۱۰-۶-۲مدل انگیزه ی نوگرایی مصرف کننده (MCI)

وندکاستیل در سال ۲۰۰۸ به برسی انگیزه های نوگرایی پرداخت. وی ۴ بعد از عواملی که باعث می شود مصرف کننده محصولات جدید را بخرند و در مطالعات پیشین نیز استفاده شده بود، را مطرح کرد. اولین بعد مربوط می شود به لذت جویی و احساسی ‌به این معنی که خرید محصول جدید احساسات شخص را بر می انگیزد. بعد دیگر نوگرایی که توسط هیرشمن و ونکاترامان مطرح گردید اشاره دارد به مصرف کنندگان نوگرایی که توسط کاربرد محصولات جذب می‌شوند. بعد دیگر اشاره دارد. به اینکه مصرف کنندگان می خواهند تا دیگران را تحت تاثیر قرار دهند و موقعیت اجتماعی کسب کنند. و درآخر، بعد شناختی که توسط نکاترامان و پرایس مطرح شد این است که مصرف کنندگانی که می خواهند تجارب جدیدی را تجربه کنند که ذهن آن ها را تحریک و تهییج کنند (وند کاستیل، ۲۰۰۹، ۷).

شکل-۹ : مدل انگیزه ی نوگرایی مصرف کننده

کاربرد

کسب موقعیت اجتماعی

شناختی

انگیزه نوگرایی

احساسی

منبع: وندکاستیل،۲۰۰۸

۱-۷-۲تلفن همراه

از دهه ی ۱۹۹۰ اکثر شرکت های آمریکایی وارد بازارهای بین‌المللی شدند . این جریان منجر به رقابت سنگینی به ویژه برای محصولات تکنولوژیکی مانند تلفن همراه ، کامپیوتر منجر شد. و این شرکت ها را مجبور کرد تا نوآور باشند و به طور متداوم محصولاتشان را به روز کنند تا بتوانند در بازار باقی بمانند(یان هی، ۲۰۰۸: ۱). تلفن همراه وسیله ایست برای ارسال و دریافت تماس تلفنی از طریق ارتباط رادیویی در پهنای وسیع جغرافیایی. منظور از موبایل یا گوشی همراه یا تلفن سلولی وسیله‌ای است که برای اتصال به شبکهٔ تلفن همراه به کار می‌رود. این وسیله اولین بار توسط شرکت امریکایی موتورولا در تاریخ ۳ آوریل ۱۹۷۳ با وزنی نزدیک به یک کیلوگرم تولید شد. موبایل نسل‌های گوناگونی دارد و دائما در حال تغییر هستند. آیفون ۵ نسل ششم و آخرین نسل معرفی شده از گوشی‌های هوشمندی است که توسط شرکت اپل ساخته‌شده‌است( دانشنامه آزاد ویکی پدیا).

۲-۷-۲کاربرد تلفن همراه

مصرف کنندگان نوگرا توسط کاربرد محصولات جذب می‌شوند(وندکاستیل،۲۰۰۸: ۷). کاربرد تلفن همراه ناظر بر استفاده ابزاری این وسیله است، و مهمترین کاربرد آن تسهیل ارتباطات غیرفردی از راه دور است و به عنوان وسیله برقراری رابطه نقش ایفا می‌کند: نامه اولین وسیله ارتباطات غیرچهره به چهره بوده و پس از آن تلفن و ایمیل و حالا تلفن همراه، که مهمترین وجه تمایز آن از تلفن ثابت،و همین طور دیگر واسطه های ارتباطی، دسترسی هرزمانی و هرمکانی و نیز برقراری ارتباط دائمی و همیشگی است. کاربردهایی نظیر بهبودکیفیت ارتباطات میان فردی، دسترسی همیشگی، سیار بودن. ( یگانه، کوثری و خیرخواه،۱۳۹۰: ۲۷).

کوثری و دیگران ( ۱۳۸۵: ۲۱۵) بر مبنای تئوری استفاده و خوشنودی، به کاربردهایی اشاره می‌کنند که به سبب رضایتمندی از داشتن تلفن همراه حاصل می شود. این کاربردها عبارتنداز:

۱٫ نیاز اطلاعجویی : که در ذیل این امر اطلاعات ترافیکی، اتفاقات و رخدادها، تیتر روزنامه ها، اطلاعاتی مربوط به قیمت‌ها و انواع سرگرمی ها را می توان گنجاند که از منظر استفاده های ابزاری مطالعه می شود و یا تامین نیازهای اطلاعاتی شخصی، مثل خبردادن و خبرگرفتن از اتفاقات خانه.

۲٫ فواید اجتماعی: شایعه، چت، لذت بردن از صحبت کردن، گذران وقت و احساس آرامش، که انگیزه های استفاده را در بر می‌گیرد؛ امکان برقراری ارتباط به بهانه هایی چون درد دل کردن یا گذران وقت و همچنین برقراری ارتباط با دوستان و خانواده و از سویی بازی با گوشی تلفن همراه یا سرگرم شدن با امکانات آن به هنگام تنهایی یا در جمع دوستان، مثل انتقال اطلاعات از طریق بلوتوث یا عکس گرفتن با بهره گرفتن از دوربین گوشی.

۳٫ رضایتمندی های عاطفی: که تسهیل ارتباط با خانواده، احساس نزدیکی با اعضای خانواده، نمایش مراقبت از یکدیگر، و دانستن نگرانی دیگران نسبت به ما را شامل می شود.

۴٫ تحرک و در دسترس بودن، به عبارتی حذف محدودیت گشتن به دنبال تلفن عمومی و در صف تلفن ایستادن: بی تعلقی به مکان برای در ارتباط بودن با دیگران، دسترسی همیشگی بدون دغدغه مکان، دسترسی هرزمانی و هرمکانی، حفظ ارتباط همیشگی و در دسترس بودن برای اعضای مسن تر یا بیمار خانواده، که این دو گزینه آخر رضایتمندی تازه و منحصر به فرد تلفن همراه در میان وسایل ارتباطی میان فردی به شمار می‌آید.

هنگامی که موبایل برای نخستین بار به بازار آمد، در اصل همان کاربرد را داشت یعنی تنها وسیله ای بود برای تلفن زدن. هنگامی که سطوح نفوذ موبایل افزایش یافت، امکان انجام کارهای دیگر با آن نیز فزونی یافت. . موبایل می‌تواند به عنوان ارتباطگر برای تلفن زدن و ارسال پیام کوتاه، به عنوان وسیله سرگرمی از طریق بازی‌های موجود در آن، و همچنین به عنوان ساعت زنگدار و دفترچه آدرس به کار رود. دیدگاه های مختلفی درباره نقش و کارکرد موبایل در حال شکل گیری است، کارکردهایی نظیر: هویت فردی، خودابرازی، امتداد خود ، مدگرایی و هماهنگی که در استفاده از موبایل به هم گره خورده اند؛ را می توان به عنوان کارکردهای موبایل برشمرد ( یگانه ، کوثری و خیر خواه ، ۱۳۹۱: ۳۱).

۱)هویت: عاملی( ۱۳۸۴ ) مطرح می‌کند: موبایل از فردی ترین ابزار زندگی امروز است که امکان « خود اظهاری هویتی » را فراهم می آورد. قابلیت های انعطافی همچون: ۱) امکان ارتباط دو سویه یا چند سویه دائمی؛ ۲) قابل برنامه ریزی بودن ارتباطات؛ ۳)انتخابی بودن پذیرش ارتباطات؛۴) انتخابی بودن در دسترس بودن و در دسترس نبودن؛ ۵) استقاده های چند منظوره رسانه ای، گوش دادن به رادیو، موسیقی و تماشای تلویزیون و ورود به جهان مجازی اینترنت این قابلیت‌ها خصلت هایی است که کانونی بودن فرد و خواسته های فرد را معنا می بخشد. عرصه های دیگری که انتخاب فرد و هویت فردی را در تعامل با موبایل تجسم می بخشد عبارتند از: ۱) انتخابی بودن زنگ موبایل؛ ۲) انتخابی بودن تصویر یا جعبه تصویری آن؛ ۳ ) انتخابی بودن دستگاه و جلد موبایل و حتی نوع ارتباط با دستگاه از طریق گوشیهای با سیم یا بی سیم که نمادهای هویتی از تشخص و یا ویژگی‌های فردی را منعکس می‌کند.

۲)امتداد خود: موبایل ارتباط بسیار نزدیکی با هویت پیدا ‌کرده‌است و بسیاری از افرادی که تلفن همراه دارند، تا اندازه ای به آن وابسته شده اند که آن را بخش ضروری و بسطی از خود آن ها تلقی می‌کنند: « موبایل بخشی از من است » هیچ وسیله دیگری تا این میزان وسیع و اینقدر سریع، مانند موبایل، به جامعه نفوذ نکرده است که بتواند به اندازه موبایل سبک‌های زندگی را تغییر دهد و هیچ وسیله دیگری، به جز موبایل، را نمیتوان دائماً استفاده کرد. موبایل درحال باز کردن جای خود در جامعه است و در واقع تبدیل به بخشی از فرهنگ جوامع متاخر مدرن می شود. اتکا ‌به این وسیله بسیار ژرف و عمیق است : « اگر به ما گفته شود که درست فردا صبح ، ما تلفن همراه شما را از شما می گیریم، ممکن است احساس کنید که دست راست خود را از دست می دهید.»گم کردن هیچ وسیله شخصی دیگری مانند مو بایل سراسیمگی ایجاد نمی کند..

۳) مد و تلفن همراه:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...