افزایش بهره وری نیروی کار، پدیده ای انکارناپذیر در سطح جهان است. بکارگیری فناوری های جدید، سازمان دهی علمی فعالیت های اقتصادی، کاربری بهینه منابع مالی، بازسازی ساختار تولید و توزیع با بهره گیری از فرایندهای پیشرفته از جمله عواملی هستند که تاثیرات عمیقی را بر اقتصاد کشورها از خود به جای گذاشته اند. بیشترین نمود خود را در کاهش قیمت تمام شده محصولات و خدمات در بازارهای محلی، منطقه ای و جهانی داشته اند.
همچنین امروزه همه دریافته اند که با آغاز قرن بیست و یکم، دانایی و خلاقیت که بتواند زمینه های جدیدی را برای فعالیت و اشتغال انسان ها فراهم کند تنها مزیت رقابتی ملت ها را تشکیل می دهد و حتی توجه به این نکته که یک ملت، چقدر توانمندی خلاقیت، بکارگیری دانایی و دانش را داشته باشد موجب شد تا سرفصل جدیدی در برنامه های توسعه ملت ها گشوده شود.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

(۴۳-۲)بخش چهارم –پیشینه تحقیق
در این فصل تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده در دو بخش پیشینه داخلی وخارجی مورد بررسی وجمع بندی قرار می گیرد
(۱-۴۳-۲)بخش اول – پیشینه داخلی ( مروری بر تحقیقات انجام شده در داخل کشور )
تحقیقی که طالقانی نیا (۱۳۷۱) با عنوان رابطه آموزش های رسمی فنی وحرفه ای با اشتغال فارغ التحصیلان سال های( ۶۷-۶۳) در شهرستان های استان تهران که طرح پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران انجام داده است نتایج این تحقیق نشان می دهد که بیشتر فارغ التحصیلان جذب مشاغل مربوط به رشته خود شده اما بعضی از رشته های آموزشها با نیاز مختلف جامعه هماهنگ نبوده است فارغ التحصیلان آموزش دیده هنرستانها نسبت به دبیرستانها بیشترجذب بازار کار شدند، آموزش های فنی وحرفه ای در جذب بازار کار تاثیرمثبت داشته وبین نیازهای بازار کاربه نیروی انسانی کیفی رابط مستقیمی نداشته است .
صیافی (۱۳۷۱) طرح پژوهشی دراداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی با عنوان “رابطه آموزش های رسمی فنی وحرفه ای با اشتغال در استان مرکزی” انجام داده نتایج این تحقیق نشان می دهد آموزش های فنی وحرفه ای در جذب فارغ التحصیلان به بازار کار نقش مثبت داشته اما برنامه های آموزشی هنرستانها راهنمای شغلی متناسب با رشته های تحصیلی هنر جویان ندارد .
در تحقیقی که عبدالغنی زاده (۱۳۷۴) با عنوان اندازه گیری کارایی درونی آموزش فنی وحرفه ای در استان سمنان به بررسی عوامل موثر بر یادگیری فارغ التحصیلان در سطح استان سمنان انجام داده است . نتایج تحقیق نشان میدهد که عامل مدیریت مجموعه آموزشی نقش موثر ومثبتی در یادگیری آموزش ها دارند.همچنین هنر آموزان، تجهیزات کارگاهی آزمایشگاهی عامل تعیین کننده وحیاتی درمیزان یادگیری آموزش های تخصصی دارند .
در تحقیقی که آزاد (۱۳۸۰) طرح پژوهشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش وپرورش در سطح کشور با عنوان ارزشیابی محتوای ۱۳ عنوان کتابهای درسی رشته های فنی وحرفه ای از دیدگاه هنر آموزان به بررسی محتوای کتب تخصصی با مطالب مورد نیاز در بازار کارنمود که تفاوت معنا داری بین محتوای کتب تخصصی در حال آموزش ونیاز های بازارکارجود دارد.
در تحقیقی لطفی پور (۱۳۸۴) با عنوان بررسی وضعیت خود اشتغالی آموزش دیدگان اداره کل آموزش فنی وحرفه ای (غیر رسمی)استان چهار محال وبختیاری انجام داد.این طرح پژوهش که در سطح اداره کل فنی و حرفه ای استان چهار محال وبختیاری صورت گرفت، مبین این قضیه است. بیشترین گروه سنی یا خود اشتغال ۲۵-۲۱ سال است وآموزش دیدگان خود اشتغال دارای مدرک تحصیلی دیپلم بالاترین درصد را به خود اختصاص داده اند. وهمچنین بین وضعیت اقتصادی ومالی با خود اشتغالی رابطه وجود ندارد. شایان ذکر است که بین علاقه مندی افراد وخود اشتغال رابطه معنادار وجود دارد .
تحقیقی دیگر شریعت زاده (۱۳۸۰) برای انجام پایان نامه تحصیلی دوره دکتری در واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی درسطح کشور با عنوان بررسی علائق تحصیلی وشغلی ووضعیت اشتغال فارغ التحصیلان هنرستان ها ومراکز آموزش کشاورزی با این نتایج به انجام رساند که عامتل اصلی انتخاب رشته، علاقه شخصی خودشان در زمان قبل از ورود به رشته دو سوم بوده واطلاعات وتوصیه پدر ومادریک سوم بوده است.همچنین فارغ التحصیلان تمایل به خوداشتغالی و انجام کار در رشته تخصصیشان بودند.
در تحقیقی وحید نیا با عنوان بررسی رابطه آموزش های فنی وحرفه ای با اشتغال فارغ التحصیلان طرح پزوهشی در سالهای( ۶۷-۱۳۶۳ )که در معاونت آموزش فنی وحرفه ای دفتر تحقیقات وبرنامه ریزی انجام شد نتایج بدست آمده مبین آن است که آموزش های فنی وحرفه ای تاثیر مثبت ومعنی داری در ایجاد اشتغال داشته وهمچنین تجهیزات کارگاهی ومطالب تخصصی محتوای سطح آموزش با نیازهای جامعه رابطه معناداری ندارد.
طرح پژ وهشی محمودی نژاد با عنوان بررسی میزان تاثیر آموزش های مراکز فنی وحرفه ای در توسعه خود اشتغالی منطقه کرج در سطح شهرستان کرج درسال(۱۳۸۳)به اتمام رساند. در بررسی رابطه خود اشتغالان ووضعیت اقتصادی – اجتماعی والدین تفاوت معناداری مشاهده نشدهمچنین بین آموزشهای فنی وحرفه ای وتوسعه خود اشتغالی رابطه معناداری نداشته وبین ویژگی های فردی مدرس وروش تدریس با خوداشتغالی رابطه معناداری وجوددارد.
طرح پزوهشی تخصصی با عنوان بررسی نقش آموزش های فنی وحرفه ای در توسعه خود اشتغالی در استان هرمزگان در سالهای ۸۲تا۸۵ نهال طهماسبی در سطح استان هرمزگان در پایان سال ۸۵ انجام داد که نتایج بدست آمده مبین آن است که بین درآمد خانواده ومحتوای آموزش – عوامل آموزشی با خود اشتغالی رابطه معنادار وبین هنرستان ها ی محل تحصیل در استان با خود اشتغالی رابطه معناداری نیست
(۲-۴۳-۲)پیشینه خارجی تحقیقات مرتبط انجام شده
درطرح تحقیقی با عنوان حرفه ای کردن آموزش وپرورش چین شانگ ۱۹۹۱ که از دانشگاه میشیگان آمریکا انجام در سطح کل کشور چینداد نتایج حاصل مبنی برآن است که فارغ التحصیلان آموزش فنی وحرفه ای مولدتر از فارغ التحصیلان آموزش عمومی هستند ومحتوای کتب تخصصی ،اطلاعات تخصصی علمی و عملی در جذب فارغ التحصیلان به بازار کار نقش مثبت ومعنادار دارد.
در تحقیقی دیگر که در منطقه آمریکای لاتین توسط گالارت عضو مرکز پژوهشی واقع در بوئنوس آیرس آرژانتین در سال ۱۹۹۲.در کشورهای مکزیک برزیل آرژانتین وکلمبیا به انجام رسانده که نتایج بدست آمده از آموزشهای فنی وحرفه ای میل ورغبت خانواده به این آموزشها بیشتر شده است وهمچنین داشتن استاندارد تجهیزات کارگاهی وآزمایشگاهی منابع مالی وکالبدی نسبت مستقیم ومعناداری بااشتغال دارد . با حضور فعال دنیای کار وتدریس علم وفن آوری در برنامه درسی آموزشی وتربیت فنی وحرفه ای در مقایسه با مدارس متوسطه نظری بیشترمی باشد.
آموزش وتربیت حرفه ای در اروپای شرقی ومرکزی توسط کانتر[۱۰۱]پژوهشگر عضو مرکز اروپایی توسعه حرفه آموزی واقع در برلین آلمان از کشور های لهستان مجارستان ،چک، اسلوواکی در سال ۱۹۸۹نتایجی که تحولات فرهنگی ،اجتماعی ،سیاسیدرآموزش نقش داردو نگرش مثبت جامعه به آموزش های فنی و حرفه ای در جذب به این رشته ها مثبت و معناداراست.
در تحقیقی که لینگ[۱۰۲] با عنوان آموزش فنی وحرفه ای ومهارت آموزشی که از دانشگاه ادینبورگ واقع در بریتانیا انجام شد در خصوص آموزش های فنی وحرفه ای در اروپا به اجرا درآمد نتایج بدست آمده در این پژوهش نشان می دهد تلاش بر آن است که نسبت آموزش فنی به آموزش متوسطه نظری ۵۰ /۵۰ برسد اما بانک جهانی ۱۹۹۱ اعلام نمود این برنامه های متنوع در توانمند ساختن فارغ التحصیلان برای اشتغال یا خود اشتغالی اثربخش تر از آموزش نظری متوسطه نبوده است. اما توسعه فنی وحرفه ای در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی وتوسعه بدلیل نیاز به تکنیسین درساختار بازارکاراین کشورهاصورت گرفت.در این تحقیق به طور کل در کشورهای توسعه یافته ودر حال توسعه مباحث مربوط به آموزش فنی وحرفه ای ومهارت آموزی بررسی ونتایج بدست آمده در همه کشورهای مختلف صنعتی ودر حال توسعه شرایط محیطی اقتصادی وسیاسی تاثیردراشتغال دارد وهمچنین آموزش های فنی وحرفه ای را یکی از راه ها بعنوان محرومیت زدایی واشتغال بیان نموده لازم بذکر است مدت افزایش زمان آموزش محتوا کتب تخصصی بر توسعه خود اشتغالی تاثیر مثبت معناداری دارد .
در تحقیقی دیگر کایو[۱۰۳](۱۹۹۸) از کارشناسان موسسه بین المللی برنامه ریزی آموزشی وابسته به یونسکو واقع در پاریس با عنوان تربیت تکنیسین بانجام رساند.نتایج بدست آمده بیان میدارد که رابطه مثبت ومعناداربین آموزش فنی حرفه ای به خاطر نیاز به بهره برداری از تجهیزات جدید وشیوه های نوین فرایند تولید وهمچنین مشاغل فنی وحرفه ای به افرادی سپرده میشود که از مهارت های فنی برخوردارند زیرا آمادگی بیشتری برخوردارند.
نتیجه گیری:
با توجه به شکل(۲-۲) که صفحه۳۱ نیزدر مورد آن بحث شد نشان داده می شود که اطلاعات و مواد، فراگرد،محیط ،بازخورد به عنوان ورودی یک سیستم می تواند تعیین کننده خروجی ها برای یک سیستم باشند. محیط
سیستم فراگرد دگرگونی
تولیدات وخدمات اطلاعات ومواد
بازخورد
نمودار(۵-۲):مدل یک سیستم باز(علاقه بند،۱۳۷۶).
همچنین بررسی مدرسه به عنوان یک سیستم با توجه به نظریه هوی و مسیکل که در صفحه ۳۳به طورکامل آمده است بیانگر آن بود. که درونداد ،فراگرد،محیط در یک سیستم آموزشی بربرونداد موثرمی باشد. ونیز بررسی شکل ارائه شده توسط صادق فر نیز تایید کننده ارتباط فوق می باشد.
تسهیلات آموزشâ â مدیریت فرایند

متقاضی آموزشß

فرایند آموزش

فرد آموزش دیده
ß

روش تدریسá á مدرس
نمودار(۶ -۲) فرایند آموزش جاری (صادق فر،۱۳۸۶)
بنابراین با توجه به نظریه های فوق می توان دروندادها، فراگرد و محیط یک سیستم آموزشی مانند مدرسه را به عنوان عوامل تاثیرگذار در بروندادهای آن در نظر گرفت.
درارتباط با دروندادهای یک سیستم آموزش همان گونه که عنوان شد صاحبنظران مختلف ، موارد متعددی را مطرح نموده اند علاقه بند (۱۳۷۶) همه عناصری که وارد یک سیستم می شوند مانند تجهیزات فیزیکی ، منابع مالی، نیروی انسانی، منابع مادی، دانش و اطلاعات را به عنوان درونداد در نظر می گیرند. هوی و مسیکل نیز در شکل ارائه شده در صفحه ۳۳ از جمله عناصری که بعنوان درونداد یک سیستم آموزشی درنظرگرفته می شوند را نیروهای انسانی مانند مدیران، معلمان ، کارمندان می داند.
ونیزبا توجه به نظریه های صاحب نظران علم مدیریت عوامل مختلفی را می توان به عنوان فراگرد یک سیستم ذکر نمود. که از جمله آنها می توان به علاقه بند (۱۳۷۶) اشاره نمود که در این خصوص بیان می دارد که فراگرد شامل تغییرات درونی مانند ساختار(کلاس، مدارس و …) افراد (مدیران، معلمان، مربیان و …) تکنولوژی آموزشی (فضاها، آزمایشگاه، کتاب درسی، وسایل سمعی و بصری و…) و سنجش و فرایند (مدیریت آموزشی، تدریس و …) می باشد.
در ارتباط با عوامل محیطی مربوط به یک سیستم آموزشی نیز هوی و میسکل محیط را شامل عواملی می دانند که در خارج از کنترل سیستم هستند اما بر عملکرد آن تاثیر گذارند. مانند جامعه، تغییرات فرهنگی، اجتماعی و …
از سوی دیگر صاحبنظران مختلف به ارتباط بین خوداشتغالی و آموزش تخصصی که افراد دریافت کرده اند پرداخته اند همان گونه که بیان شد جهانگیری (۱۳۸۸) بیان می دارد که بین آموزش و خوداشتغالی ارتباطی دو جهته وجود دارد. و بیان می دارد که سطح آموزش افراد تاثیر بسزایی در خوداشتغالی آنان دارد.
بنابراین با توجه به نظریات فوق از یک سو به نظر می رسد.بین عوامل درونداد، فراگرد و محیط یک سیستم آموزشی با برونداد آن سیستم و آموزشی که افراد دیده اند ارتباط وجود دارد و از سوی دیگر بر اساس نظریات بیان شده کیفیت آموزش فراگیران و خوداشتغالی آنان نیز ارتباطی وجود دارد. مطالب فوق این سوال پژوهشی را برای محقق مطرح نمود که آیا بین عوامل موثر در آموزش (درونداد ،فراگرد و محیط) و خوداشتغالی ارتباطی وجود دارد یا خیر. بدین صورت محقق برای دستیابی به پاسخ سوال پژوهشی فوق درصدد بررسی نقش آموزش های هنرستان های فنی و حرفه ای به عنوان یک سیستم آموزش در خوداشتغالی برآمد.
همان گونه که گفته شد برای بررسی مجموعه عواملی که در برونداد هنرستان های فنی و حرفه ای و کشاورزی تاثیر گذارند. می بایست عوامل درونداد، فراگرد و عوامل محیطی را در نظر گرفت.
بر اساس مطالعات و بررسی های انجام شده و نیز براساس نظر صاحب نظران ابزار و تجهیزات کارگاهی و کلاس درس، محتوای کتب تخصصی، کتب کمک آموزشی، وسایل سمعی و بصری سطح مدرک، علاقه شخصی فرد، میزان اطلاعات قبل از ورود به عنوان عوامل درونداد سیستم آموزشی در هنرستان های فنی و حرفه ای و کشاورزی در نظر گرفته شد. همچنین ویژگی های شخصیتی هنرآموزان، استادکار، انباردار، سرپرست بخش مدیر فنی، معاون آموزشی، معاون فنی نحوه ارزشیابی دروس کارگاهی، محتوای آموزش و زمان اختصاص داده شده، بازدیدمراکز صنعتی به عنوان عوامل فراگرد آموزشی در هنرستان های فنی و حرفه ای در نظر گرفته شد. و نیز رسانه های گروهی، نگرش جامعه، تغییرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، سیستم اقتصادی، اطلاعات خانواده قبل از ورود، علاقه خانواده، سطح سواد خانواده، مسایل و مشکلات مال خانواده عقاید و فرهنگ خانواده، منزلت شغلی فارغ التحصیلان به عنوان عوامل محیطی تاثیرگذار بر سیستم آموزش هنرستان های فنی و حرفه ای در نظر گرفته شده است.
جهت بررسی فرضیه اصلی تحقیق یعنی نقش آموزش های فنی و حرفه ای و کشاورزی در توسعه خوداشتغالی با توجه به متغییرهایی که در بخش فوق ذکر شدهشت سئوال مدنظر قرار گرفت. لذا بر این اساس هشت فرضیه فرعی به صورت زیر برای انجام کار منظور شد.
منابع مالی و کالبدی در توسعه خوداشتغالی نقش دارد.
توانمندی حرفه ای هنرآموزان در توسعه خود اشتغالی نقش دارد.
عوامل کارگاهی در توسعه خوداشتغالی نقش دارد.
مدیریت مجموعه آموزشی در توسعه خوداشتغالی نقش دارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...