مقاله های علمی- دانشگاهی | ۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
در برخی از برونسپاریهای انجامشده سازمانآموزشها با مشکلات مختلفی به لحاظ بار مالی، حقوقی، اجرایی و ارتباط با ذینفعان مواجه شدهاند. تاکنون موضوع برونسپاری غالباً به صورت کلی ارائه شده و مورد ارزیابی قرارگرفته است و الگوی مشخصی جهت تعیین فعالیتآموزشها برای برونسپاری و نیز برونسپاری خدمات ارائه نگردیده است. لذا با توجه به رویداد این مشکلات، ضرورت دارد در قالب طرح تحقیقاتی و مطالعاتی علاوه بر تعیین فعالیتهای قابل برونسپاری، آسیبشناسی از برونسپاریهای انجامشده و فرایند برونسپاری و نیز فرایند کارکرد شرکتهای بخش خصوصی صورت گیرد تا درنهایت ضمن عارضهیابی، با ارائه الگو یا الگوهایی مشکلات موجود رفع و کلیه ذینفعان از مزایای آن بهره گیرند. نکته دیگر در ارتباط با این تحقیق آن است که در صورت عارضهیابی منجر به رفع مشکلات موجود، بسیاری از مشکلات سازمان حلشده و کاهش هزینه ها را در بسیاری از ابعاد در بر خواهد داشت و قیمت تمامشده فعالیتها را کاهش، روانی فعالیت و بهره وری آن ها را افزایش و درنهایت رضایت کلیه ذینفعان را فراهم خواهد آورد؛ بنابرین این مطالعه میتواند فعالیتهای قابل برونسپاری را در چارچوبی علمی مورد شناسایی قرار دهد و برای دستیابی به اهداف سازمانآموزشها از این واگذاریآموزشها برنامه ریزیهای لازم را موردتوجه قرار دهد.
با توجه به آنچه بیان شد، میتوان دقت و بازنگری در فعالیتهای برونسپاری شده، شرکتهای طرف قرارداد، اشکال برونسپاری، فعالیتهای جدید قابلواگذاری و درنهایت عارضهیابی فعالیتهای برونسپاری شده برای دستیابی به اهداف حاکم بر برونسپاری و نتایج اصلی حاصل از آن به عنوان اهمیت و ضرورت این مطالعه بیان داشت.
شهرداری یکی از بزرگترین سازمانهای خدماتی در شهر میباشد که گستردگی و پهنه سازمانی آن به وسعت شهر است که ذینفعان و بهرهبرداران از خدمات آن تمامی مردم آن شهر میباشند. مدیریت چنین سازمان عظیمی به لحاظ منابع انسانی و وظایف جهت مدیریت شهر، آن را به یکی از منحصربهفردترین سازمانها مبدل نموده است.
نهاد شهرداری ازنظر حوزه وظایف، عملکرد و محدوده خدمات، در سطح جهان تعریف و مفهوم متفاوتی دارد. بر اساس این تعریفها از مفهوم شهرداری و حوزه عمل آن، میتوان مشخصه های شهرداری را شامل شهری بودن، غیردولتی بودن، استقلال، انتخابی بودن، رسیمت داشتن و موظف به اداره امور محل و ارائه خدمات عمومی موردنیاز ساکنان شهر دانست. به هر ترتیب وظایف شهرداریها باوجوداین مشخصه ها و وظایف، در سطح شهرهای مختلف جهان متفاوت است. در برخی از شهرها، مانند شهرهای ایالاتمتحده، حفاظت محیط، امنیت، برنامهریزی برای اوقات فراغت شهروندان، آموزش و تعاون اقتصادی، ازجمله وظایف شهرداریهاست. در شهرهای هلند، تأمین تأسیسات زیربنایی و مایحتاج شهری، نظافت و فضای سبز و در شهر تورنتو (کانادا) حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی، برنامهریزی برای اوقات فراغت شهروندان، حفظ و گسترش فضای سبز، خانهسازی و شهرسازی در حوزه عمل شهرداریها قرار دارد. در بسیاری از کشورها، اموری مانند رفاه اجتماعی، وظایف تولیدی و اقتصادی، اداره امور حملونقل، گسترش فضای سبز، نظارت بر امور ساختمانی و شهرسازی و نظافت شهر از وظایف مشترک شهرداریهاست. (شیعه،۱۳۸۷، ۵۴۶)
در ایران شهرداری(بلدیه) به شکل نوین آن از زمان مشروطه شکل گرفت و قانون شهرداریها در سال ۱۱/۴/۱۳۳۴ توسط مجلس مصوب گردید که در آن وظایف شهرداری در فصل ششم و مواد ۵۵ (مشتمل بر ۲۸ بند)، ۵۶ و ۵۷ تبیین نموده است؛ که اهم وظایف تعیینشده برای شهرداریهای به شرح زیر است:
۱- ایجاد خیابانها و کوچهها و میدانها و باغهای عمومی و مجاری آب و توسعه معابر
۲- تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر و انهار عمومی و مجاری آبها و فاضلاب و تنقیه قنوات مربوط به شهر و تأمین آب و روشنایی
۳- مراقبت و اهتمام کامل در نصب برگه قیمت اجناس و اجرای تصمیمات انجمن شهر در خصوص فراوانی و ارزانی خواروبار مواد مورداحتیاج عمومی
۴- مراقبت در امور بهداشت ساکنین شهر و تشریکمساعی با مؤسسات وزارت بهداری و …
بااینوجود در حال حاضر با عنایت به گسترش شهرها بهویژه کلانشهرها، شهرداری مأموریتها و فعالیت متفاوتی در حوزه مختلف انجام میدهد. بهطوریکه گستردگی وظایف آن ها که حدود ۳۵۰ وظیفه را شامل میشود، به همین دلیل باعث شده است که این سازمان ازنظر قوانین، ساختار و نیروی انسانی بسیار فربه گردد. با توجه به اینکه شهرداریهای به صورت مستقیم و غیرمستقیم از منابع دولتی استفاده میکنند و ازنظر ساختاری نیز متأثر از قوانین و مقرراتی است که از سوی مجلس و دولت برای آن ها وضع میگردد.
لذا تغییر مأموریتهای سازمانی آن منبعث از تغییرات شرایط محیطی، اثربخشی و کارایی در چنین سازمانی از قوانین ابلاغی، رویکردهای نوین مدیریت شهری و خواستههای شهروندان از مدیریت شهری میباشد. از طرفی با عنایت به اینکه وظایف شهرداریها در قدیم بیشتر کاربر بوده است و با تغییرات و نوآوریهای تکنولوژی به سمت کارهای سرمایهبر و نیروی متخصص سوق پیداکرده است.
ازاینرو لذا شهرداریها به منظور افزایش کارایی و تحقق کامل وظایف ناگریز به محول نمودن بخشی از وظایف خود در حوزه عمران شهری و خدمات شهری به پیمانکاران و برونسپاری میباشد. گرچه واژه برونسپاری برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ میلادی برای تشریح تصمیم شرکت کداک[۱] جهت واگذاری انجام فعالیتهای فناوری اطلاعات به یکی از شرکتهای تابعه آی بی ام[۲] به عنوان یک راهبرد تجاری به کار رفت، ولی واگذاری خدمات دولتی به بخش خصوصی یا واگذاری قسمتی از خدمات یک سازمان به سازمان دیگر سابقه دیرینه دارد. «برونسپاری عبارت است از واگذاری تمام یا بخشی از مسئولیت انجام یک وظیفه سازمانی مشخص به یک فرد، گروه یا سازمان تخصصی تا ضمن کاهش هزینه ها امکان تحقق کیفیتهای برتر نیز فراهم گردد.» (الوانی و اشرف زاده،۱۳۸۷) این رویکرد ازاینجهت اتخاذ گردید که باعث میشود مدیریت شهری با توجه به تغییرات محیطی و فرهنگی به کارهای با اولویت بالاتر بپردازد.
بررسی تجربیات مربوط به برونسپاری در کشور ازجمله مدیریت شهری حاکی از این است که علیرغم دستاوردهای مثبت متأسفانه بنا به دلایلی در برخی موارد این امر باعث بروز مشکلات و مسائلی در سطح بنگاه و همچنین در سطح کلان سازمان شده و اهداف از پیش تعیینشده حاصل نشده است. در واقع باوجود مزایا مترتب بر برونسپاری، برخی از کاستیها و نواقص همواره در عرصه اجرا، گریبان سازمانهای عمومی ازجمله شهرداریها گرفته است.
لذا شناخت آسیبهای مرتبط با برونسپاری خدمات و فعالیتها در شهرداریها میتواند راهگشای مدیران و سیاستگذاران شهری در طراحی مناسب امور جاری جهت واگذاری فعالیت یا وظایف در حوزه های مختلف باشد. لذا سؤالات اصلی تحقیق حاضر این است که: نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای نظام برونسپاری خدمات شهری استان قم کدماند؟ از سوی دیگر چه استراتژیهایی را میتوان در جهت بهبود وضعیت موجود با بهرهگیری از نقاط قوت و فرصتها و مقابله با تهدیدها و کاهش ضعفها تدوین نمود؟
۱-۳- اهمیت و ضرورت تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1401-09-26] [ 10:16:00 ق.ظ ]
|