب شد. قابلیت های برجسته این مدل به شرح زیر است:
این مدل جامع و مانع بوده و تقریبا کلیه المان های مدل های دیگر را پوشش میدهد. در موارد جزیی المان هایی که در مدل های دیگر بررسی شده اند چندان مهم نیستند.
این مدل از معروفترین و شناخته شده ترین مدل های همسویی بوده و پایه ی بسیاری از مدل های دیگر است.(مانند مدل لوفتمن ، مدل چارچوب متحد و مدل چارچوب هماهنگ همسویی استراتژیک).
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-26] [ 11:09:00 ق.ظ ]
|