مصرف کننده کارگزار طریقه دوم
شکل ۲-۱۳ : کانالهای توزیع بخش خدمات
در طریقه اول، خدمات بدون واسطه مستقیماً به مصرف کننده ارائه می گردد. مانند آرایشگاهها و تعمیرگاههای اتومبیل و غیره. در بخش دوم خدمات از طریق یک کارگزار به مصرف کننده ارائه می شود. مانند امور تبلیغاتی، بیمه و امور تحقیقاتی. کارگزاران همان نقش واسطه را ایفا می کنند.
۲-۱-۵ : واسطه های بازاریابی :
واسطه های بازاریابی[۲۰] تشکیل دهنده کانالهای توزیع، برای از بین بردن فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده نهایی هستند. واسطه ها تعداد مراودات بین خریدار و فروشنده را تا حد ممکن کاهش می دهند. واسطه ها نماینده تولید کنندگان در بازار به حساب می آیند که به علت ارتباطات دائمی و چهره به چهره مشتریان و خریداران، کلیه اطلاعات را درباره محصول و نیز واکنش مشتریان نسبت به محصولات رقبا را کسب کرده و به تولید کننده و مصرف کننده نهایی بدون وجود آنها امکان پذیر نیست.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

بعضی ها معتقدند که واسطه ها با کارهای تکراری و غیر ضروری باعث بالا رفتن قیمتها می شوند ولی اینها کاملاً در اشتباهند، چرا که واسطه ها ارزانتر از تولید کننده و مصرف کننده نهایی، وظیفه توزیع را انجام می دهند. (روستا و همکاران، ۱۳۷۹ : ۲۸۹).
۲-۱-۵ -۱: چرا از واسطه ها استفاده می کنیم؟
ارتباط بین تولید کننده و مصرف کنندگان به شکل زیر است:
تولید کنندگان می توانند به طور مستقیم به مصرف کنندگان محصولات و خدمات خود مراجعه کنند.
مصرف کنندگان می توانند به سمت تولیدکنندگان بروند.
واسطه ها می توانند با فعالیتهای خود بین تولید کننده و مصرف کننده ارتباط برقرار کنند.
در سیستم بازاریابی هر سه روش وجود دارد. ( منبع پیشین ، ۲۸۸ )
حال اینکه چرا تولید کنندگان انجام بعضی از امور مربوط به فروش کالاهای خود را به واسطه های توزیع واگذار می کنند، در پاسخ باید گفت که انجام این کار مزایای چندی برای تولیدکنندگان در بر دارد.
این مزایا به قرار زیرند :
بسیاری از تولید کنندگان توانایی مالی لازم برای بازاریابی مستقیم ندارند. گاهی برای دستیابی به صرفه جویی ها ناشی از توزیع کلان، بسیاری از تولید کنندگان برای بازاریابی مستقیم باید واسطه گی کالای دیگر تولید کنندگان را به عهده گیرند. مثلاً شرکت ریگلی[۲۱] باید آدامس های خود را همراه بسیاری از کالاهای کوچک دیگر بفروشد، تا اینکه سرانجام همه آنها سر از داروخانه ها یا فروشگاه های عرضه کننده مواد غذایی در آورند.
کاتلر معتقد است که: حتی اگر بعضی از تولید کنندگان ، امکانات مالی لازم برای داشتن کانالهای توزیع مستقل را نیز داشته باشند، در صورتی که این امکانات مالی را در حرفه اصلی خود سرمایه گذاری کنند، احتمال دارد بازده سرمایه گذاری بیشتری عایدشان شود.
گاهی دلالها یا توزیع کنندگان محصولاتی را خریداری می کنند، آنها هنگام فروش مجدد کالاها اعتباراتی را برای مشتریان در نظر می گیرند. بنابراین آنها به تولید کنندگان کمک می کنند تا از عهده مسائل مالی فرایند بازاریابی برآیند.
استفاده از واسطه ها به میزان قابل توجهی از حجم کار می کاهد و این خود بهره وری در امر رساندن کالا به بازارهای هدف را افزایش می دهد. ( شکل ۲-۱۶)
تولید کننده
مشتری
مشتری
تولید کننده
تولید کننده
مشتری
واسطه
مشتری
تولید کننده
مشتری
تولید کننده
تولید کننده
مشتری
شکل ۲-۱۴ : صرفه جوییهای ناشی از استفاده از واسطه های توزیع
در اینجا واسطه باعث شده است حجم کاری که لازم است توسط تولید کنندگان و مصرف کنندگان انجام گیرد، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
واسطه ها وظیفه ارائه اطلاعات به مشتریان و تولیدکنندگان را بر عهده دارد همچنین واسطه ها با مشتریان موجود یا مشتریان بالقوه تماس برقرار می کنند، به ارتقاء کالا می پردازند مذاکره می کنند و سفارشات را صورت می دهند.
زمانیکه واسطه ها یک محصول را می خرند انبار می کنند و سپس می فروشند، با این ریسک مواجه هستند که ممکن است محصول خراب شود و یا دیگر مورد نیاز مصرف کنندگان نباشد.
در کانال توزیع وظیفه واسطه کالا این است که کالاهای تولید کنندگان بسیاری را در مقیاس زیاد خریداری کنند و سپس آنها را در مقادیری کم اما با تنوعی که مورد نیاز مصرف کنندگان است، عرضه نماید. بنابراین واسطه ها ی توزیع در ایجاد هماهنگی میان عرضه و تقاضا نقش مهمی بر عهده دارند.
در بازاریابی شاید بتوان واسطه ها را حذف کرد اما وظائف واسطه گری حذف شدنی نیست این وظایف را می توان از گروهی به گروه دیگر انتقال داد تا اثر بخشی به وجود آید. اما که باید آن را بر عهده بگیرند ممکن است در بین تولید کنندگان یا حتی مشتریان باشند ، در حالی که واسطه ها ارزانتر از تولید کننده یا مصرف کننده نهایی وظیفه توزیع را انجام می دهند. همان طوریکه در شکل ۲-۱۵ نشان داده است، واسطه، کارگزار خرید برای مشتریان و کارشناس فروش برای تولیدکنندگان است (ونوس و همکاران، ۱۳۷۹، ۲۸۹).
کارگزار خرید برای مشتریان کارشناس فروش برای تولید کنندگان
فراهم کردن اطلاعات بازار
تفسیر خواسته های مشتریان
ترفیع محصولات تولید کنندگان
طبقه بندی و درجه بندی محصولات
انبار کردن محصولات
مذاکره با مشتریان
تهیه منابع مالی
مشارکت در مخاطرات
پیش بینی خواسته ها
تقسیم کردن مقادیر بزرگ یک محصول
ذخیره کردن
نقل و انتقال محصولات
طبقه بندی و جور کردن

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...