دانلود فایل های پایان نامه در رابطه با روابط عوامل بافتی (خانواده، مدرسه،گروه همسال) و هویت با رفتار … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
مسیر سردرگمی هویت به رفتار مشکلآفرین مثبتِ معنادار است: نتایج جدول ۶ـ۴ مبیّن آن است که مسیر سردرگمی هویت به رفتار مشکلآفرین با ضریب پارامتر استاندارد (۲۲/۰ = B) و با t برابر با ۲۲/۲ از لحاظ آماری معنادار است؛ بدین ترتیب، این فرضیه تأیید میشود.
بخش نخست : فرضیه۲
ـ مسیرهای بین متغیرهای زیر منفیِ معنادارند:
مسیر کنشوری خانوادگی (گزارش نوجوان) به سردرگمی هویت، مسیر کنشوری خانوادگی (گزارش والد) به سردرگمی هویت، مسیر کنشوری مدرسه به سردرگمی هویت، مسیر حمایت همسال به سردرگمی هویت، مسیر انسجام هویت به رفتار مشکلآفرین، مسیرکنشوری خانوادگی (گزارش نوجوان) به رفتار مشکلـ آفرین، مسیر کنشوری خانوادگی (گزارش والد) به رفتار مشکلآفرین، مسیرکنشوری مدرسه به رفتار مشکلآفرین، مسیر حمایت همسال به رفتار مشکلآفرین
همانطور که ملاحظه میشود، فرضیه ۲ از نه فرضیه فرعی تشکیل شده است که در ادامه هریک را بهطور جداگانه بررسی میکنیم.
مسیر کنشوری خانوادگی (گزارش نوجوان ) به سردرگمی هویت منفیِِ معنادار است: نتایج جدول ۷ـ۴ مبین آن است که مسیر کنشوری خانوادگی ( گزارش نوجوان) به سردرگمی هویت با ضریب پارامتر استاندارد (۶۹/۰ـ = B) و با t برابر با ۴۴/۶ـ از لحاظ آماری معنادار است؛ بدین ترتیب، این فرضیه تأیید
میشود.
مسیر کنشوری خانوادگی (گزارش والد) به سردرگمی هویت منفیِِ معنادار است: نتایج جدول ۷ـ۴ حاکی از آن است که مسیر کنشوری خانوادگی (گزارش والد) به انسجام هویت با t کمتر از ۹۶/۱ و ضریب پارامتر استاندارد ۰۷/۰ از لحاظ آماری معنادار نیست؛ در نتیجه، این فرضیه تأیید نمیشود.
مسیر کنشوری مدرسه به سردرگمی هویت منفیِِ معنادار است: نتایج جدول ۷ـ۴ نشان میدهد که این مسیر با ضریب پارامتر استاندارد (۰۱/۰ = B) و با t برابر با ۰۸/۰ از لحاظ آماری معنادار نیست؛ بدین ترتیب، این فرضیه تأیید نمیشود.
مسیر حمایت همسال به سردرگمی هویت منفیِِ معنادار است: نتایج جدول ۷ـ۴ حاکی از آن است که این مسیر با ضریب پارامتر استاندارد (۰۹/۰ـ = B) و با t برابر با ۲۸/۱ـ از لحاظ آماری معنادار نیست؛ بدین ترتیب، این فرضیه تأیید نمیشود.
مسیر انسجام هویت به رفتار مشکلآفرین منفیِِ معنادار است: بر اساس نتایج جدول ۶ـ۴، این مسیر با ضریب پارامتر استاندارد (۰۷/۰= B) و با t برابر با ۱۵/۱ از لحاظ آماری معنادار نیست؛ بدین ترتیب، این فرضیه تأیید نمیشود.
مسیر کنشوری خانوادگی (گزارش نوجوان) به رفتار مشکلآفرین منفیِ معنادار است: نتایج جدول ۷ـ۴ مبیّن آن است که مسیر کنش وری خانوادگی (گزارش نوجوان) به رفتار مشکلآفرین با ضریب پارامتر استاندارد (۳۶/۰ـ = B) و با t برابر با ۰۰/۳ـ از لحاظ آماری معنادار است؛ بدین ترتیب، این فرضیه تأیید
میشود.
مسیر کنشوری خانوادگی (گزارش والد) به رفتار مشکلآفرین منفیِ معنادار است: نتایج جدول ۷ـ۴ حاکی از آن است که مسیر کنشوری خانوادگی (گزارش والدین) به انسجام هویت با t کمتر از ۹۶/۱ و ضریب پارامتر استاندارد ۰۰/۰ از لحاظ آماری معنادار نیست؛ در نتیجه، این فرضیه تأیید نمیشود.
مسیر کنشوری مدرسه به رفتار مشکلآفرین منفیِ معنادار است: نتایج جدول ۷ـ۴ مبیّن آن است که مسیر کنشوری مدرسه به رفتار مشکلآفرین با ضریب پارامتر استاندارد (۱۵/۰ـ = B) و با t برابر با ۹۷/۱ـ از لحاظ آماری معنادار است؛ در نتیجه، این فرضیه تأیید میشود.
مسیر حمایت همسال به رفتار مشکلآفرین منفیِ معنادار است: نتایج جدول ۷ـ۴ نشان میدهد که مسیر حمایت همسال به رفتار مشکلآفرین با ضریب پارامتر استاندارد (۰۲/۰= B) و با t برابر با ۲۸/۰ از لحاظ آماری معنادارنیست؛ در نتیجه، این فرضیه تأیید نمیشود.
بخش دوم: سؤال ۱
تا چه حد رابطه عوامل بافتی (کنشوری خانوادگی، کنشوری مدرسه و حمایت همسال) با رفتار مشکلـ آفرین، مستقیم یا غیر مستقیم از خلال فرایندهای هویت شخصی (انسجام هویت و سردرگمی هویت) است؟
بر اساس نتایج جدول ۷ـ۴، رابطه کنشوری خانوادگی (گزارش نوجوان) با متغیرهای هویت (انسجام هویت و سردرگمی هویت) از لحاظ آماری معنادار است و دیگر متغیرها با هیچ یک از متغیرهای هویت رابطه معناداری ندارد. برای همین، میزان رابطه غیر مستقیم را صرفاً برای کنشوری خانوادگی (گزارش نوجوان) بررسی کردیم. برای محاسبه این میزان ( نقل از شوارتز و دیگران، ۲۰۰۵)، در ابتدا دو ضریب مسیر استانداردی که هر مسیر غیر مستقیم را تشکیـل مـیدادند، در یکدیگر ضرب شدند. بـرای بررسـی میـزان رابطـه غیـر مستقیم کنشوری خانوادگی از خلال هویت منسجم، با توجه به نتایج جدول ۷ـ۴، دو ضریب مسیر استاندارد (الف) بین کنشوری خانوادگی و انسجام هویت (۴۰/۰) و (ب) بین انسجام هویت و رفتار مشکلآفرین (۰۷/۰) را در یکدیگر ضرب کردیم ( ۰۳/۰) . برای بررسی میزان رابطه غیر مستقیم کنشوری خانوادگی از خلال هویت سردرگم، با توجه به نتایج جدول ۷ـ۴، دو ضریب مسیر استاندارد (الف) بین کنشوری خانوادگی و سردرگمی هویت (۶۹/۰ـ) و (ب) بین سردرگمی هویت و رفتار مشکلآفرین (۲۲/۰) را در یکدیگر ضرب کردیم (۱۵/۰ـ ). سپس برای محاسبه اینکه چند درصد از کل رابطه بین کنشوری خانوادگی و رفتار مشکلآفرین بهطور غیر مستقیم از خلال متغیرهای هویت عمل کرده است، مجموع این دو حاصلضرب، یعنـی، ۰۳/۰ و ۱۵/۰ـ بـا ضریب مسـیر مستقیـم کـنشوری خـانـوادگی با رفتـار مشکـلآفـریـن (۳۶/۰ـ)،
]۴۸/۰ـ ) = ۳۶/۰ـ )+ (۰۳/۰+) + (۱۵/۰ـ)[ محاسبه و هر ضریب مسیر غیر مستقیم بر این مجموع تقسیم شد. برای ضریب مسیر غیر مستقیم انسجام هویت (۰۵/۰ـ = ۴۸/۰ـ ÷ ۰۳/۰) و برای ضریب مسیر غیر مستقیم سردرگمی هویت (۲۵/۰= ۴۸/۰ـ ÷ ۱۵/۰ـ) به دست آمد. بدین ترتیب، انسجام هویت ۵ درصد و سردرگمی هویت ۲۵ درصد از رابطه بین کنشوری خانوادگی و رفتار مشکلآفرین در اوایل نوجوانی را تبیین کردند. بنابر براین رویهمرفته، دو متغیر هویت ۳۰ درصد کل رابطه مستقیم و غیر مستقیم بین ادراکات نوجوانان از کنشوری خانوادگی و سطوح اشتغال آنها را به رفتارهای مشکلآفرین را در اوایل نوجوانی تبیین کردند.
بخش دوم: سؤال فرعی ۱
آیا انسجام هویت، اثر واسطهگر در رابطه بین عوامل بافتی (کنشوری خانوادگی، کنشوری مدرسه، حمایت همسال ) و رفتار مشکلآفرین دارد؟
بر اساس نتایج جدول ۶ـ۴ و ۷ـ۴، انسجام هویت با کنشوری خانوادگی (گزارش نوجوان) رابطه معنادار داشت ولی با رفتار مشکلآفرین رابطه معناداری را نشان نداد. برای همین، انسجام هویت به عنوان متغیر واسطهگر درنظرگرفته نشد.
بخش دوم: سؤال فرعی ۲
آیا سردرگمی هویت در رابطه بین عوامل بافتی (کنشوری خانوادگی، کنشوری مدرسه، حمایت همسال ) و رفتار مشکلآفرین، اثر واسطهگر دارد؟
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 01:21:00 ق.ظ ]
|