اهداف پژوهش:

هدف کلی :

  • بررسی تاثیر طراحی آموزشی مبتنی بر بازی بر هوش­ میان فردی کودکان

اهداف فرعی:

    • تعیین تاثیر طراحی آموزشی مبتنی بر بازی بر توانایی همکاری با ‌گروه‌های مختلف در کودکان.

    • تعیین تاثیر طراحی آموزشی مبتنی بر بازی بر توانایی همدلی دیگران در کودکان

  • تعیین تاثیر طراحی آموزشی مبتنی بر بازی بر توانایی تشخیص مقاصد دیگران در کودکان

فرضیه های پژوهش:

فرضیه اصلی:

  • طراحی آموزشی مبتنی بر بازی بر هوش­ میان فردی کودکان تاثیر دارد

فرضیه ­های فرعی:

    • طراحی آموزشی مبتنی بر بازی بر توانایی همکاری با ‌گروه‌های مختلف در کودکان تاثیر دارد.

    • طراحی آموزشی مبتنی بر بازی بر توانایی درک همدلی در کودکان تاثیر دارد.

  • طراحی آموزشی مبتنی بر بازی بر توانایی تشخیص مقاصد دیگران در کودکان تاثیر دارد.

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها:

تعاریف مفهومی :

      • هوش میان­فردی[۱۶]: “این هوش از طریق تعامل با دیگران تحریک می­ شود.دانش­آموزانی که در این هوش قوی هستند اغلب نیازمند همکاری و مشارکتند تا یادگیری را برای خود معنادارکنند”.(مکنزی، ۲۰۰۵/۱۳۹۱، ۱۱)

    • بازی[۱۷]:هارلوک در تعریف بازی می­نویسد”بازی عبارت است از هر گونه فعالیتی که برای تفریح وخوشی،و بدون توجه به نتیجه نهایی،صورت ‌می‌گیرد. انسان به طور داوطلبانه ‌به این فعالیت می ­پردازد و هیچ نیروی خارجی یا اجباری در آن دخیل نیست”.(خزاعی و خزاعی،۱۱،۱۳۹۲)

  • طراحی آموزشی[۱۸]:طراحی آموزشی را ‌می‌توان تهیه نقشه­ای مشخص درمورد چگونگی دستیابی به هدف­های آموزشی تعریف کرد.به عبارت دیگر هرگاه برای دستیابی به یک سلسله از دانش­ها و مهارت ­ها به عنوان هدف­های آموزشی مجموعه ­ای از فعالیت­ها و روش­های آموزشی، قبل از تحقق آموزشی، پیش ­بینی و تنظیم گردد،در واقع طراحی آموزشی انجام شده است. ‌بنابرین‏ طراحی آموزشی را ‌می‌توان تجویز یا پیش ­بینی روش­های مطلوب آموزشی برای نیل به تغییرات مورد نظر در دانش­ها، مهارت ­ها و عواطف شاگردان دانست(رایگلوث،۱۹۸۳،به نقل از شیرعلی­پور،۱۳۸۶)

همدلی[۱۹]: یعنی خود را جای دیگران گذاشتن و از دریچه چشم آن ها به موضوع نگریستن، مانند آن ها احساس کردن و اندیشیدن، یکی از زیباترین تعاریف همدلی تعریف دانیل گلمن [۲۰]در کتاب هوش عاطفی است، وی معتقد است توان گفتگو با دیگران یعنی بهره­ مندی از هوش عاطفی بیش از بهره هوشی در موفقیت سهیم است(دهقان­پور،۱۳۸۹، ۱۵۲)

تشخیص مقاصد[۲۱]: عبارت است از توانایی آگاهی، درک و فهم مقاصد و انگیزه دیگران و درک اینکه آن ها چرا،چگونه و چه چیزی را این­گونه ‌به این طریق احساس ‌می‌کنند وانجام می­ دهند،است (اسماعیلی ،۱۳۸۳).

  • همکاری: دوشه[۲۲] (۱۹۴۹) همکاری را اینگونه تعریف ‌کرده‌است: موقعیتی که درآن یک فرد می ­تواند به ناحیه هدف وارد شود…تنها اگر همه افراد(دیگر)نیز بتوانند به نواحی هدف وارد شوند.(رضایی­فرد،۱۳۷۶)

تعاریف عملیاتی:

    • طراحی آموزشی: طراحی و تولید مواد آموزشی ویادگیری در قالب بازی برای آموزش محتوا و مهارت­ های مورد نظر، در کلاس درس با کمک معلم و تکنولوژیست آموزشی.

    • بازی:آموزش محتوای مورد نظر و یادگیری در خلال انجام فعالیت­های مفرح و سرگرم کننده که توسط پژوهشگر طراحی شده است.

    • هوش میان­فردی: هوش میان­فردی بر اساس پاسخ فراگیران به پرسشنامه محقق ساخته و همچنین ثبت رفتارها توسط پژوهشگر با بهره گرفتن از مشاهده و مصاحبه سنجیده می­ شود.

    • همدلی : همدلی بر اساس پاسخ فراگیران به ۹ سوال از پرسشنامه محقق ساخته و همچنین ثبت رفتارها توسط پژوهشگر با بهره گرفتن از مشاهده و مصاحبه سنجیده می­ شود.

    • همکاری: همکاری بر اساس پاسخ فراگیران به ۶ سوال از پرسشنامه محقق ساخته و همچنین ثبت رفتارها توسط پژوهشگر با بهره گرفتن از مشاهده و مصاحبه سنجیده می­ شود.

  • تشخیص مقاصد: تشخیص مقاصد بر اساس پاسخ فراگیران به ۷ سوال از پرسشنامه محقق ساخته و همچنین ثبت رفتارها توسط پژوهشگر با بهره گرفتن از مشاهده و مصاحبه سنجیده می­ شود.

مدل مفهومی پژوهش:

تشخیص مقاصد

همدلی

طراحی آموزشی

بازی

میان­فردی

همکاری

طبیعت­گرا

منطقی

درون فردی

کلامی

دیداری

موسیقیایی

جنبشی

فصل دوم :
ادبیات و پیشینه پژوهش

مقدمه:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...