ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی با موضوع طراحی کنترل بهینۀ تطبیقی برای … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
در لحظۀ تغییر فراجهش بالایی دارد که تا حدود ۱۵% خطا ایجاد میکند. اما سریع به صفر میرسد.
[۱۰۹] فازی عصبی
مراجع مقایسه
–
نوسان معکوس سیگنال کنترلی با دامنۀ از ۰٫۵ تا ۱٫۵ نیوتن.متر
در لحظۀ تغییر ورودی خطای بالای دارد اما در کمتر از ۰٫۱ ثانیه جبران شده است. این خطا در راستای q بیشتر است
خطای حالت ماندگار ۰٫۳%
فراجهش ۱۹٫۶۹%
زمان نشست ۴۲ میلی ثانیه
حدود ۰٫۸% که در لحظۀ تغییر هم فراجش زیادی دارد.
[۱۰۹] رؤیتگر فازی
در راستای q با نوسان با دامنۀ ۲۰ ولت حول صفر و در راستای d از ۲۰۰- تا ۲۰۰ ولت منطبق با نوسان ورودی
با نوسان نامنظم دامنۀ ۵۰- تا ۲۰۰ نیوتن.متر. با Overshoot زیاد حدود ۵۰ نیوتن.متر
در لحظۀ تغییر ورودی مولفۀ d خطای بالای دارد اما در زمان کوتاهی جبران شده است. این خطا در راستای q بیشتر و ماندگار است
در لحظۀ تغییر فراجهش بالایی دارد که تا حدود ۱۰% خطا ایجاد میکند. اما سریع به صفر میرسد.
–
[۱۱۰] تطبیقی
–
نوسان معکوس سیگنال کنترلی با دامنۀ از۵ تا ۲۵نیوتن.متر
–
خطای حالت ماندگار ۰٫۵۴%
فراجهش ۸٫۹%
–
[۱۱۱] فازی PID
فصل ششم
مدیریت و کنترل سیستمهای تولید انرژی هوشمند
مدیریت و کنترل سیستمهای تولید انرژی هوشمند
مقدمه
امروزه به سیستمهای تولید انرژی تجدیدپذیر توجه ویژهای می شود و به عنوان راهی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی شناخته میشوند. همچنین در سیستمهای مستقل به عنوان منبع مکمل تأمین انرژی مورد استفاده قرار میگیرند. این سیستمها به طور کلی از یک منبع اصلی انرژی مانند ژنراتور دیزلی، دستگاههای ذخیرهسازی مانند باطریها و یک شبکۀ ارتباطی تشکیل میشوند. برای ارتبط بین قسمت های مذکور همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است از یک گذرگاه AC استفاده می شود.
( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )
شکل ۶٫۱- سیستم تولید انرژی
ازجمله مزایای این سیستم کاهش هزینه و قابلیت اطمینان بالاست. با این حال، منبع انرژی که ژنراتور دیزلی است، به نگهداری مداوم و پرهزینهای احتیاج دارد، و علاوه بر این یک منبع آلوده کننده نیز محسوب می شود. بنابراین کارکرد کمتر این ژنراتور، که نتیجتاً موجب کاهش آلودگی و هزینه می شود، حالت مطلوبی است. از طرف دیگر سیستمهای ذخیره کنندۀ انرژی دارای ظرفیت محدودی هستند. با توجه به این نکات میتوان گفت مصرف بهینۀ انرژی با چالشهایی مواجه است. موارد ذکر شده اهمیت طراحی یک سیستم کنترل دقیق را که سیستم را در بهینهترین حالت ممکن قرار داده و باعث کاهش هزینه و آلودگی شود، را نمایان می کند.
مبدلهای DC-DC به طور گستردهای در سیستمهای تغذیۀ الکترونیک قدرت به کار میروند، و این به دلیل مزایایی همچون بهرهوری بالا، وزن و اندازۀ مناسب و قیمت ارزان میباشد. در بسیاری از کاربردهای صنعتی که اغلب با اندوکتانس بالا مواجه هستیم برای دستیابی به جریان صاف و برای جلوگیری از ایجاد تضاریس[۶۴]، از سلف استفاده می شود که باعث افزایش هزینه و وزن مبدل میگردد. استفاده از کنترل کنندۀ مقاوم تا حدودی باعث کاهش اندازه، وزن و هزینه می شود. اما در کنترل سیستم همواره چالشهایی بوده که توجه طراحان را به خود معطوف کرده است از جمله عدم قطعیتهای پارامتری و بار. این مساله اهمیت بهبود یا تجدید طراحی دیگری، که در مقابل مواردی حتی شدیدتر از آنچه که ذکر شد مقاوم باشد، را نمایان میسازد.
از سوی دیگر در بحت مصرف انرژی و مدیریت استفاده از توان ذخیره شده در باطریها، باید گفت که استفادۀ بهینه نه تنها باعث صرفهجویی در مصرف می شود بلکه موجبات افزایش طول عمر کل سیستم و کاهش اثرات تخریبی و آلودگی هوا را فراهم می آورد. در اینجا عملکرد بهینۀ باطری بر اساس الگوریتم حالت شارژ[۶۵] (SOC) برنامه ریزی می شود. اما باید دقت نمود که اگر الگوریتم SOC به خوبی طرحریزی نشود ممکن است اثرات تخریبی بر روی باطری و نهایتاً کاهش عمر آن داشته باشد.
در تکنولوژی طراحی وساخت وسایل نقلیه، سیستمهای الکترونیکی و الکتریکی در حال سبقت از سیستمهای مکانیکی، هیدرولیکی، پنوماتیکی و … هستند. این سیستمها، همانطور که در شکل (۶٫۲) نشان داده شده است، از منابع متعدد انرژی استفاده می کنند، مانند باطریها، سلولهای سوختی[۶۶] و ابرخازنها[۶۷] که برای دستیابی به کارایی بالای آنان میتوان کارهای متعددی انجام داد و راه برای توسعه در این زمینه فراهم است. به علاوه در قسمت نگهداری، تعمیرات، مدیریت بهره برداری و استفادۀ بهینه از انرژی، می شود راه هایی را برای کاهش هزینهها و عملکرد مناسبتر آزمود [۸۰].
شکل ۶٫۲- سیستم الکتریکی یک وسیلۀ نقلیه
در این پایان نامه قصد داریم استراتژی کنترل تطبیقی پیشرفته برای سیستم تولید انرژی و برای مبدلهای افزایشی به کار ببریم. از الگوریتم بهینۀ SOC نیز برای سیستم باطریها و باس ولتاژ DC استفاده خواهیم کرد.
مدلسازی سیستم
مبدل DC-DC دوطرفه
در شکل زیر یک سیستم تغذیۀ DC-AC که از یک مبدل DC-DC دوطرفه[۶۸] استفاده میکند، نشان داده شده است. ترانزیستورهای IBGT به وسیلۀ مودلاتور عرض پالس PWM کنترل میشوند. به این صورت که این دو ترانزیستور به صورت برعکس روشن و خاموش میشوند [۸۲].
شکل ۶٫۳- سیستم تغذیۀ DC-AC با مبدل دوطرفۀ DC-DC
مدار در حقیقت از دو قسمت تشکیل شده است و عملکرد آنها به این صورت است: هنگامی که Q1 روشن و Q2 خاموش است، انرژی ذخیره شده در سلف کاهش یافته و ولتاژ آن به ولتاژ ورودی اضافه، و باعث شارژ شدن خازن خروجی می شود. بنابراین تکرار این روند ولتاژ خروجی را نسبت به ورودی افزایش میدهد. در حالت معکوس نیز روند مشابهی تکرار می شود. در شکل زیر میتوان این دوقسمت و چگونگی عملکرد آنها را مشاهده نمود.
شکل ۶٫۴- حالات عملکرد مبدل DC-DC
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 12:02:00 ق.ظ ]
|