مقاله های علمی- دانشگاهی – ۲- پرسشنامه نگرش مذهبی براهنی (گلریز و براهنی، ۱۳۵۳): – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
نتایج چند مطالعه دلالت بر وجود همبستگی قوی بین نتایج حاصل از پرسشنامه ۲۸ و ۶۰ ماده ای سلامت عمومی در تشخیص ناراحتی های روان شناختی دارد ( مدینا ، مورا و همکاران۱۹۸۳، به نقل از حمیدی ۱۳۸۲) و نیز توان ارزیابی شدت اختلالات روان شناختی توسط ۲۸ GHQ- در حد لازم وجود دارد( رابینز و براکس ، ۱۹۸۱ به نقل از حمیدی، ۱۳۸۲ ) .
اعتبار و پایی ابزار ها :
شواهد مربوط به اعتبار GHQ
الف- در خاج از کشور
گلد برگ (۱۹۷۰) همبستگی نمرات GHQ و نتیجه ارزیابی بالینی شد اختلالات را ۸۰/۰+ گزارش نمود همچنین وی و همکارانش (۱۹۷۶) در تحقیق دیگری همبستگی بین نمرات GHQ و SCL-90 را ۷۸/۰+ گزارش کرد .جونز و همکاران ( ۱۹۷۸ ) همبستگی نمرات GHQ و ۹۰-PSE را ۷۶% گزارش کردهاست. چان و چان (۱۹۸۳) ، چیونگ و اسپیزر (۱۴۹۴) ضریب هماهنگی درونی پرسش نامهGHQ-30 ، GHQ-28 را ترتیب ۸۵/۰ و ۸۵/۰ گزارش کردند (به نقل از هومن ۱۳۷۱ ) .
ب- در داخل کشور
در ایران نیز تحقیقات متعددی بر روی جمعیت های مختلف آماری ، دانشجویان ، دانش آموزان و کارمندان به عمل آمده است که برخی از آنان به شرح زیر است (حمیدی ، ۱۳۸۲ )
هوان ( ۱۳۷۶ ) ، پالاهنگ ( ۱۳۷۴ ) ، یعقوبی ( ۱۳۷۵ ) ، مجاهد ( ۱۳۷۴ ) ، یزدان پناه ( ۱۳۷۵ ) ، میر خشتی (۱۳۷۵) و صولتی ( ۱۳۷۷ ) .اعتبار پرسش نامه نسخه فارسی ۲۸-GHQ را به ترتیب به میزان ۸۴% ، ۹۱% ، ۸۸% ، ۶۲% ، ۹۲% و ۸۹% گزارش نموده اند . در این پژوهش آلفای به دست آمده ۸۳/۰ بود که از اعتبار قابل قبولی برخوردار است.
۲- پرسشنامه نگرش مذهبی براهنی (گلریز و براهنی، ۱۳۵۳):
این آزمون دارای ۲۵ سوال و ۲ آیتم است که هر کدام از آیتم ها بار خاصی داردو بعد از نمره گذاری، جهت گیری مذهبی فرد اندازه گیری می شود . در این مقیاس بالاترین نمره ۵ بوده است که نشانگر اعتقاد مذهبی بالا و کمترین نمره صفر می باشدکه عدم اعتقادات مذهبی در فرد را نشان میدهد (گلریز، ۱۳۵۳). این آزمون در پژوهش بر مبنای نمره گذاری به ۴ سطح تقسیم گردید، سطح نمرات بین ۲۵/۱-۰ سطح اول، ۵/۲-۲۶/۱ سطح دوم، ۷۵/۳-۵۱/۲ سطح سوم و ۵-۷۶/۳ سطح چهارم را نشان میداد.
اعتبار این آزمون از طریق ضریب همبستگی با آزمون آلپورت، ورنون و لیندزی برابر با ۸/۰ به دست آمد. همچنین در اعتباریابی این پرسشنامه از طریق روش گروههای شناخته شده نیز استفاده گردید که تفاوت میانگین بین دو گروه عادی و مذهبی معنی دار بود(یعقوقی و نصر، ۱۳۷۴). این پرسشنامه در سالهای اخیر مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت که پایایی آن با بهره گرفتن از روش اسپیرمن- براون برابر با ۶۳/۰ و اعتبار آن برابر با ۲۴۸/۰ به دست آمد که نشانگراعتماد به نتایج حاصل از این آزمون است. (نوری قاسم آبادی و بوالهری، ۱۳۷۶) . پایایی این پرسشنامه در این پژوهش با بهره گرفتن از آلفای کرونباخ ۷۸/۰ به دست آمده است که از اعتبار قابل قبولی برخوردار است.
۳-۶- شیوه اجرا
پس از اخذ مجوز از دانشگاه مربوطه با هماهنگی لازم با اداره آموزش و پرورش و پس از گرفتن مجوز های لازم برای مراجعه به مدارس، به ۱۲ مدرسه از مدارس ناحیه دو و سه شهر کرمانشاه مراجعه کرده و پس از تشریح موضوع با مدیر مدرسه هماهنگی های لازم به عمل آمد سپس با مراجعه به کلاسها از هر کلاس ۱۰ نفر به تصادف انتخاب گردید و به آن ها یک ساعت زمان داده شد که با دقت به سوالات پاسخ دهند.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده
۴-۱- روش تجزیه
برای تجزیه و تحلیل داده ها از برنامه spss20 استفاده شد.که در دو بخش توصیفی و استنباطی ارائه گردید، در بخش توصیفی از فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار استفاده شد و در بخش استنباطی پس از انجام آزمون کولموگروف اسمیرنو، برای تشخیص نرمال بودن داده ها استفاده گردید سپس برای بررسی رابطه بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد.
۴-۲- یافته های توصیفی
جدول ۱- میانگین و انحراف معیار متغیرهای سلامت روان و مؤلفه های آن ( اختلال افسردگی، عملکرد اجتماعی، اضطراب و نشان های جسمانی)
میانگین
انحراف معیار
تعداد
سلامت روان
۳۶٫۹
۱۰٫۰۹
۳۶۰
اختلال افسردگی
۹٫۵۵
۲٫۷۶
اختلال در عملکرد اجتماعی
۸٫۳۰
۲٫۸۶
اختلال اضطراب
۹٫۷۵
۲٫۶۶
نشانه
۹٫۳۰
۲٫۸۶۹
همان طور که در جدول ۱ مشاهده می شود میانگین و انحراف معیار سلامت روان و زیر مقیاسهای آن نشان داده شده است
جدول ۲- میانگین و انحراف معیار متغیر نگرش مذهبی
میانگین
انحراف معیار
تعداد
نگرش مذهبی
۱٫۸۹
.۹۳۱
۳۶۰
جدول ۲ میانگین و انحراف معیار متغیر نگرش مذهبی را نشان میدهد.مشاهده می شود نگرش مذهبی در آزمودنی ها با میانگین ۸۹/۱ در سطح نگرش مذهبی متوسط قرار دارند.
۴-۳- یافته های استنباطی
فرضیه اصلی پژوهش: بین نگرش مذهبی با سلامت روان دانش آموزان رابطه وجود دارد.
به منظور بررسی رابطه بین نگرش مذهبی با سلامت روان دانش آموزان با توجه به نرمال بودن داده ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج در جدول زیر آمده است:
جدول ۳- ضریب همبستگی بین نگرش مذهبی و سلامت روان دانش آموزان
سلامت روان
نگرش مذهبی
ضریب همبستگی پیرسون
۶۶۴/۰-**
سطح معنی داری
۰۱/۰>p
تعداد
۳۶۰
در جدول ۳ همبستگی بین نگرش مذهبی و سلامت روان دانش آموزان نشان داده شده است، همان طور که می بینید بین نمره نگرش مذهبی و سلامت روان رابطه منفی و معنی دار در سطح ۰۱/۰>p وجود دارد و این نشان میدهد با توجه به اینکه هر چه نمره سلامت روان بالا باشد فرد از سلامت روان پایین تری برخوردار است می توان نتیجه گرفت که با افزایش نگرش مذهبی فرد از نظر سلامت روان وضعیت بهتری دارد.
فرضیه اول ) بین نگرش مذهبی با نشانه های جسمانی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
به منظور بررسی رابطه بین نگرش مذهبی با نشانه های جسمانی دانش آموزان با توجه به نرمال بودن داده ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد که نتایج در جدول زیر آمده است:
جدول ۴- ضریب همبستگی بین نگرش مذهبی و نشانه های جسمانی دانش آموزان
نشانه های جسمانی
نگرش مذهبی
ضریب همبستگی پیرسون
۶۲۶/۰-**
سطح معنی داری
۰۱/۰>p
تعداد
۳۶۰
در جدول ۴ همبستگی بین نگرش مذهبی و سلامت روان دانش آموزان نشان داده شده است، همان طور که می
فرضیه دوم) بین نگرش مذهبی با کارکرداجتماعی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
به منظور بررسی رابطه بین نگرش مذهبی با اختلال در عملکرد کارکرد اجتماعی دانش
جدول ۵- ضریب همبستگی بین نگرش مذهبی و اختلال در عملکرد اجتماعی دانش
عملکرد اجتماعی
نگرش مذهبی
ضریب همبستگی پیرسون
۵۹۲/۰-**
قدرت سایت در استفاده از WordPress
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-26] [ 10:49:00 ق.ظ ]
|