دانلود فایل ها با موضوع تحلیل کارکرد واژگان در غزل … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
-من یک مترسکم که به دوشم… خدا کند-
خوشبختی هما بنشیند به شانهات
(فرجی، ۱۳۸۸: ۴۷)
-در سجده توبه کردم و پایان گرفت کار
تا که گفتم السلام علیکم … شروع شد
(نظری، ۱۳۸۸: ۶۱)
-عاشق نمی شوی سر این شرط بستهام
نه… حاضرم ببازم و مال خودم شوی
(فرجی، ۱۳۸۸: ۲۲)
تفاوت فراوانی بین کاربردجملات ناتمام در آثار اختصاری و موسوی با آثار فرجی، حسینی و نظری است. در شعر این سه نفر آخر جملات ناتمام در مواری اکراه از تمام کردن برخی جملات، به فکر انداختن مخاطب برای حدسزدن جملاتی که چندان دشوار نیست. یا مسائلی است که شاعر از یاد آوری و تکرار آن اکراه دارد و به شکلی خود این جملات را که به ذهنش خطور می کنند سانسور می کند. در صورتی که میل به پایان نپذیرفتن جملات و گسترش یافتن آنان در ذهن مخاطب دلیل اصلی ناتمام ماندن جملات در آثار موسوی و اختصاری است. شیوهای که در داستان های پست مدرن نیز خودنمایی می کند به ویژه در پایان بندی شاعر به مخاطب اجازه پایان بندی یا سلیقه و علاقه وی را میدهد.کافی ست فقط خواننده سه اثر مورد نظر ما- آثار موسوی و اختصاری- را در دست گرفته ورق بزند یکی از مواردی که چشم از ورق زدن صفحات این آثار میفهمد حضور فراوان جملاتی است که ناتمام رها شده اند و جملهها بدون آن که معنا و ظاهرشان کامل شود فقط با گذاشتن … رها میشوند ما در ادامه بحث پس از آشنا کردن شما با هدف پست مدرنیستها از این شیوه ی نوشتن،نمونههایی شعری برای توضیح بیش تر میآوریم این بحث جمعبندی میگردد.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
منتقدین بر این باورند که نویسندگان پست مدرن غالباً داستان هایشان را با پایانی آزاد و مشخص، به انتها میرسانند. گاه دیده شده که پایان داستان، رجوعی است به ابتدای آن. گویی خواننده در یک حرکت دورانی ثابت اسیر گشته است. در واقع به خواننده این احساس القا می شود که از همان ابتدا، دلیلی برای انجام این همه کار و تلاش نبوده است. چیزی تغییر نکرده، و تمامی کوششهایی که صورت پذیرفته بیثمر بوده است.
فصل ششم:
کارکرد واژگان پر کاربرد شعر پست مدرن
۶-۱-زن و نمادهای زنانه
پیش از آن که جایگاه زن درشعر و اندیشه ی پست مدرن بررسی شود به پارهایی از نمادهای زنانه در شعر شاعران نگاهی می اندازیم. برخی از این نمادها نظیر چادر، روبند، روسری، عطر زنانه، ریمل، دامن، مانتو، لباس عروس، تاج سر عروس، حجاب ، عروس، اکلیل، لباس زیر، لاک، ماتیک، زنبیل، وسایل آشپزخانه، سوزن کوبلن، چرخ خیاطی، لوام آرایشی، عروسک، خاله بازی کردن، طشت، رخت شدن، طباب رخت، سبزی پاک کردن، قرمه سبزی، پریود و قرص جلوگیری.
– به چادرم که سه سال است رفته ای زیرش
به شهر خستهی من با هوای دلگیرش
(اختصاری، ۱۳۸۹: ۱۳)
– دختر آتشفشانها
مادر پروانهها
خانم دانشکده
با مانتویی خاکستری
( حسینی، ۱۳۹۱: ۴۷)
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-04-13] [ 11:44:00 ب.ظ ]
|