-من یک مترسکم که به دوشم… خدا کند-

خوشبختی هما بنشیند به شانه­ات

(فرجی، ۱۳۸۸: ۴۷)

-در سجده توبه کردم و پایان گرفت کار

تا که گفتم السلام علیکم … شروع شد

(نظری، ۱۳۸۸: ۶۱)

-عاشق نمی شوی سر این شرط بسته­ام

نه… حاضرم ببازم و مال خودم شوی

(فرجی، ۱۳۸۸: ۲۲)
تفاوت فراوانی بین کاربردجملات ناتمام در آثار اختصاری و موسوی با آثار فرجی، حسینی و نظری است. در شعر این سه نفر آخر جملات ناتمام در مواری اکراه از تمام کردن برخی جملات، به فکر انداختن مخاطب برای حدس­زدن جملاتی که چندان دشوار نیست. یا مسائلی است که شاعر از یاد آوری و تکرار آن اکراه دارد و به شکلی خود این جملات را که به ذهنش خطور می­ کنند سانسور می­ کند. در صورتی که میل به پایان نپذیرفتن جملات و گسترش یافتن آنان در ذهن مخاطب دلیل اصلی ناتمام ماندن جملات در آثار موسوی و اختصاری است. شیوه­ای که در داستان های پست مدرن نیز خودنمایی می­ کند به ویژه در پایان بندی شاعر به مخاطب اجازه پایان بندی یا سلیقه و علاقه وی را می­دهد.کافی ست فقط خواننده سه اثر مورد نظر ما- آثار موسوی و اختصاری- را در دست گرفته ورق بزند یکی از مواردی که چشم از ورق زدن صفحات این آثار می­فهمد حضور فراوان جملاتی است که ناتمام رها شده ­اند و جمله­ها بدون آن که معنا و ظاهرشان کامل شود فقط با گذاشتن … رها می­شوند ما در ادامه­ بحث پس از آشنا کردن شما با هدف پست مدرنیست­ها از این شیوه ی نوشتن،نمونه­هایی شعری برای توضیح بیش تر می­آوریم این بحث جمع­بندی می­گردد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

منتقدین بر این باورند که نویسندگان پست مدرن غالباً داستان هایشان را با پایانی آزاد و مشخص، به انتها می­رسانند. گاه دیده شده که پایان داستان، رجوعی است به ابتدای آن. گویی خواننده در یک حرکت دورانی ثابت اسیر گشته است. در واقع به خواننده این احساس القا می­ شود که از همان ابتدا، دلیلی برای انجام این همه کار و تلاش نبوده است. چیزی تغییر نکرده، و تمامی کوشش­هایی که صورت پذیرفته بی­ثمر بوده است.
فصل ششم:
کارکرد واژگان پر کاربرد شعر پست مدرن
۶-۱-زن و نمادهای زنانه
پیش از آن که جایگاه زن درشعر و اندیشه ی پست مدرن بررسی شود به پاره­ایی از نمادهای زنانه در شعر شاعران نگاهی می اندازیم. برخی از این نمادها نظیر چادر، روبند، روسری، عطر زنانه، ریمل، دامن، مانتو، لباس عروس، تاج سر عروس، حجاب ، عروس، اکلیل، لباس زیر، لاک، ماتیک، زنبیل، وسایل آشپزخانه، سوزن کوبلن، چرخ خیاطی، لوام آرایشی، عروسک، خاله بازی کردن، طشت، رخت شدن، طباب رخت، سبزی پاک کردن، قرمه سبزی، پریود و قرص جلوگیری.

– به چادرم که سه سال است رفته ای زیرش

به شهر خسته­ی من با هوای دلگیرش

(اختصاری، ۱۳۸۹: ۱۳)
– دختر آتشفشان­ها
مادر پروانه­ها
خانم دانشکده
با مانتویی خاکستری
( حسینی، ۱۳۹۱: ۴۷)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...