۲-با مطالعه تطبیقی انگیزه های سفرهر دو مقصد می توان به تقسیم بندی بازار و در نهایت به انتخاب بازار های هدف برای هر کدام ازمناطق شمالی ‌و جنوبی کشور اقدام نمودو متناسب با آن از ابزارهای تبلیغاتی و سیاست های بازاریابی استفاده کرد.

۶-۱روش تحقیق:

تحقیق فوق ازنظرماهیت یک تحقیق کاربردی و ز نظر روش از روش همبستگی است که می‌خواهد رابطه بین انگیزه های سفرانتخاب مقصد را به صورت تطبیقی مورد بررسی و مطالعه قرار دهد.

۷-۱محیط پژوهش:

این تحقیق تجزیه تحلیل شهرستان نور وجزیره قشم را مورد بررسی قرار می‌دهد.

۸-۱روش جمع‌ آوری داده ها:

برای جمع اوری داده های لازم در این کارتحقیقاتی ازسه روش شیوه جمع‌ آوری داده ها استفاده شده است که به شرح زیر است:

۱-۸-۱مطالعات کتابخانه ای

۱-بررسی اسناد و آمارهای موجود سازمان ها و ادارات مرتبط با موضوع تحقیق

۲-گرد آوری اطلاعات می‌دانی از طریق طراحی وتنظیم پرسشنامه از گردشگران ورودی به شهرستان نور و جزیره قشم

۹-۱ تعاریف واژگان و مفاهیم:

در این تحقیق مفاهیم و واژگانی به کارگرفته شده اند که لازم است به منظور مشخص شدن نظر دیدگاه محقق درباره ی آن ها توضیح و تعریفی بیان شود.مهمترین واژگان و تعاریف عبارتند از:

۱-۹-۱گردشگری:

واژه توریسم از دو بخش ترکیب یافته است.«تور»به معنای سفر،گشت،مسافرت،سیاحت و«ایسم» پسوندی که اشاره به مکتب،اندیشه ای فلسفی،مذهبی،سیاسی،ادبی و غیره دارد.‌بنابرین‏ توریسم یعنی مکتبی که پایه فکری آن سیاحت و ‌گردشگری است(کاظمی،۱۳۸۶،۱۴).درمارس ۱۹۹۴،کمیسیون آمار ملل متحد،تعرف ارائه شده ازجهانگردی توسط سازمان جهانی جهانگردی را پذیرفت و بر اساس این تعریف،گردشگری عبارت است از«مجموعه فعالیت های انفرادی که به مکان های خارج از محل زندگی و کار خود به قصد استراحت وانجام امور دیگر مسافرت می‌کنند و بیش از یک سال متوالی در آن مکان ها نمی مانند.(داس ویل،۱۳۸۴،۱۹)

۲-۹-۱ گردشگر:

کسی که حدافل یک شب در یک اقامتگاه عمومی در محل مورد بازدید به سر می‌برد.(موحد،۱۳۸۱،۲۴)

۳-۹-۱مسافر:

کسی که بین دو یا چند مکان سفر کند.(وای.گی،۱۳۸۶،۲۲)

۴-۹-۱مسافرت:

عمل جا به جایی به خارج از جامعه برای تجارت یا تفریح و نه برای انجام کار روزمره یا تحصیل.(وای.گی،۱۳۸۶،۲۱)

۱۰-۱روش تجزیه و تحلیل داده ها:

پس از اتمام مرحله گرد آوری اطلاعات داده های به دست آمده خلاصه،دسته بندی و پردازش شدند.انچه در مرحله ی تجزیه و تحلیل داده ها مهم است این است که محقق باید اطلاعات و داده ها را در مسیر هدف تحقیق،‌پاسخ‌گویی‌ به سوال و سوالات تحقیق و نیز ارزیابی فرضیه های خود جهت داده،مورد تجزیه تحلیل قرر دهد.به همین منظور محقق در این مرحله از تحقیق با توجه به روش تحقیق و ماهیت تحقیق برای تجزیه و تحلیل یافته ها از روش های کمی و آماری توصیفی واستنباطی با بهره گرفتن از نرم افزارspss استفاده کرد. .

فصل دوم:

مبانی نظری تحقیق

مقدمه:

همگان بر این امر اتفاق نظر دارند که صنعت جهانگردی و مسافرت یک صنعت رو به رشد است.برخی عوامل بازار مانند محصولات و خدماتی که با قیمت های گوناگون به شیوه ای نوین و راحت در دسترس مسافران و جهانگردان قرار می‌گیرد،براین صنعت تاثیر گذار بوده اند.گذشته از این ،جهانگردان و مسافران بین‌المللی،بازار مسافرت جهانی را کلید توسعه اقتصادی قرار داده‌اند.در نتیجه ،بسیاری از کشورها دست به رقابت های سنگینی در امر بازاریابی در صنعت جهانگردی زده اند و می کوشند تا کشور خود را به کشورتوریستی تبدیل کنند.

۲-۱پیشینه تاریخی گردشگری در جهان:

بشراولیه در آغازسطح زمین را برای یافتن غذا،پناهگاه،فرار از خطرات،کسب امنیت و محیط زندگی بهتر موذد گردش و جستجو قرار داد.با گذشت زمان چنین حرکت ها و جنبش هایی به صورت میل گردش همراه با شور و نشاط،ماجرا جویی و اکتشاف تغییر شکل داد.

امروزه میل به سیرو سفر به عنوان گردشگری مطرح گردیده است به گونه ای که برای افراد بیکار و باز نشسته و همچنین طبقه متوسط جامعه،گردشگری به عنوان یک فعالیت فوق العاده،تفریحی و جذاب به حساب می‌آید.(موحد،۱۳۸۱،۳۳)

شروع مسافرت نزدیک به ۵۰۰۰ سال قبل با توسعه وسیع کشاورزی،شهرها، کشتیرانی وپول به عنوان وسیله ای برای دادوستد،انگیزه مشترک بیشتری از طریق تجارت،فعالیت های نظامی و حاکمیت دولت از فرمانروایی های بزرگی چون سومر،پارس،مصر،آشور،یونان و فرمانروایی روم در مدیترانه و نواحی خاورمیانه به وجود آمد.به عنوان مثال خاندان سلطنتی روم ازجمله اولین افرادی بودند که گردشگری را در اروپا پایه گذاری کردند.قصد اولیه آن ها از مسافرت دیدن بستگان خود که در نواحی دور دست روم زندگی می‌کردند بود.رومی ها ‌به این منظورجاده هایی را احداث کردند تا امر مسافرت آن ها را راحت تر کند.آن ها همچنین درطول این راه ها هتل هایی را برای اقامت و استراحت تعبیه کرده بودند.‌اما این مسافرت تنها تا پایان دوران حکمرانی امپراطوران دوام آورد و بعد از آن متوقف شد.در این کشور برای تمام طول سال فعالیت های گردشگری پیش‌بینی شده بود،طوری که وقتی مدت معینی از سال به علت شرایط آب و هوایی سیر و سیاحت به صورت نیمه تعطیل در می‌آمد.فعالیت های دیگری نظیر،فستیوال های هنری،بازارهای مکاره،تماشای بازی ای آکروباتیک و ورزش های دسته جمعی ظهور پیدا کرد.(قره نژاد،۱۳۷۴،۵)

در قرون وسطی تجارت و مسافرت رونق کمتری داشت،جاده ها تقریبا از میان رفته و شرایط مسافرت بسیار مشکل و خطرناک شد.در آن زمان دیدار ازکلیساهای مسیحیان نخستین اولویت سفر بود،زیرا کشیشان مسیحی مردم را تشویق به زیارت از این مکان ها می‌کردند.درسده چهاردهم،مسیحیان به بیت المقدس وروم مسافرت می‌کردند و مسافرت ها اساس و رنگ مذهبی داشتند.(شهام،دادفر،۱۳۸۴،۱۶)

از سده ۱۴ تا۱۷ (رنسانس)بیشترمسافرت ها با هدف کسب دانش و تجربهآموزی انجام می شد ودرانگلستان ،ملکه الیزابت اول بری تربیت و پرورش نمایندگان خارجی مسارت هایی را برای آن ها فراهم کرد.کاروان های مسافرتی دور الیزابت پس از چندی ،دارای ساختار و سازمان منظمی گردیدند وآنرا«گراندتور» نامیدند. بیشتراعضای این کاروان ها از طبقات بالای جامعه بودند ‌که برای کسب دانش و فرهنگ مسافرت می‌کردند.( شهام،دادفر،۱۳۸۴،۱۷)

به دنبال دگرگونی ها و تحولاتی که در ساختار اجتماعی و اقتصادی اروپا درطی قرون ۱۸ و ۱۹ منبعث از انقلاب صنعتی و انقلاب کشاورزی روی داد،به تدریج یک نوع مسافرت تفریحی برای استفاده از سواحل دریاها و سرگرمی و استراحت جای مافرت های سنتی ـ آموزشی را گرفت و افرادی که بدین منظوربه ویژه در فرانسه مسافرت می‌کردند،توریست نامیده شد.(رضوانی،۱۳۸۵،۳۰)

۲-۲پیشینه تاریخی گردشگری در ایران:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...