تحمل خطر ، ابهام و عدم قطعیتاتخاذ ریسک حساب شده ، به حداقل رساندن خطر و سهیم شدن در خطر ، از عهده ی تعارض و تناقض برآمدن ، تحمل فقدان ساختمندی ، فشار و تضاد ، توانایی حل مشکلات و ترکیب راه حل هاخلاقیت و اعتماد به نفسغیرمتعارف ، دارای ذهنی باز ، ناراضی از وضع موجود ، توانا در انطباق و تغییر ، ارائه راه حل های خلاقانه برای حل مشکلات ، سرعت در آموختن ، نهراسیدن از شکست ، قدرت مفهوم سازی

تمایل به سرآمد بودنسوی گیری معطوف به هدف و نتیجه ، اهداف برتر اما واقعی ، اشتیاق به موفقیت و رشد ، نیاز اندک به مقام و قدرت ، شوخ طبعی ، آگاه از ضعف ها و توانایی ها

در زمینه ی شخصیتی نقاط مشابهی بین زنان و مردان کارآفرین وجود دارد . هر دو پر انرژی ، هدفمند و مستقل هستند و یا می خواهند باشند . هرچند مردان اغلب دارای اعتماد به نفس بیشتر و ملایمت و انعطاف کمتری نسبت به زنان همتای خود هستند که این می‌تواند باعث اتخاذ سیاست های مختلف مدیریتی شود . همچنین ویژگی های شخصیتی که می‌تواند کارآفرینی زنان را تحت تاثیر قرار دهند عبارتند از : اعتماد به نفس ، موفقیت طلبی ، شیوه رهبری ، مردم گرایی ، آینده نگری ، ریسک پذیری و ترس از موفقیت. (محمدی ، ۱۳۹۰) افراد خلاق ، نوآور و مبتکر به عنوان کارآفرینان ، منشاء تحولات بزرگی در زمینه‌های صنعتی ، تولیدی و خدماتی می‌شوند و از آنان به عنوان قهرمانان ملی یاد می‌کنند .( سهرابی فرد ، ۱۳۸۵)

در یک دیدگاه افراطی ولف بر این باور است که افرادی که دارای خمیرمایه ی کارآفرینی هستند ، کارآفرین می‌شوند و افرادی که دارای این گونه ویژگی های طبیعی و شخصیتی نباشند ، به هیچ وجه کارآفرین نخواهند بود . این نگرش نمایانگر اهمیت وافر ، ویژگی های شخصیتی در شکل گیری کارآفرینی است . در این خصوص صاحب نظران اذعان دارند که عوامل شخصیتی و سبک رهبری اهمیت فراوان دارد . ( محمدی ، ۱۳۹۰ )

۲-۲-۵ عوامل مؤثر بر ظهور کارآفرینان

هبرت و لینک دوازده خصوصیت کارآفرین را در سطح اعتقادی شناسائی کردند که عبارتند از :

    1. مخاطره را با عدم قطعیت ارتباط می‌دهند .

    1. عرضه کننده سرمایه مالی است .

    1. مبتکر است .

    1. تصمیم گیرنده است .

    1. رهبر صنعتی است .

    1. مدیر یا رئیس است .

    1. سازمان دهنده منابع اقتصادی است .

    1. به کار گیرنده عوامل تولید است .

    1. مالک شرکت تجاری است .

    1. پیمانکار است .

    1. حاکم است .

  1. فردی است که منابع را جهت مقاصد مختلف به کار می‌گیرد . ( ملک پور ، ۱۳۹۰ ، ۱۱۰ )

۲-۲-۶اهمیت و ضرورت کارآفرینی :

جهان در اواخر قرن بیستم شاهد تغییرات بسیار گسترده در تمامی عرصه ­های کسب­وکار بوده است. به طوری که اداره امور بخش دولتی را با چالش­های جدی روبرو نموده است. از جمله کارهای اثربخش دولت­ها برای رویارویی با این چالش­ها، توسل به کارآفرینی شناخته شده است. جان تامپسون[۵۲] معتقد است که رفتار کارآفرینانه نیازی فراگیر و ضروری برای تمامی سازمان­ها اعم از دولتی، خصوصی، داوطلبانه و غیره با هر اندازه است. از نظر پاولین[۵۳] بخش خصوصی خط مقدم احیای کارآفرینی است. زیرا سود بالاتری را به دنبال دارد که این امر مورد علاقه مالکین خصوصی است. بعلاوه مالکین خصوصی اختیار کافی و قدرت عمل لازم را دارا می­باشند. بر عکس در بخش دولتی، فرهنگ سازمانی بوروکراتیک رایج است و اجرای کارآفرینی اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار است. تری[۵۴] معتقد است که تفاوت­های میان بخش­های خصوصی و دولتی، اجازه پذیرش مدل­های کارآفرینی را در بخش دولتی نمی­دهد . پرورش افراد کارآفرین و تفکر خوداشتغالی به عنوان راه ­حل­های مقتضی از طرف سیاستگذاران و مدیران اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. چرا که از نظر شومپیتر ، کارآفرینی موتور رشد و توسعه است و از دیدگاه بارنت [۵۵]کارآفرینی علاوه بر اینکه موتور توسعه اقتصاد است، به عنوان حلقه اتصال بین اختراع، نوآوری و تولید محصولات و خدمت جدید نقش ایفا می­ کند .( کاظمی ، ۱۳۸۹ ) همچنین آموزش کارآفرینی برای رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در سرتاسر جهان بحرانی است (پلتیر[۵۶] ، ۲۰۱۰ )

در اهمیت کارآفرینی همین بس که برخی از شرکت­های بزرگ جهان برای حل مشکلات خود به کارآفرینی روی آورده­اند.کارآفرینی از منابع مهم و پایان­ناپذیر همه جوامع بشری است. منبعی که به خلاقیت انسان­ها بازمی­گردد، از یک سو بسیار ارزان و از سوی دیگر ارزشمند و پایان­ناپذیر است . ( کاظمی ، ۱۳۸۹ ) در جهان امروز دانشگاه ها از ارکان اساسی هر کشوری به حساب می‌آیند و می‌توانند تأثیرات قابل توجهی در زمینه‌های مختلف اعم از اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و … بر جای بگذارند و منشأ تغییر و تحولات مهم باشند . ( مدهوشی ، ۱۳۸۲ )

۲-۲-۷ رویکردهای کارآفرینی :

بررسی ها نشان می‌دهد در مطالعه کارآفرینی عمدتاًً سه رویکرد عمده به عنوان مبنای مطالعات مورد استفاده قرار گرفته است :

    • مطاله بر اساس خصوصیات روان شناختی و جمعیت شناختی یا رویکرد شخصی

    • مطالعه ‌بر اساس ویژگی های رفتاری و فعالیت ها یا رویکرد رفتاری

  • مطالعه ‌بر اساس عوامل محیطی ( اطرافیان و جامعه ) یا رویکرد محیطی

به تعبیر دیگر در حوزه کارآفرینی چهار رویکرد عمده وجود دارد :

رویکرد روانشناسی ، رویکرد جامعه شناسی ، رویکرد انسان شناسی و رویکرد اقتصادی ( دانایی فرد ، ۱۳۸۶)

همچنین یامادا[۵۷] رویکردهای کارآفرینی را در قالب سه رویکرد کلان[۵۸] ، خرد[۵۹] و میانه[۶۰] مورد بررسی قرار می‌دهد که سطح کلان مبتنی بر محیط گرایی[۶۱] ، سطح خرد کارآفرینی را از دید روانشناختی و جامعه شناختی در سطح خرد بررسی می‌کند و در سطح میانه به سازمانی رشد محور که در ان بر گردآوری ، انباشت و توزیع منابع تأکید دارد توجه می کند . ( ناهید ، ۱۳۸۸ )

۲-۲-۷-۱ رویکرد شخصی : در رویکرد شخصی به برخی ویژگی ها که افراد کارآفرین را از غیر کارآفرین متمایز می‌کند اشاره می شود . ( مرتضوی ، ۱۳۸۳) که خود شامل دو قسمت می‌باشد:

۲-۲-۷-۱-۱خصوصیات روانشناختی : در خصوص مشخصات روانی و گرایش های کارآفرینان مطالعات نسبتاً زیادی انجام شده است اما از یک سو اشخاصی که خود را واقعاً درگیر کارهای کارآفرینانه می‌کنند سخت پیدا می‌شوند و از سوی دیگر هیچ یک از آن ها کارآفرین صرف به شمار نمی آیند . به طور کلی ویژگی های شخصی افراد کارآفرین را به شرح زیر می توان برشمرد : احساس نیاز به انجام کارهای بزرگ ، بهره مند از هوش کافی ، تأثیر گذار بر دیگران ، عمل گرا ، تمایل به انجام کارهای ابداعی و نه انطباقی ، خلاق و نوآور ، مقاومت در مقابل شکست ، مسئولیت پذیر ، اعتماد به نفس ، زمان شناس ، امیدواری بالا و تمایل نسبی به پذیرش ریسک (کاظمی ،۱۳۸۶) در واقع این رویکرد خصیصه های شخصی ، ارزش ها ، نگرش ها و انتظارات شخص کارآفرین را توصیف می‌کند . (دانایی فرد ، ۱۳۸۶ )

۲-۲-۷-۱-۲ خصوصیات جمعیت شناختی : در این مورد سعی بر آن است تا با بهره گرفتن از اطلاعات و داده های آماری مثل سن ، تحصیلات ، سابقه خانوادگی و … مشخصات کلی کارآفرینان در مقایسه با دیگران بررسی شود ( کاظمی ، ۱۳۸۶ )

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...