منابع دانشگاهی و تحقیقاتی برای نگارش مقاله : تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
احمدی و فضائلی فر
۱۳۹۲
به بررسی و تحلیل محتوای کتابهای آموزش حرفه و فن دورهی راهنمایی بر اساس شاخصهای کارآفرینی پرداختند و نتایج آنها نشان داده است که در هر سه کتاب آموزش حرفهوفن بیشترین میزان فراوانی مربوط به شاخص خلاقیت و نوآوری بوده و کمترین میزان فراوانی مربوط به شاخص تحمل ابهام در کتابهای آموزش حرفهوفن سال اول، دوم و سوم دورهی راهنمایی میباشد.
۴
آزاده دهقان پور و سیدمنصور مرعشی
۱۳۹۰
در پژوهشی درزمینه بررسی کتب درسی تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی از منظر میسان توجه به کارآفرینی به این نتیجه رسیدند که در مطالعات اجتماعی پایه سوم به بعد اقتصادی توجه زیادی شده است به مؤلفه اجتماعی و عقلانی در حد متوسط پرداخته شده است و به بعد عاطفی خیلی کمتوجه شده است و به مؤلفه سازمانی در بیشتر مباحث توجه شده است. در مطالعات پایه چهارم ابتدایی بیشترین توجه به مؤلفه عقلانی بوده است و میزان توجه به مؤلفههای اجتماعی، سازمانی، اقتصادی در حد متوسط پرداخته شده است به بعد عاطفی بسیار کمتوجه شده است. در مطالعات پایه پنجم ابتدایی بیشترین توجه به بعد عقلانی شده است و میزان توجه به مؤلفههای اقتصادی و اجتماعی در حد متوسط میباشد و به مؤلفههای سازمانی و عاطفی کمتر توجه شده است؛ که با توجه به تغییر کتب مطالعات اجتماعی مقطع ابتدایی امکان مقایسه با این پژوهش امکانپذیر میباشد.
۵
دکترمصطفی علیمیری، دکترابوالقاسم عربیون، امیر لاری
۱۳۹۰
در پژوهشی باهدف تحلیل محتوای کتابهای مدل آموزش کارآفرینی (KAB) از بعد میزان توجه به نگرش کارآفرینانه اجر اشد. نتایج نشان داد که درمجموع کتابهای مدل ، (KAB) ،۷۱۹مرتبه به بعد شناختی نگرش کارآفرینانه توجه شده که از این تعداد، ۲۷۱ مرتبه (۳۹/۶۷ درصد) همراه با توجه به بعد عاطفی نگرش کارآفرینانه و ۱۱۷ مرتبه (۱۶/۲۷ درصد) علاوه بر دو بعد شناختی عاطفی به بعد رفتاری نگرش کارآفرینانه نیز توجه نموده است.همچنین در این کتابها ۸۲ مرتبه به مؤلفه خلاقیت، ۱۴۰ مرتبه به مؤلفه فرصت شناسی، ۱۸ مرتبه به مؤلفه اعتمادبهنفس، ۳۹ مرتبه به مؤلفه توفیق طلبی و ۴۴۰ مرتبه به مؤلفه ریسکپذیری در بعد شناختی توجه شده است.
۶
جعفری مقدم و آرزو سادات فخارزاده
۱۳۸۹
در موردبررسی تحلیل محتوای کتب فارسی مقطع ابتدایی درزمینه کارآفرینی انجام دادند به این نتایج دست یافتند که با بهره گرفتن از روش تحلیل محتوا، میزان توجه به نگرش کارآفرینانه در ابعاد شناختی، نگرشی و عاطفی در کتابهای فارسی دبستان، نتایج پژوهش نمایان گر آن بود که از مجموعه ابعاد بررسیشده نگرش کارآفرینانه در کلیه کتابها، خلاقیت و نوآوری از بیشترین و تشخیص فرصت از کمترین فراوانی برخوردار بود.
۷
نصر اله پور
۱۳۸۹
در پژوهشی به بررسی و تحلیل محتوای کتب درسی پایه پنجم دبستان با توجه به پرورش مهارتهای کارآفرینی است و به روش توصیفی انجامشده است که ۴ کتاب تعلیمات اجتماعی، فارسی بخوانیم، فارسی بنویسیم و علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج نشان میدهد که مؤلفان به بعضی از مهارتها مانند مهارت نوشتاری، ارتباطات کلامی، روابط انسانی و راهاندازی کسبوکار در کتب پنجم دبستان بیشتر توجه داشتهاند و به برخی از مهارتها مانند بازاریابی، تصمیمگیری، مدیریت کسبوکار و نظارت و ارزیابی محیط توجه کمتری داشتهاند و به مهارتهای فنی بیشتر از مهارتهای مدیریتی توجه شده است.
۸
دکتر مهدی سبحانی نژاد و رضا همایی
۱۳۸۲
۱-در پژوهشی باهدف تحلیل میزان توجه به محتوای کتابهای درسی دوره راهنمایی کشور به انواع مؤلفههای فرهنگ کار و ابعاد سهگانه نگرش (عاطفی، شناختی، رفتاری) شش سؤال اصلی در این پژوهش موردبررسی قرارگرفته است؛ که یافتههای پژوهش به شرح ذیل است:
۲-درمجموع کتابهای دوره راهنمایی به ترتیب در کتابهای حرفهوفن به ترتیب ۱۷۱ مرتبه توجه به مؤلفههای کار، تنها در ۳۱ درصد موارد به همه ابعاد نگرش فرهنگ کار توجه شده است. فرایند مذکور در کتاب تعلیمات اجتماعی از ۳۱۶ مرتبه توجه تنها ۴۱ درصد در کتابهای علوم تجربی و از مرتبه توجه فقط در ۷۸ مورد بوده است در کتابهای فرهنگ اسلامی، ادبیات فارسی ۳۰ و ۳۲ مرتبه به بعد شناختی مؤلفههای فرهنگ کار توجه شده است و به سایر موارد مذکور توجه نشده است.
۳-فرایند مذکور بر اساس سهپایه تحصیلی بیانگر آن است که در کتابهای پایه اول دوره راهنمایی، تنها ۳۰ درصد به مؤلفههای فرهنگ کار توجه شده است؛ و در کتابهای پایه دوم ۶۸ درصد و در کتابهای پایه سوم راهنمایی ۳۹ درصد بهطور کامل به همه ابعاد نگرش کارآفرینانه توجه شده است.
۴-درمجموع کتابهای دوره راهنمایی ۵۹۸ مرتبه به بعد شناختی نگرش فرنگ کار، ۱/۶۵ درصد به بعد عاطفی و ۳/۳۶ درصد بهبه بعد رفتاری فرهنگ کار توجه شده است؛ که از این میان ۷/۳۸ درصد اشاره مستقیم و ۹/۶۰ درصد اشاره غیرمستقیم بوده است که نشاندهنده میزان توجه به فرهنگ کار در کتب مقطع راهنمایی است.
۹
یار علی و همکاران
۱۳۸۵
به بررسی سهم اثرگذاری محتوای کتابهای درسی اجتماعی دوره راهنمایی در ایجاد مهارتهای ارتباطی و اجتماعی میپردازد که نتایج نشان میدهد درمجموع کتابها ازنظر ایجاد و پرورش مهارتهای ارتباطی غنی بوده و زمینه لازم برای رشد اجتماعی و ارتباطی دانشآموزان را فراهم میکند
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۱۰
جناب دکتر عزت اله نادری و وهاب شهبازی
۱۳۷۳
در پژوهشی با عنوان بررسی محتوای کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی و فارسی دوره ابتدایی ازنظر انطباق با اهداف راهنمایی شغلی در این دوره ازنظر رابرت هاپاک پرداختهاند که نتایج آن نشان داد که در همه کتابهای موردبررسی بهطورکلی از ۴۲ شغل یا حرفه نامبرده شده است که بین فراوانی آنها تناسبی وجود ندارد بالاترین فراوانی مربوط به شغل آموزگاری و کمترین فراوانی مربوط به شغل قضاوت، زرگری، شکارچی، بزازی و مسگری است و از مشاغل معرفیشده ۵۴ درصد را مشاغل سنتی و ۴۶ درصد را مشاغل جدید تشکیل میدهد که از بین این مشاغل ۷۰ درصد را مشاغل مردانه و ۳۰ درصد مشاغل زنانه است. همچنین در تحلیل تصاویر موردبررسی قرارگرفته ۱۱ درصدد به مشاغل تأکید داشتهاند و در بین تحلیل کلمات از ۱۰۶۰۵۰ کلمه موردمطالعه در کتابها ۶۵۰ کلمه در مورد مشاغل بوده است که ۶۱ درصد است.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 01:15:00 ق.ظ ]
|